Fra fangirl til ven med Cathrine Dufour

28-02-2021 11:00

Liv Haumann Madsen

Tilbage i 2016 skabte den dengang 13-årige Lisa Jakobsen sin fanprofil på Instagram til Cathrine Dufour. Nu er hun 18 år gammel og har knap 25.000 følgere på profilen, hvor hun poster redigerede videoer af Cathrine Dufour og hendes heste

Copyright Ridehesten.com
Cathrine Dufour og Lisa i 2019. Foto: Privat
Nyheden fortsætter efter annoncen

I starten af året 2016 dukkede en video af den internationale dressurrytter Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy tilfældigvis op på den dengang 13-årige Lisa Jakobsens instagram.

Herefter begyndte Lisa at følge aktivt med på Cathrine Dufours instagramprofil, hvor Cathrine løbende delte ud af sin hverdag med Cassidy og de mange andre stjerneheste, som der står i stalden.

Copyright Ridehesten.com
Cathrine Dufour og Lisa i 2018. Foto: Privat

Lisa fortæller: 

– Da sommerens OL i Rio begyndte, og jeg gerne ville se ridning, opdagede jeg at Cathrine Dufour var med til OL. Jeg fulgte hende på Instagram, og blev hurtigt fascineret af Cathrines ridning, da jeg så hvordan Cathrine og Cassidy harmonerede. 

Efter OL besluttede Lisa sig for at starte en fanprofil, hvor hun postede redigerede videoer af Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy.

– Jeg tænkte ikke, at fansiden ville blive andet end nogle videoer jeg lavede for hyggens skyld. Med formålet at støtte Cathrine selvfølgelig, siger Lisa. 

Men som tiden gik, og Lisas profil blev mere seriøs, blev fansiden et sted, hvor Lisa opnåede support fra flere internationale ryttere. Blandt andre fulgte Cathrine selv med på Lisas profil. 

– Når man som 13-årig vælger at oprette en fanside til sit store idol, så tror jeg bare, at det første og eneste man drømmer om er, at møde ens idol. Sådan var det også for mig, siger Lisa.

Copyright Ridehesten.com
Lisa på OL-hesten Cassidy fra 2018. Foto: Privat

Lisas allerførste møde med hendes store idol blev til en clinic tilbage i 2017. Det var slet ikke meningen, at Lisa skulle med til Cathrine Dufour og Tina Lunds clinic, for Lisa troede ikke at hun havde mulighed for at tage derhen. 

Nyheden fortsætter efter annoncen

– Min mor vidste, hvor meget det betød for mig, så hun endte alligevel med at love, at hun ville køre mig. Jeg havde hørt om andre fans, der var nervøse for at gå hen for at sige hej, men det var jeg slet ikke, fortæller Lisa om oplevelsen. 

I praktik hos Dufour
– Da jeg havde haft profilen i et års tid, begyndte det at åbne nogle muligheder for mig. Cathrine lagde mærke til min store dedikation, siger Lisa. 

I 2018 skulle Lisa i hendes 9. Klasses praktik, og hendes drøm var selvfølgelig at få lov til at komme op til Cathrine og at få lov til at hjælpe med hestene. Det var hun så heldig at få lov til.

Copyright Ridehesten.com
Lisa på Bohemian i 2020. Foto: privat

– Efter jeg havde været i praktik, fik jeg lov til at komme igen. Det var mere end jeg havde turde drømme om. Jeg tror, at Cathrine så, at jeg ikke bare kom for at ville se hende ride. Men at jeg faktisk også gerne ville hjælpe med hestene, og at jeg synes, at det var fedt og hyggeligt, siger Lisa. 

Under Lisas praktikuge i 2018, begyndte det at ændre sig fra, at Lisa bare var kæmpe fan til at blive mere et venskab med Cathrine Dufour.

– Når man som 13-årig vælger at oprette en fanside til sit store idol, så er det eneste, man drømmer om, er, at møde ens idol, siger Lisa Jakobsen.

Sidenhen er årene gået, og Lisas instagramprofil nærmer sig nu 25.000 følgere, samtidigt med at Lisa er blevet 18 år gammel. Alligevel er hun stadig aktiv omkring Cathrine Dufour, og har flere gange været på besøg i stalden, hvilket hun er meget taknemmelig for. 

