Få tips fra Line Hermann Hass

15-04-2019 19:21, af Line Hass

Line Hass som har fuld tryk på som selvstændig, og som bruger meget af sin tid på at undervise, har her et par tips til træning, som hun selv har meget glæde af

Copyright Ridehesten.com

Kære Læsere

Der er fuld tryk på livet som selvstændig, især på undervisnings-delen, hvor jeg lægger rigtig meget af mit fokus for tiden! Jeg har undervist i mange år, og startede i november 2018 Dressurundervisning.dk fordi jeg elsker at undervise og finder glæde ved at give mine erfaringer videre til andre ryttere. Dressur er mega svært og komplekst, og kræver en stor værktøjskasse og kreativitet undervejs i den lange uddannelsesrejse af hest og rytter. Ingen heste eller ryttere er ens, og der er mange måder at nå målet på. Det er udfordrende og smadder sjovt at være med på rejsen som underviser. 

Jeg har blogget på Ridehesten Junior i en del år, og nogen af Jer har måske fulgt min rejse, særligt rejsen sammen med Tarsan frem mod Grand Prix internationalt. I mine fremtidige blogindlæg vil jeg dele min rejse med jer som dressurunderviser. Jeg vil fortsat give tips og inspiration til træningen i hvert blogindlæg, som jeg håber, I kan få fornøjelse af.

Her er 2 tips - ét til at holde hesten oppe og fremme med næsen og ét til at bruge godbidder som belønning i ridningen. 

Tip 1: En snor imellem ørerne: 

Bliver din hest lidt for dyb indimellem og falder på forparten? Ud over at hesten mangler styrke bagtil, så kan man med fordel hjælpe hesten med tøjlen til at blive oppe og fremme med næsen - Forestil dig, at du har en snor imellem hestens ører, som du trækker i op mod taget, når du langsomt løfter hænderne op og dermed hjælper hesten til at blive oppe og fremme med næsen. Ved at forestille sig en snor imellem hestens ører, undgår du at trække bagud i tøjlen og få hesten kort i halsen og snæver, når du guider hesten op med hånden. Denne øvelse kræver, at hesten har lært at acceptere og har tillid til rytterens hånd.

Copyright Ridehesten.com

Tip 2: Godbid som belønning: 

Undervurder ikke en godbids effekt i træningen! Jeg har altid en godbid i lommen, og jeg stopper ofte efter en veludført øvelse og belønner med en godbid. Tarsan har eksempelvis fået mange sukkerknalder under piaf-træningen i løbet af hans uddannelse. Prøv det og mærk hvordan det giver en større arbejdsglæde hos både dig og hesten!

Rigtig god fornøjelse med træningen :)

Med venlig hilsen
Line Hermann Hass

Læs også

Elsker I at nørde dressur?

16-05-2019 08:29, af Line Hermann Hass

Det gør jeg! Forståelse for dressur er så meget mere end den ene times, daglige ridetur. Her får I et par tips fra mig til jeres træning

Line Hass deler ud af sine erfaringer

30-04-2019 16:12, af Line Hass

Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Læs med og få tips til din egen træning fra Line

Opstilling og indvirken DEL 2

02-02-2019 19:56, af Line Hermann Hass

Har du brug for hjælp til at forbedre din opstilling og indvirken på hesten? Så giver Grand Prix rytter Line Hermann Hass en række gode råd til rytterens opstilling fra top til tå

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Endnu en hest aflivet i Holstebro

14-05-2019 15:19, af Britt Carlsen

Hele "hestedanmark" holder vejret, mens der udspiller sig et drama i Holstebro Sportsrideklub. Den aggressive variant af Herpesvirus har nu kostet fem heste livet. I dag er en af klubbens elskede elevponyer blevet aflivet som en konsekvens af sygdommen

Algotssons hest kæmper for livet

14-05-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Da Sara Algotssons lastbil brændte på vejen hjem fra det internationale stævne i Sopot, Polen mistede den ene af hendes heste livet, mens den anden fortsat kæmper for overlevelse

Må tantestroppen bruges til stævner?

15-05-2019 20:29, af Kristine Ulsø Olsen

Hyggerem, tanterem, tryghedsrem eller bare stroppen? Kært barn har mange navne og det gælder også for den strop man kan sætte ved sadlens forsvidsel. Dansk Rideforbund har nu præciseret i den opdaterede version af dressurreglementet hvorvidt man må bruge denne ved stævner

Politirazzia ved Equitour Aalborg!

21-05-2019 12:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Er du på vej til Equitour Aalborg? Politiet tjekker alle, der ankommer for, om papirerne er i orden, så sørg for at have styr på alle dokumenter

Sejr til Dufour og Cassidy (video)

16-05-2019 19:25, af Kristine Ulsø Olsen

Cathrine Dufour har i denne weekend taget Atterupgaards Cassidy med til Aalborg Dressage Event, hvor ekvipagen i dag sejrede i CDI3* Grand Prix. Hør Dufour fortælle om dagens ridt samt det kommende DM, hvor hun har valgt kun at skulle have en hest med

To nye topheste til Anna Kasprzak