Lidt brokkeri – men kun lidt

10-02-2021 06:49

Lone Rytter

Jeg vil lyve, hvis jeg sagde, at hestene altid gør mig glad og lykkelig. Faktisk kan jeg også være en lille brokkerøv, hvis jeg skal være helt ærlig. Altså sådan en, der går og småbander lidt og går foroverbøjet henover gårdspladsen, når jeg skal i stalden

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

For godt nok er jeg vild med sne, men til gengæld hader jeg den pivkolde blæst, der har fuldstændig frit spil her i marsken, og som mest af alt giver en fornemmelse af, at man er i Sibirien.

Frosten giver mig en del ekstraarbejde med hestene, så lige nu synes jeg, det udelukkende handler om at få alt det praktiske klaret hver dag, og så må nusseri, hygge og andet sjov vige.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Min stald er jo indrettet i en tidligere maskinhal. Det gjorde vi ganske bevidst dengang, vi købte ejendommen. Godt nok har vi en fin muret stald med hvælvingeloft i direkte forbindelse med stuehuset, men jeg ville hellere have hestene i laden. Her er der nemlig højt til loftet og altid god luft. Jeg kunne få mine bokse muret op med åbne sider, og der er god plads til halm og wrap også. Til gengæld er der ikke indlagt vand i laden. Det betyder, at hestene får vand i krybber, der hænger på deres bokslåger. Det er sådan set fint, og normalt tager det ikke lang tid at fylde krybberne med vandslangen, der altid ligger fremme. Det kan den så ikke nu, for så fryser den. Så min taktik er nu at finde vandslangen frem hver anden dag og fylder to store baljer, jeg har sat ind i laden, med vand. Men selvom jeg dækker det til, så bliver vandet stadig hundekoldt, og nogle gange kommer der endda papirstyndt is på det. 

Copyright Ridehesten.com

Og jeg har opdaget, at hestene kun drikker en brøkdel, når de får koldt vand. Det kan jeg jo holde øje med, når de drikker af krybber. Så lige nu bliver de serviceret med spandevis af varmt vand. Og da vi er ved at bygge lidt om i førnævnte stald med hvælvingeloft, så må jeg ind i stuehuset og hente vandet i bryggerset. Så cirka 10-12 gange om dagen trasker jeg afsted med to spande varmt vand fra stuehus, gennem stald over gårdspladsen og til laden – og så er det altså, at jeg godt kan finde på, at sige bandeord og have lidt ondt af mig selv. Det stopper dog som regel, så snart hestene ivrigt tømmer spandene for varmt vand, for så ved jeg, at jeg da nok ikke kommer til at skulle tilkalde dyrlægen, fordi de får forstoppelse af at drikke for lidt – det sker jo desværre ikke så sjældent for heste i denne tid.

Nå, men langt de fleste stunder er jeg glad, og ind imellem tænker jeg også, at det er ganske fint at skulle slæbe vand, for det er sundt at røre sig og bruge sine muskler. Jeg har dog en plan om at erstatte spandene med dunke, får så kan jeg jo have tre gange så meget vand med ad gangen, hvis jeg kører det på trillebør eller en lille vogn. Ellers går det fint. Hopperne kommer stadig i regelmæssige brunster, selvom jeg troede, at det ville stoppe nu. Appetitten er god, de fælder og alt er, som det skal være, så ikke mere brok fra mig.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Hvordan skal mit hestehold se ud?

22-03-2021 06:23, af Lone Rytter

Det med at have heste som hobby er jo på mange områder helt fantastisk – og selvfølgelig skal der være heste i stalden på Kærvang mange år endnu. Spørgsmålet er hvor mange og hvilke

Lad os nu passe på hestene under rytter

23-02-2021 18:23, af Lone Rytter

I år starter livet som ridehest for Saga og Safran, der begge fylder tre år. Og jeg har gjort mig rigtig mange tanker og overvejelser omkring det. Ikke mindst fordi, jeg jævnligt kender eller hører om heste, der er blevet presset alt for meget i deres unge år – og som for nogles vedkommende ender med aldrig at blive rideheste, mens andre skal ”rettes op”

Så skal der vælges hingste….

