Ung fynbo med islandske heste på hjernen

17-02-2011 09:23, af Maja Golles
Sys Pilegaard fra Søndersø blev student i sommer og arbejder nu på et stutteri i Tyskland. Hun drømmer om en VM-udtagelse og træner til World Cup for islandske heste i Odense 25. og 26. februar
Copyright Ridehesten.com
Sys Pilegaard træner sin hingst Óskar mod World Cup 2011 for islandske heste og satser på en VM-udtagelse senere på året. (Foto: Nicoline Mai Nielsen)

Lige nu trækker arbejdet med islandske heste og konkurrenceridning mere end en uddannelse for 19-årige Sys Pilegaard. Den fynske landmandsdatter blev sidste år dansk mester i ungrytterrækken i disciplinen tølt, hvor man viser den islandske hests fjerde gangart i forskellige tempi. Hun blev også student i 2010 og får nu konstant spørgsmålet om, hvad hun vil med sit liv. Gymnasiet før hestene - Mine forældre ville have, at jeg skulle gå i gymnasiet, før jeg fik lov til at have det sjovt med hestene. Det var hårdt, men jeg blev student, selv om jeg ikke er særlig akademisk. Heldigvis gav Team Danmark-ordningen mig mulighed for at ride stævner, træne og læse. I dag er jeg glad for min studentereksamen, især fordi det giver ro og frihed til at koncentrere mig om hestene. I det hele taget er jeg meget fokuseret. De næste par år vil jeg være med heste. Så må vi se, om jeg kan gå hele vejen. Med hele vejen mener Sys Pilegaard et liv som professionel rytter og levering af sportsresultater på højeste niveau. Her er hun allerede godt på vej. - Min drøm er selvfølgelig at komme med til VM i Østrig i år. Jeg ved godt, det er svært. Men jeg vil yde mit bedste og træne efter det. Selvfølgelig på hestens præmisser, for den skal jo holde mange år endnu. Jeg er meget tilfreds med vores udvikling i 2010, og så må tiden vise, hvor langt det bringer os, mener hun. Fandt hest i Tyskland Ligesom i storhesteverdenen er det i islandshesteverdenen svært og dyrt at finde den helt rigtige konkurrencehest. Her har Sys været heldig med hingsten Óskar frá Akureyri - Jeg havde luftet for en kontakt i Tyskland, at jeg ledte efter en ny konkurrencehest. Kort efter fik de nogle heste hjem fra Island, som jeg tog ned for at prøve. Den første, jeg fik stukket i hånden var Óskar, der dengang var fem år og næsten helt rå. Jeg ville egentlig ikke have en hingst, for det kan være meget bøvlet. Men da jeg red på ham, var jeg ikke et sekund i tvivl. Vi havde rigtig god kemi, han er så smidig og god i gangarterne, og jeg har aldrig prøvet så ung en hest med så stor kapacitet. Han er utrolig sød og nem. Hvis alle hingste var som ham, kunne jeg have 50, siger Sys begejstret. Glæder sig til World Cup 2011 Sys skyder stævnesæsonen 2011 ind med World Cup for islandske heste i Stadium Arena Fyn i slutningen af februar. Hun glæder sig til at præsentere sin hingst og sit program for de ca. 3000 mennesker, der har købt billet til årets store hestebegivenhed. - Jeg rider i seniorklasserne til stævnet, og jeg forventer egentlig bare, at vi gør vores bedste. Men jeg ser frem til at vise Óskar frem og vise en hest i udvikling. Jeg glæder mig nok allermest til at vise en glad hest og et pænt program. Pressemeddelelse fra World Cup 2011 for islandske heste

Links

Info

World Cup 2011 World Cup 2011 finder sted den 25. og 26. februar i Stadium Arena Fyn og samler cirka 3.000 hestefolk til sportskonkurrencer med internationale topryttere fra Nordeuropa, messe og et stort show med islandske hingste. I 2010 var arrangementet totalt udsolgt. Arrangørerne forventer udsolgt igen i år.

