Line Hass deler ud af sine erfaringer

30-04-2019 16:12, af Line Hass

Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Læs med og få tips til din egen træning fra Line

Copyright Ridehesten.com

Kære Læsere

 Min rolle som dressurunderviser er i høj grad baseret på mine egne erfaringer som dressurrytter. At jeg har mærket tingene på egen krop, og selv har været igennem en lang læringsproces som rytter - og stadig er det! Som professionel har jeg redet mange forskellige heste, og det har givet mig en mere bredspektret værktøjskasse, som jeg kan bruge, når jeg underviser. Jeg uddanner også egne heste i mit eget tempo, hvilket giver mig mulighed for eksperimentering og fordybelse, som jeg også tager med mig i min undervisning. Ingen heste eller ryttere er ens, og derfor er det vigtigt med en stor værktøjskasse, når man arbejder med uddannelse af hest og rytter.

Jeg har dog ét mål, som jeg ønsker, skal præge både min undervisning og min egen ridning: Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Og udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Det er helt klart nemmere sagt end gjort, men det er, hvad jeg stræber efter.

Som underviser finder jeg stor glæde i at forbedre dette samspil mellem hest og rytter, og jeg har en vigtig opgave i at bryde tingene ned og gøre det enkelt og håndgribeligt for rytteren at uddanne hesten.

Her er to af mine tips til træningen:

Tip 1: Klem ikke med knæene, mens du rider: Ved en træningssamling med Nathalie fik jeg gentaget vigtigheden af ikke at klemme med knæene. At klemme med knæene gør ikke noget godt, og det forhindrer sædet i at arbejde korrekt. Mærk efter, mens du rider, om du klemmer med knæene. I stedet skal baglårene ligge naturligt og lukke tæt til sadlen, så knæene er åbne. Mærk hvordan din numse placeres bedre i sadlen. Dette er igen et godt eksempel på, at selvbalance og kropskontrol er vigtigt og har indflydelse på rytterens indvirken.

Tip 2: Placer schenklen optimalt: Som underviser er jeg meget opmærksom på, om rytteren placerer sin schenkel optimalt i forhold til, hvor rytteren ønsker at indvirke. Schenklens placering har nemlig stor indflydelse på, hvor på hesten man korrigerer og dermed på, hvordan hesten korrigeres. Det virker banalt, men mange ryttere er ikke bevidste om, hvor deres schenkler ligger, mens de rider. Og de tænker ikke over, om schenklen placeres optimalt i forhold til, hvor på hesten man ønsker at indvirke. Rytteren kan med fordel placere sin schenkel lidt længere bagud, når bagbenet korrigeres, mens schenklen med fordel placeres længere fremme, hvis skulderen eller forparten skal korrigeres. Når schenklen ligger sit naturlige sted, så indvirker rytteren i særlig grad ved hestens mavemuskler, som netop aktiverer overlinjen og kan give runding i hele hesten. Dette er også et eksempel på, at kropsbevidsthed og kropskontrol er smadder vigtigt.

 Rigtig god fornøjelse!

 Jeg driver Dressurundervisning.dk, som du kan følge på facebook og instagram og få tips og inspiration til din daglige træning.

 Mvh. Line Hermann Hass

Læs også

Et tæt samarbejde med avler er vigtigt

11-12-2019 16:11, af Line Hermann Hass

Det er en stor tillidssag at stå for uddannelse, fremvisning og salg af andres heste. I mit arbejde som selvstændig er et tæt samarbejde med avler om deres hest helt nødvendigt for et godt forløb

Tips til Den halve parade

12-09-2019 16:25, af Line Hermann Hass

Denne sommer fik jeg afholdt min første DressurCamp siden jeg startede Dressurundervisning.dk sidste år, og det var en rigtig god oplevelse

Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Britt Carlsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Britt Carlsen

bc@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Unghingsten Blue Hors Dalian lever ikke mere

20-05-2020 12:54, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Hingsten Blue Hors Dalian, som tidligere på året opnåede godkendelse til afprøvning ved Dansk Varmblods Hingstekåring, er desværre død i en meget ung alder, bare 3 år gammel

Thomas Dolleris i kunstigt koma efter hjerneblødning

20-05-2020 15:36, af Annika Knudsen Lorentsen

Berider Thomas Dolleris Larsen blev den 17. maj ramt af en hjerneblødning, som er skyld i, at han nu er indlagt på Skejby Sygehus, hvor han ligger i kunstigt koma

Det blinde "føl" Maria trives og er fyldt 1 år

23-05-2020 16:59, af Annika Knudsen Lorentsen

Sidste år fik stutteri Jepha føllet Maria, som var født uden øjne, og selvom det en overgang virkede urealistisk, at hun kunne få en god tilværelse, er Maria nu fyldt et år og trives på bedste vis

Tre heste døde af Ahorn-forgiftning

22-05-2020 11:05, af Britt Carlsen

– Det er rigtig ærgerligt! Carsten Valentin fra Dyrehavegaard, har mistet tre heste som følge af Ahorn-forgiftning, og normalt er det i efteråret, man skal være opmærksom på det, men nu har det vist sig af forårsspirer også er giftige

Jeg vil gerne være ridedreng igen!

22-05-2020 13:05, af Britt Carlsen

Andreas Helgstrand er i den privilligerede situation, at han nu rider tre verdensmestre, en sølv- og en bronzevinder, og han nyder det i fulde drag. Det har givet fornyet inspiration til igen at opsøge sportslige mål

Fiontini skal have tvillinger

24-05-2020 10:26, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Den tredobbelte verdensmester Fiontini har fået skyllet embryoner ud, og nu er to rugehopper scannet drægtige med hjerteslag, og dermed skal Fiontini have tvillinger hvis alt går vel

Det skal Daniel Bachmann nu!

26-05-2020 12:19, af Britt Carlsen

Nu er de sidste brikker faldet på plads for landsholdsrytter Daniel Bachmann Andersen, der har opsagt sin stilling på Blue Hors, for at flytte med familie og heste ind på det smukke ridecenter Kleppenhus ved Ebeltoft

Heslegård's Rismon tilbage på danske hænder

21-05-2020 16:02, af Kristine Ulsø Olsen

Grand Prix-hesten Heslegård's Rismon der i 2018 blev solgt til russiske Ekaterina Podlytkina er nu danskejet igen. Hingsten skal fremover være læremester for U25-rytteren Sandra Aagaard Hyrm

Dufour og Laudrup styrketræner på aktivitetsdag

20-05-2020 10:42, af Annika Knudsen Lorentsen

I morgen går det løs ved Dansk Ride Forbund og Trolle Companys aktivitetsdag, hvor vi skal være #aktivesammenhverforsig. Cathrine Dufour og Rasmine Laudrup har planlagt styrketræning og glæder sig til at følge med på Instagram når hele ridesporten er aktive iført flotte T-shirts, som er blevet solgt med henblik på at samle penge ind til landets klubber

Har du den perfekte PL-hest til Camilla?

19-05-2020 07:13, af Annika Knudsen Lorentsen

Pararytter Camilla Christensen, som har deltaget ved et utal af store mesterskaber, leder med lys og lygte efter den perfekte hest som hun kan ride frem mod en forhåbentlig udtagelse til PL i Tokyo næste år og måske VM på hjemmebane i 2022