Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Copyright Ridehesten.com

Kære Læsere 

Det er ikke altid, at tingene ser ud, som de føles. Og det kan være svært fra sadlen at mærke “alt”. Derfor er det vigtigt for mig, at jeg får filmet min egen træning. Eksempelvis kan jeg i sadlen have fornemmelse af, at jeg har næsen korrekt placeret, men på videoen kan jeg se, at næsen skal en smule højere op og længere frem. Eller jeg kan have brug for at se springet i mine changementserier eller studere, hvordan jeg får forberedt og redet mine galoppirouetter bedre. 

Det kan også være svært fra sadlen at mærke eksempelvis en skævhed eller ubalance i opstillingen. Men ved at se én selv på video får man en bedre forståelse for, hvordan man retter det, når man sidder i sadlen. Der virker effektivt for mig, når jeg ser mine fejl med mine egne øjne! 

Omvendt er der også mange ting, som man ikke kan se fra jorden, men som man i langt højere grad kan mærke, når man sidder i sadlen. Derfor sætter jeg mig engang imellem op på mine elevers heste for at mærke, hvad jeg ser fra jorden, når jeg underviser. 

Ved at videooptage træningen med jævne mellemrum kan man forbedre sammenhængen mellem hvad man føler, og hvad man ser. Éns underviser har også en vigtig rolle i at udvikle denne sammenhæng, og det er ikke alle, som har den luksus at have underviseren stående ved hver træning. Så er videooptagelser en god hjælp! 

Jeg har endelig fået afprøvet Pixio robotkameraet. Den version hvor der også følger et videokamera med. Optagelsernes kvalitet er jeg fint tilfreds med. Og den følger fint hesten og zoomer ind og ud. Der er dog nogle gange, hvor kameraet ikke helt følger hurtigt nok med eller husker at zoome ind.

Det er afgørende for mig, at jeg nemt og hurigt kan sætte udstyret op og selv sætte det igang med at optage fra sadlen. Det tager mig små 10 minutter at sætte udstyret op på ridebanen, og jeg kan trykke "optag" på Pixio-armbåndet, som jeg har på for at kameraet kan følge mig. Så det er helt sikkert en rigtig god løsning til at blive filmet til daglig. Men udstyret koster mange penge, og udviklingen går enormt stærkt på dette område, så der ligger nogle overvejelser inden så stor en investering.

Og så har jeg fået lavet salgsvideo, og er nu klar til at begynde det egentlige salgsarbejde, så jeg kan få solgt den første hest igennem HassHorses. Man er meget velkommen til at kontakte mig, hvis man har en godt uddannet kvalitetshest, som man ønsker at indlede et samarbejde om for at få solgt til udlandet. Jeg vil meget gerne præsentere flere heste i mit salgsnetværk overfor potentielle kunder. 

Så vil jeg bare ønske jer en rigtig god sommerferie!

Med venlig hilsen 

Line Hermann Hass

Læs også

Hvem er jeg udover at jeg underviser i dressur?

05-06-2019 08:12, af Line Hermann Hass

For tiden blogger jeg ud fra min rolle som dressurunderviser, deler mine tanker med jer som underviser og giver et par træningstips i hvert blogindlæg. I dette indlæg vil jeg dog give jer et indblik i, hvem jeg er, og hvad jeg ellers går og laver udover at undervise

Elsker I at nørde dressur?

16-05-2019 08:29, af Line Hermann Hass

Det gør jeg! Forståelse for dressur er så meget mere end den ene times, daglige ridetur. Her får I et par tips fra mig til jeres træning

Line Hass deler ud af sine erfaringer

30-04-2019 16:12, af Line Hass

Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Læs med og få tips til din egen træning fra Line

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Derbyridt ved 5* stævne vækker FEI's interesse

17-07-2019 07:42, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 10-årige vallak Carollo, som netop havde vundet en 160 cm-klasse dagen forinden, deltog i Derbyklassen ved Spruce Meadows, hvor den fik utroligt mange fejl, formodentligt fordi den var træt ovenpå dens toppræstation dagen før 

Over 100 leder efter forsvunden hoppe

14-07-2019 12:05, af Cecilia Lindahl

Over 100 mennesker har hjulpet til med at lede efter en 1-års hoppeplag, der har været forsvundet siden den 3. juli 2019

Hasse: Det er misforstået unghesteridning

19-07-2019 07:46, af Cecilia Lindahl

Støt unghesten ved at holde en konstant forbindelse til dens mund. Det er misforstået unghesteridning, at hesten skal gå frit uden støtte fra bidet, lyder det fra Hasse Hoffmann

God start for Dufour og Cassidy i Aachen

17-07-2019 21:42, af Kristine Ulsø Olsen

CHIO Aachen: I den firestjernede Grand Prix ved CHIO-stævnet i Aachen, red Cathrine Dufour sig her til aften helt op i toppen som nummer tre, mens klassen blev vundet af Sönke Rothenberger med over 81%

Følg med direkte fra Aachen

18-07-2019 07:59, af Kristine Ulsø Olsen

Når de danske dressurryttere rider på banen ved holdkonkurrencen i Aachen her til formiddag, er det muligt at se det direkte hjemme fra sofaen

Historisk resultat i Nations Cup

20-07-2019 16:29, af Camilla Tiefensee Schrøder

Vi har aldrig nogensinde gjort det bedre, lyder det fra holdlederen, efter at det danske dressurlandshold i dag sluttede på en fantastisk andenplads med rekord høj samlet score i Nations Cup ved CHIO Aachen. Sejren gik til Tyskland, mens USA kom på trejdepladsen

Mand købte hest i Ungarn – og gik hjem med den

10-07-2019 18:14, af Mathilde Brejner

Ung mand købte hest i Ungarn og valgte derpå at gå den 1600 kilometer lange vej hjem til Sydsjælland med den

Særdeles godkendt holdpræstation i Aachen

18-07-2019 16:53, af Kristine Ulsø Olsen

CHIO Aachen: Både Cathrine Dufour og Daniel Bachmann Andersen opnåede i dag over 78%. Det betyder at det danske hold efter første del af holdkonkurrencen i CDIO i Aachen, har sat sig på den foreløbig andenplads

Målet om EM er indfriet med topresultat (Opdateret)

14-07-2019 12:53, af Annika Knudsen Lorentsen

I dag har de to juniorryttere Caroline Rehoff Pedersen og Maria Barnewitz Schou redet finale ved EM i Zuidwolde, og begge piger kæmpede flot blandt Europas allerbedste juniorryttere

Endnu et pragtprogram af Daniel og Zack