Tips: Sådan holder du hesten fit

16-10-2017 18:18, af Cecilie Lindahl

Læs om øvelserne her

Copyright Ridehesten.com

Som tidligere nævnt går meget af mit arbejde her i England med at ride hestene og få dem i god form, så de kan holde til at gå terapitimer.  Jeg rider dem så ofte som jeg kan, og får dem gerne til at svede lidt. I dressuren træner jeg meget overgange og temposkift, samt jeg galoperer en del på dem da det styrker dem godt bag til. Jeg ligger også ofte bomme ud, for at træne både deres ben-koordination, men også deres mavemuskler.

Derudover laver jeg gerne nogle øvelser med dem før og efter jeg redet dem, for at ”stramme dem op” og smidiggøre dem som tilføjelse til ridningen. Herunder vil jeg komme med tre forskellige tips, som er nemme at lave før og efter ridning og som er godt for alle heste:

1. Gulerodsøvelser er en klassiker, men den virker! Jeg gør det mindst to gange til hver side og to gange ned mellem forbenene. Når jeg strækker dem til siderne laver jeg gerne forskellige stræk. Du kan få din hest til at strække sig skråt ned mod sine baghove, op mod dens ryg eller hen mod dens flanke. Alle tre stræk er gode, og det strækker forskellige muskler på halsen og skuldrene. Pas dog endelig på ikke at overstrække hesten, altså lave et større stræk end den kan.

2. ”Mavebøjninger” er min yndlingsøvelse, for den er god for alle heste! Afhængig af hvor følsom din hest er under maven, bruger du enten dine negle eller en hovrenser. Øvelsen går ud på, at du kilder din hest under maven med enten neglene eller hovrenseren, som gerne skulle få hesten til at spænde mavemusklerne og løfte ryggen op. I begyndelsen kan du holde presset under maven et par sekunder, indtil din heste vænner sig til det. Efterhånden kan du holde presset længere og længere, så din heste får mere og mere styrker. Husk at gøre det lige mange gange fra hver side, så din hest ikke får skæve mavemuskler.

3. Den sidste øvelse jeg vil forklare om er for hestens lænd. Jeg har lavet den meget med Merkur, da han har en lang lænd og ofte har tildens til at blive spændt der. Her bruger du også neglene eller et par hovrensere (jeg synes du får det bedste resultat med hovrenseren, bare pas på du ikke trykker for hårdt!). Du tager to hovrensere og placerer dem på hver side af hestens rygsøjle helt oppe ved mankestykket. Så kører du med et blidt tryk begge hovrensere hele vejen ned langs rygsøjlen og ned til haleroden. Hesten skulle gerne først svaje i ryggen og derefter krumme ryggen og på den måde strække lænden ud. Det gør jeg mindst to gange, gerne flere. Bare pas på hesten ikke sparker ud, mange af dem kan godt finde det lidt underligt de første par gange.

Jeg har forsøgt at vise øvelserne her på film, så de er lidt nemmere at forestille sig.  Disse øvelser, specielt ”mavebøjningerne” bruger jeg næsten hver dag på alle hestene, da de allesammen trænger til at blive strammet lidt op.

Læs også

Desperados glipper WEG-udtagelse

12-07-2018 10:40, af Thomas Bach Jensen

Næste uges store CHIO-stævne i Aachen er de tyske rytteres sidste chance for at tilkæmpe sig en plads på holdet til WEG i august, og den chance forpasser Kristina Bröring-Sprehe, da Desperados ikke er fit

Kom i form og bliv en bedre rytter

09-03-2018 19:09, af Sussi Hjort Hollensted

Ville man have gode råd til, hvordan man som rytter kunne komme i form, så bød workshoppen med fysioterapeut Lene Theill fra Fit4ride på øvelser og råd til, hvordan man blev fit for ride

Tips: Sådan holder du hesten fit

16-10-2017 12:31, af Cecilia Lindahl

Der findes mange måder, hvorpå at træne smidighed hos hesten. Ridehesten Juniors blogger Stephanie giver her en række gode tips, du kan lave før og efter ridning

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dujardin: Jeg er tydeligvis helt ødelagt!

21-08-2019 09:05, af Britt Carlsen

Charlotte Dujardin, England blev elimineret for blod på hestens flanke efter et score på 81,91%, som kunne have givet  England holdsølv ved EM i Rotterdam. Det er en af de vanskeligste dage i min karriere, fortæller hun

OL kvalifikationen er i hus - medaljen tabt i regn?

20-08-2019 12:03, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour red under de værst tænkelige betingelser i silende regn, og det skabte noget uopmærksomhed hos Atterupgaards Cassidy, to store fejl, og resten af programmet til absolut topklasse (video)

EM-guld til Danmark!

15-08-2019 16:00, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

Det danske ponydressurlandshold har netop vundet guld ved EM i Strzegom. Det er et historisk og helt exceptionelt resultat, men det var heller ikke uden spænding undervejs, fortæller holdleder Rigmor Kristensen

Daniel ind på 2. pladsen!

20-08-2019 08:55, af Britt Carlsen

Daniel Bachmann Andersen og 15-årige Blue Hors Zack gjorde det de har vist sig at være bedst til: et elegant, kraftfuldt program til 79,348%, men undervejs så det lidt bekymrende ud 

Auktion: Vellykket salg af Lene Ibsens heste

19-08-2019 14:58, af Annika Knudsen Lorentsen

I går aftes faldt hammerslaget på en række lovende ungheste, føl og avlshopper fra Lene Ibsens stutteri. Finn Campen fra Campen Auktioner fortæller til Ridehesten, at han er godt tilfreds med auktionens forløb

OL kvalifikationen er hjemme - holdmedaljen forsvandt

20-08-2019 16:37, af Britt Carlsen

Det har været den rene rutsjebane af følelser for rytterne i holdkonkurrencen i dressur i dag. Medaljerne blev ændret, da Charlotte Dujardin blev diskvalificeret for blod på hesten, og Danmark vandt OL-kval men mistede holdmedaljen

Vi har givet Maria chancen for livet

15-08-2019 09:14, af Cecilia Lindahl

Den 8. maj nedkom den tidligere S-springhoppe Destiny's Child med det hoppeføl, som avlerne havde ønsket sig. Et helt perfekt og plettet knapstrupperføl, men noget manglede. Føllet var født med underudviklede øjne

Maria A. Andersen til Helgstrand Dressage

20-08-2019 11:49, af Thomas Bach Jensen

Berider Søren Vallentin har valgt at fratræde sin stilling hos Helgstrand Dressage, som nu har ansat Maria Anita Andersen i jobbet som daglig leder og berider på Helgstrand Academy

Guld og sølv til Danmark!

17-08-2019 14:19, af Cecilia Lindahl

Danmark tager endnu engang medaljer ved europamesterskaberne i ponydressur. Alexander Yde Helgstrand kan efter et exceptionelt flot ridt hænge guldmedaljen om halsen, og Liva Guldager Nielsen snupper sølvmedaljen

Foreløbig dansk top-3 ved EM i ponydressur

16-08-2019 16:33, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

De danske ponydressurryttere har med flotte procenter indtaget de tre øverste placeringer på resultatlisten efter den første halvdel af det individuelle mesterskab i dag ved EM i Strzegom i dag