Blog: Hvordan får man en hverdag med heste og skole til at hænge sammen?

04-04-2018 16:15, af Amira Aasted

Ja, det er ikke altid lige nemt,  og jeg ville aldrig kunne få det til at gå op i større enhed uden min mor, sådan fortæller Amira Aasted i denne måneds blogindlæg

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

De dage hvor min mor har det bedre, køre hun som regel ud til hestene om formiddagen, og står for mugning, gå ture, longering, massør, smed, gør foder klar, som mash og roepiller osv. 

Sådan ser min uge ud
Mine heste har som regel en dag, hvor de har fri, ellers bliver de skridtet, eller trukket med, og så en dag i longen. Det klarer min mor om formiddagen. Som det er lig nu, har jeg endnu en hest i træning, så jeg har tre heste i stalden. Jeg underviser også en gang om ugen, nemlig tirsdag.

Derudover kører vi til undervisning 1-2 gange om ugen hos Lisbet Seierskilde på Jontrupgården i Lejre. Det tager ca. 1 time og 10 min hver sin vej, så jeg bruger også en del af min tid i bilen.  Men hvert minut jeg har, bliver udnyttet - det vil sige, i bilen på vej til undervisning, skifter jeg både tøj og laver lektier, for min mor kommer og henter mig direkte i skolen med hestetrailer på - også er det ellers bare af sted til undervisning. 

Jeg er så heldig at have en mor, som går lige så meget op i heste som jeg selv gør, ellers kunne alt dette ikke lade sig gøre. Min hverdag med hestene er som regel færdig imellem kl 19-20.00 hver aften, hvor det så hedder lidt lektier - jeg har ikke så mange for, da jeg altid kæmper for at nå det hele skolen, det er kun større ting som projektopgaver,  jeg arbejder med derhjemme.

Jeg er meget opsat på at være rigtigt meget på i skolen, nu elsker jeg også at gå i skole - jeg ved ikke noget bedre end at få opgaver og stræbe videre på.

Copyright Ridehesten.com


Yndlingsfaget er matematik
Matematik er mit yndling fag, jeg elsker det og er også rigtigt dygtigt til det. Jeg har altid nogen andre opgave end de andre i klassen, da jeg er meget længere fremme end dem.

Selvom jeg er ordblind forhindret det mig ikke i at hænge i. I dansk køre det også godt, dog ikke med 12 taller hele tiden, men i matematik får jeg gode karakterer.
 

Et samarbejde med skolen
Når man nu tager ud til alle de større stævner som jeg gør, og er væk i længere tid ad gangen, kræver det et godt samarbejde med ens lærere. Jeg havde rigtigt meget fri fra skole sidste år 2017 pga. stævner, samtidig med meget andet. Det var tit, at jeg var væk fra onsdag og resten af ugen.  Derfor har jeg også den aftale med mig selv, at jeg virkelig vil hænge i, når jeg er i skole - vise at jeg godt kan begge dele, og faktisk også nyde at gå i skole, for det gør jeg!

Nyheden fortsætter efter annoncen

PT er det kun sket 3 gange, at jeg har haft lektier med til stævner, ellers har jeg sørget for at lave dem, inden jeg har taget afsted.

For mig gælder det om at have ja-hatten på, når jeg synes tingene ser ud til, at det ikke hænger sammen, for det kommer jo som regel til at gå meget godt ikke?
 

 

 

For mig er det en glæde at gå i skole, og tage ud til hestene hver dag. Selvfølgelig er der nogen andre ting som jeg må give afkald på, som er mine skole veninder -dem ser jeg ikke så tit. Men de er altid søde, og forhøre mig hvis der er noget, de meget gerne vil have mig med til, hvornår jeg kan og så på passer de det ind. Bedre skoleveninder skal man lede længere efter.

For mig er dette livet fremover, og  huske på hvorfor man har valgt dette - og det er  jo at have denne glæde med hestene hver dag, mærke hestene under en arbejde, og se hvor meget de udvikler sig sammen med en. Og så tage af sted til stævnerne for at vise andre, at man har rykket sig, det er fedt! Men når man synes det hele brander på, så tænk lige tilbage på den glæde ens heste har givet en igennem livet, og tag JA HATTEN PÅ.

Mange Hilsner
Amira Aasted

Copyright Ridehesten.com

Info

Om Amira Aasted

Jeg hedder Amira Aasted Jespersen. Jeg bliver 14 år her den 4. Juni, så det er meget snart.
Jeg bor i Skælskør nær Slagelse på Sjælland sammen med min mor og hendes kæreste. Min far og mor er skilt, men det mærker man ikke så meget, da de har det godt sammen, og jeg har som regel også både min mor og far med til de store stævner.

I Januar 2016 fik jeg en dressurpony mere, nemlig ham jeg har nu, Top Tilas kaldet Topper. Han var hingst, da jeg fik ham, men vi fik han kastreret i December 2016, da han blev temmelig hingstet, og jeg kunne ikke styre ham.
Han er 11 år nu.

Så gik det ellers stærk, jeg red ham til B-pony og startede mit første landsstævne i April måned 2016, hvor vi blev nr. 2 med 72% i PRT, og med de % blev han A-pony i et huk, og vi måtte måde ride ECCO Cup og starte Danmarksmesterskabet.
Det var så vildt.

Vi har siden haft international debut, og vundet Nordisk Mesterskab 2017 både for hold og individuelt.

