Lidt brokkeri – men kun lidt

10-02-2021 06:49

Lone Rytter

Jeg vil lyve, hvis jeg sagde, at hestene altid gør mig glad og lykkelig. Faktisk kan jeg også være en lille brokkerøv, hvis jeg skal være helt ærlig. Altså sådan en, der går og småbander lidt og går foroverbøjet henover gårdspladsen, når jeg skal i stalden

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

For godt nok er jeg vild med sne, men til gengæld hader jeg den pivkolde blæst, der har fuldstændig frit spil her i marsken, og som mest af alt giver en fornemmelse af, at man er i Sibirien.

Frosten giver mig en del ekstraarbejde med hestene, så lige nu synes jeg, det udelukkende handler om at få alt det praktiske klaret hver dag, og så må nusseri, hygge og andet sjov vige.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Min stald er jo indrettet i en tidligere maskinhal. Det gjorde vi ganske bevidst dengang, vi købte ejendommen. Godt nok har vi en fin muret stald med hvælvingeloft i direkte forbindelse med stuehuset, men jeg ville hellere have hestene i laden. Her er der nemlig højt til loftet og altid god luft. Jeg kunne få mine bokse muret op med åbne sider, og der er god plads til halm og wrap også. Til gengæld er der ikke indlagt vand i laden. Det betyder, at hestene får vand i krybber, der hænger på deres bokslåger. Det er sådan set fint, og normalt tager det ikke lang tid at fylde krybberne med vandslangen, der altid ligger fremme. Det kan den så ikke nu, for så fryser den. Så min taktik er nu at finde vandslangen frem hver anden dag og fylder to store baljer, jeg har sat ind i laden, med vand. Men selvom jeg dækker det til, så bliver vandet stadig hundekoldt, og nogle gange kommer der endda papirstyndt is på det. 

Copyright Ridehesten.com

Og jeg har opdaget, at hestene kun drikker en brøkdel, når de får koldt vand. Det kan jeg jo holde øje med, når de drikker af krybber. Så lige nu bliver de serviceret med spandevis af varmt vand. Og da vi er ved at bygge lidt om i førnævnte stald med hvælvingeloft, så må jeg ind i stuehuset og hente vandet i bryggerset. Så cirka 10-12 gange om dagen trasker jeg afsted med to spande varmt vand fra stuehus, gennem stald over gårdspladsen og til laden – og så er det altså, at jeg godt kan finde på, at sige bandeord og have lidt ondt af mig selv. Det stopper dog som regel, så snart hestene ivrigt tømmer spandene for varmt vand, for så ved jeg, at jeg da nok ikke kommer til at skulle tilkalde dyrlægen, fordi de får forstoppelse af at drikke for lidt – det sker jo desværre ikke så sjældent for heste i denne tid.

Nå, men langt de fleste stunder er jeg glad, og ind imellem tænker jeg også, at det er ganske fint at skulle slæbe vand, for det er sundt at røre sig og bruge sine muskler. Jeg har dog en plan om at erstatte spandene med dunke, får så kan jeg jo have tre gange så meget vand med ad gangen, hvis jeg kører det på trillebør eller en lille vogn. Ellers går det fint. Hopperne kommer stadig i regelmæssige brunster, selvom jeg troede, at det ville stoppe nu. Appetitten er god, de fælder og alt er, som det skal være, så ikke mere brok fra mig.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Hvordan skal mit hestehold se ud?

22-03-2021 06:23, af Lone Rytter

Det med at have heste som hobby er jo på mange områder helt fantastisk – og selvfølgelig skal der være heste i stalden på Kærvang mange år endnu. Spørgsmålet er hvor mange og hvilke

Lad os nu passe på hestene under rytter

23-02-2021 18:23, af Lone Rytter

I år starter livet som ridehest for Saga og Safran, der begge fylder tre år. Og jeg har gjort mig rigtig mange tanker og overvejelser omkring det. Ikke mindst fordi, jeg jævnligt kender eller hører om heste, der er blevet presset alt for meget i deres unge år – og som for nogles vedkommende ender med aldrig at blive rideheste, mens andre skal ”rettes op”

Så skal der vælges hingste….

