Et tæt samarbejde med avler er vigtigt

11-12-2019 16:11

Line Hermann Hass

Det er en stor tillidssag at stå for uddannelse, fremvisning og salg af andres heste. I mit arbejde som selvstændig er et tæt samarbejde med avler om deres hest helt nødvendigt for et godt forløb

Copyright Ridehesten.com
Foto: Ridehesten.com/Thomas Bach Jensen
Nyheden fortsætter efter annoncen

Avler skal have tillid til, at hesten passes og plejes og tillid til mine evner som rytter. Og jeg skal under hele forløbet have dialog med avler omkring hestens udvikling og avlers forventninger til uddannelse og salg.

Avlere er jo i sagens natur passionerede hestemennesker, og det giver mig en stor glæde i hverdagen at dele den enkelte hests forløb og rejse. Jeg havde en fantastisk tid på Heslegård Stutteri i tæt samarbejde med avlerne Niels og Lisbet Johnsen. Nogle heste skulle uddannes frem mod at blive solgt og andre frem mod stævner og championater. Jeg havde også fornøjelsen af at ride deres avlshingst Heslegårds Platin ved Hernings Hingstekåring 2 år. Man arbejder frem mod de samme mål, og man deler nedture og opture.  

Når jeg tager heste i ridning er det vigtigt for mig at lave en forventningsafstemning med avler om den enkelte hest. Forventninger til eksempelvis uddannelse, stævnedeltagelse, prissætning og hvornår hesten skal være solgt. Nogle heste sættes i ridning for at blive hurtigt solgt, og andre skal uddannes i en længere periode. Dialogen holdes løbende, da der er flere faktorer, som kan ændre sig i løbet af hestens uddannelse og udvikling. Nogle heste viser sig at være enormt ridelige og udvikler sig bedre end først forventet. På samme måde har jeg ansvar for at fortælle avler, hvis jeg møder udfordringer med en hest, hvor jeg ikke længere føler, at jeg kan udvikle hesten eller opfylde forventningerne, som vi satte for hesten.

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Som rytter er det en fordel at avler kender til hestens opvækst og temperament, så jeg er klædt bedst muligt på til at uddanne og sælge hesten. Især i de situationer, hvor hesten ønskes solgt indenfor et par måneder, og hvor jeg derfor ikke når at lære hesten så godt at kende. Både avler og jeg er interesserede i, at hesten bliver solgt til den rigtig køber. At hest og køber er det rigtige match, og får et langt og godt partnerskab. Derfor er det vigtigt, med en tæt dialog mellem mig og avler, så jeg kan rådgive køber om hesten, også selvom jeg ikke personligt kender til dens historik.

Jeg underviser på forskellige ridecentre på Sjælland og har derfor kontakt til en del sjællandske ryttere på udkig efter ny hest. En brugt sætning er "Alle hestene står da også i Jylland!". Derfor samarbejder jeg også med jyske og fynske avlere, selvom HassHorses ligger i Nordsjælland.

2020 skal bruges på at få godt gang i HassHorses. Jeg har lært en masse af mit første år som selvstændig og er stolt og taknemmelig over, at Dressurundervisning,dk kører godt. Nu glæder jeg mig til at arbejde videre på HassHorses i tæt samarbejde med avlere, hesteejere og elever. Vi ses på bloggen i 2020 :)

Læs også

Tips til Den halve parade

12-09-2019 16:25, af Line Hermann Hass

Denne sommer fik jeg afholdt min første DressurCamp siden jeg startede Dressurundervisning.dk sidste år, og det var en rigtig god oplevelse

Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Hvem er jeg udover at jeg underviser i dressur?

05-06-2019 08:12, af Line Hermann Hass

For tiden blogger jeg ud fra min rolle som dressurunderviser, deler mine tanker med jer som underviser og giver et par træningstips i hvert blogindlæg. I dette indlæg vil jeg dog give jer et indblik i, hvem jeg er, og hvad jeg ellers går og laver udover at undervise

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Det går fremad i Valencia - også for de danske heste

04-03-2021 17:21, af Kristine Ulsø Olsen

Det begynder så småt at gå fremad for de heste som er fanget i herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og det gælder også for familien Truelsen, som nu kun har en hest tilbage der har brug for ekstra pleje

Fire heste rejste fra Valencia til Doha

04-03-2021 09:54, af Kristine Ulsø Olsen

I den kommende weekend er der sæsonpræmiere på Longines Global Champions Tour i Doha, hvor verdens bedste ryttere samles. Fire heste kom fra herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia og til stævnet i Doha, hvor én af dem er testet positiv for den farlige virus

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

To positive dopingprøver ved kåringen i Westfalen

04-03-2021 13:14, af Kristine Ulsø Olsen

Forleden kom det frem at reservefløjhingsten Darling’s Dream var blevet testet positiv i dopingprøven ved hingstekåringen i Westfalen, og det viser sig nu at det også er tilfældet for hingsten Ferrari Superfast

FEI aflyser europæiske stævner i marts på grund af virusudbrud

02-03-2021 07:12, af Annika Knudsen Lorentsen

Det internationale forbund har valgt at aflyse stævner i 10 europæiske lande i marts måned, og kun enkelte stævner, som allerede er i gang, får lov at køre videre, hvis ingen nye ryttere kommer til

Maria Schou: Jeg vil gerne arbejde med heste (video)

03-03-2021 13:32, af Annika Knudsen Lorentsen

Maria Barnewitz Schou er 18 år, og rider i år sit første år som ungrytter. I sommers færdiggjorde hun gymnasiet, og hun håber på, at hun i fremtiden kan leve af sin sport, og sine evner som springrytter