Hvad er vigtigt når man får en ny hest?

13-05-2019 10:51, af Amira Aasted Jespersen

Hør Amira Aasted Jespersen fortælle om hvad hun mener er vigtigt at have fokus på når man får en ny hest i dette blogindlæg

Copyright Ridehesten.com

Jeg har nu snart haft min nye hest i 2 måneder, og vores udvikling sammen går virkelig godt. Men der er også nogle ting som man skal være opmærksom på hvis man får en ny hest, eller får part på en hest eller pony. Det er f.eks. altid vigtig at huske på den hest du får måske ikke er på samme niveau som den du red på før eller omvendt, hvis det er omvendt at det også vigtigt at tænke på at den hest man sidder på måske har lært de forskellige ting på en anden måde end du gør dem.

Så fordi den måske ikke gør det du beder den om første gang er det ikke ensbetydende at den ikke kan finde ud af det eller ikke gider, men at den er vant til at tingene bliver gjort på en anden måde. Det er super vigtigt at hvis du får en nye hest som måske kan de fleste øvelser, betyder det ikke at du bare kan sætte dig op og lave det på den, men man bliver nødt til at lære sin hest at kende og sammen finde en måde at arbejde sammen.

Copyright Ridehesten.com

En ting som jeg synes er vigtig når du får en ny hest er at man hurtigt prøver at finde ud af hvad ens hest skal have at spise og hvilke tilskudsprodukter du måske gerne vil have den skal have, og du vil have den skal tage mere på, sætte flere muskler eller måske tabe sig. Sådan en som Panda, da jeg fik hende var hun ikke særlig tyk, hun var faktisk rigtig tynd og manglede rigtig mange muskler. Men vi prøvede os frem til at finde ud af hvad vi synes at hun tog på af, og fandt nogle produkter der ville hjælpe hende med at sætte muskler, Og i dag har hun allerede taget rigtig fint på, så nu mangler vi bare at få sat nogle flere muskler på hende, så hun kan få noget mere bæring og styrke i vores ridning.

Da jeg fik Panda hjem var vi også hurtige til at få både kiropraktor, smed og ikke mindst massør ud til hende, og især massøren har hun virkelig haft brug for, og det kan jeg også tydeligt mærke i min ridning at den er blevet meget bedre efter at jeg har fået løsnet hende. Hvad angår sadelmager har vi gerne ville vente lidt med at få en ud og kigge på hende, da vi jo gerne ville have den skulle tage på og sætte nogle muskler, og så synes vi det ville være dumt at bruge penge på en sadel som hun måske ikke ville kunne passe når hun havde gjort det. Heldigvis har vi haft en sadel hængende herhjemme som faktisk har ligget rigtig fint på hende og som hun har gået rigtig godt med. Men nu har hun også sat så mange muskler og taget så meget på så vi gerne vil have en sadelmager ud.

Mit næste blogindlæg vil komme til at handle om at jeg skal op og besøge Topper hos hans nye ejer, det glæder jeg mig virkelig meget til, for jeg har ikke set ham siden den dag jeg satte ham af.    

Læs også

En travl hverdag

14-02-2020 15:41, af Amira Aasted Jespersen

Jeg tror alle rytter kender følelsen af at det godt kunne være flere timer på et døgn. Min hverdag køre ihvertfald på højtryk for tiden

Praktik hos Stall Tannenhof i Tyskland

19-11-2019 14:01, af Amira Aasted Jespersen

I sidste uge tog jeg skridtet videre og var i praktik i Tyskland. Det var en helt fantastisk oplevelse, jeg fik en masse med hjem i rygsækken. Selvfølgelig skulle Panda ikke snydes for en tur mere på opleveren, så hun var da også med

Mit første landsstævne med Panda

01-10-2019 17:39, af Amira Aasted Jespersen

Først i sidste måned var jeg afsted til mit første landsstævne med Panda og her deltog vi i DM for klubhold, det var et stævne jeg havde glædet mig meget til

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Lyager: Jeg har fået mere blod på tanden

02-06-2020 14:28, af Kristine Ulsø Olsen

Som bare 17-årig blev Anne-Mette Lyager selvstændig med egen salgsstald. Det var et stort projekt at være så ung og samtidig være gårdejer, men her 3,5 år efter går det mere end godt for den unge dressurrytter

Daniel Bachmann Andersen - Ponyfar & Danmarksmester

30-05-2020 14:00, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar" og enkelte af dem, er selv ponyforældre i dag. I denne nyhed møder Ponyfar Daniel Bachmann Andersen

Tredje gang er lykkens gang for moderløse Corleo

29-05-2020 12:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Et moderløst føl, en minitature til tante, tre ammehopper og masser af lange vågne timer. Dyrlæge Heidi Nielsen og føllets ejer Trine Larsen har sammen med dygtige hjælpere kæmpet med at finde en ammehoppe til moderløse Corleo

 

Hosdam havde stalden fuld fra første dag

03-06-2020 09:56, af Thomas Bach Jensen

Beriderparret Anne-Marie Hosbond Berthelsen og Kenneth Damgaard har kunnet melde om fyldt stald fra første åbningsdag i marts i deres nyetablerede virksomhed sydvest for Randers, hvor de har realiseret deres drøm om at få foden under eget bord

DRF: Fra 9. juni igangsættes stævner og aktiviteter

05-06-2020 16:32, af Annika Knudsen Lorentsen

Dansk Ride Forbund har netop meddelt, at det fra 9. juni igen er muligt at afholde stævner, da regeringen har givet en ny melding i forhold til forsamlingsforbuddet og reglerne for sportsarrangementer, ligesom Rigspolitiet har ændret deres måde at fortolke forsamlingsforbuddet på

Haps - af med kørekortet!

30-05-2020 11:09, af Britt Carlsen

Hvis man ikke lige er opmærksom, når man køre bil, så kan det blitze. Så hjælper det ikke at have dommertække - hos dressurdommerne, for det er en anden dommer, der siger: af med kørekortet!

Normale heste til almindelige mennesker

04-06-2020 06:56, af Thomas Bach Jensen

Majbrit Lindblad Lissau, 60, driver Stutteri Lissau, og hun fik købt så godt ind af stamhopper, at hun har oplevet en start på første klasse med masser af flotte resultater, men hun holder fast i sit avlsmål om at avle normale heste til almindelige mennesker 

Vi har tid til at nørde