Fra Hobro til Rio på 32 timer

03-08-2016 13:48, af Britt Carlsen
Blog|

Så er Ridehesten på plads på det Olympiske Ridestadion i Rio, og Ridehestens udsendte er helt alene i det store pressecenter 

Copyright Ridehesten.com
Ridehestens udsendte i Rio, Britt Carlsen på stadion, hvor de er ved at gøre klar til træning for både military og dressurrytterne.

Det er mit tredje OL på job for Ridehesten. Første gang var ved OL i Hong Kong, hvor det danske landshold ikke havde kvalificeret sig med et hold, men tre ryttere Anne van Olst, prinsesse Nathalie og Andreas Helgstrand var individuet kvalificeret, og udgjorde et hold. Og som de fleste husker, så vandt de bronze. Dressurrytterne har kvalificeret sig på præcist samme vis i år, så nu krydser vi fingre for en gentagelse fra Hong Kong.

Copyright Ridehesten.com
Fotografer og journalister, som skal dække de mange sportsgrene som finder sted i Deodoro, bor i et militært område i store bygninger.

OL i London blev en kæmpe oplevelse og en noget kortere rejsetid end turen til Hongkong og turen til Brasilien. Min rejse fra hjemmet i Hobro til ankomsten i Deodoro Accomodation Village tog 32 timer. Dette område er et militært anlæg, og her bor pressen i nogle renoverede lejligheder, det tidligere har været brugt til Military Games. Vi bor fem i min lejlighed og deles om to toiletter. Der er ikke varmt vand, så man behøver ikke bekymre sig om det, såfremt man bliver den sidste under bruseren. Foruden ridning foregår der BMX, skydning, rafting mv. så jeg afventer at møde mine værelseskammerater med spænding. 

Copyright Ridehesten.com
Der er rent og nymalet i den lejlighed som jeg skal dele med fire andre de næste tre uger. Venter spændt på hvem det nu er.

Vi spiser på området, det er ikke tilrådeligt at gå udenfor, og så er der en lille butik som sælger lidt af hvert til de daglige fornødenheder. 

Jeg har mødt stor hjælpsomhed og villighed til at løse problemerne hos de mange frivillige, som er på plads her. Det er altid en opgave at finde rundt, for Deodoro ligger omkring en times kørsel fra MPC (Main Press Center) inde ved OL byen, og selvom jeg har downloaded en app der fortæller transporttidspunkter, så passer den ikke, surprise!

Det hele startede dog uden den store hjælpsomhed i Københavns lufthavn, hvor jeg blev nægtet at få min fotokuffert ombord. Det er en særlig kuffert, som de rent faktisk skal acceptere, men det gjorde de ikke kl. meget tidligt (04.30) og det krævede noget hysteri og drama at få kufferten ind som ekstra bagage, men i lastrummet. Det betød at jeg reddede min pc, mit bedste kamera og den store 200-500 mm linse som er købt med stævnepladsen i Rio for øje. Det hele måtte jeg så slæbe på fra København over Lissabon til Rio. Så i dag har jeg ømme muskler, og naturligvis også en kæmpe vabel på den ene fod.

Copyright Ridehesten.com
Det store pressecenter i Rio lige bag stadion. Helt perfekt placeret med gode adgangsveje for pressen. Som man kan se er Ridehesten både først og alene.

I dag er jeg kørt tidligt til stævnepladsen, og jeg er mutters alene i det store pressecenter. Der er åbenbart ikke andre medier, som arbejder så tidligt efter ankomstdagen, men det gør Ridehesten. 

Senere i dag bringer jeg billeder og kommentarer fra rytternes træning. 

Læs meget mere om OL i Rio i magasinet Ridehestens septembernummer.