19-01-2021 08:02, af Lone Rytter

Nu varer det jo ikke længe, inden ifolingssæsonen går i gang. Så jeg har travlt med at studere hingste – eller det vil sige, at det har jeg sådan set haft siden efteråret. Og jeg må bare konstatere, at jeg har for få hopper, for jeg tror, at jeg har de første 10 hingste, jeg godt kunne tænke mig at bruge

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Marie Helene Rigård Rohleder
20 24 29 28
mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dorothee Schneider mister hest og er selv indlagt

19-04-2021 08:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I forbindelse med præmieoverrækkelsen ved stævnet i Pforzhein faldt tyske Dorothee Schneider af sin hest Fohlenhofs Rock'n Rose, da hoppen kollapsede og døde formodentligt som følge af et brud på hovedpulsåren

Fra narkohandler i Spanien til ridehest i Danmark

18-04-2021 12:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Mette Weye tog til Spanien for at arbejde og fandt ved et tilfælde sin drømmehest Alondra, som var blevet konfiskeret fra en 16-årig narkohandler. Hun tog Alondra med hjem til Danmark, men det var ikke helt uden besvær 

Mistede hest til kolik: Transportør fandt en ny

16-04-2021 10:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

For tre uger siden mistede Preben sin bedste ven på operationsbordet på Højgaard Hestehospital. Det var hestetransportør Jens Overgaard, som kørte hesten til hospitalet, og bagefter besluttede han at hjælpe med at finde en ny rolig koldblodshest til Preben, som bor på et bosted. I går flyttede shiren Kong Arthur ind 

Følg med fra Horse & Dreams i Hagen

21-04-2021 21:44, af Kristine Ulsø Olsen

Nanna Skodborg Merrald fik i dag åbnet stævnet i Hagen på den bedst tænkelige måde og når hun og de resterende danske ryttere skal i ilden de kommende dage, er der god mulighed for at følge med hjemmefra

OL-rytter Dorothee Schneider har brækket kravebenet

21-04-2021 11:38, af Annika Knudsen Lorentsen

I søndags faldt Dorothee Schneiders 17-årige Fohlenhof's Rock'n Rose om under præmieoverrækkelsen ved et stævne i Phorzheim, hvorefter den i løbet af få minutter døde. Den tyske toprytter blev også skadet under faldet, og hun blev kørt direkte på hospitalet. Nu er det klarlagt, at hun har brækket kravebenet, og derfor vil hun være ud af sadlen lidt tid

Sodashi – det hvide lyn fra Japan (video)

15-04-2021 10:45, af Thomas Bach Jensen

I japan kniber det for alle galopheste med at følge med den hvide hoppe Sodashi, der foreløbigt er ubesejret

– Jeg blev kimet ned med henvendelser

19-04-2021 18:54, af Annika Knudsen Lorentsen

I sidste uge satte Kaya Knudsen hoppen Zafira Spudalshøj til salg på Ridehesten, og kort efter begyndte det at vælte ind med henvendelser via telefon og SMS. Zafira er næsten solgt, og derfor har Kaya indskrevet i annoncen, at hun er reserveret. Det forhindrer dog ikke folk i at tage kontakt, for de ønsker at komme på venteliste, såfremt den aftalte handel ikke bliver til noget

Oldenburgerforbundet har lagt kortene på bordet

20-04-2021 16:20, af Marie Rohleder
Avl|

Den udeblivende indsyning af Helgstrand Dressages 3-års hingste til Dansk Varmblods 10-dages test i marts måned udmundede i en pressemeddelelse fra Helgstrand Dressage, som i første omgang affødte en prompte reaktion fra Dansk Varmblod, og sidenhen har det tyske oldenburgerforbund officielt taget afstand fra pressemeddelelsens indhold. Vi har talt med forbundet

OL-kvalifikationen er i hus for Nanna og Zack (video)

22-04-2021 19:44, af Kristine Ulsø Olsen

Horse and Dreams Hagen: Det var blot tredje gang at Nanna Skodborg Merrald red op ad midterlinjen på Blue Hors Zack, men ikke ikke desto mindre er de nu kvalificeret til OL. I dagens Grand Prix blev det til en hæderlig tredjeplads, mens Daniel Bachmann Andersen sluttede som nummer ni

Ingrid Klimkes OL drøm knust