Få tips fra Line Hermann Hass

15-04-2019 19:21, af Line Hass

Line Hass som har fuld tryk på som selvstændig, og som bruger meget af sin tid på at undervise, har her et par tips til træning, som hun selv har meget glæde af

Copyright Ridehesten.com

Kære Læsere

Der er fuld tryk på livet som selvstændig, især på undervisnings-delen, hvor jeg lægger rigtig meget af mit fokus for tiden! Jeg har undervist i mange år, og startede i november 2018 Dressurundervisning.dk fordi jeg elsker at undervise og finder glæde ved at give mine erfaringer videre til andre ryttere. Dressur er mega svært og komplekst, og kræver en stor værktøjskasse og kreativitet undervejs i den lange uddannelsesrejse af hest og rytter. Ingen heste eller ryttere er ens, og der er mange måder at nå målet på. Det er udfordrende og smadder sjovt at være med på rejsen som underviser. 

Jeg har blogget på Ridehesten Junior i en del år, og nogen af Jer har måske fulgt min rejse, særligt rejsen sammen med Tarsan frem mod Grand Prix internationalt. I mine fremtidige blogindlæg vil jeg dele min rejse med jer som dressurunderviser. Jeg vil fortsat give tips og inspiration til træningen i hvert blogindlæg, som jeg håber, I kan få fornøjelse af.

Her er 2 tips - ét til at holde hesten oppe og fremme med næsen og ét til at bruge godbidder som belønning i ridningen. 

Tip 1: En snor imellem ørerne: 

Bliver din hest lidt for dyb indimellem og falder på forparten? Ud over at hesten mangler styrke bagtil, så kan man med fordel hjælpe hesten med tøjlen til at blive oppe og fremme med næsen - Forestil dig, at du har en snor imellem hestens ører, som du trækker i op mod taget, når du langsomt løfter hænderne op og dermed hjælper hesten til at blive oppe og fremme med næsen. Ved at forestille sig en snor imellem hestens ører, undgår du at trække bagud i tøjlen og få hesten kort i halsen og snæver, når du guider hesten op med hånden. Denne øvelse kræver, at hesten har lært at acceptere og har tillid til rytterens hånd.

Copyright Ridehesten.com

Tip 2: Godbid som belønning: 

Undervurder ikke en godbids effekt i træningen! Jeg har altid en godbid i lommen, og jeg stopper ofte efter en veludført øvelse og belønner med en godbid. Tarsan har eksempelvis fået mange sukkerknalder under piaf-træningen i løbet af hans uddannelse. Prøv det og mærk hvordan det giver en større arbejdsglæde hos både dig og hesten!

Rigtig god fornøjelse med træningen :)

Med venlig hilsen
Line Hermann Hass

Læs også

Hvem er jeg udover at jeg underviser i dressur?

05-06-2019 08:12, af Line Hermann Hass

For tiden blogger jeg ud fra min rolle som dressurunderviser, deler mine tanker med jer som underviser og giver et par træningstips i hvert blogindlæg. I dette indlæg vil jeg dog give jer et indblik i, hvem jeg er, og hvad jeg ellers går og laver udover at undervise

Elsker I at nørde dressur?

16-05-2019 08:29, af Line Hermann Hass

Det gør jeg! Forståelse for dressur er så meget mere end den ene times, daglige ridetur. Her får I et par tips fra mig til jeres træning

Line Hass deler ud af sine erfaringer

30-04-2019 16:12, af Line Hass

Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Læs med og få tips til din egen træning fra Line

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

De skal ride mesterskaber i springning (opdateret)

18-06-2019 17:11, af Annika Knudsen Lorentsen

I disse dage er der fuld tryk på med udtagelse af de ryttere der skal repræsentere Danmark ved Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg i næste uge og EM i Holland i juli. Nu har Bo K. Møller sat navne på dem der skal ride for Danmark i mesterskaberne i springning

Så enkelt fjerner du hestebremseæg

24-06-2019 15:37, af Merete Haahr

Hvorfor er det så svært at fjerne hestebremseæg, når nu hestene bare kan slikke dem af? Det spørgsmål undrede Emelie Tapper, som til dagligt arbejder som hovsmed. Hun har nu fundet sin egen opskrift på, hvordan man kommer plagen til livs

Helgstrand-hingste videre i UVM-udtagelse (video)

21-06-2019 12:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Hingsten Jovian er videre til UVM i Ermelo efter den endelige udtagelse i Holland, mens det ved den første kvalifikationsrunde i Tyskland lykkedes for Helgstrand Dressage at få tre af deres hingste med videre til den anden og endelige kvalifikationsrunde, som afholdes i Tyskland om et par uger

Med 7-års hestene er UVM-holdet fuldendt

25-06-2019 14:33, af Thomas Bach Jensen

Det bliver for Danmark et spændende UVM i dressur i Ermelo til august, hvor tolv talentfulde DV-heste skal forsvare de danske farver. Her i eftermiddag har dommerne sat et 7-års hold, der bl.a. omfatter en tidligere UVM-medaljevinder

Ponyryttere udtaget til Agria NBC og EM

19-06-2019 07:41, af Annika Knudsen Lorentsen

Landstræner Jette Nevermann og holdleder Rigmor Kristensen har udtaget en række ryttere til Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg den 26.-30. juni. Efter Future Champions-stævnet i Hagen weekenden er tre ryttere desuden foreløbigt udtaget til EM i Polen i august

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

5- og 6-års holdene til UVM i dressur er sat

25-06-2019 12:55, af Thomas Bach Jensen

I sommervarmen på Vilhelmsborgs gårdsplads har dommere og publikum nydt den høje kvalitet i 5-års og 6-års holdene, og dommerne har nu sat navne på de hold, der skal repræsentere Danmark i Ermelo til august

Massevis af dødsfald på amerikansk væddeløbsbane

23-06-2019 12:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I Californien er en væddeløbsbane blevet udsat for had fra dyreaktivister, ligesom de har været mange anklager om dyremishandling, på grund af et stort antal dødsfald blandt hestene

God start for Hallundbæk ved GCL i Portugal (video)

21-06-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I går, torsdag, red Emil Hallundbæk to fejlfrie runder ved Longines Global Champions Tour-stævnet i Cascais i Portugal, hvor han blandt andet er til start i holdkonkurrencen Global Champions League