En knap så god nyhed fra mig

18-09-2021 09:02

Rikke Arkesteijn

Det er altid dejligt at fortælle og skrive om de gode historier der er forbundet med mine dejlige heste, men nogle gange skal der også være plads til de knap så glædesfyldte fortællinger. Det er én af de knap så gode nyheder jeg vil dele med jer i dag

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Efter det sidste stævne jeg havde været til med Sadeeq, opdagede jeg en hævelse på hans ene forben. Med det samme mønstrede jeg ham, men der var ikke nogen halthed at se. Når man har med topatleter at gøre, som Sadeeq er, så handler det om at reagere på selv de mindste tegn på ubehag, for det er det der kan være med til at afgøre fremtiden for hesten. Derfor ringede jeg med det samme til min dyrlæge og bestilte tid til en scanning af hans ben. Vi tog afsted og startede med at lave en halthedsundersøgelse på Sadeeq. I bøjeprøven var der ikke noget at se, men da vi fik ham på volte i longen, var det tydeligt at se, at der var noget der plagede ham.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Efterfølgende scannede vi benet, og det viste sig, at Sadeeq havde lavet en lille overbelastning på gaffelbåndet. Dyrlægen sagde, at han måtte fortsætte med at gå på fold med de andre heste, og efter nogle uger måtte jeg skridte på ham. Det gjorde jeg så, og efter et par dage, var der slet ingen hævelse eller varme i Sadeeqs ben mere. Han fik lov til at nyde livet som hest, og en gang imellem blev der tid til en lille skridttur.

Vi havde aftalt at Sadeeq skulle kontrolscannes efter 8 uger, så da de 8 uger var gået måtte vi endnu engang afsted mod doktor dyr. Allerede før vi tog afsted, var jeg sikker på, at Sadeeq nok skulle være i orden, og inde i mit hoved var jeg allerede begyndt at tænke på om vi måske kunne nå et stævne inden årsskiftet. Men skuffelsen var stor, da dyrlægen kunne meddele at skaden slet ikke var helet. Det viste sig altså at delvis ro på folden ikke var nok for Sadeeq, og hans ben har ikke fået nok hvile til at hele igen. Nu havde vi håbet på, endelig at komme ud og lave noget igen, men det må vente lidt endnu. Meddelelsen fra dyrlægen var 8 ugers boksro, med gåture 2 gange om dagen. Udover det, fik Sadeeq en blodbehandling i benet, som skal hjælpe med at hele skaden.
Jeg frygtede at Sadeeq ville blive rigtig træt af at skulle stå inde alene hele tiden, men heldigvis så er han bare super sød og rolig. Der bliver hygget ekstra omkring ham, han nyder sine gåture og så må de 8 uger godt gå rigtig hurtigt.

Læs også

Så har vi været til jysk-fynsk mesterskab

30-07-2021 06:51, af Rikke Arkesteijn

Dette års Jysk-Fynske Mesterskab blev afholdt i de flotte omgivelser i Mols Bjerge. Sadeeq manglede en enkelt MA 80 km inden han var kvalificeret til internationale stævner, og det var til Mols Bjerge Ridtet, at dette skulle ske

Fra distancehest til filmstjerne (video)

05-07-2021 18:22, af Rikke Arkesteijn

Som I alle nok ved, så bliver mine heste til dagligt brugt som distanceheste. En dag fik jeg et opkald fra én af mine gamle klassekammerater fra gymnasiet, og det endte ud i et rigtig spændende projekt

Træning ved Isenbjerg

15-06-2021 17:36, af Rikke Arkesteijn

For ikke så lang tid siden havde vi en træningssamling ved Isenbjerg. Vi var samlet med seks ryttere, og samtidig med at det var min fødselsdag, så havde vi en rigtig hyggelig dag sammen

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Christine Krogh Frausing

Christine Krogh Frausing
Skribent
53 20 02 00
ckf@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

DV-hoppen Fiontini er solgt igen – denne gang til USA

21-10-2021 09:33, af Thomas Bach Jensen

Ved et besøg hos Patrik har den internationalt succesfulde Grand Prix-rytter Anna Buffini forelsket sig i den yderst talentfulde hoppe, og Fiontini – der var ejet i fællesskab af Stutteri EVO og Helgstrand Dressage – kan nu se en fremtid i møde i USA

Tak for dig, Bjarne – og for de første 50 år (video)

17-10-2021 17:43, af Thomas Bach Jensen

Helt uden Bjarne Nielsens viden var en hyldest for hans 50 års virke som træner sat i værk under dressurfinalerne ved Pavo og Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste på Blue, og det kom helt bag på den meget afholdte træner og højt respekterede dommer

Hattrick til Karen Møller Rohde i dag (video)

15-10-2021 22:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde har i dag vundet anden kvalifikation for både 4-, 5- og 6-års, og i den netop overståede 6-års klasse var det i sadlen på den velspringende avlshingst Cassado Ask

Hold da op! Fuldt fart på fremragende 5-års (video)

16-10-2021 20:51, af Annika Knudsen Lorentsen

Jacob Theodor Schmidt og Bøgegårdens Gladiator lagde stærkt ud i omspringningen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 5-års heste, og selvom de følgende seks omspringningsekvipager gjorde sit, så lykkedes det ingen at slå den 17-årige sønderjyde af pinden

Søren stiler efter VM med Todt Un Prince Ask (video)

21-10-2021 14:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Todt Un Prince Ask er tilbage på startlisten efter en skadesperiode, hvor han i denne uge går nogle mindre klasser ved World Cup Herning. Hingstens faste rytter Søren Møller Rohde, chefberider på Stutteri Ask, håber på, at de bliver klar til VM her i Herning næste sommer

Welldone Dallas går på pension

18-10-2021 09:43, af Christine Krogh Frausing

Welldone Dallas går på pension, og skal fra nu nyde sit otium på Grønagergaard. Katrine fortæller om de største øjeblikke i deres karriere, og om hvad der nu skal ske

OL bør ændres mener IDRC

16-10-2021 11:28, af Christine Krogh Frausing

Det seneste OL i Tokyo har vakt interesse, og særligt måden at afvikle dressurkonkurrencerne på, mener The International Dressage Riders’ Club bør revurderes

U2 TD: Fra følauktion til championatsfinale (video)

16-10-2021 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Camille Silke Pless købte tilbage i 2017 U2 TD DWB på Dansk Varmblods Elitefølsauktion og i dag kan hun glæde sig over at have præsteret rigtig flot ved finalestævnet i Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste. Camille fortæller, at U2 TD vil gøre alt for hende, ligesom hun vil gøre alt for ham og dette makkerpar kan uden tvivl se frem til mange succesfulde resultater fremover

Sweetnes og Silje smagte sejrens sødme (video)

17-10-2021 19:41, af Thomas Bach Jensen

I 6-års finalen ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for unge dressurheste på Blue Hors stod topkampen i dag mellem to sorte hopper af fremragende kvalitet. Sølvmedaljehoppen Sweetnes og Silje Bakken sejrede i finalen