Blog: En ekstra travl måned

08-05-2018 12:13, af Amira Aasted

En fuld stævnekalender, kursus hos Hasse Hoffmann og  konfirmation har givet Ridehesten Juniors faste blogger Amira sved på panden. Læs alt om Amiras særdeles travle måned

Copyright Ridehesten.com

 

Det har været en meget travl måned, hvor jeg har været til to mindre stævner med Piano. Vi red LA1, og han har bare været en stjerne. Han er en super cool hest at have med ude til stævner, og han er faktisk ligeglad med det meste. Ved stævnet sidst i april, varmede vi op i et ridehus med mega høj musik - altså jeg overdriver ikke, hvis det lød som en æresrunde i springning. Det var helt vildt, og mikrofonen som speakeren brugte larmede helt vild i højtalerne, men Piano var bare helt ligeglad med det. Det er lige sådan en hest man vil ride kür på.

Vi havde en helt fantastisk trav-tur, men i galoppen blev han hurtigt lidt stresset og laver nogle lidt mærkelig ting. Men vi skal ud og starte endnu flere stævner i maj, så han får en masse rutine, og nogle gode oplevelser.

Til kursus hos Hasse Hoffmann
Herhjemme rykker vi os virkelig meget. Min træner, Lisbet Seierskilde og jeg synes virkelig det går den rigtige vej. 
Vi har også været til kursus hos Hasse Hoffmann. Det var en rigtig fed oplevelse, og det er i hvert fald ikke sidste gang, vi gør det. Han gav os en masse super gode værktøjer til at komme videre. Jeg kan mærke, at det har gjort noget ved vores træning herhjemme. Han begynder og få mere bæring i de forskellige øvelser, og han udvikler også sine gangarter virkelig meget.

Jeg er så super glad for ,at jeg har fået Piano til rådighed, selvom det nogle gange kan være lidt irriterende at have følelsen af, at man skal starte forfra - fordi han er ung og ikke uddannet, men som Hasse sagde. “Man lære først at ride, når man kommer på hest.”Og han har jo ret, ihvertfald når du starter ud med en hest som er så ung, men det er jo også fedt, fordi så lærer jeg det jo også fra starten. Jeg har ikke bare fået en hest, der bare kan det hele, men jeg selv skal lære sammen med den, så tusind tak til Klaus Fogh, for at låne Piano Enshøj ud til mig, det er jeg super glad for!

Copyright Ridehesten.com

 

Denne måned er godt booket, fordi jeg er nemlig blevet konfirmeret den 6. maj.  Så pludselig er der en masse andre ting, man skal sætte ind i kalenderen så som kjole, frisør, og ja alt den planlægning der jo høre til, men det har været vildt spændende, og jeg har glædet mig helt vildt, selvfølgelig!

Copyright Ridehesten.com

Info

Om Amira Aasted

Jeg hedder Amira Aasted Jespersen. Jeg bliver 14 år her den 4. Juni, så det er meget snart.
Jeg bor i Skælskør nær Slagelse på Sjælland sammen med min mor og hendes kæreste. Min far og mor er skilt, men det mærker man ikke så meget, da de har det godt sammen, og jeg har som regel også både min mor og far med til de store stævner.

I Januar 2016 fik jeg en dressurpony mere, nemlig ham jeg har nu, Top Tilas kaldet Topper. Han var hingst, da jeg fik ham, men vi fik han kastreret i December 2016, da han blev temmelig hingstet, og jeg kunne ikke styre ham.
Han er 11 år nu.

Så gik det ellers stærk, jeg red ham til B-pony og startede mit første landsstævne i April måned 2016, hvor vi blev nr. 2 med 72% i PRT, og med de % blev han A-pony i et huk, og vi måtte måde ride ECCO Cup og starte Danmarksmesterskabet.
Det var så vildt.

Vi har siden haft international debut, og vundet Nordisk Mesterskab 2017 både for hold og individuelt.

Læs også

Blog: Min konfirmation

27-05-2018 20:00, af Amira Aasted

Det unge dressurtalent, Amira Aasted er blevet konfirmeret. Læs alt om hendes store dag, gaverne og meget mere

Blog: Tips til at bruge belønning af hesten i træningen

15-05-2018 06:35, af Line Hermann Hass

Få fem konkrete råd til belønning af din hest i træningen af grand prix-rytter Line Hass

Blog: Tips til selvbæring

11-04-2018 06:56, af Line Hermann Hass

For mig er der magi ved dressur, når der er lethed og samspil mellem hest og rytter, sådan fortæller Grand Prix-rytter Line Hermann Hass i sit nyeste blogindlæg på Ridehesten Junior

