Hjemmebanesejr til Marianne Yde Helgstrand

24-05-2019 19:48, af Thomas Bach Jensen

Det blev til en velfortjent hjemmebanesejr til en rystende Marianne Yde Helgstrand i eftermiddagen Chedi Residence Grand Prix ved Equitour i Aalborg

Copyright Ridehesten.com
Charlotte Jorst.

Første rytter på banen blandt 12 startende ekvipager i Chedi Residence Grand Prix var dansk-amerikanske Charlotte Jorst, der starter under amerikansk flag. Hun red hesten Kastel's Nintendo e. Negro/ Monaco, som hun har erhvervet sig hos Helgstrand Dressage og allerede har haft flere succesfulde år med. Det blev i dag til et rigtig fornuftigt ridt til 70,109%, der rakte til en tredjeplads efter tyske Fabienne Müller-Lütkemeier og med vallekken Flynn Pch e.  Falsterbo/ Walt Disney I, der tidligere har været avlshingst og blev redet af Marcus Hermes. Müller-Lütkemeiers ridt resulterede i 70,891%.

Copyright Ridehesten.com
Fabienne Müller-Lütkemeier.

Med sin 15-årige vallak Lollipop e. Lord Sinclair/ Welt Hit I O blev det til 71,217% og sejr til Marianne Yde Helgstrand. Ekvipagen har tidligere i år opnået flere sejre i Intermediaire II ved landsstævner, og sejren i dag er deres første Grand Prix-sejr og deres tredje Grand Prix-start. Marianne fortalte, at hun på ingen havde måde forventet, at hun ville komme øverst på podiet.

– Ved Hingstekåringen i Herning i marts blev vi nummer 11, og jeg havde slet ikke regnet med, at jeg ville vinde i dag. Jeg havde håbet, at vi ville komme i top fem, men mere havde jeg ikke turde håbe på, fortæller Marianne Yde Helgstrand, der havde ekstra nerver på, da hun red på banen – netop fordi det var på hjemmebane.

– Mine ben rystede en hel del mere, end de plejer at gøre. Det er jo egentlig fjollet, for det er jo de samme mennesker, der kigger på, men det betyder noget, at vi er hjemme hos os selv, og så forpligter navnet Helgstrand jo også, må jeg indrømme, udtaler dagens Grand Prix-vinder.

– Jeg synes dog, at jeg fik styr på nerverne, og da jeg først kom i gang, kunne jeg slappe af, og vi havde en rigtig god tur, fortæller Marianne, som har pause lørdag for at ride Grand Prix Special søndag.

– Det bliver min debut. Jeg har ikke redet Grand Prix Special før, men nu har jeg redet min første tur, og de værste nerver er væk, så nu glæder jeg mig bare, siger hun, som også kan glæde sig over sønnens præstationer på dressurbanen.

Tidligere fredag blev Alexander Helgstrand nummer to både individuelt og for hold i Nations Cup, og det var hans debut som juniorrytter på internationalt niveau.

– Det var et stort pres for ham, men han klarede det super flot, så jeg er selvfølgelig meget stort af ham, slutter Marianne Yde Helgstrand.

Se klassens resultat her.

Copyright Ridehesten.com
Marianne Helgstrand.

Læs også

Hele 78 hold klar til Elevskole Cup 2020

08-10-2019 17:49, af Kristine Ulsø Olsen

Ikke mindre end 78 hold fra hele 59 forskellige klubber har nemlig tilmeldt sig Dansk Ride Forbunds Elevskole Cup præsenteret af Equitour Aalborg for sæsonen 2019-2020, og det er endnu en gang en stigning i forhold til det foregående år. Derudover er næsten samtlige distrikter i Dansk Ride Forbund igen i år repræsenteret

Glæd jer til World Cup Herning! video

09-09-2019 11:55, af Britt Carlsen

Det er nu tredje gang samarbejdet mellem Dansk Varmblod, Dansk Ride Forbund og Equitour Aalborg resulterer i en World Cup-kvalifikation i Jyske Bank Boxen – det internationale dressur- og springstævne finder sted i uge 42 i Herning 

Julinummeret er ude!

30-06-2019 07:08, af Camilla Tiefensee Schrøder

I det nye nummer af magasinet Ridehesten kan du dykke ned i DM i Dressur 2019 og Equitour Aalborg og læse faglige artikler om alt fra hestens søvn til håndtering af konfliktadfærd. Mød også månedens profiler, Charlotte Jorst og Sanne Henningsen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Casper Cassøe i gallastyrt på fjordhest (video)

09-11-2019 22:53, af Thomas Bach Jensen

I en vanvittigt underholdende springstafet på haflingere og fjordheste måtte tidligere S-springrytter Casper Cassøe smage på ridehusbunden i Blue Hors' opvisningshal. Det stod hurtigt klart, at Dansk Varmblods og Vilhelmsborgs direktør slap uskadt

Blue Hors Don Olymbrio skifter rytter

10-11-2019 22:17, af Thomas Bach Jensen

Daniel Bachmann Andersen har bragt Blue Hors Don Olymbrio til et meget højt niveau, og tiden er nu kommet for den populære avlshingst til at skifte rytter, mens Daniel fokuserer på sine andre tophest

EM-hesten Fuhur til Anna Kasprzak

12-11-2019 08:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 10-årige vallak Fuhur, som med russiske Elena Sidneva i sadlen deltog ved EM i år, er blevet solgt til danske Anna Kasprzak, måske som et led i målet om at blive udtaget til OL i Tokyo næste år

Alexander Helgstrand vandt sin PSG-debut

08-11-2019 16:40, af Camilla Tiefensee Schrøder

Med et flot ridt til 73.903 % på Grevens Sa'Va' vandt Alexander Yde Helgstrand i dag sin første Prix St. George ved Blue Hors Dressurfestival. Signe Kirk vandt første runde af Blue Hors Care Cup

Oldenborghoppen Rebelle er død

13-11-2019 08:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I starten af november døde elitehoppen Rebelle, som har været redet af Maria Anita Andersen, da den blev ramt af en voldsom kolik

Springhoppe har 45 afkom registreret

13-11-2019 14:08, af Annika Knudsen Lorentsen

Den franske hoppe Fragance de Chalus har intet mindre end 45 afkom registereret på HorseTelex.com, og hun er mor til mange internationale topspringheste, heriblandt hingsten Mylord Carthago

Svensk Grand Prix-hest opereret i halsen

12-11-2019 11:05, af Stine La Cour Andersen

Den 13-årige Grand Prix-hest Strolchi havde over en længere periode virket afkræftet, og det viste sig, at det var med god grund. Nu har vallakken, der sammen med Märit Olofsson Nääs indgår i det svenske B-landshold, gennemgået operation nummer to

Døjer din hest med sur stråle?

10-11-2019 11:21, af Annika Knudsen Lorentsen

Efterårets mudderfolde kan ofte give anledning til sur stråle hvis ikke man sørger for at hesten har mulighed for rent og tørt underlag, og sur stråle kan give mange komplikationer

Tårnhøjt, dansk niveau i Grand Prix Special (video)

10-11-2019 12:27, af Britt Carlsen

Når holdmedaljerne skal uddeles ved OL i Tokyo til næste år sker det i Grand Prix Special, derfor var dagens Special ved Blue Hors Dressurfestival ventet med spænding, og danskerne skuffede ikke - Daniel Bachmann kom tæt på 80%

Dommergymnastik og Anne Marie øverst på skamlen