Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Copyright Ridehesten.com



Vidste du at.....?

....tölt er en firtaktet gangart med hvert hovslag følgende hurtigt og regelmæssigt efter hinanden i samme rækkefølge som skridt. Der er ingen svævningsmoment i tölt, det vil sige, at hesten altid har mindst ét ben i jorden. De mest berømte töltere er de islandse heste, men gangarten findes også hos mange andre racer bl.a. American saddlebred, Tennessee walking horse, paso fino og peruviansk paso. I virkeligheden har over 70% af alverdens hesteracer anlæg for tölt, eller noget der ligner.

 

Copyright Ridehesten.com


.... den mørke stribe langs midten af manen på fjordhesten kaldes en midtstol. Den mørke stribe hår ned langs ryggen kaldes en ål, og de mørke hår i halen kaldes halefjer.

 

Copyright Ridehesten.com


..... hestens højde kaldes dens stangmål. Dette er også betegnelsen for den stok man bruger til at måle hestens højde med. Stangålet placeres lodret bag det udvendige dragthjørne og parallelt med forpiben. Hesten skal stå i en naturlig stilling og må ikke hvile på det ene ben. Stangmålet aflæses vinkelret på mankens højeste punkt bag lansemærket, og tages fra underste hovrand.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at.....?

01-05-2018 06:42, af Cecilia Lindahl

Få styr på din paratviden om heste med Ridehesten Junior

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Søren Wind til Blue Hors

18-09-2018 10:24, af Britt Carlsen

Berider Søren Wind skifter arbejdsgiver, da han flytter fra Helgstrand Dressage til Blue Hors

DM i dressur og paradressur til Equitour Aalborg

20-09-2018 08:49, af Thomas Bach Jensen

DM i dressur og paradressur skal de kommende tre år afvikles i de topprofessionelle og internationale stævnerammer hos Equitour Aalborg

Hoppe forlader Hoffmann

20-09-2018 15:06, af Britt Carlsen

Simone Hoppe flyttede i foråret 2017 sin forretning til Søholt Gods hos Grethe og Hasse Hoffmann – et valg som både hun og familien på Søholt har været meget glade for, men nu prøver Simone kræfter med et job i Tyskland

Stinna Tange red forkert – og vandt guld!

18-09-2018 21:19, af Camilla Tiefensee Schrøder

Der blev ringet med klokken undervejs i Stinna Tange Kaastrups program, og pludselig så det rigtig sort ud for den danske paradressurstjerne. Men to procentpoint fratrukket hendes endelige score var ikke nok til at fravriste hende VM-guldmedaljen

SEGES om ahornforgiftning

21-09-2018 13:25, af Thomas Bach Jensen

I de senere år har der været flere tilfælde af Atypisk Myopati (Ahornforgifning) også kaldet EAM hos heste i Europa. Der er tale om en alvorlig forgiftning, som oftets forekommer om efteråret efter lange og tørre somre

Vilhelmsborg reddet for fremtiden

21-09-2018 18:31, af Britt Carlsen

Efter flere års tilløb har Aarhus Kommune og ledelsen på Vilhelmsborg nu endelig underskrevet brugeraftalen, så  Det nationale Hestesportscenter er sikret for fremtiden

NM i ridesport indtager Aarhus i 2019

17-09-2018 17:17, af Pressemeddelelse

Det bliver en af de største ridesportsbegivenheder nogensinde på dansk grund, når ryttere i alle aldre fra hele norden til næste sommer rykker til Vilhelmsborg for at deltage i Agria Nordic-Baltic Championships i fem forskellige ridediscipliner

De skal til championatsfinalen i dressur på Blue Hors

18-09-2018 08:17, af Thomas Bach Jensen

I uge 41 danner Blue Hors i Randbøl for anden gang rammen om Dansk Ride Forbunds championatsfinaler i dressur og springning powered by Pavo. Her kan du se de unge dressurheste, der har kvalificeret sig

Midt under WEG er en tidligere verdensmester død

21-09-2018 10:48, af Thomas Bach Jensen

For 12 år siden vandt belgiske Jos Lansink og holstenerhingsten Cumano verdensmesterskabet i springning i Aachen. I går under springningen ved WEG 2018 i tryon åndede Cumano ud i en alder af 25 år

Succesfuld Følauktion Nord i Ikast

23-09-2018 00:11, af Thomas Bach Jensen
Avl|

75.000 kr. kostede det dyreste føl ved Følauktion Nord i Ikast i aften, og denne Hesselhøj Donkey Boy-søn forbliver i Danmark. I hallen var der fantastisk stemning blandt de 380 spisende gæster, og gennemsnitsprisen for de solgte føl blev knap 30.000 kr.