NYTÅRSforsæt

01-01-2018 08:23, af Cecilia Lindahl

Har du sat dig selv og hesten nogle nye mål for 2018? Har du nogle dårlige vaner i træningen eller i pasningen af stalden eller andet, der skal rettes op på? Så er det nye år en god anledning!

Copyright Ridehesten.com

Det lyder måske så voksent, så kedeligt og samtidig useriøst at have et nytårsforsæt? Er det ikke sådan et, som altid bliver brudt igen efter få uger, tænker du måske? Det kommer alt sammen an på dig. Vil du for alvor have ændret dine vaner, så vær realistisk og målrettet!

Ryd op
Det nye år kan også være en kærkommen lejlighed til at få ryddet godt op i stalden. Måske skal der indføres nye regler for oprydning? Skriv evt. op på en tavle i stalden, hvem der har hvilke opgaver hvornår. Så kan alle se, hvad de skal!

Er sadeltøjet rent og sikkert?
Rengør sadeltøj og udstyr, så I er klar til at indtage det nye år med god samvittighed. Og husk at vedligeholde de gode vaner! Brug også anledningen til at se læderstropper m.v. godt igennem på både trense og sadel – er det hele i forsvarlig stand, eller skal noget udskiftes? Husk, at det er din sikkerhed, det gælder!

En led strigle?
Måske dine strigler også trænger til en vasketur og til at blive renset for hår? Hvordan ser striglekassen egentlig ud – helt nede på bunden?

Dine mål for næste år….
Er du konkurrencerytter, eller ønsker du at blive det, så sæt dig ned og tænk dine mål for 2018 igennem. Skriv ned, hvilke stævner, du drømmer om at deltage i. Imellem disse stævner noterer du dig, hvordan du kvalificerer dig til stævnerne og samtidig holder hestens stævneerfaring ved lige.

Der skal styr på træningen. Hvordan skal din træning sammensættes, så den passer både til dig og hesten, og så i nærmer jer målene bedst muligt? Lav et forslag til en træningsplan – evt. i samarbejde med din træner. Kig nu hele planen igennem: ser den realistisk ud? Skal noget justeres? Har du en træner, så vis dine noter til ham eller hende og få respons på dem – måske skal noget rettes til?

Nu har du en god plan og er allerede godt på vej! Når du er godt i gang med at følge planen, så husk på målet og drømmene og indlæg til lidt sjov afveksling undervejs. Det skal være sjovt og lærerigt at nå dine mål!

Læs også

Nyt år – ny livsstil?

05-01-2018 11:35, af Maria Lerche Mortensen

I går aftes inviterede Hestedoktoren til en hyggelig temaaften, hvor både hestens og rytterens livsstil var på programmet. Her blev emner som fordele ved en veltrænet rytter, stofskiftesygdomme hos hesten samt konsekvenser af disse rundet.

Gerningsmænd bag nytårshærværk på rideskole fundet

04-01-2018 11:57, af Camilla Tiefensee Schrøder

Med hjælp fra hesteejere og brugere af Stenbjerggaard Rideskole i Espergærde har politiet nu fundet frem til flere af de drenge, som nytårsmorgen lukkede heste ud fra deres bokse og red rundt på ponyer i ridehuset

Forbrydelse i ridesporten?

03-01-2018 20:31, af Cecilia Lindahl

Hestehandler Lars Frederiksen mistede livet i en alder af blot 52 år kort før nytår – nu tyder alt på, han har været udsat for en forbrydelse

Rytterens opstilling

28-01-2018 09:53, af Cecilia Lindahl

Med en god rytteropstilling giver du ponyen eller hesten de bedste forudsætninger for at forstå dine signaler

Endnu en pony død efter kollision med bil

25-12-2008 10:19, af Charlotte Linder
I weekenden blev Falck, politi samt en dyrlæge tilkaldt i forbindelse med et færdselsuheld på Ørbækvej, Gislev på Fyn, da en uheldig bilist var kørt ind i en løstgående Shetlandspony.

