Anna Kasprzak: Nu handler det om vores baby

21-03-2018 13:44

Mai Søegaard Espersen

Vi mødte den højgravide topdressurrytter Anna Kasprzak, der har termin sidst i april, under Hingstekåringen i Herning. Her tog vi en snak med hende om, hvordan det føles at være stået af hesten for at give sig hen til graviditet og moderskab - og om, hvordan hun forestiller sig sin fremtidige karriere som dressurrytter på topniveau

Copyright Ridehesten.com
Anna Kasprzak gravid i 33. uge, lørdag d. 10 marts til Hingstekåringen i Herning
Nyheden fortsætter efter annoncen

"Jeg har ikke redet i cirka halvanden måned. Egentlig ikke siden landsstævnet i Esbjerg i slutningen af januar, hvor jeg bagefter blev lidt syg og holdt pause. Og da jeg så skulle i gang igen, så kunne jeg mærke, at det stak midt på maven og trak lidt, og det føltes ikke så godt, så derfor tog jeg kontakt til min læge, der fortalte, at jeg havde plukkeveer og skulle give det lidt ro, før jeg red videre," fortæller Anna Kasprzak, der har hænderne liggende roligt på det grå barbord, der står under en af tribunerne i Boxen i MCH Messecenter Herning.

Det er her, at vi har sat den 28-årige landsholdsrytter i stævne midt under alle herlighederne til Hingstekåringen i Herning, og Anna, der officielt er gået på barsel og har termin d. 30. april, ser stadig ud til at være i topform, trods hun på tidspunktet for interviewet er i 33. uge og dermed et godt stykke henne i tredje trimester.

En stærk kropsfornemmelse
Efter den "lægeordinerede pause", hvor Anna igen havde muligheden for at sætte sig i sadlen, kunne hun dog mærke, at det i stedet var på tide at sætte ridestøvlerne til side, hænge ridehjelmen på knagen og lade kroppen få fred til at give sig hen til den forestående fødsel og de uvisse udfordringer, der følger i kølvandet på at blive nogens mor for første gang:

"Jeg havde en rigtig god fornemmelse af, at det var nu, jeg skulle stoppe - og jeg havde heller ikke som sådan behov for at ride videre - jeg havde i stedet behov for at fokusere på vores baby," forklarer Anna, der ellers som udgangspunkt havde tænkt sig at forsætte ridningen, indtil helt kort før sin terminsdato.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Prioritering af baby  
Beslutningen betød, at Anna i slutningen af januar overdrog træningen af sine to dressurheste Quarton og Rock Star til Josefine Hoffmann og træner Andreas Helgstrand, og hun var helt afklaret, da valget blev truffet:

"Jeg vidste, at det var på tide at stoppe. Jeg kunne mærke det på min krop, og jeg havde brug for at ændre fokus, for det er ret sjældent i livet, at man er gravid, og det skal der være plads til. Graviditet ændrer dig kropsligt og mentalt, og det skal man lytte efter. Og så har jeg jo fuldstændig tillid til både Josefine og Andreas, og træningen fungerer rigtigt godt," siger Anna, der på nuværende tidspunkt ikke bekymrer sig om, hvordan - eller hvornår - hun skal genoptage sin ridning igen.

"Nu kommer babyen i første række, og så tager jeg det andet bagefter. Jeg har ikke travlt, og jeg skal jo ride i mange år endnu. Set over et helt liv er graviditeten og fødslen en lille sekvens, og det vil jeg prioritere nu, mens jeg kan," siger toprytteren og understreger, at hun savner at ride, men at det alligevel falder i baggrunden, fordi hun glæder sig til at opleve babyen komme til verden.

"Jeg har ikke så meget stress på over, hvad jeg skal, efter jeg har født. Der er kvalifikationerne til VM, men jeg må se, hvordan fødslen går, hvordan min krop har det bagefter, og hvad det for en baby, vi får," og så tager jeg den derfra," fortæller Anna Kasprzak, inden hun forsætter med sine gøremål til årets ”Herning”.

Artiklen har tidligere været bragt på everhorse.dk 

Læs også

Anna Kasprzak med en flot tredjeplads i Aachen

17-09-2021 20:06, af Christine Krogh Frausing

I denne uge er der stort internationalt stævne i tyske Aachen og Danmark er blandt andre repræsenteret af Anna Kasprzak, som i dag har opnået en flot tredjeplads i den fire-stjernede Grand Prix Special

 

Anna Kasprzak og Rock Star topplaceret i Aachen

17-09-2021 09:06, af Annika Knudsen Lorentsen

I denne uge er der stort internationalt stævne i tyske Aachen og Danmark er blandt andre repræsenteret af Anna Kasprzak, som i går opnåede en fornem andenplads i den 4-stjernede Grand Prix

Cristian Tudela Ruiz vandt Grand Prix dressur med Blue Hors Zepter

03-09-2021 17:09, af Trine Askjær-Jørgensen

Blue Hors-rytteren, Cristian Tudela Ruiz, og Blue Hors Zepter vandt Grand Prix'en til B-stævnet på Vilhelmsborg i dag, skarpt efterfulgt af Anna Kasprzak og Addict de Massa

