Vigtigheden ved sunde hove

27-11-2020 07:21

Rikke Arkesteijn

Du har måske hørt ordsproget ”ingen hov, igen hest” før, men hvad betyder det egentlig, og er der noget om snakken? I søndags havde jeg elever fra Dansk Hovbeskærer skole forbi, hør her hvordan det gik

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

For et stykke tid siden havde jeg tilbudt Dorte, som driver Dansk Hovbeskærer Skole, at hun var velkommen til at komme forbi med hendes elever en dag, så de kunne øve sig på mine heste. De mødes i weekenderne, og i søndags kom de forbi mig. Jeg var meget spændt på, hvordan det ville gå, også fordi jeg vidste, at mine heste har meget forskellige hove, og at det på den måde heller ikke ville blive kedeligt for eleverne at skulle beskære dem.

Eleverne fik ansvaret for hver deres hest, og en enkelt fik lov at beskære vores æsel. De startede med at spørge ind til en masse forskellige ting omkring hesten. Det var alt fra hvilket foder de får, til træningsintensitet og skader. Jeg forsøgte at svare så godt som jeg kunne på spørgsmålene, og fik undervejs forklaret, hvorfor spørgsmålene var relevante for beskæringen af hestene, hvilket var meget interessant. Ofte kommer ens beslagsmed ud til hesten, og kan nærmest beskære + ligge sko på den, uden at stille et eneste spørgsmål. I søndags gik det virkelig op for mig, at alt hvad hesten foretager sig, har indflydelse på hovene, og det gav også god mening i forhold til hvad man kan se, når man løfter hestens hove.

Man kan se meget på hestens hove, ved at kigge på dem, men det kan være svært at fange det hele med det blotte øje. Derfor tog de alle sammen slow-motion videoer af hestenes hove i bevægelse, både før og efter beskæring. Herigennem ser man nogle ting, som man ellers ikke vil have opdaget, hvis der ikke var blevet lavet disse videoer.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Undervejs gik Dorte rundt og vejledte eleverne, for at de skulle få mest mulig læring ud af det, og at hestene blev beskåret så korrekt som muligt. Eleverne var rigtig gode til at forklare mig hvad de gjorde, og hvorfor. Det gav mig et rigtig godt indblik i, hvordan mine hestes hove er, og hvad jeg skal have fokus på, for at optimere dem.

Vi sluttede af med en kop varm suppe, inden de skulle ud til den næste stald og øve sig på flere heste.

Så, ordsproget ”ingen hov, ingen hest”, synes jeg er et rigtig godt billede på, at hvis hesten ikke har sunde og raske hove, så betyder det, at der er noget galt. Det kan være mange forskellige ting som spiller ind, og det er altid vigtigt at se på hele hesten som en sammenhængende maskine. Hvis der er noget i hovene der ikke fungerer som det skal, så stammer det ikke nødvendigvis fra hovene, men måske et låst led eller forkert fodring.

Læs også

Året der gik i Team Arkesteijn

24-12-2020 10:53, af Rikke Arkesteijn

Distancesæsonen 2020 er slut, og der går lige et par måneder inden stævnerne starter igen. Vi kan se tilbage på et relativt roligt år, i distanceridningens tegn, men der er dog stadig nogle gode oplevelser at snakke om

Derfor bruger jeg limsko på mine distanceheste

30-10-2020 06:56, af Rikke Arkesteijn

Du har måske set, at mine heste nogle gange har nogle boots på, men det ligner alligevel ikke helt boots. Jeg bruger limsko på mine heste, hvilket jeg er rigtig glad for. I dette blogindlæg vil jeg fortælle mere om, hvad det er for nogle sko, og hvorfor jeg er glad for dem

Ny hest i teamet

23-09-2020 07:32, af Rikke Arkesteijn

I lang tid har jeg tænkt over, at jeg skulle have en hest mere. Og nåh ja… man kan vel aldrig få for mange heste, vel? Så der var egentlig ikke nogen undskyldninger for, at jeg ikke skulle have én til

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hattrick til Karen Møller Rohde i dag (video)

15-10-2021 22:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde har i dag vundet anden kvalifikation for både 4-, 5- og 6-års, og i den netop overståede 6-års klasse var det i sadlen på den velspringende avlshingst Cassado Ask

Forbilledligt ridelig dressurhoppe tog sejren i 6-års

15-10-2021 15:28, af Thomas Bach Jensen

Sidste indledende dressurklasse ved finalestævnet for Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var 6-års hestene, hvor der igen blev vist masser af kvalitet, og den meget velgående hoppe RGS Finest Alegra opnåede et 10-tal for ridelighed

Tak for dig, Bjarne – og for de første 50 år (video)

17-10-2021 17:43, af Thomas Bach Jensen

Helt uden Bjarne Nielsens viden var en hyldest for hans 50 års virke som træner sat i værk under dressurfinalerne ved Pavo og Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste på Blue, og det kom helt bag på den meget afholdte træner og højt respekterede dommer

Hold da op! Fuldt fart på fremragende 5-års (video)

16-10-2021 20:51, af Annika Knudsen Lorentsen

Jacob Theodor Schmidt og Bøgegårdens Gladiator lagde stærkt ud i omspringningen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 5-års heste, og selvom de følgende seks omspringningsekvipager gjorde sit, så lykkedes det ingen at slå den 17-årige sønderjyde af pinden

Dramatisk afslutning for vinderen i 4-års kvalifikation (video)

14-10-2021 17:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde red den velspringende 4-årige Fi Fi Ask til sejr i første kvalifikation af Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste med en flot runde, som dog sluttede lidt dramatisk, da Karen måtte en tur i sandet lige efter målstregen

Keller tilfreds med hjemmeavlede Galliana KH (video)

15-10-2021 13:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Det gør det lidt ekstra sjovt at ride ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championatsfinaler på Blue Hors, når man er til start på et af sine første hjemmeavlede afkom, fortæller Anée Keller, som i går fik fine ord med på vejen fra dommerne efter et fejlfrit ridt på hoppen Galliana KH, som blev belønnet med et 8-tal

U2 TD: Fra følauktion til championatsfinale (video)

16-10-2021 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Camille Silke Pless købte tilbage i 2017 U2 TD DWB på Dansk Varmblods Elitefølsauktion og i dag kan hun glæde sig over at have præsteret rigtig flot ved finalestævnet i Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste. Camille fortæller, at U2 TD vil gøre alt for hende, ligesom hun vil gøre alt for ham og dette makkerpar kan uden tvivl se frem til mange succesfulde resultater fremover

OL bør ændres mener IDRC

16-10-2021 11:28, af Christine Krogh Frausing

Det seneste OL i Tokyo har vakt interesse, og særligt måden at afvikle dressurkonkurrencerne på, mener The International Dressage Riders’ Club bør revurderes

Et 9-tal og en sejr til Bøgegårdens Comann (video)

14-10-2021 19:57, af Annika Knudsen Lorentsen

I Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 5-års springheste har Jacob Thedor Schmidt og Bøgegårdens Comann netop taget sejren i første kvalifikation, efter en flot fejlfri runde

5-års verdensmesteren i front på Blue Hors (VIDEO)

15-10-2021 11:33, af Thomas Bach Jensen

I den indledende klasse for 5-årige dressurheste ved finalerne for Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste på Blue Hors har hingsten Hesselhøj Down Town lagt sig i spidsen efterfulgt af endnu et Hesselhøj Donkey Boy-afkom