Når man skal lære at kende sin hest på ny

02-02-2021 18:48

Rebecca Sofie Larsen

Og i en tid der ikke tilgodeser hestens basale behov. I en tid med strenge coronarestriktioner er det svært at imødekomme helt basale behov for heste med særlige udfordringer. I denne blog fortæller jeg om mine overvejelser omkring fremtiden med Armantic

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Som jeg kom ind på i mit sidste indlæg, har Armantic og jeg haft nogle lidt turbulente måneder. 
Efter sidste dressurstævne havde jeg en god snak med min underviser (John red.) om, hvordan jeg skulle forholde mig ift. hvad der skal ske fremover. Jeg er så taknemmelig for at have en underviser der er klar i spyttet og siger tingene som de er, og selvom det kan være hårdt at høre så er det sandt. Det fik mig til at gå i tænkeboks omkring hvad fremtiden skal bringe, om jeg skulle beholde Armantic eller hvad der skulle ske. Der er ingen tvivl om, at der ligger langt mere arbejde i ham end jeg havde regnet med, og jeg havde nok kastet håndklædet i ringen hvis det havde været en anden hest, men jeg vil så gerne have at det lykkes med Armantic for jeg ved, at der er noget mere bag facaden. Jeg har altid lært at jeg skulle gå med min mavefornemmelse, og den siger, at jeg ikke er klar til at give op, men samtidig også, at hvis det her skal lykkes så skal jeg gå 100% ind i det her, og holde alle muligheder åbne, for at løse de problemer der er og opstår undervejs. For at løse de problemer har jeg derfor valgt at supplere med noget specifik adfærdsvejledning, kiropraktik mv., for at imødekomme der hvor problemerne kunne opstå fra så mange perspektiver som muligt.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Coronarestriktionerne har betydet, at jeg ikke har kunne modtage undervisning som vi plejer, og jeg er derfor lige pt. dybt afhængig af den vejledning jeg får fra eksterne fronter, for at tingene kan fungere. Jeg har derfor bl.a. måtte hente hjælp fra Bolette som er adfærdsobservatør. Hun har været/er en god støtte til at supplere på nogle andre parametre. Jeg har altid lidt følt at det bare var mig, der ikke kunne ride ham, men nu har vi fundet frem til, at der er nogle momenter i hans grundridning og grundforståelse der er lidt misforstået og skal laves om. Jeg er derfor nu gået ind i en længere proces for at bygge vores relation på ny, for at give Armantic de bedst mulige vilkår til at slippe de gamle dårlige vaner, når tingene bliver svære. Og for at jeg lære at afværge dem før de opstår. Det er også vigtigt at nævne, at det jo også er mig der skal rette op på nogle fejl, som jeg begår. Derudover har jeg også hentet inspiration fra andre hesteeksperter, og nedenstående opslag kunne meget vel til dels give en forklaring på dele af Armantics personlighed:

Copyright Ridehesten.com

Selvom vi nu er på vej i den rigtige retning, så må jeg ærligt konstatere, at det er en kæmpe udfordring at afdække helt basale behov for en hest under de nuværende restriktioner. Når det så er sagt, glæder jeg mig over at være så privilegeret at have så megen støtte og opbakning fra både underviser, vejledere og generelt, der også hjælper mig til at lukke ørene for hvad andre gør sig kloge på. 

