"Ny" tysker skaber sensation i Olympia (video)

19-12-2018 09:15, af Britt Carlsen

Tysklands Frederic Wanderes skabte sensation, da han ved Olympia Horseshow nappede sejren i FEI World Cup dressur foran den engelske darling Charlotte Dujardin

Copyright Ridehesten.com
FEI World Cup™ Dressage Olympia London vinder Frederic Wandres (GER) & Duke of Britain Olympia. Foto FEI/Jon Stroud

Tysklands Frederic Wandres (31) og Duke of Britain skabte meget passende sensation ved FEI World Cup i dressur ved Olympia Horseshow i London, da han tog sejren i den sjette afdeling af World Cup serien i den vesteuropæiske liga (der blev startet ved World Cup i Herning).

Wandres opnåede sin hidtil bedste score på 80,03% for sin kür, og dermed måtte den britiske superstar Charlotte Dujardin/Hawtins Delicato se sig placeret på andenpladsen med præcist samme score, men det blev Fredric Wandres højere kunstneriske score, som afgjorde placeringerne. 
Wandres rider for  Hof Kasselmann, og han har det seneste år klatret op ad verdensranglisten, og han er nu på det tyske B-hold. Hans første store internationale sejr kom i hus ved World Cup kvalifikationen i Zakrzow i Polen for at par måneder siden. Atmosfæren i Olympia er elektrisk, og det viste sig, som klassen skred frem, at være svært for mange af de øvrige heste at kapere, men Duke of Britan var i sit rette element. 

"Det er hans store plus - jeg kan altid stole på ham, han er helt cool og slet ikke bange, og hvis jeg ikke begår en fejl, så vil han heller ikke! fortalte Frederic Wandres efter sejren.

Copyright Ridehesten.com
FEI World Cup™ Dressage Olympia London International Charlotte Dujardin GBR og Hawtins Delicato. Foto FEI/Jon Stroud

Kort Grand Prix
For første gang blev et nyt, kort Grand Prix-program testet i konkurrence, ligesom hele konceptet omkring afviklingen af Grand Prix-klassen ved World Cup stævner blev afprøvet. Det nye system omfatter bl.a. interviews med rytterne inde i arenaen, og resultatet på resultattavlen mens rytteren fortsat er i arenaen. Det betegner FEI i en pressemeddelelse som en rigtig "crowd-pleaser" altså en succes i forhold til publikum.

Det var Hollands Hans Peter Minderhoud og den 10-årige hingst Glock's Dream Boy NOP som sejrede i Grand Prix-klassen foran Dujardin og Wandres, men i küren var hingsten spændt, og deres præstation rakte til tredjepladsen med en score på 77,99%

Da Dujardin blev spurgt, om hun nogensinde var blevet slået af en anden rytter, med præcis samme score, svarede den tre-dobbelte olympiske guldmedaljevinder "nej aldrig - det er første gang! Det var ekstremt tæt og jeg føler mig virkelig som ligeplaceret til sejren! "
- Jeg var rigtig tilfreds med Delicato, han er en ung uerfaren hest, fortæller Dujardin, som har redet hesten op til lille turs niveau, hvorefter Carl Hester overtog hesten, som debuterede i Grand Prix i januar. - Jeg fik  ham igen  for tre uger siden ... Jeg vidste ikke, hvad jeg kunne forvente af ham i dette miljø, og jeg er tilfreds med vores fejlfrie runde, der er så meget mere i ham ", sagde hun om den 10-årige hest der med Hester i sadlen, hjalp med at score holdbronze til Storbritannien ved FEI World Equestrian Games i september .
Se hele resultatet HER

Læs også

Majnummeret er på gaden!