Unge springryttere udtaget til Nations Cup

17-07-2018 13:08, af Camilla Tiefensee Schrøder

Der er nu sat navne på de junior- og ungryttere, der skal springe for Danmark ved Nations Cup i Samorin den 2.-5. august

Dansk ponylandshold nr. 2 i Frankrig

19-04-2015 09:32, af Thomas Bach Jensen

Det blev igår til en fornem andenplads for de danske ponyspringryttere, da holdet dystede i Nations Cup ved CSIOP i franske Fontainebleau

3. kvalifikation af ECCO Cup

01-11-2012 14:17, af Signe Wiese
På fredag slår Frederikshavn Rideklub dørene op til landsstævne med 3. og sidste kvalifikation af ECCO Cup 2012 for junior- og ungryttere

Forberedelse til DM: Skovtur

20-08-2014 18:01, af Sandra Kristoffersen
Pony|

Hun har haft en mere en succesfuld sæson, danmarksmester Sandra Hyrm, som har gået fra det ene mesterskab til det andet. Her fortæller hun om sit DM-guld

Danmark nummer 4 og 5 i Nations Cup

01-06-2018 09:57, af Camilla Tiefensee Schrøder

Det blev til en fjerdeplads til danskerne i Nations Cup for ponyer, mens ungrytter-holdet sprang sig til en femteplads i Nations Cup i går. I dag er det  junior- og childrenrytternes tur

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tyggeadfærd er ikke tegn på underkastelse

17-10-2018 14:47, af Merete Haahr

Er det tegn på samarbejde eller stress, når hesten slikker og tygger? Mange hesteejere oplever, at deres hest slikker eller tygger i situationer, hvor den ikke spiser. Et nyt studie peger på, at hesten udviser denne adfærd efter en stressfuld situation

Kasper har hesten til OL 2024!

13-10-2018 17:57, af Britt Carlsen

Kvaliteten blandt de 4-årige heste er tårnhøj i Dansk Ride Forbunds springchampionat powered by PAVO – og i Katrinelund Satisfaction har Kasper H. Hansen en hest, der kan bringe ham til OL, mener landstræneren

Hvordan forklarer vi ridesporten?

11-10-2018 20:35, af Britt Carlsen
Blog|

TV og dagblade har i disse dage stort fokus på svindelsagen, hvor 64-årige Britta Nielsen fra Hvidovre er mistænkt for at svindle for 111 millioner kr., og da nogle af pengene tilsyneladende er brugt på heste og springsport, er mediernes fokus nu rettet mod ridesporten

Hesselhøj Donkey Boy i spidsen for 6-års

13-10-2018 15:59, af Thomas Bach Jensen

Det blev helt som forventet en spændende kvalifikationsklasse for de 6-årige dressurheste i DRF's championatfinale for ungheste powered by Pavo, hvor den forsvarende danske mester skulle møde den regerende verdensmester

Hesselhøj Donkey Boy genvandt sin mestertitel (video)

14-10-2018 17:19, af Thomas Bach Jensen

Der var spænding til allersidst i finalen for 6-årige dressurheste ved Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste powered by Pavo på Blue Hors i dag, hvor DV-hingsten Hesselhøj Donkey Boy løb med sejren for tredje gang

Revolution sejrede med fire 10-taller (video)

14-10-2018 14:22, af Thomas Bach Jensen

Det blev til at brag af en 5-års finale ved Dansk Ride Forbunds Championatfinaler for Ungheste powered by Pavo, hvor verdensmesteren Revolution og hans rytter Andreas Helgstrand vandt med fire 10-taller

Forrygende afgørelse – publikum sad på nåle

13-10-2018 20:01, af Britt Carlsen

Efter stildommerne havde sorteret i holdet af 5-årige springheste i finalen ved Dansk Ride Forbunds championat powered by PAVO, så blev det tid til en forrygende omspringning blandt otte ekvipager

Springbank II VH er nu også dansk mester (video)

14-10-2018 11:52, af Thomas Bach Jensen

Ved Dansk Ride Forbunds Championatfinaler for Ungheste powered by Pavo er publikum og dommere søndag blevet forkælet med en 4-års klasse med særdeles højt niveau. Hør her, hvorfor Severo Jurado Lopez mener, at Springbank II VH er en vinderhest

Fem Celle-hingste testet positive for WFFS

13-10-2018 17:26, af Camilla Tiefensee Schrøder
Avl|

Det tyske statsstutteri Celle har offentliggjort navnene på de af deres hingste, som bærer WFFS-genet (Warmblood Fragile Foal Syndrome). På listen er to af deres mest populære dressuravlshingste, Londonderry og Don Frederico

Super springsport på Blue Hors (video)

13-10-2018 21:40, af Britt Carlsen

Dansk Ride Forbunds championatsfinaler i springning på Blue Hors blev afsluttet af en forrygende spændende omspringning i 6-års finalen, hvor Martin Dinesen Neergaard sikrede karrierens første championatssejr