Et tæt samarbejde med avler er vigtigt

11-12-2019 16:11, af Line Hermann Hass

Det er en stor tillidssag at stå for uddannelse, fremvisning og salg af andres heste. I mit arbejde som selvstændig er et tæt samarbejde med avler om deres hest helt nødvendigt for et godt forløb

Copyright Ridehesten.com
Foto: Ridehesten.com/Thomas Bach Jensen

Avler skal have tillid til, at hesten passes og plejes og tillid til mine evner som rytter. Og jeg skal under hele forløbet have dialog med avler omkring hestens udvikling og avlers forventninger til uddannelse og salg.

Avlere er jo i sagens natur passionerede hestemennesker, og det giver mig en stor glæde i hverdagen at dele den enkelte hests forløb og rejse. Jeg havde en fantastisk tid på Heslegård Stutteri i tæt samarbejde med avlerne Niels og Lisbet Johnsen. Nogle heste skulle uddannes frem mod at blive solgt og andre frem mod stævner og championater. Jeg havde også fornøjelsen af at ride deres avlshingst Heslegårds Platin ved Hernings Hingstekåring 2 år. Man arbejder frem mod de samme mål, og man deler nedture og opture.  

Når jeg tager heste i ridning er det vigtigt for mig at lave en forventningsafstemning med avler om den enkelte hest. Forventninger til eksempelvis uddannelse, stævnedeltagelse, prissætning og hvornår hesten skal være solgt. Nogle heste sættes i ridning for at blive hurtigt solgt, og andre skal uddannes i en længere periode. Dialogen holdes løbende, da der er flere faktorer, som kan ændre sig i løbet af hestens uddannelse og udvikling. Nogle heste viser sig at være enormt ridelige og udvikler sig bedre end først forventet. På samme måde har jeg ansvar for at fortælle avler, hvis jeg møder udfordringer med en hest, hvor jeg ikke længere føler, at jeg kan udvikle hesten eller opfylde forventningerne, som vi satte for hesten.

Copyright Ridehesten.com

Som rytter er det en fordel at avler kender til hestens opvækst og temperament, så jeg er klædt bedst muligt på til at uddanne og sælge hesten. Især i de situationer, hvor hesten ønskes solgt indenfor et par måneder, og hvor jeg derfor ikke når at lære hesten så godt at kende. Både avler og jeg er interesserede i, at hesten bliver solgt til den rigtig køber. At hest og køber er det rigtige match, og får et langt og godt partnerskab. Derfor er det vigtigt, med en tæt dialog mellem mig og avler, så jeg kan rådgive køber om hesten, også selvom jeg ikke personligt kender til dens historik.

Jeg underviser på forskellige ridecentre på Sjælland og har derfor kontakt til en del sjællandske ryttere på udkig efter ny hest. En brugt sætning er "Alle hestene står da også i Jylland!". Derfor samarbejder jeg også med jyske og fynske avlere, selvom HassHorses ligger i Nordsjælland.

2020 skal bruges på at få godt gang i HassHorses. Jeg har lært en masse af mit første år som selvstændig og er stolt og taknemmelig over, at Dressurundervisning,dk kører godt. Nu glæder jeg mig til at arbejde videre på HassHorses i tæt samarbejde med avlere, hesteejere og elever. Vi ses på bloggen i 2020 :)

Læs også

Tips til Den halve parade

12-09-2019 16:25, af Line Hermann Hass

Denne sommer fik jeg afholdt min første DressurCamp siden jeg startede Dressurundervisning.dk sidste år, og det var en rigtig god oplevelse

Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Hvem er jeg udover at jeg underviser i dressur?

05-06-2019 08:12, af Line Hermann Hass

For tiden blogger jeg ud fra min rolle som dressurunderviser, deler mine tanker med jer som underviser og giver et par træningstips i hvert blogindlæg. I dette indlæg vil jeg dog give jer et indblik i, hvem jeg er, og hvad jeg ellers går og laver udover at undervise

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kvinde dømt i sagen om dansk hestehandlers død

27-01-2020 18:35, af Thomas Bach Jensen

En 44-årig norsk kvinde er i Danmark i dag dømt til 3½-års fængsel for dødsvold mod en dansk hestehandler

Heste og ejer medtaget efter trafikulykke

20-01-2020 08:13, af Annika Knudsen Lorentsen

I starten af sidste uge berettede vi om en trafikulykke der var sket på Vestsjælland, hvor en 31-årig mand mistede livet efter han kørte frontalt ind i en firhjulstrækker med hestetrailer. Her blev det meldt ud at hestene i traileren var okay, men virkeligheden er en anden fortæller ejer og fører af firhjulstrækkeren

Helgstrand slår sig ned i USA

25-01-2020 15:00, af Cecilia Lindahl

Helgstrand Dressage rykker ind på den attraktive Windsome Farms i det store hestemekka i Wellington

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

En legende er død

25-01-2020 09:58, af Cecilia Lindahl

En af verdens bedste springheste, den 28-årige Kannan døde i går af et hjertestop

Agnete Kirk Thinggaard trives i Florida (video)

21-01-2020 07:22, af Thomas Bach Jensen

Blue Hors-dressurrytter Agnete Kirk Thinggaard har gjort status på sit ophold i Florida og fortæller her om, hvordan hun og hestene trives i det vanedannende dejlige klima og om hendes forestående stævnestart med tre avlshingste

Heste bliver 17 år