Er OL for dressursporten i fare?

23-08-2015 13:38, af Britt Carlsen

EM Aachen - Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand var i Aachen i weekenden, dels for at støtte de danske springryttere, men også for at deltage i debatter i EEF og FEI - og nu sættes der fokus på at finde en løsningsmodel for at fastholde ridesporten på det olympiske program

Copyright Ridehesten.com
Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand er blevet sat i spidsen for en kommitte, som skal se på, hvordan der kan laves en afviklings form for dressursporten, så den fortsat kan være en del af det olympiske program.

Det internationale europæiske rideforbund, EEF er bekymret for,  især dressur- men også for militarysportens fremtid ved OL. Derfor er der nu nedsat en kommite i EEF, med Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand på formandsposten, til at se på muligheden for at fastholde dressursporten på det olympiske program.

- Vi blev enige om at nedsætte en dressurkommite, parallelt med de kommitteer vi har i de andre OL-discipliner i EEF regi, indleder Ulf Helstrand. Formålet er dels udvikling af dressursporten, men også at finde et koncept for OL efter Rio.

- Det ser noget truende ud for ridesportens forsatte eksisten ved OL ikke mindst fordi IOC vægter medier og tv dækning 70% og de taler om "en event en medalje", det truer så holdmedaljerne og dermed holdkonkurrencerne. Både OL i Rio og Tokio ligger i lande, hvor der ikke er den store ridesportstradition og det presser ridesportsdisciplinerne yderligere, vurderer han.

- Det vi skal gøre op med os selv er, som jeg ser det: er det værd at bevare det nødvendige medietække på bekostning af de store traditioner vi har fx i dressursporten, og jeg mener svaret er ja. Alene med OL for øje. Vi må finde de nødvendige kompromier, det behøver ikke få indflydelse på andre store mesterskaber. Den afviklingsform vi finder til OL, skal ikke nødvendigvis bruges til fx EM og VM, men OL er så stort et udstillignsvindue for sporten, at der bør findes en løsning, understreger Ulf.

- Sammensætningen af udvalgt bliver som rytterepræsentant: Kyra Kyrklund og jeg forestiller mig, at vi skal have repræsentation af officials, trænere, organizers, og selv forestiller jeg mig, at vi bør involvere en person med viden om markedsføring og medier, det er sådan jeg i store træk forstiller mig sammensætningen af udvalget. Og jeg har frie hænder til at løse opgaven fra EEF’s side.

- I næste uge går vi i gang med rekruttering af medlemmer til arbejdet. Kyra er i gang, og jeg er meget glad for at have hende med i arbejdet, slutter Ulf Helgstrand. 

Læs også

Dressurrytterne tester EM-formen i Aachen

17-07-2017 17:59, af Cecilia Lindahl

Den danske dressur er stærkere end nogensinde, og hvis niveauet er lige så højt som det var ved DM på Broholm, skal konkurrenterne kigge sig godt for, lyder det fra landstræner Nathalie zu Sayn-Wittgenstein

TV: Hester om sit EM-ridt

05-10-2015 12:00, af Britt Carlsen

Se Carl Hesters EM-ridt i Grand Prix Special fra Aachen på Nip Tuck og hør ham fortælle om ridtet med meget mere i dette videoklip fra FEI

Giv Anna en medalje!

25-08-2015 15:38, af Britt Carlsen

Der var meget snak i pressecenteret i Aachen om, hvor sej Anna Kasprzak var, da hun red EM med en revne i brystbenet og tre brækkede ribben - hun er ikke i sadlen endnu

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl
26 87 57 90
cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Har du også taget fejl af metode B7?

11-09-2019 08:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Der er mange forskellige metoder at ride efter når man er til start i en springklasse, og en af dem er metode B7. Metoden har eksisteret i mange år, men er fornyligt blev ændret og det er der en del der ikke er klar over

PONYFAR - Fra Blotter til Blogger

08-09-2019 08:21, af Thomas Pelle Veng

Hvor svært kan det der heste-halløj egentlig være?

Overlegen sejr til Dufour på Helgstrand-hingst

15-09-2019 15:30, af Cecilia Lindahl

Det var stævnedebut og en sejr sikker til Cathrine Dufour og den 6-årige Helgstrand hingst Samuel ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 6 års dressurheste i dag

Avlshingst i stald hos prinsessen

11-09-2019 14:28, af Britt Carlsen

Den populære avlshingst Blue Hors Fifty Cent, som i 2017 blev fremstillet til kåring i Dansk Varmblod af prinsesse Nathalie, blev efterfølgende opstaldet på Blue Hors, og nu skal hingstens sportslige karriere fortsætte netop hos OL-rytter Nathalie zu Sayn-Wittgenstein på Berleburg

Suveræn sejr til Hesselhøj Gnags

14-09-2019 19:56, af Cecilia Lindahl

Det var en stensikker og suveræn sejr til Allan Grøn og Hesselhøj Gnags ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 4 års dressurheste i dag

Politiet søger flere heste

12-09-2019 10:17, af Camilla Tiefensee Schrøder

Københavns Politi udvider Rytterisektionen og har brug for flere heste. Derfor har de i et opslag på Facebook efterlyst firbenede kollegaer. Har du en god kandidat til jobbet? Læs kravene her

Ponyerne kæmper for DM-medaljerne

14-09-2019 21:47, af Cecilia Lindahl

DM i ponydressur for hold er i gang, og foreløbig fører Karlslunde Rideklub, der fører DRF-mesterskabet i ponydressur for klubhold

Selma Dresler: Det har været en god weekend!

08-09-2019 13:36, af Annika Knudsen Lorentsen

Den netop nykårede Danmarksmester for kategori 3 ponyer var et stort smil da hun blev fejret foran publikum og venner, og hendes far, Thomas Dresler, var meget rørt

Mette Ehlers er ny underviser på berideruddannelsen

13-09-2019 13:07, af Camilla Tiefensee Schrøder

Den 37-årige berider Mette Ehlers overtager stillingen efter Maria Anita Andersen, som er rykket til Helgstrand Dressage

” Han er bestemt en OL-kandidat” (VIDEO)

14-09-2019 14:03, af Cecilia Lindahl

– Han vil bestemt være en Toyko-kandidat – hvorfor ikke!, sådan fortæller den olympiske mester Charlotte Dujardin efter sejren på staldens nye stjerne Gio ved de britiske dressurmesterskaber denne weekend