Ammehoppe søges på Sjælland

09-06-2009 10:35, af Thomas Bach Jensen
Avl|
Et to uger gammel fuldblodshoppeføl har mistet sin mor og ejeren søger nu en ammehoppe til føllet på Sjælland

Charlotte von Rönne har født en søn

26-05-2014 09:42, af Tina Ravn

Det blev en dreng for Charlotte og Sören von Rönne

Kvinder dømt: piskede hest 30 gange på fire minutter

07-02-2020 09:45, af Camilla Tiefensee Schrøder

Der er nu faldet dom i en sag fra 2017, hvor to beriderelever under træningen uddelte 30 piskeslag på fire minutter til en hest. Episoden blev fanget på video af hesteejerens mor

Anna K er gravid

25-10-2017 11:22, af Britt Carlsen

EM-sølvvinder Anna Kasprzak venter barn med kæresten Mathias Skov Rasch 

Nathalie er blevet mor, igen

29-01-2015 07:52, af Britt Carlsen

OL-rytter Nahalie zu Sayn-Wittgenstein og Alexander Johannsmann blev i aftes forældre til en dejlig pige - hele familien har det godt

Fein Cera mor til hingsteføl

09-05-2008 15:38, af Thomas Bach Jensen
Amerikanske Peter Wildes legendariske springhoppe Fein Cera er blevet mor til et hingsteføl e. Libero H-sønnen Ustinov.

– Jeg vil gerne være ligesom min mor

03-01-2021 18:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Diana Oudal Laursen er født ind i en ægte hestefamilie, for hendes mor Mia Oudal, har succes i både springning og dressur, mens hendes far, Brian Laursen, også er erfaren rytter og mønstrer

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Christine Krogh Frausing

Christine Krogh Frausing
Skribent
53 20 02 00
ckf@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

Forbilledligt ridelig dressurhoppe tog sejren i 6-års

15-10-2021 15:28, af Thomas Bach Jensen

Sidste indledende dressurklasse ved finalestævnet for Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var 6-års hestene, hvor der igen blev vist masser af kvalitet, og den meget velgående hoppe RGS Finest Alegra opnåede et 10-tal for ridelighed

Hattrick til Karen Møller Rohde i dag (video)

15-10-2021 22:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde har i dag vundet anden kvalifikation for både 4-, 5- og 6-års, og i den netop overståede 6-års klasse var det i sadlen på den velspringende avlshingst Cassado Ask

Tak for dig, Bjarne – og for de første 50 år (video)

17-10-2021 17:43, af Thomas Bach Jensen

Helt uden Bjarne Nielsens viden var en hyldest for hans 50 års virke som træner sat i værk under dressurfinalerne ved Pavo og Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste på Blue, og det kom helt bag på den meget afholdte træner og højt respekterede dommer

Hold da op! Fuldt fart på fremragende 5-års (video)

16-10-2021 20:51, af Annika Knudsen Lorentsen

Jacob Theodor Schmidt og Bøgegårdens Gladiator lagde stærkt ud i omspringningen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 5-års heste, og selvom de følgende seks omspringningsekvipager gjorde sit, så lykkedes det ingen at slå den 17-årige sønderjyde af pinden

Dramatisk afslutning for vinderen i 4-års kvalifikation (video)

14-10-2021 17:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde red den velspringende 4-årige Fi Fi Ask til sejr i første kvalifikation af Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste med en flot runde, som dog sluttede lidt dramatisk, da Karen måtte en tur i sandet lige efter målstregen

Keller tilfreds med hjemmeavlede Galliana KH (video)

15-10-2021 13:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Det gør det lidt ekstra sjovt at ride ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championatsfinaler på Blue Hors, når man er til start på et af sine første hjemmeavlede afkom, fortæller Anée Keller, som i går fik fine ord med på vejen fra dommerne efter et fejlfrit ridt på hoppen Galliana KH, som blev belønnet med et 8-tal

Welldone Dallas går på pension

18-10-2021 09:43, af Christine Krogh Frausing

Welldone Dallas går på pension, og skal fra nu nyde sit otium på Grønagergaard. Katrine fortæller om de største øjeblikke i deres karriere, og om hvad der nu skal ske

OL bør ændres mener IDRC

16-10-2021 11:28, af Christine Krogh Frausing

Det seneste OL i Tokyo har vakt interesse, og særligt måden at afvikle dressurkonkurrencerne på, mener The International Dressage Riders’ Club bør revurderes

U2 TD: Fra følauktion til championatsfinale (video)

16-10-2021 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Camille Silke Pless købte tilbage i 2017 U2 TD DWB på Dansk Varmblods Elitefølsauktion og i dag kan hun glæde sig over at have præsteret rigtig flot ved finalestævnet i Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste. Camille fortæller, at U2 TD vil gøre alt for hende, ligesom hun vil gøre alt for ham og dette makkerpar kan uden tvivl se frem til mange succesfulde resultater fremover