Blog: Tips til at bruge belønning af hesten i træningen

15-05-2018 06:35, af Line Hermann Hass

Få fem konkrete råd til belønning af din hest i træningen af grand prix-rytter Line Hass

Copyright Ridehesten.com
Jeg var en lettet og meget glad rytter ved DM for seniorer, hvor Tarsan gav mig alt hvad han dengang havde i sig, og hans motivation for at gøre sit bedste på banen, var en kæmpe oplevelse. Han fik klap og knus efter afridningsparaden

 

I min egen træning og undervisning, går jeg meget op i, at træningen opleves sjov og positiv for hesten. Træningen skal gerne være forbundet med arbejdsglæde og samspil mellem hest og rytter, hvilket blandt andet opnås igennem korrekt brug af belønning i træningen. Derfor vil jeg i dette blogindlæg give nogle tips til at bruge belønning af hesten i træningen.


5 tips til at bruge belønning af hesten i træningen

1) Belønning er et vigtigt redskab i træningen:
Belønning af hesten er et vigtigt element i rytterens træning af hesten, idet belønning bl.a. motiverer hesten, giver større arbejdsglæde og fremmer hestens forståelse af, hvad rytteren ønsker at opnå i træningen.
Eksempel: Hvem kan ikke lide at få ros og blive bekræftet i, at det man gør er rigtigt. Belønning motiverer os, og sådan er det også for heste. Hesten bliver glad af ros og belønning, og den forstår meget bedre, når den gør noget korrekt i træningen. Jeg har læst flere undersøgelser, som viser, at belønning ved korrekt adfærd er et mere effektivt redskab i træningen end korrektion ved forkert adfærd. 

2) Hvad er belønning, eller hvordan belønnes hesten:
Belønning kan være noget så bogstavelig, som en sukkerknald. Det kan også være et klap, en positiv stemmeføring eller blot en eftergiven hånd. Jeg benytter de forskellige former for belønning i forskellige situationer i træningen. En sukkerknald er især gavnlig ved meget vanskelige øvelser, som hesten har svært ved at forstå, og hvor blot en lille korrekt reaktion fra hesten med fordel udløser en meget konkret belønning, så som en sukkerknald. 
Eksempel: Ved indlæring af tilbagetrædning eller piaf bruger jeg ofte sukkerknalder som belønning, da det kan være svære øvelser for hesten at forstå. Min Grand Prix hest Tarsan har eksempelvis fået mange sukkerknalder i piaf-arbejdet. Ellers bruger jeg ofte en positiv stemmeføring og et opmuntrende og bekræftende klap som belønning i træningen. 


3) Beløn den rigtige reaktion:
Hesten er ikke tankelæser og i løbet af en træning giver rytteren mange signaler og korrektioner. Noget af træningen er måske gentagelser af øvelser, som hesten allerede kender, mens noget af træningen er nye ting, som hesten skal lære eller forbedre. I min egen træning belønner jeg hesten hver gang jeg mærker, at hesten reagerer som ønsket på en korrektion. 
Eksempel: Jeg ønsker mere bøjning i min versade, men hesten reagerer ikke umiddelbart som ønsket, når jeg indvirker på den. Derfor fortsætter jeg min indvirken, og pludselig får jeg den ønskede reaktion fra hesten. Med det samme belønner jeg hesten og bekræfter overfor hesten, at den reagerer korrekt. 

4) Det er vigtigt, at belønningen gives på det rigtige tidspunkt:
Eksempel: Som beskrevet i eksemplet ovenover, så belønner jeg hesten i samme moment, som jeg mærker, at hesten giver den korrekte respons på min indvirken. Hermed er det lettest for hesten at forstå, hvad der udløste min belønning. Man skal helst belønne hesten med det samme og ikke efter at øvelsen eksempelvis er redet helt færdig. 