Læs også

Endelig blev det til guld for Emilia Rebecca Rohde

22-08-2021 14:08, af Kristine Ulsø Olsen

Efter 3 år med sølvmedaljer, blev det langt om længe til guld for Emilia Rebecca Rohde, som netop har vundet DRF-mesterskabet i springning for kategori III-ponyer på den velspringende Tovdal's Anais Anais

Succesoplevelse til rid for dommer på Riders Cup

01-08-2021 09:08, af Rebecca Sofie Larsen

En succesoplevelse rigere. En ny milepæl er nået. Læs her hvorfor

Angst kan ramme alle

09-06-2021 18:31, af Rebecca Sofie Larsen

Angst er en tilstand, som de fleste kender til eller har hørt om, men som de færreste snakker om, og endnu færre forstår. Når det kommer til psykiske lidelser er disse ofte et tabuemne som mange helst undgår. I dette indlæg vil jeg åbne op om et sårbart emne i mit eget liv, for forhåbentligt at kunne sætte fokus på, at man ikke er ”forkert” fordi man har angst, og at man godt kan lære at leve med angst

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

Cathrine og Cassidy tilbage som vindere i Herning (video)

22-10-2021 21:52, af Annika Knudsen Lorentsen

De dygtige dressurheste dansede her til aften i Jyske Bank Boxen ved World Cup Herning, hvor de blev flot fremvist af deres ryttere. Sejren blev dansk, da Cathrine Dufour leverede en fremragende præstation, som blev belønnet med mere end 77 procent – en præstation som Cathrine også selv var særdeles glad for og hun udtrykte stor taknemmelighed overfor sin mangeårige partner Atterupgaards Cassidy

DV-hoppen Fiontini er solgt igen – denne gang til USA

21-10-2021 09:33, af Thomas Bach Jensen

Ved et besøg hos Patrik har den internationalt succesfulde Grand Prix-rytter Anna Buffini forelsket sig i den yderst talentfulde hoppe, og Fiontini – der var ejet i fællesskab af Stutteri EVO og Helgstrand Dressage – kan nu se en fremtid i møde i USA

Tak for dig, Bjarne – og for de første 50 år (video)

17-10-2021 17:43, af Thomas Bach Jensen

Helt uden Bjarne Nielsens viden var en hyldest for hans 50 års virke som træner sat i værk under dressurfinalerne ved Pavo og Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste på Blue, og det kom helt bag på den meget afholdte træner og højt respekterede dommer

Fra chancehest til international sejr i Boxen (video)

23-10-2021 12:27, af Kristine Ulsø Olsen

Det var en kæmpe oplevelse for Benedikte Brebøl Windfeld, da hun i går vandt sin første internationale start ved Almased Dressage Amateurs i Herning. Det har dog ikke altid stået skrevet i kortene at hun og Lorenzo skulle nå hertil, da hendes forældre for ni år siden købte den store vallak som chancehest for 30.000

17-årig tysker fløj over 2 meter (video)

23-10-2021 16:33, af Annika Knudsen Lorentsen

Ved World Cup Herning 2021 er der netop afviklet Six Bar-springning og her blev det tyske Johanna Beckmann, der tog sejren, som den eneste fejlfrie over hele 2 meter

Søren stiler efter VM med Todt Un Prince Ask (video)

21-10-2021 14:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Todt Un Prince Ask er tilbage på startlisten efter en skadesperiode, hvor han i denne uge går nogle mindre klasser ved World Cup Herning. Hingstens faste rytter Søren Møller Rohde, chefberider på Stutteri Ask, håber på, at de bliver klar til VM her i Herning næste sommer

Welldone Dallas går på pension

18-10-2021 09:43, af Christine Krogh Frausing

Welldone Dallas går på pension, og skal fra nu nyde sit otium på Grønagergaard. Katrine fortæller om de største øjeblikke i deres karriere, og om hvad der nu skal ske

Anna Weilsby bider skeer med eliten i Herning (video)

21-10-2021 21:41, af Annika Knudsen Lorentsen

20-årige Anna Weilsby har i den grad haft succes her til aften ved World Cup Herning, hvor hun blev bedste dansker i Grand Prix-kvalifikationen, kun overgået af to udenlandske topryttere. Den unge dansker vandt desuden den 140 cm høje U25 Cup-klasse, hvor hun ligeledes leverede en toppræstation

Sezá solgt efter blot fire dage på Ridehesten.com