Fokus på opvarmning inden ridning

14-03-2019 07:49, af Cecilia Lindahl

Mit mål med mit koncept "Optimering af rytteren" er at skabe synlighed og forståelse for det, der kan hjælpe rytteren til bedre oplevelser, ridning og præstationer sammen med ponyen/hesten, uanset deres niveau, lyder det fra Lars Mars Johansen

Copyright Ridehesten.com

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten kan du læse Lars Mars Johansens artikelserie "Optimering af rytteren" kan du denne gang læse om, hvordan berider Hanne Dale har haft glæde af at få vejledning og hjælp til fysisk træning, udstrækning og opvarmning inden ridningen, samt hvordan hun vejleder og hjælper sine elever til optimering udover ridningen, ud fra de erfaringer og kompetencer hun selv har opbygget med træning.

Opvarmning inden ridningen
Lars har bragt et nyt fokus ind i min ridning mht. at lave opvarmningsøvelser, som giver mening, inden jeg sætter mig op på hesten.

Jeg har ikke tidligere haft opmærksomhed på opvarmningen inden jeg satte mig i sadlen, "man rider sig jo varm sammen med hesten" - men jeg har virkelig kunnet mærke at de øvelser som jeg laver nu kan hjælpe mig og giver mening. hvor jeg før havde dage, hvor jeg måske lige skulle bruge den første hest til at blive varmet op, har jeg nu fokus på at få varmet op inden, så det ikke skal gå ud over hesten. Det gør, at jeg med det samme kan fokusere på hesten og mærke eventuelle stivheder hos den. 

Hvornår skal man så lave opvarmningsøvelserne?
Jeg er tilhænger af, at man holder fuldt fokus på det man gør, og at man ikke lige laver noget opvarmning samtidig , mens man går med ponyen/hesten. Hold tingene adskilt således, at når du laver opvarmningsøvelser, så har du kun fokus på dig selv, og når du trækker eller rider ponyen/hesten, så har du kun fokus på den og jer.

Sådan gør du:
- Rytteren - er klædt op og klar til at ride
- Ponyen/hesten - er sadlet op og mangler kun trense
- Opvarmningsøvelserne - det tager 5-7 min. at lave øvelser alt efter, hvor meget du har brug for.
- Trensen sættes på, og du er klar til ridningen.

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten får du 10 forslag til øvelser, inden du sætter dig op i sadlen.

Læs også

Skal du varme op alt for længe?

19-02-2019 11:57, af Cecilia Lindahl

Har din hest brug for meget lang opvarmningstid? Synes du din hest er ufokuseret/modvillig i starten af en træningsenhed, så overvej, hvad der går galt i kæden af vigtige elementer

Christmas Show under fuld opvarmning

16-11-2018 14:01, af Thomas Bach Jensen

AB Rideudstyr Christmas Show Warm-up er skudt i gang på Vilhelmsborg, hvor der med god sport varmes op til julemåneden i den festklædte hal

Varm din hest rigtigt op og undgå at overanstrenge den

09-04-2018 06:27, af Cecilia Lindahl

Hvorfor er det vigtigt at varme hesten op, og hvordan gør man det rigtigt?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen

akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Daniel og Zack vinder World Cup kvalifikationen (opdateret)

16-03-2019 18:06, af Cecilia Lindahl

En helt fantastisk præstation fra Daniel Bachmann Andersen og Blue Hors Zack, der netop har vundet den tiende og sidste World Cup kvalifikation

Daniel rider sig til sikker sejr i Holland (video)

15-03-2019 14:38, af Annika Knudsen Lorentsen

Danmarks dressurprins Daniel Bachmann Andersen har netop vundet stort over tyske Isabell Werth i CDI3* Grand Prix med Blue Hors Don Olymbrio

Tragisk dødsfald ved Sunshine tour

18-03-2019 18:02, af Kristine Ulsø Olsen

Ved det spanske springstævne Sunshine Tour, startede denne uge på den værst tænkelige måde, da en hestepasser mandag morgen døde grundet brand i en lastbil

Bekræftet tilfælde af herpes virus 1

14-03-2019 10:28, af Kristine Ulsø Olsen

Der er desværre konstateret et tilfælde af herpes virus 1 i en jysk rideklub

Ny dressurhest til Bo Høstrup

18-03-2019 16:01, af Kristine Ulsø Olsen

Det er den nu 10- årige hannoveraner WL Hofprinz der er kommet i stald hos Bo Høstrup, som fremover skal uddanne  den sorte vallak 

Peter og Esben havde en hestefest i Herning

13-03-2019 18:59, af Mathilde Brejner

Peter Falktoft og Esben Bjerre Hansen besøgte Dansk Varmblods Hingstekåring. Her fik de bekræftet deres fordomme om vestjysk vejr, blev klogere på ridesport og fik testet hesteløbebånd 

Fornem start for Jorst og de sorte heste

14-03-2019 14:53, af Kristine Ulsø Olsen

Efter at have kendt både Zhaplin Langholt og Deep Impact i et par måneder, har Charlotte Jorst haft stævnedebut på begge heste med sejre til følge

Dufour: Jeg er meget følerytter

16-03-2019 12:29, af Cecilia Lindahl

Cathrine Dufour gav torsdag aften under Dansk Varmblods Hingstekåring et indblik i, hvordan hun træner sine heste. For hvordan får hun dem til at gå i så flot en holdning og med så meget energi og overskud? 

To UVM-medaljetagere til Helgstrand

19-03-2019 11:38, af Kristine Ulsø Olsen

Helgstrand dressage har netop erhvervet de to topheste Eye Catcher og Five Star, som begge har været medaljetagere ved UVM i deres yngre dage

Hest faldt fire meter ned i gylletank