Hvad er vigtigt når man får en ny hest?

13-05-2019 10:51, af Amira Aasted Jespersen

Hør Amira Aasted Jespersen fortælle om hvad hun mener er vigtigt at have fokus på når man får en ny hest i dette blogindlæg

Copyright Ridehesten.com

Jeg har nu snart haft min nye hest i 2 måneder, og vores udvikling sammen går virkelig godt. Men der er også nogle ting som man skal være opmærksom på hvis man får en ny hest, eller får part på en hest eller pony. Det er f.eks. altid vigtig at huske på den hest du får måske ikke er på samme niveau som den du red på før eller omvendt, hvis det er omvendt at det også vigtigt at tænke på at den hest man sidder på måske har lært de forskellige ting på en anden måde end du gør dem.

Så fordi den måske ikke gør det du beder den om første gang er det ikke ensbetydende at den ikke kan finde ud af det eller ikke gider, men at den er vant til at tingene bliver gjort på en anden måde. Det er super vigtigt at hvis du får en nye hest som måske kan de fleste øvelser, betyder det ikke at du bare kan sætte dig op og lave det på den, men man bliver nødt til at lære sin hest at kende og sammen finde en måde at arbejde sammen.

Copyright Ridehesten.com

En ting som jeg synes er vigtig når du får en ny hest er at man hurtigt prøver at finde ud af hvad ens hest skal have at spise og hvilke tilskudsprodukter du måske gerne vil have den skal have, og du vil have den skal tage mere på, sætte flere muskler eller måske tabe sig. Sådan en som Panda, da jeg fik hende var hun ikke særlig tyk, hun var faktisk rigtig tynd og manglede rigtig mange muskler. Men vi prøvede os frem til at finde ud af hvad vi synes at hun tog på af, og fandt nogle produkter der ville hjælpe hende med at sætte muskler, Og i dag har hun allerede taget rigtig fint på, så nu mangler vi bare at få sat nogle flere muskler på hende, så hun kan få noget mere bæring og styrke i vores ridning.

Da jeg fik Panda hjem var vi også hurtige til at få både kiropraktor, smed og ikke mindst massør ud til hende, og især massøren har hun virkelig haft brug for, og det kan jeg også tydeligt mærke i min ridning at den er blevet meget bedre efter at jeg har fået løsnet hende. Hvad angår sadelmager har vi gerne ville vente lidt med at få en ud og kigge på hende, da vi jo gerne ville have den skulle tage på og sætte nogle muskler, og så synes vi det ville være dumt at bruge penge på en sadel som hun måske ikke ville kunne passe når hun havde gjort det. Heldigvis har vi haft en sadel hængende herhjemme som faktisk har ligget rigtig fint på hende og som hun har gået rigtig godt med. Men nu har hun også sat så mange muskler og taget så meget på så vi gerne vil have en sadelmager ud.

Mit næste blogindlæg vil komme til at handle om at jeg skal op og besøge Topper hos hans nye ejer, det glæder jeg mig virkelig meget til, for jeg har ikke set ham siden den dag jeg satte ham af.    

Læs også

Fuld gang i stævnesæsonen

16-07-2019 06:38, af Amira Aasted Jespersen

I dette blogindlæg kan du læse om hvorfor jeg rider flere stævner om måneden end jeg gjorde da jeg red pony og så fortæller jeg også lidt mere om min hest Panda

Hvordan kender du din hest?

17-06-2019 16:21, af Amira Aasted Jespersen

Læs med her og hør hvorfor jeg mener det er vigtigt at man kender sin hest godt. Jeg har selv lige fået ny hest og derfor tænker jeg ekstra meget over at lære den at kende

På besøg hos Topper

31-05-2019 17:09, af Amira Aasted Jespersen

Nu er det snart ved at være noget tid siden jeg gav Topper videre til hans nye ejer Ingeborg. I denne måned havde jeg endelig tid til at tage op til Topper og se til ham igen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Derbyridt ved 5* stævne vækker FEI's interesse

17-07-2019 07:42, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 10-årige vallak Carollo, som netop havde vundet en 160 cm-klasse dagen forinden, deltog i Derbyklassen ved Spruce Meadows, hvor den fik utroligt mange fejl, formodentligt fordi den var træt ovenpå dens toppræstation dagen før 

Over 100 leder efter forsvunden hoppe

14-07-2019 12:05, af Cecilia Lindahl

Over 100 mennesker har hjulpet til med at lede efter en 1-års hoppeplag, der har været forsvundet siden den 3. juli 2019

Hasse: Det er misforstået unghesteridning

19-07-2019 07:46, af Cecilia Lindahl

Støt unghesten ved at holde en konstant forbindelse til dens mund. Det er misforstået unghesteridning, at hesten skal gå frit uden støtte fra bidet, lyder det fra Hasse Hoffmann

God start for Dufour og Cassidy i Aachen

17-07-2019 21:42, af Kristine Ulsø Olsen

CHIO Aachen: I den firestjernede Grand Prix ved CHIO-stævnet i Aachen, red Cathrine Dufour sig her til aften helt op i toppen som nummer tre, mens klassen blev vundet af Sönke Rothenberger med over 81%

Følg med direkte fra Aachen

18-07-2019 07:59, af Kristine Ulsø Olsen

Når de danske dressurryttere rider på banen ved holdkonkurrencen i Aachen her til formiddag, er det muligt at se det direkte hjemme fra sofaen

Historisk resultat i Nations Cup

20-07-2019 16:29, af Camilla Tiefensee Schrøder

Vi har aldrig nogensinde gjort det bedre, lyder det fra holdlederen, efter at det danske dressurlandshold i dag sluttede på en fantastisk andenplads med rekord høj samlet score i Nations Cup ved CHIO Aachen. Sejren gik til Tyskland, mens USA kom på trejdepladsen

Mand købte hest i Ungarn – og gik hjem med den

10-07-2019 18:14, af Mathilde Brejner

Ung mand købte hest i Ungarn og valgte derpå at gå den 1600 kilometer lange vej hjem til Sydsjælland med den

Særdeles godkendt holdpræstation i Aachen

18-07-2019 16:53, af Kristine Ulsø Olsen

CHIO Aachen: Både Cathrine Dufour og Daniel Bachmann Andersen opnåede i dag over 78%. Det betyder at det danske hold efter første del af holdkonkurrencen i CDIO i Aachen, har sat sig på den foreløbig andenplads

Målet om EM er indfriet med topresultat (Opdateret)

14-07-2019 12:53, af Annika Knudsen Lorentsen

I dag har de to juniorryttere Caroline Rehoff Pedersen og Maria Barnewitz Schou redet finale ved EM i Zuidwolde, og begge piger kæmpede flot blandt Europas allerbedste juniorryttere

Endnu et pragtprogram af Daniel og Zack