Vigtigheden ved sunde hove

27-11-2020 07:21, af Rikke Arkesteijn

Du har måske hørt ordsproget ”ingen hov, igen hest” før, men hvad betyder det egentlig, og er der noget om snakken? I søndags havde jeg elever fra Dansk Hovbeskærer skole forbi, hør her hvordan det gik

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

For et stykke tid siden havde jeg tilbudt Dorte, som driver Dansk Hovbeskærer Skole, at hun var velkommen til at komme forbi med hendes elever en dag, så de kunne øve sig på mine heste. De mødes i weekenderne, og i søndags kom de forbi mig. Jeg var meget spændt på, hvordan det ville gå, også fordi jeg vidste, at mine heste har meget forskellige hove, og at det på den måde heller ikke ville blive kedeligt for eleverne at skulle beskære dem.

Eleverne fik ansvaret for hver deres hest, og en enkelt fik lov at beskære vores æsel. De startede med at spørge ind til en masse forskellige ting omkring hesten. Det var alt fra hvilket foder de får, til træningsintensitet og skader. Jeg forsøgte at svare så godt som jeg kunne på spørgsmålene, og fik undervejs forklaret, hvorfor spørgsmålene var relevante for beskæringen af hestene, hvilket var meget interessant. Ofte kommer ens beslagsmed ud til hesten, og kan nærmest beskære + ligge sko på den, uden at stille et eneste spørgsmål. I søndags gik det virkelig op for mig, at alt hvad hesten foretager sig, har indflydelse på hovene, og det gav også god mening i forhold til hvad man kan se, når man løfter hestens hove.

Man kan se meget på hestens hove, ved at kigge på dem, men det kan være svært at fange det hele med det blotte øje. Derfor tog de alle sammen slow-motion videoer af hestenes hove i bevægelse, både før og efter beskæring. Herigennem ser man nogle ting, som man ellers ikke vil have opdaget, hvis der ikke var blevet lavet disse videoer.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Undervejs gik Dorte rundt og vejledte eleverne, for at de skulle få mest mulig læring ud af det, og at hestene blev beskåret så korrekt som muligt. Eleverne var rigtig gode til at forklare mig hvad de gjorde, og hvorfor. Det gav mig et rigtig godt indblik i, hvordan mine hestes hove er, og hvad jeg skal have fokus på, for at optimere dem.

Vi sluttede af med en kop varm suppe, inden de skulle ud til den næste stald og øve sig på flere heste.

Så, ordsproget ”ingen hov, ingen hest”, synes jeg er et rigtig godt billede på, at hvis hesten ikke har sunde og raske hove, så betyder det, at der er noget galt. Det kan være mange forskellige ting som spiller ind, og det er altid vigtigt at se på hele hesten som en sammenhængende maskine. Hvis der er noget i hovene der ikke fungerer som det skal, så stammer det ikke nødvendigvis fra hovene, men måske et låst led eller forkert fodring.

Læs også

Året der gik i Team Arkesteijn

24-12-2020 10:53, af Rikke Arkesteijn

Distancesæsonen 2020 er slut, og der går lige et par måneder inden stævnerne starter igen. Vi kan se tilbage på et relativt roligt år, i distanceridningens tegn, men der er dog stadig nogle gode oplevelser at snakke om

Derfor bruger jeg limsko på mine distanceheste

30-10-2020 06:56, af Rikke Arkesteijn

Du har måske set, at mine heste nogle gange har nogle boots på, men det ligner alligevel ikke helt boots. Jeg bruger limsko på mine heste, hvilket jeg er rigtig glad for. I dette blogindlæg vil jeg fortælle mere om, hvad det er for nogle sko, og hvorfor jeg er glad for dem

Ny hest i teamet

23-09-2020 07:32, af Rikke Arkesteijn

I lang tid har jeg tænkt over, at jeg skulle have en hest mere. Og nåh ja… man kan vel aldrig få for mange heste, vel? Så der var egentlig ikke nogen undskyldninger for, at jeg ikke skulle have én til

Nyhedsansvarlig

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder
29 92 98 22
mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dufour: Det giver ro i maven

23-01-2021 18:38, af Kristine Ulsø Olsen

For bare tre år siden havde Cathrine Dufour kun Atterupgaards Cassidy som kunne gå Grand Prix, men nu begynder listen af udannede Grand Prix-heste at vokse og det giver både overskud og ro i maven hos Cathrine

Jytte Jarl lever ikke mere

23-01-2021 10:44, af Thomas Bach Jensen

I går mistede dansk ridehesteavl en stor personlighed, da Jytte Jarl sov ind i en alder af 91 år. Hun var en af de fremtrædende danske hingsteholdere i 60'erne og 70'erne, og efter 25 år på havet flyttede hun tilbage Danmark for at genoptage hesteavlen på Mors

Giver du din hest unoder?

20-01-2021 19:41, af Merete Haahr

Det er dybt frustrerende, hvis hesten udvikler dårlige vaner, men studier viser, at måden vi holder hesten på kan være med til at give den unoder og afvigende adfærd

18 heste, 3 lastbiler og 2 ryttere i Portugal

21-01-2021 20:25, af Marie Helene Rigård Rohleder

Martin Dinesen Neergaard og Kasper H. Hansen befinder sig nord for Paris på vej mod et 4-uger langt springstævne i Vilamoura, Portugal. De har 18 heste med sig

Arlandos skade satte gang i tankerne

24-01-2021 12:04, af Kristine Ulsø Olsen

Da Arlando blev skadet ved CHIO-stævnet i Aachen tilbage i 2018, satte det gang i nogle tanker hos Anna Zibrandtsen, som efterfølgende gennemgik alt management omkring hesten for at optimere fremadrettet

Atterupgaard venter otte føl - heraf to sæt tvillinger

18-01-2021 21:33, af Thomas Bach Jensen
Avl|

På det danske stutteri Atterupgaard, der er internationalt anerkendte for deres avl af dressurheste af høj kvalitet, ventes der i år otte føl, og heraf to sæt tvillinger fra to skylninger af befrugtede æg fra elitehoppen Miranda

Flot debut til Nanna Merrald og Atterupgaards Orthilia

21-01-2021 15:50, af Marie Helene Rigård Rohleder

Så er der endelig nogle danske dressurryttere til start i udlandet! Blue Hors-rytteren Nanna Merrald og Atterupgaards Orthilia blev placeret som nummer tre i grand prix'en til World Cup-stævnet i Salzburg

Schweizisk toprytter igen dømt skyldig

25-01-2021 14:54, af Annika Knudsen Lorentsen

Paul Estermann appellerede sin dom, som han modtog ved den schweiziske distriktsdomstol tilbage i 2019, og det betød, at kantondomstolen skulle vurdere sagen. Det har de nu gjort, og også de erklærer toprytteren skyldig i dyremishandling

Vi er heldige, at vi har hestene (video)

25-01-2021 17:09, af Annika Knudsen Lorentsen

Karoline Munk Færch har lavet en video, som beskriver de tanker hun gør sig omkring corona, og hvorfor hun netop føler sig heldig og priviligeret over at have hendes hest at tage ud til hver dag - har du det på samme måde?

Nanna Merrald: Jeg er så tilfreds med Orthilia

22-01-2021 17:43, af Kristine Ulsø Olsen

For bare tre måneder siden overtog Nanna Merrald tøjlerne på OL-hesten Atterupgaards Orthilia og i dag blev det til endnu en toppræstation i deres Grand Prix Special-debut ved World Cup-stævnet i Salzburg