Hvad er et godt råd egentlig? Trailertræning – Part 2

07-11-2019 09:29, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og hør hvordan anden del af trailertræningen forløb, samt en god definition på et godt råd - for hvornår er et råd godt, og hvornår er det ikke?

Copyright Ridehesten.com

I mit sidste blogindlæg skrev jeg bl.a. om hvilke problemer Armantic havde/har i forbindelse med at skulle gå i trailer, og hvordan Torben Andersen både fortalte om Armantics adfærd og hvordan han håndterede situationen (SE INDLÆGGET HER). Her fortalte Torben f.eks., at Armantic er en hest der lærer hurtigt, men at han desværre også stiller mange spørgsmål til mit (og generelt menneskers) lederskab over for ham. Jeg fik derfor til lektie, at øve mig i at sige mere fra overfor Armantic, når han f.eks. napper ud efter mig, overtræder min komfortzone eller generelt bare skal prøve grænser af.

Vi aftalte at Torben skulle komme igen ugen efter og færdiggøre lektionen samt lære mig hvordan jeg skulle håndtere Armantic hvis han gjorde forskellige ting under læsingen. Vi havde en rigtig god træning, hvor Armantic var helt rolig og forstod hvad opgaven gik ud på. Vi behøvede kun, at vise retning med torvet og give signal til at gå op. Det var SÅ dejligt at opleve ham sådan, da det tidligere har været en kamp at skulle ud at køre med ham. Desuden sagde Torben, at han kunne se en tydelig forskel på Armantics accept/respekt over for mig i forhold til ugen inden, hvilket alene skyldes den træning vi har lavet på staldgangen.

Når jeg nu kigger tilbage på vores forløb, er jeg virkelig glad for, at jeg endelig fik taget mig sammen til at kontakte Torben, og det var bestemt pengene værd, for udover at Armantic nu kan gå i trailer, har jeg også gennemgået en personlig udvikling, hvor jeg nu er mere bevidst om, hvordan jeg viser mine signaler uden at være for voldsom og uden at være for ”forsigtig”. En af de vigtigste ting jeg har lært er alt det arbejde der ligger forude for selve trailertræningen, da denne er helt afgørende for hestens tillid og respekt over for dig. Jeg vil fremover huske på, at uanset hvor meget Armantic i en given situation vil stritte imod, så må jeg ikke forlade min ståplads i traileren, derfor har jeg nu købt et torv der minder lidt om det Torben havde. I slutningen af lektionen snakkede vi også om hvad definitionen af et godt råd er, og der må jeg skynde mig at rette min egen fejl fra det tidligere indlæg. Et godt råd er nemlig kun godt, hvis en given person selv opsøger et råd. Hvis rådet kommer fra dig uden at personen har spurgt dig om det, kan det skabe stress og forvirring. Vi talte i den forbindelse om, hvordan man nogle gange ser at folk har problemer med at læsse deres hest/pony til et stævne. Her vil man måske gerne være flink og hjælpe, men man risikerer altså at skabe den modsatte effekt, da de netop ikke har spurgt om hjælp, hvorefter dine råd måske forekommer stressende og forvirrende. Det kan derfor nogle gange være bedre at lade personerne spørge dig om hjælp i stedet.

Her til sidst vil jeg lige kort tilføje, at bare fordi vi nu har fået hjælp, betyder det ikke at alt nu kører på skinner. Det kræver arbejde at holde ved lige, især her i starten, hvor vi skal læsse Armantic så ofte vi kan, så han kan vænne sig til at blive læsset, og at det ikke er spor farligt.

Tak for at i læste med og husk at i altid kan følge med i vores dagligdag på min Instagram @rebecca_and_armantic. Her er i også meget velkommen til at komme med eventuelle spørgsmål.

Hav en skøn dag,
Kærlig hilsen Rebecca.