Læs også

Svenskerne nominerer UVM-hold til Verden

28-10-2020 08:32, af Thomas Bach Jensen

Sverige har som Danmark fire pladser pr. årgang og kan altså stille med 12 heste verdensmesterskabet i dressur. De udmelder nu 15 nominerede ekvipager, hvor fem af hestene er fra samme opdrætter

Spændende heste til UVM-udtagelse uden publikum

24-10-2020 11:22, af Thomas Bach Jensen

Når der på tirsdag og onsdag afholdes dansk UVM-udtagelse på Vilhelmsborg, hvor der ikke er adgang for publikum, får UVM-udvalget nogle meget spændende ekvipager at se

Sådan passer du på den ældre hest

22-10-2020 07:10, af Merete Haahr

Heste på 15 år og ældre udgør en stor del af hestebestanden, og derfor er det ekstra vigtigt at holde øje med deres velbefindende og helbredsstatus

Ridning er god træning for handicappede

27-02-2008 12:41, af Maja Golles
Handicap-ridecenter ved Middelfart vil udvide med 600 kvadratmeter. Der er venteliste for at komme til.

Danskere til internationale stævner i uge 3/2018

18-01-2018 09:35, af Cecilia Lindahl

Denne uge står i springningens tegn, hvor flere af de danske springryttere er draget til udlandet for at repræsentere de rød/hvide farver. Danmarks unge talenter har taget turen til Sverige for at ride Baltic Cup, men også en enkelt distancerytter har taget turen til Sverige

Æbler til heste – på en helt ny måde

09-06-2012 09:17, af Signe Wiese
Mange hestefolk kender til tricket med at hælde æblejuice i hestenes drikkevand til stævner og lign. for at få hesten til at drikke mere - og det lille staldtip har dannet baggrunden for en helt ny række produkter, der udnytter alle æblets fordele

Galoptræning uden jockey - VIDEO

20-10-2014 15:04, af Nina Marie Villadsen

Hele tre dødsulykker blandt jockeyer sidste uge og hyppige skader og uheld blandt heste rejser spørgsmålet, om hestene i højere grad kan trænes uden jockeyer, og ifølge en producent fra Tyrkiet er svaret ’ja’ 

Gode danske springresultater i udlandet (video)

06-07-2020 11:09, af Thomas Bach Jensen

Mens der har været landsstævne i springning i Danmark, har rigtig mange springryttere være afsted til internationale stævner i Belgien, Frankrig, Polen, Portugal og Tyskland

Sådan kommer du i gang med changement

12-08-2018 11:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Træning:  Changement er en af de svære øvelser i dressuren. Når ekvipagen har godt styr på galoppen, så kan de begynde at øve changement. Læs Hasse Hoffmanns gode råd til at indøve changement her

 

Sille og Kristina toppede i U25

21-05-2016 07:47, af Thomas Bach Jensen

Denne weekend byder på internationale stævner i Danmark. Mens de springer i Odense, rides der international dressur i på Finstrupgaard i Aalborg, hvor fynske Sille Engermann fredag aften tog teten i U25 ECCO Cup

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tophesten Hedelunds Anakin er ikke mere

25-10-2020 08:38, af Thomas Bach Jensen

Dressurrytter Ditte Mikkelsen har mistet sin 5-årige tophest Hedelunds Anakin , der var en af kandidaterne til UVM-deltagelsen i kommende uge

Hestemisbruger taget på fersk gerning

25-10-2020 14:09, af Thomas Bach Jensen

Natten til torsdag havde en 28-årig mand skaffet sig adgang til en stald, men blev af staldens ejer afsløret i at berøre en af hestene. Efter en halvtimes jagt kunne Nordsjællands Politi anholde manden, der står over for en række alvorlige sigtelser, herunder overtrædelse af dyreværnsloven

Det betyder de nye restriktioner for ridesporten

26-10-2020 14:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Siden i fredags har hestebranchen ventet spændt på hvad de nye corona-restriktioner får af betydning for ridesporten, og Dansk Ride Forbund har nu offentliggjort en række svar på de oftest stillede spørgsmål, i forhold til de nye restriktioner, som berører både ridestævner og almindelig klubdrift

Ryttere jagtet af vred lodsejer i bil

27-10-2020 10:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Fire personer var tidligere på året ude at ride i skoven ved Restrup Enge, hvor de blev jagtet af en lodsejer i bil, hvilket resulterede i, at en faldt af og pådrog sig flere voldsomme skader - i morgen skal sagen for retten

Hvad betyder ny COVID-19-situation for ridesporten?

23-10-2020 19:34, af Thomas Bach Jensen

På aftenens pressemøde offentliggjorde myndighederne en række stramninger af de gældende COVID-19-retningslinjer og indførte desuden en række nye tiltag. Dansk Ride Forbund går i dialog med Dansk Idrætsforbund for hurtigst muligt at kunne give en videre udmelding

Landstræneren og eleven går sammen

21-10-2020 18:30, af Hannah Duelund Liltoft

Dennis Fisker der i uge 42 var repræsenteret til World Cup stævnet på Vilhelmsborg er en travl herre. Tirsdag aften gav han en lektion i opdragelse af forældre og et anderledes indblik i livet som landstræner

Præmiehingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 16:16, af Hannah Duelund Liltoft

En af præmiehingstene fra Hannoveranerhingstekåringen, blev efterfølgende udbudt på den spektakulære auktion over springhingste i Verden, Torsdag aften. Én af hingstene endte på dansk grund

Endnu en præmieret springhingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 20:34, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Danske springhesteavlere bliver forkælet med nye spændende springhingste til Danmark. Det forlyder nu, at ikke blot en men hele to præmiehingste fra Verden er kommet på danske hænder. Det gælder nemlig også den skimlede Zirocco Blue-søn

Tyskland har sat et stærkt UVM-hold