19-01-2021 08:02, af Lone Rytter

Nu varer det jo ikke længe, inden ifolingssæsonen går i gang. Så jeg har travlt med at studere hingste – eller det vil sige, at det har jeg sådan set haft siden efteråret. Og jeg må bare konstatere, at jeg har for få hopper, for jeg tror, at jeg har de første 10 hingste, jeg godt kunne tænke mig at bruge

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

1. Grand Prix-dag – Dufour sluttede som toer

24-07-2021 10:01, af Thomas Bach Jensen

Her beretter vi i løbet af i dag lørdag den 24. juli 2021 om Grand Prix-klassen ved OL 2021 i Tokyo, og vi opdaterer jævntligt med nye kommentarer fra den internationale dressurdommer Susanne Baarup Christensen og med friske billeder af den internationale fotograf Dirk Caremans

DR2 er klar til at sende dressur fra Tokyo

18-07-2021 13:19, af Kristine Ulsø Olsen

Nu er der snart ikke længe til at OL i Tokyo går i gang og diverse TV stationer begynder derfor også at offentliggøre sendetiderne. Lørdag og søndag i næste weekend rides der Grand Prix og det hele bliver sendt direkte på DR2

Patrik Kittels olympiske drøm er bristet

22-07-2021 11:47, af Kristine Ulsø Olsen

Svenske Patrik Kittel stod foran at skulle ride sit fjerde OL om få dage, men da hoppen Well Done de la Roche i går pådrog sig en mindre skade under træningen i Tokyo, har Kittel været nødsaget til at trække sig fra det svenske hold

DR1 sender når medaljerne i dressur bliver uddelt

21-07-2021 08:06, af Kristine Ulsø Olsen

Så er sendeplanen fra DR klar til de næste par dage og den afslører af DR2 sender dressuren fra OL lørdag og søndag den kommende uge, mens det bliver på DR1 når både hold- og individuelle medaljer skal uddeles i næste uge

Her kan man se OL i ridning

03-07-2021 09:57, af Kristine Ulsø Olsen

Lørdag den 24. juli tager dressurrytterne hul på OL og frem til den 7. august hvor springrytterne rider om de sidste medaljer, vil det være muligt at følge med hjemmefra når både DR og Discovery sender ridning i fjernsynet direkte fra Tokyo

Vi er overvældede, glade og euforiske!

24-07-2021 15:15, af Thomas Bach Jensen

Optimismen bobler i den danske dressurlejr ved OL i Tokyo, hvor Cathrine Dufour i dag blev nr. 2, og Nanna S. Merrald blev nr. 9. Ridehesten har talt med den danske holdleder Anne-Mette Binder

Østrig er ude af OL-holdkonkurrencen

24-07-2021 09:09, af Thomas Bach Jensen

Den østrigske dressurrytter Victoria Max-Theurer må i sidste øjeblik trække sig, da hendes hest Abegglen FH plages af et tandrodsproblem – og dermed er Østrig også ude af holdkonkurrencen

Dansk Varmblods-hingsten Glock's Zonik er død

17-07-2021 10:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 13-årige hingst Zonik efter Blue Hors Zack er blevet aflivet efter, at han brækkede begge bagben, mens han stod i boksen for at vågne op efter en ellers veloverstået operation 

De danske dressurheste strøg gennem vettjek (opdateret)

23-07-2021 06:43, af Kristine Ulsø Olsen

I de sene nattetimer dansk tid, har der været vettjek for dressurhestene i Tokyo, hvor alle danske heste blev godkendt. Det betyder også at der nu er startlister for de kommende to dage, hvor Cathrine Dufour, Carina Cassøe Krüth og Nanna Skodborg Merrald skal forsøge at kvalificere holdet til den afgørende Grand Prix Special

Første danske rytter på banen kl. 10:09