– Det har givet mig blod på tanden til at fortsætte, at jeg har oplevet den tillid og støtte, som Cathrine har vist mig. Blandt andet ved at jeg har fået lov til at sadle heste op, og at jeg har fået lov til at gå ture med hestene. Jeg er dog kommet over min superfan-fase nu, men jeg synes stadig at det er fedt at støtte og følge Cathrine, fortæller Lisa. 

Fakta
Lidt om Lisa:
  • Lisa bor i nordsjælland cirka 40 minutter fra Dufour
  • Hun går i gymnasiet på HF
  • Lisa rider selv pony, og den pony har bla. gået landstævner og deltaget ved DM
Fold up

Læs også

Danske dressurstjerner i front i Hagen

23-04-2021 12:21, af Kristine Ulsø Olsen

Horse and Dreams Hagen: Vi er nu halvvejs gennem Grand Prix-klassen, hvor fire ud af fem danske ryttere har været på banen. Ind til videre er de alle i top 8, hvor Andreas Helgstrand og Fiontini ligger bedst placeret som nummer 3

Nathalie: Det bliver godt at komme afsted igen

12-04-2021 14:36, af Kristine Ulsø Olsen

Om halvanden uge starter CDI-stævnet i Hagen, hvor startlisten byder på internationale topnavne så som Cathrine Dufour, Charlotte Dujardin og Isabell Werth. Landstræner Nathalie zu Sayn Wittgenstein glæder sig over at de fem danske ryttere får hård konkurrence

Cathrine Dufour: Jeg er også bare et menneske

08-04-2021 14:52, af Kristine Ulsø Olsen

Der er kommet fokus på, hvordan vi behandler hinanden på de sociale medier, og med næsten en kvart million følgere er Cathrine Dufour en af ridesportens største profiler på de sociale medier. Hun håber på, at folk vil tænke en ekstra gang over, hvad de skriver

Sophies Horsetales: Det kræver mod at skille sig ud

30-06-2018 14:54, af Marie Helene Rigård Rohleder

Sophie vælger friheden med sine heste. Hun arbejder med intuitiv behandling og løsarbejde, og så deler hun sin træning og tanker om hestene på de sociale medier

Vind med Ridehesten på de sociale medier

27-01-2016 16:12, af Tonya Bille Nielsen

Husk at du også kan holde dig opdateret med Ridehesten på de sociale medier - vi er på Facebook, Instagram og Twitter. Der er blandt andet mulighed for at deltage i spændende konkurrencer 

Tina Lund er blevet hacket

06-09-2019 10:31, af Britt Carlsen

- Jeg er helt vildt ked af det og irriteret over det, udtaler Tina Lund efter hun har fået hacket sin Instagram-konto - giv mig et godt råd, opfordrer hun

- Jeg giver mine heste friheden tilbage

23-06-2018 09:07, af Marie Helene Rigård Rohleder

Sophie forsøger, at give sine heste et så naturligt hesteliv som muligt. Hun træner kun med sine heste, hvis hesten aktivt tilvælger træningen. I stedet forsøger Sophie fra Sophies Horsetales at være tilstede med hestene i nuet uden forventninger til hinanden

Elizabeth møder andre hestefolk via Instagram (video)

19-04-2021 15:44, af Annika Knudsen Lorentsen

Med mere end 100.000 følgere på Instagram har Elizabeth Andreasen fra Nordjylland opbygget sig et stort netværk i hestebranchen, og det har sine fordele fortæller hun

Dufour og Laudrup styrketræner på aktivitetsdag

20-05-2020 10:42, af Annika Knudsen Lorentsen

I morgen går det løs ved Dansk Ride Forbund og Trolle Companys aktivitetsdag, hvor vi skal være #aktivesammenhverforsig. Cathrine Dufour og Rasmine Laudrup har planlagt styrketræning og glæder sig til at følge med på Instagram når hele ridesporten er aktive iført flotte T-shirts, som er blevet solgt med henblik på at samle penge ind til landets klubber