5) Positiv træning:
Helt generelt er det meget vigtigt, at man er i stand til at holde træningen positiv. Og det er rytterens ansvar. Hvis man gentagende gange føler, at rideturen stopper med en negativ følelse, så er det oftets fordi, at man er gået for hurtigt frem i træningen og forventer ting af hesten, som den endnu ikke er i stand til at udføre eller ikke forstår. 
Selvfølgelig skal man udfordre hesten og bede om lidt ekstra af hesten, men det er vigtigt, at man til hver en tid kan komme tilbage til det positive udgangspunkt. Hver træning skal helst   afsluttes med noget positivt, så hesten slutter af med en positiv indstilling til træningen og glæder sig til næste træning. 

Rigtig god fornøjelse med træningen! 

Mvh. Line Hermann Hass

Copyright Ridehesten.com

Info

Om Line Hass

I løbet af 2018 vil jeg én gang om måneden give mine bedste tips til jeres dressurtræning. Mine råd og tips kommer bl.a. af, at jeg i mange år har redet professionelt, og i dag har jeg min egen træningsstald, underviser på Holmegårdens Ridecenter og rider Grand Prix på international plan. Jeg startede med at gå til ridning på rideskolen, og jeg kender i høj grad til de mange udfordringer og bump på vejen for at nå sine mål. Derfor giver det mig en stor glæde, når jeg kan bruge mine egne erfaringer til at hjælpe andre på vej.

Jeg håber, at I vil læse med, og at I får noget ud af mine tips! I er altid velkomne til at komme med spørgsmål eller komme med emner, som I ønsker tips til. I skal blot sende en mail til cli@wiegaarden.dk. Så vil jeg på bedste vis forsøge at besvare spørgsmålene i et fremtidigt blogindlæg.

Læs også

Blog: Ecco Cup og pony prøvning

17-10-2018 09:43, af Johanne Jensen

Ridehesten Juniors blogger Johanne har netop været til Ecco Cup på Aurora med flotte resultater. Efterårsferien byder også på noget spændende - Johanne skal nemlig have et par ponyer på prøve

Blog: Vejen tilbage i sadlen

15-10-2018 20:59, af Sabrina Lindharth

Sabrina har efter et grimt styrt pådraget sig en hjernerystelse, piskesmæld i nakken og forstuvede samtlige muskler omkring rygsøjlen. Nu har hun kæmpet sig tilbage i sadlen

Blog: DM hold 2018

07-10-2018 11:49, af Amira Aasted Jespersen

Ridehesten Juniors faste blogger, Amira, har også i år været til DM for hold. På trods af mange stævnestarter, så var i år noget helt specielt. Det blev nemlig til en flot guldmedalje

5 tips til at træne den friske hest

16-09-2016 11:14, af Cecilia Lindahl

Sidst gav Line Hass sine tips til at træne den lidt dovne og magelige hest – i dette blogindlæg vil hun give sine tips til at træne den friske og arbejdsivrige hest. Som beskrevet i forrige indlæg er det nemlig vigtigt, at tilgangen til træningen også er tilpasset hestens temperament

7 gode råd til opvarmning

09-08-2016 16:53, af Cecilia Lindahl

Mangler du tips og tricks til din opvarmning på stævnedagen? Få syv gode råd til din opvarmning lige her

Juniorblogger Line giver 7 tips til at ride kontragalop…

20-09-2016 10:55, af Cecilia Lindahl

Hesten går kontragalop, når den går højregalop på venstre volte og venstregalop på højre volte. Kontragalop er en dressurøvelse, som optræder allerede i de lettere dressurprogrammer, men kontragaloppen kan rides på forskellig linieføring og dermed i forskellig sværhedsgrad

7 tips til at træne dressuren på egen hånd

13-02-2018 17:52, af Line Hermann Hass

Har du også svært ved at træne de ting, som du lærte til undervisning, når du skal ride helt selv? Få syv tips af Juniorblogger Line Hermann Hass - så kommer du godt i gang med at træne dressuren på egen hånd de dage, hvor du ikke modtager undervisning

6 tips til at træne “Den dovne hest”!

