Fuld gang i stævnesæsonen

16-07-2019 06:38

Amira Aasted Jespersen

I dette blogindlæg kan du læse om hvorfor jeg rider flere stævner om måneden end jeg gjorde da jeg red pony og så fortæller jeg også lidt mere om min hest Panda

Copyright Ridehesten.com

Stævnesæsonen for Panda og jeg er i fuld gang. Det er en lidt mærkelig følelse at ride så mange stævner hele tiden, jeg er jo vant til at ride ca 1 landsstævne om måneden på Topper. Men på Panda rider jeg jo mindst 2 C - Stævner om måneden, og nogle gange flere. Men det er ligeså meget fordi at Panda stadig er ung og ikke har været ude og se så mange ting, så hun skal ud og have en masse erfaring på stævnebanerne. En af de ting som jeg satte virkelig højt da jeg skulle ud og finde hest, var at jeg fandt en hest med det rigtige temperament, fordi de to ponyer som jeg har haft og redet landsstævner på har været nogle typer som enten kiggede eller blev meget nervøse. Jeg har i hvert fald haft svært ved at kunne få det som man har trænet på derhjemme med ind på banen. Derfor vægtede jeg sindet på hesten rigtig højt, så har jeg måske skåret lidt ned på lidt gangarter, jeg havde virkelig bare brug for at kunne komme ud og få nogle stabile ture. Jeg må sige at det sind som jeg ledte efter det har Panda, hun er en type som er opmærksom når hun kommer ind på banen, men i stedet for at bakke af og kigge, vokser hun bare under mig og det er en fantastisk følelse når du bare kan mærke at din hest er med dig hele vejen.

Copyright Ridehesten.com

Når vi kigger fremad med Panda bliver vi nede i nogle LA-klasser indtil vi kommer forbi DM hold, derefter begynder vi på changement arbejdet igen. Så ser vi når, vi når november hvordan det ser ud, fordi der ligger der et sjællandsmesterskab. Men ellers skal vi her over efteråret og vinteren blive stærke i MB så vi forhåbentlig kan være klar til nogle landsstævner i det nye år. Men jeg har det  på den måde, at nu hvor jeg har så mange junior år, fordi jeg først lige er fyldt 15, så har jeg ikke travlt, og vil hellere vente til det sidder i skabet, end at tage ud og ride noget som jeg vil kunne være bedre til med lidt mere træning. 

Copyright Ridehesten.com

Mandag d. 15 tager jeg afsted på Seierskilde sommerskole, som er min træners træningslejr. Det glæder jeg mig super meget til, da jeg ikke har været med de sidste 2 år, så jeg glæder mig super meget til at være med igen. Det jeg synes er godt ved en træningslejr er hvordan man kan blande seriøs træning, foredrag fra dygtige fagfolk udefra, med ridelejrs hygge som man måske husker fra da man var lille. Tænker i hvert fald, at i mit næste blogindlæg vil jeg fortælle lidt om hvordan min træners sommerskole foregår. 

Læs også

En god rytter kræver et godt team

31-10-2020 15:24, af Amira Aasted Jespersen

Bag en god rytter er der flere timers hårdt arbejde, som gerne kommer med blod sved og tårer. Når man som rytter gerne vil nå til toppen i ridesporten, kræver det, at man er utrolig dedikeret til sit arbejde, men det kræver også et godt team

Spændende tid og føl på vej

30-06-2020 07:03, af Amira Aasted Jespersen

Selvom der har været corona, som har givet nogle lidt svære omstændigheder i forhold til mange ting, så har jeg haft mange nye oplevelser den seneste tid

En travl hverdag

14-02-2020 15:41, af Amira Aasted Jespersen

Jeg tror alle rytter kender følelsen af at det godt kunne være flere timer på et døgn. Min hverdag køre ihvertfald på højtryk for tiden

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Det går fremad i Valencia - også for de danske heste

04-03-2021 17:21, af Kristine Ulsø Olsen

Det begynder så småt at gå fremad for de heste som er fanget i herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og det gælder også for familien Truelsen, som nu kun har en hest tilbage der har brug for ekstra pleje

Fire heste rejste fra Valencia til Doha

04-03-2021 09:54, af Kristine Ulsø Olsen

I den kommende weekend er der sæsonpræmiere på Longines Global Champions Tour i Doha, hvor verdens bedste ryttere samles. Fire heste kom fra herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia og til stævnet i Doha, hvor én af dem er testet positiv for den farlige virus

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

To positive dopingprøver ved kåringen i Westfalen

04-03-2021 13:14, af Kristine Ulsø Olsen

Forleden kom det frem at reservefløjhingsten Darling’s Dream var blevet testet positiv i dopingprøven ved hingstekåringen i Westfalen, og det viser sig nu at det også er tilfældet for hingsten Ferrari Superfast

FEI aflyser europæiske stævner i marts på grund af virusudbrud

02-03-2021 07:12, af Annika Knudsen Lorentsen

Det internationale forbund har valgt at aflyse stævner i 10 europæiske lande i marts måned, og kun enkelte stævner, som allerede er i gang, får lov at køre videre, hvis ingen nye ryttere kommer til

Maria Schou: Jeg vil gerne arbejde med heste (video)

03-03-2021 13:32, af Annika Knudsen Lorentsen

Maria Barnewitz Schou er 18 år, og rider i år sit første år som ungrytter. I sommers færdiggjorde hun gymnasiet, og hun håber på, at hun i fremtiden kan leve af sin sport, og sine evner som springrytter