Derfor bruger jeg limsko på mine distanceheste

30-10-2020 06:56

Rikke Arkesteijn

Du har måske set, at mine heste nogle gange har nogle boots på, men det ligner alligevel ikke helt boots. Jeg bruger limsko på mine heste, hvilket jeg er rigtig glad for. I dette blogindlæg vil jeg fortælle mere om, hvad det er for nogle sko, og hvorfor jeg er glad for dem

Nyheden fortsætter efter annoncen

Jeg har egentlig altid brugt de klassiske jernsko til mine heste, og har som sådan ikke undersøgt markedet for alternativer til det. For nogle år siden kom én af vores norske venner på besøg, og hun fortalte at hun var ved at udvikle en ny sko. Først tænkte jeg, at det var noget mærkeligt noget, og at jeg hellere ville holde mig til det, som jeg kendte, men min mor havde en anden holdning. Hun mente absolut, at vi skulle prøve det her, og i dag er jeg egentlig meget glad for det.

Vi var så heldige, at den norske veninde kom forbi i forbindelse med et stævne, og hun viste os, hvordan man sætter skoene på hesten. Siden da har jeg brugt limskoene på mine heste, og har været rigtig glad for dem.

Limskoene er en videreudvikling af boots, som nogle måske bruger til deres heste. Boots tager man af og på, som man skal ud at ride, men sådan er det ikke med limskoene. Dem limer man på efter smeden har været der, og så bliver de permanent siddende i omkring 6 uger.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Det, jeg godt kan lide ved disse sko er, at de er lavet af gummi. Man køber den størrelse sko, som passer til hesten, men når hesten har fået skoen på, så former den sig yderligere efter hestens hove. Under skoen er der et mønster, ligesom der er dækmønster på bilens dæk. Det gør, at man står bedre fast på underlaget, uanset hvilket man rider på. Jeg har især oplevet en stor fordel når jeg har reddet i mudder og på asfalt. I mudder står skoen supergodt fast, og det er sjældent at jeg oplever, at hesten glider. Når man rider på asfalt med jernsko, kan det være farligt, da hesten nemt glider på asfalten, især hvis skoen er en smule slidt. Når man rider med gummi på asfalten, så står man helt fast, og det gør også at man kan ride hurtigere og mere sikkert på asfalten, da man ikke skal være bange for at glide og falde.

Når man rider, tænker man ofte på hestens sikkerhed, og hestens velvære, men det er også vigtigt at tænke på sig selv en gang imellem. Når jeg rider med limsko føler jeg mig sikker, og er ikke bange for at glide eller falde, samtidig med, at jeg ved at min hest er komfortabel med skoene.

Jeg har lavet en video, hvor jeg viser, hvordan man sætter skoene på, da det som udgangspunkt godt kan være lidt uoverskueligt at starte med. Skriv endelig til mig på Facebook på vores side ”Endurance Team Arkesteijn”, hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp.

Læs også

Året der gik i Team Arkesteijn

24-12-2020 10:53, af Rikke Arkesteijn

Distancesæsonen 2020 er slut, og der går lige et par måneder inden stævnerne starter igen. Vi kan se tilbage på et relativt roligt år, i distanceridningens tegn, men der er dog stadig nogle gode oplevelser at snakke om

Vigtigheden ved sunde hove

27-11-2020 07:21, af Rikke Arkesteijn

Du har måske hørt ordsproget ”ingen hov, igen hest” før, men hvad betyder det egentlig, og er der noget om snakken? I søndags havde jeg elever fra Dansk Hovbeskærer skole forbi, hør her hvordan det gik

Ny hest i teamet

23-09-2020 07:32, af Rikke Arkesteijn

I lang tid har jeg tænkt over, at jeg skulle have en hest mere. Og nåh ja… man kan vel aldrig få for mange heste, vel? Så der var egentlig ikke nogen undskyldninger for, at jeg ikke skulle have én til

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Teltstald væltede i Sverige under NM i military! (Video)

23-09-2021 20:23, af Christine Krogh Frausing

I dag er ryttere ankommet til stævnepladsen i Hermanstorp, men desværre fik stævnet en ærgelig start, da en hel teltstald væltede. Sidste hest forlod teltstalden et kort øjeblik inden den styrtede sammen

Dressurhingsten Suarez er solgt og kastreret

20-09-2021 13:46, af Thomas Bach Jensen

Den 6-årige Sezuan-søn Suarez fra Helgstrand Dressage er efter en succesfuld UVM-deltagelse med berider Mette Sejbjerg Jensen solgt til dressurrytter Signe Kirk Kristiansen

Karen Rohde slutter af med tredje fejlfrie runde ved UVM

23-09-2021 16:28, af Annika Knudsen Lorentsen

UVM Zangersheide: Så er de første klasser ved årets UVM på Zangersheide begyndt. Alle danske heste gik fint igennem dyrlægetjekket i går og er derfor klar til start i dag. Følg med i nyheden her, hvor vi løbende vil opdatere omkring danskernes resultater

Little Rock er her ikke mere

21-09-2021 15:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Little Rock, som for år tilbage gik World Cup og Nations Cups med Carsten Ganderup, og som de senere år har været aktiv i sporten med ungrytter Kamilla Ladefoged Rasmussen, er blevet aflivet i en alder af 20 år

Næsten alt udstyr stjålet hos Dressurstald Willum Thomsen

17-09-2021 13:01, af Annika Knudsen Lorentsen

I morges var det en realitet, at alle sadler og en stor mængde andet kvalitetsudstyr var blevet stjålet fra sadelrummene hos Rune Willum og Joachim Chr. Thomsen ved Hårlev på Sjælland. Det er ikke nemt at drive en stald uden udstyr og derfor håber de, at det er muligt at finde frem til noget af udstyret ved at dele historien her på ridehesten.com

To gange årets bedste dressurføl debuterer i MA

18-09-2021 06:32, af Thomas Bach Jensen

Ved Dansk Varmblods Eliteskue i 2012 hed årets dressurbetonede hoppeføl JJ Filippa, mens årets dressurbetonede hingsteføl var Tailormade Attraction. I dag skal de to debutere sammen i MA ved Kirstinelund Sportsrideklubs C-stævne

Flotte priser på Følauktion Nord-Syd (video)

18-09-2021 22:22, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Som altid er der en rigtig dejlig stemning ved Dansk Varmblods reigonale auktion, Følauktion Nord-Syd, der i aften er afholdt på Vestbirk Ridecenter. Nordentoft Equestrian har købt to føl til 100.000 og 105.000 kr.

Dansk avler 7'er på WBFSH's rangliste for dressuravlere

21-09-2021 09:56, af Annika Knudsen Lorentsen

Den bedste danskavlede hest på den nyligt opgjorte rangliste fra World Breeding Federation of Sport Horses over dressuravlere er Dansk Varmblodshoppen Heiline's Danciera, som er avlet af danske Stald Heiline. Avlerne er placeret på en fornem 7. plads for deres præstation som avlere af hoppen, der blandt andet har gået OL med Carina Cassøe Krüth i år

Anne-Marie Hosbond ansat ved Stutteri EVO