05-09-2016 16:36, af Cecilia Lindahl

Blogger Line Hass giver sine tips til at træne den lidt magelige og til tider dovne hest

Blog: 6 tips til at gøre den stive hest blød og smidig at ride på

07-03-2018 06:43, af Cecilia Lindahl

Christina Christensen var den heldige vinder af en gratis undervisningslektion hos Line. Christinas hest hedder Dnzel, de rider LA4 og er godt på vej mod MB. I lektionen forklarede Line lidt om, hvordan Christina kunne bruge højre schenkel til at ride Denzel mere smidig i højre skulder. Få flere tips smidiggørelse på Ridehesten Junior

Line giver 7 tips til at ride hesten sundere

03-02-2017 10:24, af Cecilia Lindahl

Grand Prix-rytter Line Hass giver her syv tips til forbedre din hests fysiske sundhed

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Farvel til et helt særligt makkerskab

20-10-2018 21:38, af Britt Carlsen

Det var så bevægende, publikum tog afsked med Anna Kasprzaks Donnperignon  - og da de dansede sammen i en kegle af lys gled tankerne til de mange højdepunkter som Anna og Pepe har oplevet sammen bl.a. ved to Olympiske Lege

Dufour: Det er min historie

20-10-2018 10:05, af Britt Carlsen

- Jeg kan drømme stort, men det her har overgået mine drømme, fortæller Cathrine Dufour bl.a. i en stemningsfuld film om hendes rejse fra ponyårene til international toprytter

Tyggeadfærd er ikke tegn på underkastelse

17-10-2018 14:47, af Merete Haahr

Er det tegn på samarbejde eller stress, når hesten slikker og tygger? Mange hesteejere oplever, at deres hest slikker eller tygger i situationer, hvor den ikke spiser. Et nyt studie peger på, at hesten udviser denne adfærd efter en stressfuld situation

Dufour til Helgstrand Dressage

22-10-2018 10:13, af Britt Carlsen

Verdensranglistens nr. 5 Cathrine Dufour er netop blevet ansat hos Helgstrand Dressage. - Jeg er utrolig stolt over at have fået denne mulighed, fortæller hun

World Cup sejr og personlig rekord (video)

21-10-2018 16:59, af Britt Carlsen

Han gjorde det vi alle håbede og ønskede SÅ meget: Daniel Bachmann Andersen sejrede i World Cup kür præsenteret af ECCO i Herning.

15 føl solgt på den første World Cup Følauktion

19-10-2018 19:30, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Dansk Varmblods World Cup Følauktion har netop haft sin debut, hvilket resulterede i 15 solgte føl ved World Cup-stævnet i MCH Messecenter Herning, hvor flere føl gik til udlandet

Dufour og Daniel helt i særklasse (video)

19-10-2018 13:30, af Britt Carlsen

Der er så stort potentiale i Cathrine Dufour og Daniel Bachmann Andersens unge Grand Prix-heste, og de satte konkurrenterne til vægs ved World Cup Herning foran et begejstret publikum

Hesteejere baner vejen til EM i springning

16-10-2018 13:14, af Kristine Ulsø Olsen

For at det skal lykkes med målsætningen om at få et dansk springlandshold til OL i 2024, er det afgørende, at der bliver kontinuitet og stabilitet om arbejdet med udviklingen af sporten. Derfor er det særdeles glædeligt, at flere hesteejere har tilkendegivet, at deres heste ikke bliver solgt og står til rådighed for landsholdet som minimum til EM 2019

Hvordan forklarer vi ridesporten?

11-10-2018 20:35, af Britt Carlsen
Blog|

TV og dagblade har i disse dage stort fokus på svindelsagen, hvor 64-årige Britta Nielsen fra Hvidovre er mistænkt for at svindle for 111 millioner kr., og da nogle af pengene tilsyneladende er brugt på heste og springsport, er mediernes fokus nu rettet mod ridesporten

Børn og ponyer i Boxen