Læs også

Sidste springstævne levede ikke op til vores forventninger

13-03-2020 07:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Stævnet på Riders Cup i sidste weekend levede langt fra op til vores forventninger, men hvorfor? Læs med i denne blog hvor jeg kommer med min ærlige mening om hvad der gik galt

Sammenhold, planlægning og grundridning

24-01-2020 12:47, af Rebecca Sofie Larsen

Clinic med Rolf-Göran Bengtsson: Kender du også til følelsen af at din hest løber efter springene? Har du svært ved at finde den rigtige hest for dig? Eller bliver du bare super nervøs, når du skal til stævner? Her er samlet nogle af de vigtigste pointer fra søndagens clinic med Rolf-Göran Bengtsson

År 2019: Et af de mest turbulente og lærerige år

31-12-2019 18:53, af Rebecca Sofie Larsen

2019 er næsten ovre, og for mit vedkommende har det været et meget turbulent og lærerigt år på mange måder, både i forhold til hestedelen, og på det personlige plan. I denne blog vil jeg kort fortælle om de mest væsentlige ting i forhold til hestedelen, som jeg vil tage med videre i livet, og hvad der har været godt og skidt i løbet af året

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Møgelvang Ferrari til Nordentoft Equestrian

12-08-2020 11:02, af Annika Knudsen Lorentsen

Nordtoft Equestrian har investeret i den talentulde 7-årige vallak, som de håber at kunne uddanne til den internationale dressurscene, en uddannelse der sker i samarbejde med Severo Jurado Lopez

Fra styrt til sejr i DM i distance

09-08-2020 08:35, af Annika Knudsen Lorentsen

Vi har netop snakket med Anne Wejlemand Nielsen, som i går aftes red sejren hjem ved DM i distance hos Sportsrideklubben, med et ridt der tog lige over 10 timer. Det var en dramatisk dag for Anne, som heldigvis endte med stor lettelse og glæde

Juniorrytterne klar til EM i Ungarn

10-08-2020 09:40, af Annika Knudsen Lorentsen

I dag starter EM for juniorrytterne i Ungarn med holdkonkurrencen. De danske ryttere er klar til at forsvare det danske flag, fortæller Frederikke Gram Jacobsen, som er en af rytterne på det danske juniorhold

EM i Ungarn: Tre danskere klar til Kür

13-08-2020 14:14, af Annika Knudsen Lorentsen

I dag red de dygtige danske juniorryttere deres individuelle program, og selvom det ikke blev til danske medaljer, lykkedes det Danmark at kvalificere det maksimale antal ryttere til morgendagens Kür. En præstation, som landstræner Dennis Fisker er meget stolt af

DRF: Opdaterede anbefalinger vedr. stævneafvikling

12-08-2020 08:58, af Annika Knudsen Lorentsen

Mange havde set frem til at forsamlingsforbuddet blev hævet fra 100 til 200, men det er desværre ikke tilfældet, og samtidig er der sket en række ændringer i forhold til måden forbuddet skal tolkes på

Søren Pedersen har brækket benet

08-08-2020 19:22, af Britt Carlsen

I denne weekend er Imke og Søren Nørgaard Pedersen vært for et stort stævne på deres smukke rideanlæg nær Wildeshausen i Tyskland. Søren kom i dag ud for et uheld på opvarmningen, og nu er han på krykker

Camilla Fliedner Ernst suveræn ved Falsterbo!

12-08-2020 13:31, af Annika Knudsen Lorentsen

En glad og tilfreds Camilla Fliedner Ernst har i dag vundet 5-års finalen ved det prestigefyldte stævne, Falsterbo Horse Show, og ikke nok med det, så sikrede hun sig også andenpladsen i 6-års finalen. Linnea Erricson-Carey har ligeledes redet flere placeringer hjem, blandt andet en andenplads i 4-års finalen

Ponyfar - På jagt med Severo Jurado Lopez

13-08-2020 08:02, af Thomas Pelle Veng

I min evige jagt på historien om den sjældne, men stolte og muligvis udrydningstruede race, har jeg valgt at vende kikkerten mod syd. Findes denne smukke race overhovedet uden for Danmarks grænser? Og hvis det er tilfældet, hvordan adskiller den sig så fra sin halvskallede og topmavede artsfælle her i Danmark?

Holdsølv til juniorytterne i Ungarn

11-08-2020 14:15, af Britt Carlsen

De danske juniorryttere red holdsølvet hjem ved EM i Ungarn i dag, hvor deres nærmeste konkurrenter Tyskland tog en sikker guldmedalje, mens Danmark og Holland kæmpede om sølvmedaljen

Berider Finn Greve er gået bort

07-08-2020 07:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

En af Danmarks mest anerkendte dressurtrænere Finn Greve er gået bort