Vidste du at.....?

10-04-2018 15:37, af Cecilia Lindahl

Vidste du, at det kaldes en stjerne, når hesten har en plet i panden? Få styr på din paratviden med Ridehesten JUNIOR

Copyright Ridehesten.com

Vidste du at....?

.... Man kan finde ud af hestens gjordmål ved at lægge en snor rundt om den mave lige bagved manken. Ved hjælp af gjordmålet kan  du nogenlunde regne hestens vægt ud. Regnestykket ser sådan ud:

Hestensgjordmål i cm x 6,25 - 625 = Hestens vægt i kilo

Men vær opmærksom på, at hestens vægt afhænger af, hvilken type hesten er. En hest, der bliver brugt til distance, vejer mindre, end du regner det ud til, fordi den har så store men lette lunge, der gør maven stor, men ved overgangen mellem maven og bagbenene går den meget ind.
For eksempel vejer en shetlandspony ca. 150 kg., en islandsk hest 350 kg., en fuldblodshest 500 kg., en varmblodshest 600-700 kg. og en jydsk hest 850 kg. 

....Man siger, at hesten har en hvælvet hals, når den bøjer og spænder i halsen og halskammen. Det er vigtigt for en ridehest, at dens halskam har den rigtige hvælvning(bøjning), og det har den, når den danner en flot blød bue. Når man rider på hesten, og den går til biddet, skal nakken lige  bagved ørerne være det højeste punkt på hesten(når man ser bort fra ørerne).

.....Hestens hoved og lemmer (ben) kaldes "tørre". Det er fordi, at her er huden tynd og ligger glat ind til knoglerne, så man nemt kan se formen på dem. Det mener hestekendere, er et tegn på, at hesten er smuk og ædel. På den nederste del af benene skal man både kunne mærke knogler, led og sener, for så er hestens ben i orden.

 

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Søren Wind til Blue Hors

18-09-2018 10:24, af Britt Carlsen

Berider Søren Wind skifter arbejdsgiver, da han flytter fra Helgstrand Dressage til Blue Hors

Hoppe forlader Hoffmann

20-09-2018 15:06, af Britt Carlsen

Simone Hoppe flyttede i foråret 2017 sin forretning til Søholt Gods hos Grethe og Hasse Hoffmann – et valg som både hun og familien på Søholt har været meget glade for, men nu prøver Simone kræfter med et job i Tyskland

DM i dressur og paradressur til Equitour Aalborg

20-09-2018 08:49, af Thomas Bach Jensen

DM i dressur og paradressur skal de kommende tre år afvikles i de topprofessionelle og internationale stævnerammer hos Equitour Aalborg

Stinna Tange red forkert – og vandt guld!

18-09-2018 21:19, af Camilla Tiefensee Schrøder

Der blev ringet med klokken undervejs i Stinna Tange Kaastrups program, og pludselig så det rigtig sort ud for den danske paradressurstjerne. Men to procentpoint fratrukket hendes endelige score var ikke nok til at fravriste hende VM-guldmedaljen

SEGES om ahornforgiftning

21-09-2018 13:25, af Thomas Bach Jensen

I de senere år har der været flere tilfælde af Atypisk Myopati (Ahornforgifning) også kaldet EAM hos heste i Europa. Der er tale om en alvorlig forgiftning, som oftets forekommer om efteråret efter lange og tørre somre

Vilhelmsborg reddet for fremtiden

21-09-2018 18:31, af Britt Carlsen

Efter flere års tilløb har Aarhus Kommune og ledelsen på Vilhelmsborg nu endelig underskrevet brugeraftalen, så  Det nationale Hestesportscenter er sikret for fremtiden

De skal til championatsfinalen i dressur på Blue Hors

18-09-2018 08:17, af Thomas Bach Jensen

I uge 41 danner Blue Hors i Randbøl for anden gang rammen om Dansk Ride Forbunds championatsfinaler i dressur og springning powered by Pavo. Her kan du se de unge dressurheste, der har kvalificeret sig

Midt under WEG er en tidligere verdensmester død

21-09-2018 10:48, af Thomas Bach Jensen

For 12 år siden vandt belgiske Jos Lansink og holstenerhingsten Cumano verdensmesterskabet i springning i Aachen. I går under springningen ved WEG 2018 i tryon åndede Cumano ud i en alder af 25 år

Succesfuld Følauktion Nord i Ikast

23-09-2018 00:11, af Thomas Bach Jensen
Avl|

75.000 kr. kostede det dyreste føl ved Følauktion Nord i Ikast i aften, og denne Hesselhøj Donkey Boy-søn forbliver i Danmark. I hallen var der fantastisk stemning blandt de 380 spisende gæster, og gennemsnitsprisen for de solgte føl blev knap 30.000 kr.

DV-hest til hollandsk hingsteprøve

18-09-2018 18:09, af Thomas Bach Jensen

Ved gårsdagens præsentation af hingste under sadel i hollandske Ermelo blev den danskavlede hingst Svalegårds Design inviteret til KWPN's 50-dages test for hingste