Et tæt samarbejde med avler er vigtigt

11-12-2019 16:11, af Line Hermann Hass

Det er en stor tillidssag at stå for uddannelse, fremvisning og salg af andres heste. I mit arbejde som selvstændig er et tæt samarbejde med avler om deres hest helt nødvendigt for et godt forløb

Copyright Ridehesten.com
Foto: Ridehesten.com/Thomas Bach Jensen

Avler skal have tillid til, at hesten passes og plejes og tillid til mine evner som rytter. Og jeg skal under hele forløbet have dialog med avler omkring hestens udvikling og avlers forventninger til uddannelse og salg.

Avlere er jo i sagens natur passionerede hestemennesker, og det giver mig en stor glæde i hverdagen at dele den enkelte hests forløb og rejse. Jeg havde en fantastisk tid på Heslegård Stutteri i tæt samarbejde med avlerne Niels og Lisbet Johnsen. Nogle heste skulle uddannes frem mod at blive solgt og andre frem mod stævner og championater. Jeg havde også fornøjelsen af at ride deres avlshingst Heslegårds Platin ved Hernings Hingstekåring 2 år. Man arbejder frem mod de samme mål, og man deler nedture og opture.  

Når jeg tager heste i ridning er det vigtigt for mig at lave en forventningsafstemning med avler om den enkelte hest. Forventninger til eksempelvis uddannelse, stævnedeltagelse, prissætning og hvornår hesten skal være solgt. Nogle heste sættes i ridning for at blive hurtigt solgt, og andre skal uddannes i en længere periode. Dialogen holdes løbende, da der er flere faktorer, som kan ændre sig i løbet af hestens uddannelse og udvikling. Nogle heste viser sig at være enormt ridelige og udvikler sig bedre end først forventet. På samme måde har jeg ansvar for at fortælle avler, hvis jeg møder udfordringer med en hest, hvor jeg ikke længere føler, at jeg kan udvikle hesten eller opfylde forventningerne, som vi satte for hesten.

Copyright Ridehesten.com

Som rytter er det en fordel at avler kender til hestens opvækst og temperament, så jeg er klædt bedst muligt på til at uddanne og sælge hesten. Især i de situationer, hvor hesten ønskes solgt indenfor et par måneder, og hvor jeg derfor ikke når at lære hesten så godt at kende. Både avler og jeg er interesserede i, at hesten bliver solgt til den rigtig køber. At hest og køber er det rigtige match, og får et langt og godt partnerskab. Derfor er det vigtigt, med en tæt dialog mellem mig og avler, så jeg kan rådgive køber om hesten, også selvom jeg ikke personligt kender til dens historik.

Jeg underviser på forskellige ridecentre på Sjælland og har derfor kontakt til en del sjællandske ryttere på udkig efter ny hest. En brugt sætning er "Alle hestene står da også i Jylland!". Derfor samarbejder jeg også med jyske og fynske avlere, selvom HassHorses ligger i Nordsjælland.

2020 skal bruges på at få godt gang i HassHorses. Jeg har lært en masse af mit første år som selvstændig og er stolt og taknemmelig over, at Dressurundervisning,dk kører godt. Nu glæder jeg mig til at arbejde videre på HassHorses i tæt samarbejde med avlere, hesteejere og elever. Vi ses på bloggen i 2020 :)

Læs også

Tips til Den halve parade

12-09-2019 16:25, af Line Hermann Hass

Denne sommer fik jeg afholdt min første DressurCamp siden jeg startede Dressurundervisning.dk sidste år, og det var en rigtig god oplevelse

Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Hvem er jeg udover at jeg underviser i dressur?

05-06-2019 08:12, af Line Hermann Hass

For tiden blogger jeg ud fra min rolle som dressurunderviser, deler mine tanker med jer som underviser og giver et par træningstips i hvert blogindlæg. I dette indlæg vil jeg dog give jer et indblik i, hvem jeg er, og hvad jeg ellers går og laver udover at undervise

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kristin Andresen har vundet voldgiftssag

10-07-2020 14:29, af Thomas Bach Jensen

I en voldgiftssag har Kristin Andresen fået medhold i en tvist med det tyske hannoveraneravlsforbund

Hest aflivet efter fald fra trailer

08-07-2020 15:05, af Thomas Bach Jensen

I formiddag faldt en hest af en trailer under kørsel på landevejen på Lolland, hvor hesten havde sparket rampen af og derefter rev sig løs. Hesten måtte aflives efter fald fra traileren

Alexander Godsk er en ambitiøs ung mand

07-07-2020 07:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Den unge springrytter, Alexander Godsk, er bosat på sine forældres gård på Fyn, og her træner han flittigt for at holde sig selv og sine heste i form til at ride med på højt niveau, og trods sin unge alder, har han allerede flere gange vundet i de højeste seniorklasser

Med Ridehesten hos Nordentoft (video)

05-07-2020 14:48, af Thomas Bach Jensen

Du kan komme med magasinet Ridehesten på besøg hos Nordentoft Equestrian på Krastrup Herregaard i det nye julinummer af magasinet, der netop er på gaden nu

Lige ret for alle sportsgrene i Danmark, tak!

08-07-2020 12:30, af Britt Carlsen

Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand retter en skarp kritik mod de ulige retningslinjer i forhold til forsamlingsforbuddet, hvor der åbnes op for tilskuerantallet – kun til fodboldkampe

Ponyfar - Tour De Dufour