01-05-2019 10:34, af Annika Knudsen Lorentsen

I det nye nummer af Magasinet Ridehesten kan du læse om Daniels vej til stjernerne, spændende profiler, faglige artikler, om World Cup-finalerne og meget mere

Whitaker er ikke tilbage i sadlen efter styrt

13-04-2019 10:21, af Cecilia Lindahl

Ved World Cup-finalen i Göteborg styrtede John Whitaker og pådrog sig et brækket kraveben. Den engelske springrytter må dog vente lidt længere med at komme tilbage i sadlen

Agnete Kirk Thinggaard er kommet hjem

10-04-2019 14:14, af Kristine Ulsø Olsen

Blue Hors-teamet er blevet udvidet med endnu en passioneret og ambitiøs rytter. Agnete Kirk Thinggaard, der har flere års international erfaring med to World Cup-finaler og en OL-deltagelse på CV’et, vil fremover officielt ride for Blue Hors

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dujardin: Jeg er tydeligvis helt ødelagt!

21-08-2019 09:05, af Britt Carlsen

Charlotte Dujardin, England blev elimineret for blod på hestens flanke efter et score på 81,91%, som kunne have givet  England holdsølv ved EM i Rotterdam. Det er en af de vanskeligste dage i min karriere, fortæller hun

OL kvalifikationen er i hus - medaljen tabt i regn?

20-08-2019 12:03, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour red under de værst tænkelige betingelser i silende regn, og det skabte noget uopmærksomhed hos Atterupgaards Cassidy, to store fejl, og resten af programmet til absolut topklasse (video)

EM-guld til Danmark!

15-08-2019 16:00, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

Det danske ponydressurlandshold har netop vundet guld ved EM i Strzegom. Det er et historisk og helt exceptionelt resultat, men det var heller ikke uden spænding undervejs, fortæller holdleder Rigmor Kristensen

Daniel ind på 2. pladsen!

20-08-2019 08:55, af Britt Carlsen

Daniel Bachmann Andersen og 15-årige Blue Hors Zack gjorde det de har vist sig at være bedst til: et elegant, kraftfuldt program til 79,348%, men undervejs så det lidt bekymrende ud 

Auktion: Vellykket salg af Lene Ibsens heste

19-08-2019 14:58, af Annika Knudsen Lorentsen

I går aftes faldt hammerslaget på en række lovende ungheste, føl og avlshopper fra Lene Ibsens stutteri. Finn Campen fra Campen Auktioner fortæller til Ridehesten, at han er godt tilfreds med auktionens forløb

OL kvalifikationen er hjemme - holdmedaljen forsvandt

20-08-2019 16:37, af Britt Carlsen

Det har været den rene rutsjebane af følelser for rytterne i holdkonkurrencen i dressur i dag. Medaljerne blev ændret, da Charlotte Dujardin blev diskvalificeret for blod på hesten, og Danmark vandt OL-kval men mistede holdmedaljen

Vi har givet Maria chancen for livet

15-08-2019 09:14, af Cecilia Lindahl

Den 8. maj nedkom den tidligere S-springhoppe Destiny's Child med det hoppeføl, som avlerne havde ønsket sig. Et helt perfekt og plettet knapstrupperføl, men noget manglede. Føllet var født med underudviklede øjne

Maria A. Andersen til Helgstrand Dressage

20-08-2019 11:49, af Thomas Bach Jensen

Berider Søren Vallentin har valgt at fratræde sin stilling hos Helgstrand Dressage, som nu har ansat Maria Anita Andersen i jobbet som daglig leder og berider på Helgstrand Academy

Guld og sølv til Danmark!

17-08-2019 14:19, af Cecilia Lindahl

Danmark tager endnu engang medaljer ved europamesterskaberne i ponydressur. Alexander Yde Helgstrand kan efter et exceptionelt flot ridt hænge guldmedaljen om halsen, og Liva Guldager Nielsen snupper sølvmedaljen

Foreløbig dansk top-3 ved EM i ponydressur

16-08-2019 16:33, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

De danske ponydressurryttere har med flotte procenter indtaget de tre øverste placeringer på resultatlisten efter den første halvdel af det individuelle mesterskab i dag ved EM i Strzegom i dag