Læs også

Unghingsten Blue Hors Dalian lever ikke mere

20-05-2020 12:54, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Hingsten Blue Hors Dalian, som tidligere på året opnåede godkendelse til afprøvning ved Dansk Varmblods Hingstekåring, er desværre død i en meget ung alder, bare 3 år gammel

Ung springrytter modtager Helgstrand-legat (video)

19-05-2020 17:57, af Annika Knudsen Lorentsen

Sidste år indførte Helgstrand Dressage et legat som de hvert år vil uddele til en rytter som har et ridemæssigt mål, som man arbejder målrettet hen imod - dette års modtager er springrytter Lucas Vium, som fortæller, at han er meget glad for at modtage dette legat

Ungdomslandsholdshesten Donna Fetti er død

24-03-2020 09:59, af Annika Knudsen Lorentsen

Langkjærgaard's Donna Fetti er død i en alder af 19 år efter en succesfuld karriere først som ung under Andreas Helgstrand og Anna Kasprzak og senere på det danske ungdomslandshold under Mille Larsen Warncke og Victoria Kuusisto Pedersen

De danske heste er nu i London

29-07-2012 19:10, af Britt Carlsen
OL London | De danske dressurheste er godt indkvarteret i stalden ved OL i London. Ridehesten har fået en snak med Nathalie zu Sayn Wittgenstein og Anna Kasprzak om forberedelserne og deres aktuelle form

Hvor er Ridehesten denne weekend?

28-05-2008 13:10, af Stine Gertsen
Ridehesten tager hele sommeren rundt i hele Danmark til diverse stævner for, at fotografere både heste- og ponyekvipager. Klik dig ind her og se, hvor vi er i denne weekend!

Forsvundne heste fundet igen

25-07-2008 12:03, af Maja Golles
Tidligere på ugen skrev vi om to heste, der i sidste uge forsvandt sporløst fra en fold ved Skanderborg. De er nu dukket op i Nordjylland.

Sport og show - stemning i top

12-12-2015 19:36, af Britt Carlsen

Knock Out, Sixbar og underholdning i høj klasse ved Marie Carmen Koppel - nu er vi helt klar til Kinnerup Heste-artikler Grand Prix med en fyldt hal og super stemning ved Christmas Show på Vilhelmsborg

Ida Hofman-Bang fortæller om at bygge sit eget sted

05-02-2020 13:17, af Annika Knudsen Lorentsen

Ida Hofman-Bang fra Fyn har i flere år arbejdet med heste, og de seneste år som selvstændig. Nu har hun taget skridtet videre og bygget sit eget ridecenter op

Kvinde dømt for misrøgt af heste og kvæg

22-03-2018 15:52, af Camilla Tiefensee Schrøder

En 37-årig kvinde fra Brønderslevområdet har fået 30 dages betinget fængsel for at have behandlet sine dyr groft og uforsvarligt

Harmoni og holdbarhed

18-12-2019 07:39, af Cecilia Lindahl

Cathrine Dufour gør det. Kyra Kyrklund gør det. De tænker ABC, når de træner deres heste, men hvad med dig selv

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Unghingsten Blue Hors Dalian lever ikke mere

20-05-2020 12:54, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Hingsten Blue Hors Dalian, som tidligere på året opnåede godkendelse til afprøvning ved Dansk Varmblods Hingstekåring, er desværre død i en meget ung alder, bare 3 år gammel

Thomas Dolleris i kunstigt koma efter hjerneblødning

20-05-2020 15:36, af Annika Knudsen Lorentsen

Berider Thomas Dolleris Larsen blev den 17. maj ramt af en hjerneblødning, som er skyld i, at han nu er indlagt på Skejby Sygehus, hvor han ligger i kunstigt koma

Det blinde "føl" Maria trives og er fyldt 1 år

23-05-2020 16:59, af Annika Knudsen Lorentsen

Sidste år fik stutteri Jepha føllet Maria, som var født uden øjne, og selvom det en overgang virkede urealistisk, at hun kunne få en god tilværelse, er Maria nu fyldt et år og trives på bedste vis

Tre heste døde af Ahorn-forgiftning

22-05-2020 11:05, af Britt Carlsen

– Det er rigtig ærgerligt! Carsten Valentin fra Dyrehavegaard, har mistet tre heste som følge af Ahorn-forgiftning, og normalt er det i efteråret, man skal være opmærksom på det, men nu har det vist sig af forårsspirer også er giftige

Det skal Daniel Bachmann nu!

26-05-2020 12:19, af Britt Carlsen

Nu er de sidste brikker faldet på plads for landsholdsrytter Daniel Bachmann Andersen, der har opsagt sin stilling på Blue Hors, for at flytte med familie og heste ind på det smukke ridecenter Kleppenhus ved Ebeltoft

Jeg vil gerne være ridedreng igen!

22-05-2020 13:05, af Britt Carlsen

Andreas Helgstrand er i den privilligerede situation, at han nu rider tre verdensmestre, en sølv- og en bronzevinder, og han nyder det i fulde drag. Det har givet fornyet inspiration til igen at opsøge sportslige mål

Fiontini skal have tvillinger