LIVE: Fodring og træning af præstationsheste

03-04-2020 15:01, af Annika Knudsen Lorentsen

I aften går Brogaardens foderkonsulent Sanne live på deres Instagram profil, det gør hun sammen med landstræner og international dressurrytter Dennis Fisker og temaet for sessionen er fodring og træning af præstationshesten

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Marie Helene Rigård Rohleder
20 24 29 28
mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dorothee Schneider mister hest og er selv indlagt

19-04-2021 08:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I forbindelse med præmieoverrækkelsen ved stævnet i Pforzhein faldt tyske Dorothee Schneider af sin hest Fohlenhofs Rock'n Rose, da hoppen kollapsede og døde formodentligt som følge af et brud på hovedpulsåren

Fra narkohandler i Spanien til ridehest i Danmark

18-04-2021 12:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Mette Weye tog til Spanien for at arbejde og fandt ved et tilfælde sin drømmehest Alondra, som var blevet konfiskeret fra en 16-årig narkohandler. Hun tog Alondra med hjem til Danmark, men det var ikke helt uden besvær 

Mistede hest til kolik: Transportør fandt en ny

16-04-2021 10:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

For tre uger siden mistede Preben sin bedste ven på operationsbordet på Højgaard Hestehospital. Det var hestetransportør Jens Overgaard, som kørte hesten til hospitalet, og bagefter besluttede han at hjælpe med at finde en ny rolig koldblodshest til Preben, som bor på et bosted. I går flyttede shiren Kong Arthur ind 

Følg med fra Horse & Dreams i Hagen

21-04-2021 21:44, af Kristine Ulsø Olsen

Nanna Skodborg Merrald fik i dag åbnet stævnet i Hagen på den bedst tænkelige måde og når hun og de resterende danske ryttere skal i ilden de kommende dage, er der god mulighed for at følge med hjemmefra

OL-rytter Dorothee Schneider har brækket kravebenet

21-04-2021 11:38, af Annika Knudsen Lorentsen

I søndags faldt Dorothee Schneiders 17-årige Fohlenhof's Rock'n Rose om under præmieoverrækkelsen ved et stævne i Phorzheim, hvorefter den i løbet af få minutter døde. Den tyske toprytter blev også skadet under faldet, og hun blev kørt direkte på hospitalet. Nu er det klarlagt, at hun har brækket kravebenet, og derfor vil hun være ud af sadlen lidt tid

Sodashi – det hvide lyn fra Japan (video)

15-04-2021 10:45, af Thomas Bach Jensen

I japan kniber det for alle galopheste med at følge med den hvide hoppe Sodashi, der foreløbigt er ubesejret

– Jeg blev kimet ned med henvendelser

19-04-2021 18:54, af Annika Knudsen Lorentsen

I sidste uge satte Kaya Knudsen hoppen Zafira Spudalshøj til salg på Ridehesten, og kort efter begyndte det at vælte ind med henvendelser via telefon og SMS. Zafira er næsten solgt, og derfor har Kaya indskrevet i annoncen, at hun er reserveret. Det forhindrer dog ikke folk i at tage kontakt, for de ønsker at komme på venteliste, såfremt den aftalte handel ikke bliver til noget

Oldenburgerforbundet har lagt kortene på bordet

20-04-2021 16:20, af Marie Rohleder
Avl|

Den udeblivende indsyning af Helgstrand Dressages 3-års hingste til Dansk Varmblods 10-dages test i marts måned udmundede i en pressemeddelelse fra Helgstrand Dressage, som i første omgang affødte en prompte reaktion fra Dansk Varmblod, og sidenhen har det tyske oldenburgerforbund officielt taget afstand fra pressemeddelelsens indhold. Vi har talt med forbundet

OL-kvalifikationen er i hus for Nanna og Zack (video)

22-04-2021 19:44, af Kristine Ulsø Olsen

Horse and Dreams Hagen: Det var blot tredje gang at Nanna Skodborg Merrald red op ad midterlinjen på Blue Hors Zack, men ikke ikke desto mindre er de nu kvalificeret til OL. I dagens Grand Prix blev det til en hæderlig tredjeplads, mens Daniel Bachmann Andersen sluttede som nummer ni

Ingrid Klimkes OL drøm knust