Vidste du at.....?

17-04-2018 15:27, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, når man snakker om rytterens sæde, så mener man rytterens måde at sidde på hesten på? Det har altså ikke noget at gøre med, om din bagdel er særlig velskabt. Få styr på din paratviden med Ridehesten Junior

Copyright Ridehesten.com


Vidste du at....?

.... når man snakker om rytterens sæde, så mener man rytterens måde at sidde på hesten på? Det har altså ikke noget at gøre med, om din bagdel er særlig velskabt. Hvis du får at vide, at du har et godt sæde, betyder det, at du har en god balance.

....man siger, at hesten er samlet, når der opstår en koncentration af hestens energi i kroppen, og hesten virker kortere? Kroppen synes kortere, fordi hesten træder længere ind under sig selv med bagbenene, og bagparten overtager en større del af hestens vægt og skubber kroppen mere frem og op i luften for hvert skridt. Forbenene løftes højere, hesten bliver mere opmærksom og bedre i stand til øjeblikkeligt at adlyde rytterens hjælpere.

 

Copyright Ridehesten.com


... ekvipage oprindelig var betegnelsen for hest og en elegant vogn? I dag bruges udtrykket mest som benævnelse for hest og rytter tilsammen.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Farvel til et helt særligt makkerskab

20-10-2018 21:38, af Britt Carlsen

Det var så bevægende, publikum tog afsked med Anna Kasprzaks Donnperignon  - og da de dansede sammen i en kegle af lys gled tankerne til de mange højdepunkter som Anna og Pepe har oplevet sammen bl.a. ved to Olympiske Lege

Dufour: Det er min historie

20-10-2018 10:05, af Britt Carlsen

- Jeg kan drømme stort, men det her har overgået mine drømme, fortæller Cathrine Dufour bl.a. i en stemningsfuld film om hendes rejse fra ponyårene til international toprytter

Tyggeadfærd er ikke tegn på underkastelse

17-10-2018 14:47, af Merete Haahr

Er det tegn på samarbejde eller stress, når hesten slikker og tygger? Mange hesteejere oplever, at deres hest slikker eller tygger i situationer, hvor den ikke spiser. Et nyt studie peger på, at hesten udviser denne adfærd efter en stressfuld situation

Dufour til Helgstrand Dressage

22-10-2018 10:13, af Britt Carlsen

Verdensranglistens nr. 5 Cathrine Dufour er netop blevet ansat hos Helgstrand Dressage. - Jeg er utrolig stolt over at have fået denne mulighed, fortæller hun

World Cup sejr og personlig rekord (video)

21-10-2018 16:59, af Britt Carlsen

Han gjorde det vi alle håbede og ønskede SÅ meget: Daniel Bachmann Andersen sejrede i World Cup kür præsenteret af ECCO i Herning.

15 føl solgt på den første World Cup Følauktion

19-10-2018 19:30, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Dansk Varmblods World Cup Følauktion har netop haft sin debut, hvilket resulterede i 15 solgte føl ved World Cup-stævnet i MCH Messecenter Herning, hvor flere føl gik til udlandet

Dufour og Daniel helt i særklasse (video)

19-10-2018 13:30, af Britt Carlsen

Der er så stort potentiale i Cathrine Dufour og Daniel Bachmann Andersens unge Grand Prix-heste, og de satte konkurrenterne til vægs ved World Cup Herning foran et begejstret publikum

Hesteejere baner vejen til EM i springning

16-10-2018 13:14, af Kristine Ulsø Olsen

For at det skal lykkes med målsætningen om at få et dansk springlandshold til OL i 2024, er det afgørende, at der bliver kontinuitet og stabilitet om arbejdet med udviklingen af sporten. Derfor er det særdeles glædeligt, at flere hesteejere har tilkendegivet, at deres heste ikke bliver solgt og står til rådighed for landsholdet som minimum til EM 2019

Hvordan forklarer vi ridesporten?

11-10-2018 20:35, af Britt Carlsen
Blog|

TV og dagblade har i disse dage stort fokus på svindelsagen, hvor 64-årige Britta Nielsen fra Hvidovre er mistænkt for at svindle for 111 millioner kr., og da nogle af pengene tilsyneladende er brugt på heste og springsport, er mediernes fokus nu rettet mod ridesporten

Børn og ponyer i Boxen