Læs også

BESTSELLER klæder OL- og PL-holdet på

24-07-2019 18:07, af Britt Carlsen

For fjerde gang i træk leverer BESTSELLER tøjet til de danske atleter, der drager til de Olympiske og Paralympiske Lege i Tokyo 2020

Hello Sanctos igen tilbage på konkurrencebanen

06-02-2017 12:11, af Cecilia Lindahl

Scott Brash og tophesten Helleo Sanctos var storfavoritter til OL i Rio, men hesten blev skadet lige op til OL, og Hello Sanctos var ude resten af 2016

Nick Skelton fortæller om vejen til guld (video)

27-10-2016 11:20, af Britt Carlsen

Da 58-årige Nick Skelton fra England vandt OL guld i Rio gik hans historie verden rundt: Han har ikke været uden modgang i sin fantastiske karriere, og det fortæller han på video til Horse & Hound

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Britt Carlsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Britt Carlsen

bc@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Unghingsten Blue Hors Dalian lever ikke mere

20-05-2020 12:54, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Hingsten Blue Hors Dalian, som tidligere på året opnåede godkendelse til afprøvning ved Dansk Varmblods Hingstekåring, er desværre død i en meget ung alder, bare 3 år gammel

Thomas Dolleris i kunstigt koma efter hjerneblødning

20-05-2020 15:36, af Annika Knudsen Lorentsen

Berider Thomas Dolleris Larsen blev den 17. maj ramt af en hjerneblødning, som er skyld i, at han nu er indlagt på Skejby Sygehus, hvor han ligger i kunstigt koma

Karoline Kjær med opråb til regeringen! (video)

18-05-2020 09:07, af Annika Knudsen Lorentsen

14-årige Karoline Sloth Kjær er, ligesom store dele af ridesporten, ked af, at det fortsat ikke er muligt at afholde, og dermed deltage, i ridestævner - og derfor har hun lavet en video, hvor hun kommer med sit opråb til regeringen

Tre heste døde af Ahorn-forgiftning

22-05-2020 11:05, af Britt Carlsen

– Det er rigtig ærgerligt! Carsten Valentin fra Dyrehavegaard, har mistet tre heste som følge af Ahorn-forgiftning, og normalt er det i efteråret, man skal være opmærksom på det, men nu har det vist sig af forårsspirer også er giftige

Det blinde "føl" Maria trives og er fyldt 1 år

23-05-2020 16:59, af Annika Knudsen Lorentsen

Sidste år fik stutteri Jepha føllet Maria, som var født uden øjne, og selvom det en overgang virkede urealistisk, at hun kunne få en god tilværelse, er Maria nu fyldt et år og trives på bedste vis

Jeg vil gerne være ridedreng igen!

22-05-2020 13:05, af Britt Carlsen

Andreas Helgstrand er i den privilligerede situation, at han nu rider tre verdensmestre, en sølv- og en bronzevinder, og han nyder det i fulde drag. Det har givet fornyet inspiration til igen at opsøge sportslige mål

Fiontini skal have tvillinger

24-05-2020 10:26, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Den tredobbelte verdensmester Fiontini har fået skyllet embryoner ud, og nu er to rugehopper scannet drægtige med hjerteslag, og dermed skal Fiontini have tvillinger hvis alt går vel

Heslegård's Rismon tilbage på danske hænder

21-05-2020 16:02, af Kristine Ulsø Olsen

Grand Prix-hesten Heslegård's Rismon der i 2018 blev solgt til russiske Ekaterina Podlytkina er nu danskejet igen. Hingsten skal fremover være læremester for U25-rytteren Sandra Aagaard Hyrm

Dufour og Laudrup styrketræner på aktivitetsdag

20-05-2020 10:42, af Annika Knudsen Lorentsen

I morgen går det løs ved Dansk Ride Forbund og Trolle Companys aktivitetsdag, hvor vi skal være #aktivesammenhverforsig. Cathrine Dufour og Rasmine Laudrup har planlagt styrketræning og glæder sig til at følge med på Instagram når hele ridesporten er aktive iført flotte T-shirts, som er blevet solgt med henblik på at samle penge ind til landets klubber

Har du den perfekte PL-hest til Camilla?

19-05-2020 07:13, af Annika Knudsen Lorentsen

Pararytter Camilla Christensen, som har deltaget ved et utal af store mesterskaber, leder med lys og lygte efter den perfekte hest som hun kan ride frem mod en forhåbentlig udtagelse til PL i Tokyo næste år og måske VM på hjemmebane i 2022