LIVE: Dansk Varmblods Elitefølauktion

21:54 Borbjergs Fairy Beautiful fik hammerslag på 50.000 EUR til Helgstrand Dressage

20:11 Hoppeføllet Egegårdens Miss Daisy solgt for 40.000 EUR til Blue Hors

Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Copyright Ridehesten.com

Kære Læsere 

Det er ikke altid, at tingene ser ud, som de føles. Og det kan være svært fra sadlen at mærke “alt”. Derfor er det vigtigt for mig, at jeg får filmet min egen træning. Eksempelvis kan jeg i sadlen have fornemmelse af, at jeg har næsen korrekt placeret, men på videoen kan jeg se, at næsen skal en smule højere op og længere frem. Eller jeg kan have brug for at se springet i mine changementserier eller studere, hvordan jeg får forberedt og redet mine galoppirouetter bedre. 

Det kan også være svært fra sadlen at mærke eksempelvis en skævhed eller ubalance i opstillingen. Men ved at se én selv på video får man en bedre forståelse for, hvordan man retter det, når man sidder i sadlen. Der virker effektivt for mig, når jeg ser mine fejl med mine egne øjne! 

Omvendt er der også mange ting, som man ikke kan se fra jorden, men som man i langt højere grad kan mærke, når man sidder i sadlen. Derfor sætter jeg mig engang imellem op på mine elevers heste for at mærke, hvad jeg ser fra jorden, når jeg underviser. 

Ved at videooptage træningen med jævne mellemrum kan man forbedre sammenhængen mellem hvad man føler, og hvad man ser. Éns underviser har også en vigtig rolle i at udvikle denne sammenhæng, og det er ikke alle, som har den luksus at have underviseren stående ved hver træning. Så er videooptagelser en god hjælp! 

Jeg har endelig fået afprøvet Pixio robotkameraet. Den version hvor der også følger et videokamera med. Optagelsernes kvalitet er jeg fint tilfreds med. Og den følger fint hesten og zoomer ind og ud. Der er dog nogle gange, hvor kameraet ikke helt følger hurtigt nok med eller husker at zoome ind.

Det er afgørende for mig, at jeg nemt og hurigt kan sætte udstyret op og selv sætte det igang med at optage fra sadlen. Det tager mig små 10 minutter at sætte udstyret op på ridebanen, og jeg kan trykke "optag" på Pixio-armbåndet, som jeg har på for at kameraet kan følge mig. Så det er helt sikkert en rigtig god løsning til at blive filmet til daglig. Men udstyret koster mange penge, og udviklingen går enormt stærkt på dette område, så der ligger nogle overvejelser inden så stor en investering.

Og så har jeg fået lavet salgsvideo, og er nu klar til at begynde det egentlige salgsarbejde, så jeg kan få solgt den første hest igennem HassHorses. Man er meget velkommen til at kontakte mig, hvis man har en godt uddannet kvalitetshest, som man ønsker at indlede et samarbejde om for at få solgt til udlandet. Jeg vil meget gerne præsentere flere heste i mit salgsnetværk overfor potentielle kunder. 

Så vil jeg bare ønske jer en rigtig god sommerferie!

Med venlig hilsen 

Line Hermann Hass

Læs også

Hvem er jeg udover at jeg underviser i dressur?

05-06-2019 08:12, af Line Hermann Hass

For tiden blogger jeg ud fra min rolle som dressurunderviser, deler mine tanker med jer som underviser og giver et par træningstips i hvert blogindlæg. I dette indlæg vil jeg dog give jer et indblik i, hvem jeg er, og hvad jeg ellers går og laver udover at undervise

Elsker I at nørde dressur?

16-05-2019 08:29, af Line Hermann Hass

Det gør jeg! Forståelse for dressur er så meget mere end den ene times, daglige ridetur. Her får I et par tips fra mig til jeres træning

Line Hass deler ud af sine erfaringer

30-04-2019 16:12, af Line Hass

Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Læs med og få tips til din egen træning fra Line

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl
26 87 57 90
cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dujardin: Jeg er tydeligvis helt ødelagt!

21-08-2019 09:05, af Britt Carlsen

Charlotte Dujardin, England blev elimineret for blod på hestens flanke efter et score på 81,91%, som kunne have givet  England holdsølv ved EM i Rotterdam. Det er en af de vanskeligste dage i min karriere, fortæller hun

OL kvalifikationen er i hus - medaljen tabt i regn?

20-08-2019 12:03, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour red under de værst tænkelige betingelser i silende regn, og det skabte noget uopmærksomhed hos Atterupgaards Cassidy, to store fejl, og resten af programmet til absolut topklasse (video)

Daniel ind på 2. pladsen!

20-08-2019 08:55, af Britt Carlsen

Daniel Bachmann Andersen og 15-årige Blue Hors Zack gjorde det de har vist sig at være bedst til: et elegant, kraftfuldt program til 79,348%, men undervejs så det lidt bekymrende ud 

Rytter og hest tvunget omkuld af bil

21-08-2019 14:24, af Annika Knudsen Lorentsen

I mandags var Julie Gissel desværre udsat for en ubehagelig oplevelse i trafikken, hvor hendes hest kom til skade. Hvad gør man egentligt hvis uheldet er ude? Og hvad gør man for at undgå det sker?

Auktion: Vellykket salg af Lene Ibsens heste

19-08-2019 14:58, af Annika Knudsen Lorentsen

I går aftes faldt hammerslaget på en række lovende ungheste, føl og avlshopper fra Lene Ibsens stutteri. Finn Campen fra Campen Auktioner fortæller til Ridehesten, at han er godt tilfreds med auktionens forløb

OL kvalifikationen er hjemme - holdmedaljen forsvandt

20-08-2019 16:37, af Britt Carlsen

Det har været den rene rutsjebane af følelser for rytterne i holdkonkurrencen i dressur i dag. Medaljerne blev ændret, da Charlotte Dujardin blev diskvalificeret for blod på hesten, og Danmark vandt OL-kval men mistede holdmedaljen

Bronze til Cathrine (video)

22-08-2019 22:50, af Britt Carlsen

Det blev en helt magisk og forunderlig aften ved EM i Rotterdam, hvor vi blev vidne til dressur på højeste niveau. Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy vandt bronze efter de to tyske ryttere Isabell Werth og Dorothee Schneider

Maria A. Andersen til Helgstrand Dressage

20-08-2019 11:49, af Thomas Bach Jensen

Berider Søren Vallentin har valgt at fratræde sin stilling hos Helgstrand Dressage, som nu har ansat Maria Anita Andersen i jobbet som daglig leder og berider på Helgstrand Academy

Aflivning af hest skabte stor debat ved grænsen

22-08-2019 14:34, af Camilla Tiefensee Schrøder

I Tyskland er det ulovligt at aflive en rask hest – men det må man gerne i Danmark. En sønderjysk hesteejer stak fingrene i en hvepserede, da hun besluttede at aflive sin hest mod sin tyske partsrytters vilje

Danmark i holdfinalen i springning (video)

22-08-2019 14:50, af Britt Carlsen

Springrytterne red sig i dag ind i holdfinalen ved EM i Rotterdam. Et resultat, som blev grundlagt af to ridt til blot 5 fejl af EM debutanterne Søren Møller Rohde og Kim Kristensen. Det var ellers en dag, hvor flere topryttere fejlede og stillingen i mesterskabet ændrede sig