Vidste du at.....?

10-02-2018 08:56, af Cecilia Lindahl

Vidste du at en Hippolog betyder "hestekender", altså en der ved en masse om heste? Få styr på endnu flere begreber inden for hesteverdenen her

Copyright Ridehesten.com

 

Vidste du at....?
.....en hests hjerte vejer omkring 4 kg.? Til sammenligning vejer hjertet hos et menneske ca. 300 g.

 

Copyright Ridehesten.com


.....heste er flokdyr, der altid søger hinandens selskab. Derfor bør de altid have kammerater!

 

Copyright Ridehesten.com


....en hest kaldes en krybbebider, når den sætter tænderne på krybben eller noget andet  vandret og sluger luft ned i maven. Det kan give dårlig fordøjelse eller endda kook. Krybbebidning sker typisk, fordi hesten står og keder sig.

 

Læs også

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Vidste du at.....?

01-05-2018 06:42, af Cecilia Lindahl

Få styr på din paratviden om heste med Ridehesten Junior

Vidste du at.....?

17-04-2018 15:27, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, når man snakker om rytterens sæde, så mener man rytterens måde at sidde på hesten på? Det har altså ikke noget at gøre med, om din bagdel er særlig velskabt. Få styr på din paratviden med Ridehesten Junior

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tre Blue Hors-hingste midlertidigt ude avlen

20-05-2018 13:12, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Flere tilfælde af den sjældne, genetisk arvelige sygdom Warmblood Fragile Foal Syndrome i USA i dette forår har sat fokus på WFFS-genet hos avlshingste, og derfor har man på Blue Hors valgt at lade de aktive hingste teste. Desværre har det vist sig, at tre Blue Hors-hingste er bærere af WFFS-genet

Video fangede mistænkt midt i overgreb på hest

22-05-2018 10:23, af Camilla Tiefensee Schrøder

En svensk hesteejer, som holdt øje med sin højdrægtige hoppe med et videokamera i stalden, fik sig en stor forskrækkelse, da hun pludselig så en ubuden gæst i boksen

Berider Børge Rasmussen er gået bort

25-05-2018 13:16, af Thomas Bach Jensen

Den legendariske danske berider Børge Rasmussen er død i sit hjem i Ebeltoft

Andenplads til holdet i Nations Cup

20-05-2018 17:26, af Camilla Tiefensee Schrøder

Cathrine Dufour sejrede suverænt som eneste rytter over 80 % i küren. Det svenske hold var ikke til at slå af førstepladsen, men landstræneren roser det danske hold for god kampgejst

Anna K er tilbage i stævnestemning (video)

24-05-2018 17:10, af Britt Carlsen

OL-rytter Anna Kasprzak er blevet mor for en god uge siden, men hun er til stævne ved Equitour Aalborg som træner for Josefine Hoffmann, og hun ved, efter OL i Rio, hvor udfordrende vejret kan være for rytter og hest

Dressuropvisning med Severo og Fiontini

23-05-2018 17:27, af Britt Carlsen

Publikum kan se frem til en dressurmæssig stor oplevelse på søndag under Equitour Aalborg, for umiddelbart efter Helgstrand Dressage hingstefremvisning vil Severo Jurado López ride Grand Prix-øvelser på den tredobbelte UVM-vinder Fiontini

Nations Cup-dressuren skydes i gang

19-05-2018 06:03, af Camilla Tiefensee Schrøder

Dressurrytterne skal her til formiddag på banen i femstjernet Grand Prix, som er den første af de to Nations Cup-klasser ved det internationale stævne i Compiégne

Dansk rytter på træningsophold i Californien

19-05-2018 12:01, af Thomas Bach Jensen

Berider Marie Witt Poulsen er netop hjemvendt fra sit tredje træningsophold i Californien, hvor hun har besøgt og hjulpet amerikanske Dantia Benson med sine heste, heriblandt flere købt i Danmark

Nyt turtilbud til hesteentusiaster

23-05-2018 07:22, af Thomas Bach Jensen

Som noget helt nyt kan hesteentusiaster og turryttere med hang til lokale kulinariske og landskabelige fortællinger nu tage deres egen hest med på guidede rideture i kulturlandskabet i den sydlige del af Odsherred

Hjælp min hests øje løber i vand

21-05-2018 15:51, af Cecilia Lindahl

Sommeren er typisk en årstid, hvor mange hesteejere oplever, at deres hest pludselig står med et øje, der løber i vand. Hvad kan årsagen være til dette? Og hvornår bør det undersøges af en dyrlæge?