Hjemmebanesejr til Marianne Yde Helgstrand

24-05-2019 19:48, af Thomas Bach Jensen

Det blev til en velfortjent hjemmebanesejr til en rystende Marianne Yde Helgstrand i eftermiddagen Chedi Residence Grand Prix ved Equitour i Aalborg

Copyright Ridehesten.com
Charlotte Jorst.

Første rytter på banen blandt 12 startende ekvipager i Chedi Residence Grand Prix var dansk-amerikanske Charlotte Jorst, der starter under amerikansk flag. Hun red hesten Kastel's Nintendo e. Negro/ Monaco, som hun har erhvervet sig hos Helgstrand Dressage og allerede har haft flere succesfulde år med. Det blev i dag til et rigtig fornuftigt ridt til 70,109%, der rakte til en tredjeplads efter tyske Fabienne Müller-Lütkemeier og med vallekken Flynn Pch e.  Falsterbo/ Walt Disney I, der tidligere har været avlshingst og blev redet af Marcus Hermes. Müller-Lütkemeiers ridt resulterede i 70,891%.

Copyright Ridehesten.com
Fabienne Müller-Lütkemeier.

Med sin 15-årige vallak Lollipop e. Lord Sinclair/ Welt Hit I O blev det til 71,217% og sejr til Marianne Yde Helgstrand. Ekvipagen har tidligere i år opnået flere sejre i Intermediaire II ved landsstævner, og sejren i dag er deres første Grand Prix-sejr og deres tredje Grand Prix-start. Marianne fortalte, at hun på ingen havde måde forventet, at hun ville komme øverst på podiet.

– Ved Hingstekåringen i Herning i marts blev vi nummer 11, og jeg havde slet ikke regnet med, at jeg ville vinde i dag. Jeg havde håbet, at vi ville komme i top fem, men mere havde jeg ikke turde håbe på, fortæller Marianne Yde Helgstrand, der havde ekstra nerver på, da hun red på banen – netop fordi det var på hjemmebane.

– Mine ben rystede en hel del mere, end de plejer at gøre. Det er jo egentlig fjollet, for det er jo de samme mennesker, der kigger på, men det betyder noget, at vi er hjemme hos os selv, og så forpligter navnet Helgstrand jo også, må jeg indrømme, udtaler dagens Grand Prix-vinder.

– Jeg synes dog, at jeg fik styr på nerverne, og da jeg først kom i gang, kunne jeg slappe af, og vi havde en rigtig god tur, fortæller Marianne, som har pause lørdag for at ride Grand Prix Special søndag.

– Det bliver min debut. Jeg har ikke redet Grand Prix Special før, men nu har jeg redet min første tur, og de værste nerver er væk, så nu glæder jeg mig bare, siger hun, som også kan glæde sig over sønnens præstationer på dressurbanen.

Tidligere fredag blev Alexander Helgstrand nummer to både individuelt og for hold i Nations Cup, og det var hans debut som juniorrytter på internationalt niveau.

– Det var et stort pres for ham, men han klarede det super flot, så jeg er selvfølgelig meget stort af ham, slutter Marianne Yde Helgstrand.

Se klassens resultat her.

Copyright Ridehesten.com
Marianne Helgstrand.

Læs også

Hele 78 hold klar til Elevskole Cup 2020

08-10-2019 17:49, af Kristine Ulsø Olsen

Ikke mindre end 78 hold fra hele 59 forskellige klubber har nemlig tilmeldt sig Dansk Ride Forbunds Elevskole Cup præsenteret af Equitour Aalborg for sæsonen 2019-2020, og det er endnu en gang en stigning i forhold til det foregående år. Derudover er næsten samtlige distrikter i Dansk Ride Forbund igen i år repræsenteret

Glæd jer til World Cup Herning! video

09-09-2019 11:55, af Britt Carlsen

Det er nu tredje gang samarbejdet mellem Dansk Varmblod, Dansk Ride Forbund og Equitour Aalborg resulterer i en World Cup-kvalifikation i Jyske Bank Boxen – det internationale dressur- og springstævne finder sted i uge 42 i Herning 

Julinummeret er ude!

30-06-2019 07:08, af Camilla Tiefensee Schrøder

I det nye nummer af magasinet Ridehesten kan du dykke ned i DM i Dressur 2019 og Equitour Aalborg og læse faglige artikler om alt fra hestens søvn til håndtering af konfliktadfærd. Mød også månedens profiler, Charlotte Jorst og Sanne Henningsen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Lyager: Jeg har fået mere blod på tanden

02-06-2020 14:28, af Kristine Ulsø Olsen

Som bare 17-årig blev Anne-Mette Lyager selvstændig med egen salgsstald. Det var et stort projekt at være så ung og samtidig være gårdejer, men her 3,5 år efter går det mere end godt for den unge dressurrytter

Daniel Bachmann Andersen - Ponyfar & Danmarksmester

30-05-2020 14:00, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar" og enkelte af dem, er selv ponyforældre i dag. I denne nyhed møder Ponyfar Daniel Bachmann Andersen

Tredje gang er lykkens gang for moderløse Corleo

29-05-2020 12:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Et moderløst føl, en minitature til tante, tre ammehopper og masser af lange vågne timer. Dyrlæge Heidi Nielsen og føllets ejer Trine Larsen har sammen med dygtige hjælpere kæmpet med at finde en ammehoppe til moderløse Corleo

 

Hosdam havde stalden fuld fra første dag

03-06-2020 09:56, af Thomas Bach Jensen

Beriderparret Anne-Marie Hosbond Berthelsen og Kenneth Damgaard har kunnet melde om fyldt stald fra første åbningsdag i marts i deres nyetablerede virksomhed sydvest for Randers, hvor de har realiseret deres drøm om at få foden under eget bord

DRF: Fra 9. juni igangsættes stævner og aktiviteter

05-06-2020 16:32, af Annika Knudsen Lorentsen

Dansk Ride Forbund har netop meddelt, at det fra 9. juni igen er muligt at afholde stævner, da regeringen har givet en ny melding i forhold til forsamlingsforbuddet og reglerne for sportsarrangementer, ligesom Rigspolitiet har ændret deres måde at fortolke forsamlingsforbuddet på

Haps - af med kørekortet!

30-05-2020 11:09, af Britt Carlsen

Hvis man ikke lige er opmærksom, når man køre bil, så kan det blitze. Så hjælper det ikke at have dommertække - hos dressurdommerne, for det er en anden dommer, der siger: af med kørekortet!

Normale heste til almindelige mennesker

04-06-2020 06:56, af Thomas Bach Jensen

Majbrit Lindblad Lissau, 60, driver Stutteri Lissau, og hun fik købt så godt ind af stamhopper, at hun har oplevet en start på første klasse med masser af flotte resultater, men hun holder fast i sit avlsmål om at avle normale heste til almindelige mennesker 

Vi har tid til at nørde