Amira – bedste dansker i Nations Cup Kür

04-06-2017 08:26, af Cecilie Lindahl

Både de danske Juniorer og ponyryttere har i dag været på banen i Nations Cup Kür ved Equitour Aalborg i Uggerhalne. Danskerne dominerede hos Juniorerne, mens Amira Aasted Jespersen blev dansker hos ponyrytterne

Amira Aasted Jespersen fik sit sponsorat

11-03-2017 19:43, af Cecilia Lindahl

Amira Aasted Jespersen blev den heldige vinder af Vind et Sponsorat, og i dag blev hun hyldet i forbindelse med Dansk Varmblods hingstekåring i Herning og messen Hest & Rytter

Blog: Et samarbejde med Stutteri Enshøj

11-02-2018 09:57, af Amira Aasted

Amira Aasted har netop fået endnu en hest i stalden. Den talentfulde unge dressurrytter, skal med en ny samarbejdsaftale, til at ride unghesten Piano Enshøj 

Blog: Hvordan får man en hverdag med heste og skole til at hænge sammen?

04-04-2018 16:15, af Amira Aasted

Ja, det er ikke altid lige nemt,  og jeg ville aldrig kunne få det til at gå op i større enhed uden min mor, sådan fortæller Amira Aasted i denne måneds blogindlæg

Blog: Turen gik til Anna Kasprzak ( Vindt et sponsorat i 2018 )

08-03-2018 16:35, af Amira Aasted

Amira tog den lange tur fra Sjælland mod Jylland for at besøge Anna Kasprzak.  Amira vandt sidste år konkurrencen Vind et sponsorat - og nu skulle der optages en video til næste års konkurrence

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tre Blue Hors-hingste midlertidigt ude avlen

20-05-2018 13:12, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Flere tilfælde af den sjældne, genetisk arvelige sygdom Warmblood Fragile Foal Syndrome i USA i dette forår har sat fokus på WFFS-genet hos avlshingste, og derfor har man på Blue Hors valgt at lade de aktive hingste teste. Desværre har det vist sig, at tre Blue Hors-hingste er bærere af WFFS-genet

Video fangede mistænkt midt i overgreb på hest

22-05-2018 10:23, af Camilla Tiefensee Schrøder

En svensk hesteejer, som holdt øje med sin højdrægtige hoppe med et videokamera i stalden, fik sig en stor forskrækkelse, da hun pludselig så en ubuden gæst i boksen

Berider Børge Rasmussen er gået bort

25-05-2018 13:16, af Thomas Bach Jensen

Den legendariske danske berider Børge Rasmussen er død i sit hjem i Ebeltoft

Andenplads til holdet i Nations Cup

20-05-2018 17:26, af Camilla Tiefensee Schrøder

Cathrine Dufour sejrede suverænt som eneste rytter over 80 % i küren. Det svenske hold var ikke til at slå af førstepladsen, men landstræneren roser det danske hold for god kampgejst

Anna K er tilbage i stævnestemning (video)

24-05-2018 17:10, af Britt Carlsen

OL-rytter Anna Kasprzak er blevet mor for en god uge siden, men hun er til stævne ved Equitour Aalborg som træner for Josefine Hoffmann, og hun ved, efter OL i Rio, hvor udfordrende vejret kan være for rytter og hest

Dressuropvisning med Severo og Fiontini

23-05-2018 17:27, af Britt Carlsen

Publikum kan se frem til en dressurmæssig stor oplevelse på søndag under Equitour Aalborg, for umiddelbart efter Helgstrand Dressage hingstefremvisning vil Severo Jurado López ride Grand Prix-øvelser på den tredobbelte UVM-vinder Fiontini

Nations Cup-dressuren skydes i gang

19-05-2018 06:03, af Camilla Tiefensee Schrøder

Dressurrytterne skal her til formiddag på banen i femstjernet Grand Prix, som er den første af de to Nations Cup-klasser ved det internationale stævne i Compiégne

Dansk rytter på træningsophold i Californien

19-05-2018 12:01, af Thomas Bach Jensen

Berider Marie Witt Poulsen er netop hjemvendt fra sit tredje træningsophold i Californien, hvor hun har besøgt og hjulpet amerikanske Dantia Benson med sine heste, heriblandt flere købt i Danmark

Nyt turtilbud til hesteentusiaster

23-05-2018 07:22, af Thomas Bach Jensen

Som noget helt nyt kan hesteentusiaster og turryttere med hang til lokale kulinariske og landskabelige fortællinger nu tage deres egen hest med på guidede rideture i kulturlandskabet i den sydlige del af Odsherred

Hjælp min hests øje løber i vand

21-05-2018 15:51, af Cecilia Lindahl

Sommeren er typisk en årstid, hvor mange hesteejere oplever, at deres hest pludselig står med et øje, der løber i vand. Hvad kan årsagen være til dette? Og hvornår bør det undersøges af en dyrlæge?