At være hjælper til distancestævner

25-09-2019 17:23

Rikke Arkesteijn

Jeg har i nogle af mine tidligere blogindlæg skrevet om mine hjælpere til stævner, og vi er altid afsted som et samlet team til stævnerne. I dette blogindlæg vil jeg uddybe hjælperens rolle til distancestævner, og forklare hvorfor det er vigtigt at have hjælpere med til stævner

Copyright Ridehesten.com

Hvis man rider distance på hyggeplan, så er det ikke vigtigt at have hjælpere med til stævner. Så snart man kommer op på konkurrenceniveau, og man gerne vil ride lidt hurtigere, er hjælpere næsten ligeså vigtigt som hesten og rytteren. Derfor er det vigtigt at have et godt hjælperteam, som kender både hesten og rytteren.

Nu tænker du måske ”jamen hvad skal hjælperen så lave?” - kort svar, stort set alt udover at ride hesten!
Når starten går, og rytterne rider afsted ud på ruten, så kører hjælperne ud og møder dem forskellige steder på ruten. Dette plejer at være ved ca. hver 10. kilometer. Når rytteren kommer forbi punktet, så står hjælperne klar med vandflasker, som rytteren hælder ud over hesten for at køle den ned. Hjælperne har også drikkevand klar til både hesten og rytteren, hvis de skulle være tørstige.

Copyright Ridehesten.com

Når vi er til stævner, plejer vi ikke at tilbyde hesten noget at drikke før efter ca. 30 km, da hesten kan gå mange kilometer uden at drikke. Nogle står også med foder og snacks til hest og rytter, men vi foretrækker at gemme det til når de kommer ind i vet-gate og skal holde pause.
Når rytteren er redet videre fra det første hjælperpunkt, så kører hjælperne ud til det næste punkt, og gentager proceduren.

Det kan være en god ide at have styr på hvor hjælperpunkterne er inden stævnet går i gang. Nogle gange har stævnearrangørerne lavet koordinater til hjælperpunkterne, så det er nemmere at finde derud. Man kan også komme ud for, at der ikke er lavet faste hjælperpunkter, og så skal teamet altså sammen aftale hvor hjælperne skal køre hen og møde rytteren på ruten. Hvis vi kommer til et stævne som vi ikke kender, så kører vi oftest ud på ruten dagen forinden, og finder hjælperpunkterne, så hjælperne er helt sikre hvor de skal køre hen.

Copyright Ridehesten.com

Når man har kørt rundt på disse hjælperpunkter ender man til sidst tilbage på stævnepladsen, hvor rytter og hest kommer ind for at skulle til dyrlæge og holde pause. Her skal hjælperne hjælpe med at køle hesten ned, og én hjælper må gå med ind til dyrlægen.
I pausen har hjælperen mange opgaver, da rytteren her skal have tid til at slappe af og få noget mad. Det vi plejer at gøre i pausen er, at vaske hesten for sand og mudder, køle dens ben, give den mad, massere hesten og rytteren hvis det er nødvendigt. Det er også vigtigt at én af hjælperne holder øje med tiden, og får sadlet hesten op i god tid, så de kommer afsted på næste runde til tiden. Det kan være en god ide at aftale med hjælperne inden stævnet, hvem der har ansvaret for hvad, da det godt kan blive lidt hektisk på stævnedagen. På denne måde har alle styr på hvad de skal lave, og der er mindre chance for at nogen glemmer noget.

Hjælperens fornemmeste opgave er altså at sørge for at rytteren og hesten har det så godt som muligt i løbet af hele stævnet, de skal føle sig som prinsessen på ærten!

Det kan nogle gange være svært at finde nogen som vil være hjælper for dig, for hvem gider bruge en hel dag på at stå ude i skoven og fryse tæerne af?

Jeg har næsten altid min mor med som hjælper til stævnerne, da hun kender mine heste godt, og så elsker hun at være hjælper! Derudover har jeg haft nogle af mine veninder med, som stille og roligt er blevet ført med ind i sporten. Man kan også spørge andre distanceryttere om de vil være hjælpere, hvis de altså ikke selv skal ride.

Til slut er det vigtigt at rytteren også passer lidt på hjælperne. Dette kan være ved at have lavet madpakker klar til stævnedagen, og helst gerne også lidt (meget) snolder, til ventetiden! Sidst men ikke mindst så husk at takke dine hjælpere for hjælpen! De gør er stort stykke arbejde for at få det hele til at lykkedes.

Læs også

Corona har sat en stopper for meget

05-02-2021 14:14, af Caroline Østerby

To af de ting jeg er mest ked af der blevet aflyst pga. af Corona er helt klart stævner og undervisning. Jeg synes, at det er svært at holde seriøsiteten oppe, når vi hverken har nogle stævner at se frem til eller en omgang undervisning en gang imellem - men vi prøver vores bedste

Når man skal lære at kende sin hest på ny

02-02-2021 18:48, af Rebecca Sofie Larsen

Og i en tid der ikke tilgodeser hestens basale behov. I en tid med strenge coronarestriktioner er det svært at imødekomme helt basale behov for heste med særlige udfordringer. I denne blog fortæller jeg om mine overvejelser omkring fremtiden med Armantic

En opdatering på min daglige træning

26-01-2021 06:57, af Johanne Kofod Jensen

Selvom der er ikke sker det helt store på stævnebanerne pt, sker der jo altid noget nyt og spændende, når man arbejder med heste. Så i denne blog vil jeg fortælle jer lidt om min daglige træning

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Dyrlæger går imod ændring af købeloven – den danske hesteverden er rystet

25-02-2021 16:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Købelovens forbrugerafsnit har i utallige sager skabt store økonomiske problemer for de danske avlere, når de har solgt heste til private. Nu giver et nyt EU-direktiv mulighed for at undtage handel med levende dyr fra købelovens forbrugerafsnit. Det bakker SEGES Heste og Landsudvalget for Heste fuldt op omkring, men Den Danske Dyrlægeforening går imod en årelang kamp for at ændre købeloven

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

FEI aflyser europæiske stævner i marts på grund af virusudbrud