Et helt særligt år

26-02-2017 11:04

Avler Linda Falensteen, Stutteri Fredensdal, glæder sig ikke bare til at se dejlige heste og glade mennesker i Herning. I år er særligt, fordi en hingst af Fredensdals avl stilles til kåring

Copyright Ridehesten.com

– Årets hingstekåring har været en tilbagevendende begivenhed for mig siden 1999, fortæller politibetjent og avler Linda Falensteen, Stutteri Fredensdal i Nordsjælland. – Til at begynde med var det selvfølgelig i særdeleshed hestene, der trak, men også hallerne med alt det udstyr, man kunne købe sig fattig i, syntes jeg var spændende. Sidenhen ændrede fokus sig noget. I 2003 skulle jeg ifole min hoppe for første gang, og jeg husker tydeligt, hvordan jeg sad på rækkerne og forelskede mig pladask i Don Romantic. At se ham igen i 2004 i Herning var endnu bedre, og jeg kan huske, at jeg var sikker på, jeg havde årets føl gemt i maven på min Andiamo-hoppe. Ingen avlererfaring overhovedet. Bare den der mavefornemmelse. Og det gik jo også super med det hingsteføl, jeg fik, idet han var iblandt de tre finaleføl til Eliteskuet 2004 og blev solgt dyrest på auktionen det år. Så var jeg i gang med avl!

At spotte en ny ung hingst

– Herning er årets trækplaster for mig. Jeg elsker at nærstudere kombinationerne og se, hvilke afstamninger der virker – og at spotte en ny ung hingst, som jeg tror kan ”gøre det” på lige præcis min hoppe. Unghestechampionatet har min fulde opmærksomhed, da det jo er her, vi ser resultatet af vores avl. Og vores avl har vist resultater, da vi både har haft en kåret hingst og en hest placeret i unghestechampionatet.

– Jeg glæder mig over alle de dejlige hingste, som vores hingsteholdere trækker til Danmark, men jeg er kræsen, og derfor er det de færreste, som falder 100% i min smag.

Hestevenner, smedekonkurrencer og Hestens Værn

– Herning bliver også brugt til at møde alle de hestevenner, vi har skabt igennem tiden. Det er simpelthen superhyggeligt at mødes i stedet for at skrive sammen på Facebook. Min mand, Martin Strande, blev trukket ind i hesteavlen i 2006, og det gav Herning en ny dimension hos os.

– Martin har været beslagsmed i 25 år, og både han og hans lærlinge har deltaget i smedekonkurrencen de senere år. Sidste år fik hans lærling Jimmi Jessen en flot 3. plads for lærlinge. Til vores store ærgrelse er der ikke smedekonkurrencer i år. Til gengæld er Martin gået i Hestens Værns bestyrelse og vil derfor være at finde på deres stand.

I år er helt særligt

– I år er et helt særligt år, som vi glæder os rigtig meget til. Vores Fredensdals Fifty Cent e. Franziskus/ Donnerball stiller til kåring. Fifty Cent blev solgt til Prinsesse Nathalie på Elitefølauktionen i 2014. Vi har altid har haft store forventninger til ham, og han skuffede absolut ikke til forbesigtigelsen på Vilhelmsborg. Et lille privat klip af ham under rytter, som prinsessen har sendt os, gør det hele endnu mere spændende. Vi håber, han klarer presset og indfrier forventningerne til ham.

– Fifty Cent, der har katalognummer 44, er den anden hingst, vi får stillet til kåring. De to hingstes mødre er søskende, så det er også lidt sjovt. Hopperne er købt hos Mikala Bagge og er fra hendes stærke stamme.

Læs også

Ridelighed kommer først

28-11-2021 08:04, af Christine Krogh Frausing

Han har igennem en årrække opkøbt danske avleres opdræt, udannet dem og solgt nogen af dem videre til en international karriere. Klaus Munkedal avler også selv heste, men det er udviklingen af de gode ungheste, der virkeligt interessere ham

To generationer sammen om avl og sport

20-11-2021 06:27, af Thomas Bach Jensen
Avl|

På Sydøstfyn har vi i Dansk Varmblods region 3 besøgt familien Kaspersen, der avler dressurheste og igennem tre årtier har avlet mange succesfulde konkurrenceheste på deres Stutteri Tjørnely

En rideheste-auktion med mulighed for en god handel

01-11-2021 14:35, af Trine Askjær-Jørgensen

For første gang nogensinde løber Blue Hors Autumn Auction i november af stablen med en spændende, bred kollektion bestående af 12 rideheste, der er nøje udvalgt, så de kan friste enhver rytter eller avler - på både potentiale- og prisniveau

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Maxie med hyldest til sin bedste ven der blev mobbet

01-12-2021 18:16, af Christine Krogh Frausing

Maxie Nabi Christiansen red under dette Christmas Show Warm Up for sin bedste ven, Zac Kean Parry, der er blevet mobbet, slået og sparket så meget, at han har valgt at stoppe i ridesporten på ubestemt tid

Kandar for første gang valgfrit i alle klasser

02-12-2021 16:00, af Trine Askjær-Jørgensen

Dansk Ride Forbund er netop kommet ud med de nye, reviderede disciplinreglementer, som gælder fra 1/1-2022, og det er ikke kun i springning, der er ændret på reglerne, for som noget nyt er kandar nu valgfrit fra sværhedsgrad 3 og op – også på landsplan

27-årige Little Miss Milton vandt ved Christmas Show

30-11-2021 19:39, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 27-årige hoppe Little Miss Milton har netop været til start ved Christmas Show Warm Up for pony, hvor hun med sin rytter Anna Sofia Fuhrmann har leveret indtil flere nulrunder i klasser med en højde på op til 1 meter

Syv danske dressurekvipager i verdens top-50

02-12-2021 06:26, af Thomas Bach Jensen

Mens Cathrine Dufour med Bohemian bibeholder deres andenplads på FEI's verdensrangliste i dressur, rykker de øvrige danske ekvipager op ranglisten

Prinsesse Märtha Louises datter tog sejren (video)

03-12-2021 22:05, af Thomas Bach Jensen

Ved Baltic Cup finalerne på Vilhelmsborg var det den norske prinsesse Märtha Louises datter, Emma Tallula Behn, der sejrede individuelt hos childrenrytterne her til aften

Snart må du tage til springstævne i alle farver bukser

02-12-2021 13:00, af Trine Askjær-Jørgensen

Så blev det officielt fra 1/1-22 må du hoppe i alle farver ridebukser til og med C-stævner. Her kan du læse om nogle af de interessante ændringer i springreglementet

Hundredvis trodsede vejret for at se hingste (video)

03-12-2021 18:28, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Det årlige juleshow med hingstefremvisning hos Helgstrand Dressage fandt sted torsdag aften, og trods noget tvivlsom farbarhed på mange nordjyske veje, så var hallen fuld af gæster fra ind- og udland, der var mødt op for at opleve den enestående samling af nyindkøbte unghingste

Happy Feets Heartbeat vandt 150 cm i USA

30-11-2021 18:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Dansk Varmblodshesten Happy Feets Heartbeat, som nu hedder Jackofhearts, vandt i forrige uge en 150 cm-klasse med sin nye rytter Margie Goldstein-Engle

Flot passage sikrede Merrald mesterskabssejren (video)

05-12-2021 13:03, af Annika Knudsen Lorentsen

I sadlen på Blue Hors Zatchmo har Nanna Skodborg Merrald netop vundet Grand Prix Special hos Sportsrideklubben Aalborg, og dermod tog hun også sejren i det samlede jyske mesterskab i sværhedsgraden Grand Prix