Kan min hest gå distance?

09-09-2019 15:09, af Rikke Arkesteijn

Det spørgsmål har du måske stillet dig selv, men du behøver ikke at være bekymret, for alle heste kan gå distance! Læs med her, så giver jeg tips til hvordan du vurderer om din hest er klar til at ride distancestævner

Copyright Ridehesten.com

Hvis din hest er sund og rask, og bliver redet regelmæssigt, så kan den uden problemer gå stævne op til 25 km. Der skal altså ikke nogen speciel træning til, at din hest kan gå 25 km., det er først når man kommer op over de 50-60 km., at der skal hårdere og mere seriøs træning til, for at hesten kan klare det.

Hvis man ser billeder og videoer fra store distancestævner, både i ind- og udland så er det helt klart araberhestene der er den dominerende hesterace. Dette er der også en god grund til, da det helt faktuelt er araberhesten der er bedst til at ride distanceridning. Araberen stammer fra ørkenen, og har siden tidernes morgen været vant til at rejse langt gennem den tørre og varme ørken. I distance er det vigtigt at hesten har udholdenhed, og at den kan komme af med varmen, for at holde pulsen nede, og dette er araberen særdeles god til.

Copyright Ridehesten.com

Det skal ikke betyde, at andre hesteracer ikke kan ride distance. Hvis man tager til de nationale distancestævner, så ser man rigtig mange forskellige hesteracer. Dette kan være lige fra en frieser til shetlandsponyer. Det vigtigste er bare, at din hest som sagt er sund og rask og så skal den være vaccineret ifølge DRF’s bestemmelser.   

Jeg startede selv med at ride distanceridning på min haflinger/fjordhest pony, og vi red flere LA 60 km. sammen uden problemer.

Hvis du ønsker at ride de små LD/LC-klasser, så vil jeg mene, at du skal ride den 2-3 gange om ugen, og det behøver ikke nødvendigvis at være ude i skoven alle dage. Dog vil jeg anbefale, at du prøver at ride en lang tur i skoven et par uger inden stævne. Dette er for at både dig og hesten kan vænne sig til, at ride de længere distancer. Nogle gange kan det være svært at vide hvor hurtigt og hvor langt man rider, så det kan være en god ide at bruge apps på telefonen, som kan måle hvor langt og hvor hurtigt du har redet. Jeg er selv meget glad for den app der hedder Equilab. Når du er kommet hjem fra turen, så se på hesten. Er den træt eller er den stadig frisk? Det kan være en god indikator på, om I er klar til at ride stævnet.
 

I Danmark har vi en mentorordning, som er til, for at hjælpe de ryttere der er i tvivl om hvordan man kommer i gang med distanceridning. De findes rund om i hele landet, og kan findes inde på Dansk Rideforbunds hjemmeside under fanen, distance. Så hvis du er i tvivl om hvordan du kommer i gang, så er det bare med at kontakte dem.

Det vigtigste er altid, og dette gælder uanset om du rider 20 eller 120 km. - mærk efter! Er hesten træt? Har den brug for en lille skridtpause? Eller er den klar til at ride hurtigere? Vi rider altid på hestens principper, og det er vigtigt at mærke efter hvad den siger, så du kommer i mål med en glad hest!

Læs også

Dansk ungrytter udtaget til VM i distance

25-08-2019 13:22, af Cecilia Lindahl

For første gang i 10 år er en dansk ungrytter udtaget til at repræsentere Danmark ved verdensmesterskaberne

Ny Danmarksmester i distance

04-08-2019 10:31, af Cecilia Lindahl

Johanne Hvid og hesten Hedonizt er ny Danmarkmester i distance efter et fantastisk flot ridt, hvor ekvipagen sammen har redet 120 km i over 25 graders varme

Danskere til internationale stævner uge 31

31-07-2019 18:29, af Cecilia Lindahl

I denne uge er der flere store mesterskaber på programmet, hvor der både afvikles DM hos Absolute Horses i springning, UVM i Ermelo i dressur og DM i distance hos Sportsrideklubben

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl
26 87 57 90
cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

PONYFAR - Fra Blotter til Blogger

08-09-2019 08:21, af Thomas Pelle Veng

Hvor svært kan det der heste-halløj egentlig være?

Har du også taget fejl af metode B7?

11-09-2019 08:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Der er mange forskellige metoder at ride efter når man er til start i en springklasse, og en af dem er metode B7. Metoden har eksisteret i mange år, men er fornyligt blev ændret og det er der en del der ikke er klar over

Selma Dresler: Det har været en god weekend!

08-09-2019 13:36, af Annika Knudsen Lorentsen

Den netop nykårede Danmarksmester for kategori 3 ponyer var et stort smil da hun blev fejret foran publikum og venner, og hendes far, Thomas Dresler, var meget rørt

Avlshingst i stald hos prinsessen

11-09-2019 14:28, af Britt Carlsen

Den populære avlshingst Blue Hors Fifty Cent, som i 2017 blev fremstillet til kåring i Dansk Varmblod af prinsesse Nathalie, blev efterfølgende opstaldet på Blue Hors, og nu skal hingstens sportslige karriere fortsætte netop hos OL-rytter Nathalie zu Sayn-Wittgenstein på Berleburg

Grand Prix-hingsten Apache er død

06-09-2019 20:52, af Thomas Bach Jensen

I en alder af 14 år blev KWPN-hingsten Apache i går aflivet på grund af voldsomme smerter af forfangenhed

Robin klar til UVM efter styrt

07-09-2019 11:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Ved landsstævnet, for to uger siden, i forbindelse med Dansk Varmblods KRAFFT Eliteskue var Robin Grauff Jacobsen uheldig, her styrtede han nemlig med Chassé i 145 cm-klassen og kom rimelig galt afsted, og det var altså blot fire uger inden turen til UVM-stævnet på Zangersheide

Politiet søger flere heste

12-09-2019 10:17, af Camilla Tiefensee Schrøder

Københavns Politi udvider Rytterisektionen og har brug for flere heste. Derfor har de i et opslag på Facebook efterlyst firbenede kollegaer. Har du en god kandidat til jobbet? Læs kravene her

Tina Lund er tilbage

08-09-2019 13:29, af Britt Carlsen

I sommeren 2013 flyttede Tina Lund med sin familie til Dubai. Efter nogle succesfulde år i den arabiske liga har Tina indgået en aftale om at ride heste for Riders Cup, og dermed får vi hende igen at se på de hjemlige springbaner

Mette Ehlers er ny underviser på berideruddannelsen

13-09-2019 13:07, af Camilla Tiefensee Schrøder

Den 37-årige berider Mette Ehlers overtager stillingen efter Maria Anita Andersen, som er rykket til Helgstrand Dressage

Line skulle "bare" ride fejlfrit (video)

08-09-2019 15:21, af Annika Knudsen Lorentsen

Line Busk Heltborg holdt hovedet koldt og red som eneste rytter fejlfrit i omspringningen af dette års Agria DRF Mesterskab for kategori 2 ponyer, og dermed kunne hun hænge guldmedaljen om halsen