Året der gik i Team Arkesteijn

24-12-2020 10:53

Rikke Arkesteijn

Distancesæsonen 2020 er slut, og der går lige et par måneder inden stævnerne starter igen. Vi kan se tilbage på et relativt roligt år, i distanceridningens tegn, men der er dog stadig nogle gode oplevelser at snakke om

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Efter et år med meget få stævner, har det ikke været det mest spændende år, men der er dog stadig sket lidt. Efter den første corona-bølge i foråret, var vi så heldige at komme til et par stævner. Sadeeq har i år gennemført 1 LA 60 km, hvilket kvalificerede ham til MA 80 km. Efterfølgende gennemførte han (med en delt 1. plads) sin første MA 80 km. Dette klarede han super godt, og vi mangler kun én mere af samme længde for at kunne ride internationalt. Vores plan var, at han skulle det i efteråret, men med endnu flere aflyste stævner, så valgte vi at vente til næste år. Sadeeq bliver kun 7 år til næste år, så vi har ingen stress overhovedet.

I sommers købte jeg en ny hest, Ezra, og han er ved at falde rigtig godt til sammen med de andre heste i flokken. Planen er, at han snart skal tilrides, og måske kan han komme ud til et par små stævner til næste år.

Det blev til et enkelt internationalt stævne i år, for i oktober var jeg hjælper for en anden dansk rytter til et stævne i Holland. Det er altid dejligt at komme ud til nogle større stævner, hvor man møder venner og bekendte fra hele verden.

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Udover de rigtige stævner, er det også blevet til et par online-ridt. Det har været en rigtig god anledning for at komme ud og ride sammen med nogle andre heste og ryttere, som vi jo ikke har set så meget til i år. Sidst red vi med til Vølveridtet, hvor alt overskuddet gik til misbrug og mobning. Så hvis man kan ride, samtidig med at man støtter en god sag, så bliver det næsten ikke bedre.

Hele teamet kan godt mærke, at vi savner at komme ud til stævner, hvilket også bekræfter os i, at vi elsker det vi laver, og at vi helt klart skal blive ved med det.

Lige nu holder alle hestene lidt vinterferie, og vi begynder stille og roligt at se frem til et 2021, som forhåbentligt bliver med flere stævner og mere aktivitet end det foregående år.

Læs også

Vigtigheden ved sunde hove

27-11-2020 07:21, af Rikke Arkesteijn

Du har måske hørt ordsproget ”ingen hov, igen hest” før, men hvad betyder det egentlig, og er der noget om snakken? I søndags havde jeg elever fra Dansk Hovbeskærer skole forbi, hør her hvordan det gik

Derfor bruger jeg limsko på mine distanceheste

30-10-2020 06:56, af Rikke Arkesteijn

Du har måske set, at mine heste nogle gange har nogle boots på, men det ligner alligevel ikke helt boots. Jeg bruger limsko på mine heste, hvilket jeg er rigtig glad for. I dette blogindlæg vil jeg fortælle mere om, hvad det er for nogle sko, og hvorfor jeg er glad for dem

Ny hest i teamet

23-09-2020 07:32, af Rikke Arkesteijn

I lang tid har jeg tænkt over, at jeg skulle have en hest mere. Og nåh ja… man kan vel aldrig få for mange heste, vel? Så der var egentlig ikke nogen undskyldninger for, at jeg ikke skulle have én til

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Det går fremad i Valencia - også for de danske heste

04-03-2021 17:21, af Kristine Ulsø Olsen

Det begynder så småt at gå fremad for de heste som er fanget i herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og det gælder også for familien Truelsen, som nu kun har en hest tilbage der har brug for ekstra pleje

Fire heste rejste fra Valencia til Doha

04-03-2021 09:54, af Kristine Ulsø Olsen

I den kommende weekend er der sæsonpræmiere på Longines Global Champions Tour i Doha, hvor verdens bedste ryttere samles. Fire heste kom fra herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia og til stævnet i Doha, hvor én af dem er testet positiv for den farlige virus

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

To positive dopingprøver ved kåringen i Westfalen

04-03-2021 13:14, af Kristine Ulsø Olsen

Forleden kom det frem at reservefløjhingsten Darling’s Dream var blevet testet positiv i dopingprøven ved hingstekåringen i Westfalen, og det viser sig nu at det også er tilfældet for hingsten Ferrari Superfast

FEI aflyser europæiske stævner i marts på grund af virusudbrud

02-03-2021 07:12, af Annika Knudsen Lorentsen

Det internationale forbund har valgt at aflyse stævner i 10 europæiske lande i marts måned, og kun enkelte stævner, som allerede er i gang, får lov at køre videre, hvis ingen nye ryttere kommer til

Maria Schou: Jeg vil gerne arbejde med heste (video)

03-03-2021 13:32, af Annika Knudsen Lorentsen

Maria Barnewitz Schou er 18 år, og rider i år sit første år som ungrytter. I sommers færdiggjorde hun gymnasiet, og hun håber på, at hun i fremtiden kan leve af sin sport, og sine evner som springrytter