Et helt særligt år

26-02-2017 11:04, af Cecilia Lindahl

Avler Linda Falensteen, Stutteri Fredensdal, glæder sig ikke bare til at se dejlige heste og glade mennesker i Herning. I år er særligt, fordi en hingst af Fredensdals avl stilles til kåring

Copyright Ridehesten.com

– Årets hingstekåring har været en tilbagevendende begivenhed for mig siden 1999, fortæller politibetjent og avler Linda Falensteen, Stutteri Fredensdal i Nordsjælland. – Til at begynde med var det selvfølgelig i særdeleshed hestene, der trak, men også hallerne med alt det udstyr, man kunne købe sig fattig i, syntes jeg var spændende. Sidenhen ændrede fokus sig noget. I 2003 skulle jeg ifole min hoppe for første gang, og jeg husker tydeligt, hvordan jeg sad på rækkerne og forelskede mig pladask i Don Romantic. At se ham igen i 2004 i Herning var endnu bedre, og jeg kan huske, at jeg var sikker på, jeg havde årets føl gemt i maven på min Andiamo-hoppe. Ingen avlererfaring overhovedet. Bare den der mavefornemmelse. Og det gik jo også super med det hingsteføl, jeg fik, idet han var iblandt de tre finaleføl til Eliteskuet 2004 og blev solgt dyrest på auktionen det år. Så var jeg i gang med avl!

At spotte en ny ung hingst

– Herning er årets trækplaster for mig. Jeg elsker at nærstudere kombinationerne og se, hvilke afstamninger der virker – og at spotte en ny ung hingst, som jeg tror kan ”gøre det” på lige præcis min hoppe. Unghestechampionatet har min fulde opmærksomhed, da det jo er her, vi ser resultatet af vores avl. Og vores avl har vist resultater, da vi både har haft en kåret hingst og en hest placeret i unghestechampionatet.

– Jeg glæder mig over alle de dejlige hingste, som vores hingsteholdere trækker til Danmark, men jeg er kræsen, og derfor er det de færreste, som falder 100% i min smag.

Hestevenner, smedekonkurrencer og Hestens Værn

– Herning bliver også brugt til at møde alle de hestevenner, vi har skabt igennem tiden. Det er simpelthen superhyggeligt at mødes i stedet for at skrive sammen på Facebook. Min mand, Martin Strande, blev trukket ind i hesteavlen i 2006, og det gav Herning en ny dimension hos os.

– Martin har været beslagsmed i 25 år, og både han og hans lærlinge har deltaget i smedekonkurrencen de senere år. Sidste år fik hans lærling Jimmi Jessen en flot 3. plads for lærlinge. Til vores store ærgrelse er der ikke smedekonkurrencer i år. Til gengæld er Martin gået i Hestens Værns bestyrelse og vil derfor være at finde på deres stand.

I år er helt særligt

– I år er et helt særligt år, som vi glæder os rigtig meget til. Vores Fredensdals Fifty Cent e. Franziskus/ Donnerball stiller til kåring. Fifty Cent blev solgt til Prinsesse Nathalie på Elitefølauktionen i 2014. Vi har altid har haft store forventninger til ham, og han skuffede absolut ikke til forbesigtigelsen på Vilhelmsborg. Et lille privat klip af ham under rytter, som prinsessen har sendt os, gør det hele endnu mere spændende. Vi håber, han klarer presset og indfrier forventningerne til ham.

– Fifty Cent, der har katalognummer 44, er den anden hingst, vi får stillet til kåring. De to hingstes mødre er søskende, så det er også lidt sjovt. Hopperne er købt hos Mikala Bagge og er fra hendes stærke stamme.

Læs også

Hest aflivet efter vådeskud

29-05-2019 13:15, af Britt Carlsen

Avler Bjarne Byrialsen fra Løgstør fik sig noget af en forskrækkelse, da han kom ud på engen til sine ungheste og fandt den ene ramt af skud i bringen

Ulven tog Malenes får - hvad med føllene?

09-05-2019 07:37, af Cecilia Lindahl

Malene Hollingdal er passioneret avler, og hun har fået et til tre føl årligt de seneste 13 år. Igen i år ventes to føl med spænding, men bekymringerne for føllenes skæbne er vokset, siden ulven kom på besøg lillejuleaften og dræbte familiens får

Når drømmen ender som en abort

07-05-2019 07:45, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Herpesvirusabort: Når årets første føl er dødfødt, og obduktionen viser, at det er virusabort, så kan det som avler være svært at forblive optimistisk og tro på, at de næste føl overlever. Vi har talt med avler Susanne Kastberg, der startede foråret med et scenarie, ingen hesteavler ønsker sig

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

De skal ride mesterskaber i springning (opdateret)

18-06-2019 17:11, af Annika Knudsen Lorentsen

I disse dage er der fuld tryk på med udtagelse af de ryttere der skal repræsentere Danmark ved Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg i næste uge og EM i Holland i juli. Nu har Bo K. Møller sat navne på dem der skal ride for Danmark i mesterskaberne i springning

Så enkelt fjerner du hestebremseæg

24-06-2019 15:37, af Merete Haahr

Hvorfor er det så svært at fjerne hestebremseæg, når nu hestene bare kan slikke dem af? Det spørgsmål undrede Emelie Tapper, som til dagligt arbejder som hovsmed. Hun har nu fundet sin egen opskrift på, hvordan man kommer plagen til livs

Helgstrand-hingste videre i UVM-udtagelse (video)

21-06-2019 12:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Hingsten Jovian er videre til UVM i Ermelo efter den endelige udtagelse i Holland, mens det ved den første kvalifikationsrunde i Tyskland lykkedes for Helgstrand Dressage at få tre af deres hingste med videre til den anden og endelige kvalifikationsrunde, som afholdes i Tyskland om et par uger

Med 7-års hestene er UVM-holdet fuldendt

25-06-2019 14:33, af Thomas Bach Jensen

Det bliver for Danmark et spændende UVM i dressur i Ermelo til august, hvor tolv talentfulde DV-heste skal forsvare de danske farver. Her i eftermiddag har dommerne sat et 7-års hold, der bl.a. omfatter en tidligere UVM-medaljevinder

Ponyryttere udtaget til Agria NBC og EM

19-06-2019 07:41, af Annika Knudsen Lorentsen

Landstræner Jette Nevermann og holdleder Rigmor Kristensen har udtaget en række ryttere til Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg den 26.-30. juni. Efter Future Champions-stævnet i Hagen weekenden er tre ryttere desuden foreløbigt udtaget til EM i Polen i august

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

5- og 6-års holdene til UVM i dressur er sat

25-06-2019 12:55, af Thomas Bach Jensen

I sommervarmen på Vilhelmsborgs gårdsplads har dommere og publikum nydt den høje kvalitet i 5-års og 6-års holdene, og dommerne har nu sat navne på de hold, der skal repræsentere Danmark i Ermelo til august

Massevis af dødsfald på amerikansk væddeløbsbane

23-06-2019 12:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I Californien er en væddeløbsbane blevet udsat for had fra dyreaktivister, ligesom de har været mange anklager om dyremishandling, på grund af et stort antal dødsfald blandt hestene

God start for Hallundbæk ved GCL i Portugal (video)

21-06-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I går, torsdag, red Emil Hallundbæk to fejlfrie runder ved Longines Global Champions Tour-stævnet i Cascais i Portugal, hvor han blandt andet er til start i holdkonkurrencen Global Champions League