Line Hass deler ud af sine erfaringer

30-04-2019 16:12, af Line Hass

Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Læs med og få tips til din egen træning fra Line

Copyright Ridehesten.com

Kære Læsere

 Min rolle som dressurunderviser er i høj grad baseret på mine egne erfaringer som dressurrytter. At jeg har mærket tingene på egen krop, og selv har været igennem en lang læringsproces som rytter - og stadig er det! Som professionel har jeg redet mange forskellige heste, og det har givet mig en mere bredspektret værktøjskasse, som jeg kan bruge, når jeg underviser. Jeg uddanner også egne heste i mit eget tempo, hvilket giver mig mulighed for eksperimentering og fordybelse, som jeg også tager med mig i min undervisning. Ingen heste eller ryttere er ens, og derfor er det vigtigt med en stor værktøjskasse, når man arbejder med uddannelse af hest og rytter.

Jeg har dog ét mål, som jeg ønsker, skal præge både min undervisning og min egen ridning: Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Og udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Det er helt klart nemmere sagt end gjort, men det er, hvad jeg stræber efter.

Som underviser finder jeg stor glæde i at forbedre dette samspil mellem hest og rytter, og jeg har en vigtig opgave i at bryde tingene ned og gøre det enkelt og håndgribeligt for rytteren at uddanne hesten.

Her er to af mine tips til træningen:

Tip 1: Klem ikke med knæene, mens du rider: Ved en træningssamling med Nathalie fik jeg gentaget vigtigheden af ikke at klemme med knæene. At klemme med knæene gør ikke noget godt, og det forhindrer sædet i at arbejde korrekt. Mærk efter, mens du rider, om du klemmer med knæene. I stedet skal baglårene ligge naturligt og lukke tæt til sadlen, så knæene er åbne. Mærk hvordan din numse placeres bedre i sadlen. Dette er igen et godt eksempel på, at selvbalance og kropskontrol er vigtigt og har indflydelse på rytterens indvirken.

Tip 2: Placer schenklen optimalt: Som underviser er jeg meget opmærksom på, om rytteren placerer sin schenkel optimalt i forhold til, hvor rytteren ønsker at indvirke. Schenklens placering har nemlig stor indflydelse på, hvor på hesten man korrigerer og dermed på, hvordan hesten korrigeres. Det virker banalt, men mange ryttere er ikke bevidste om, hvor deres schenkler ligger, mens de rider. Og de tænker ikke over, om schenklen placeres optimalt i forhold til, hvor på hesten man ønsker at indvirke. Rytteren kan med fordel placere sin schenkel lidt længere bagud, når bagbenet korrigeres, mens schenklen med fordel placeres længere fremme, hvis skulderen eller forparten skal korrigeres. Når schenklen ligger sit naturlige sted, så indvirker rytteren i særlig grad ved hestens mavemuskler, som netop aktiverer overlinjen og kan give runding i hele hesten. Dette er også et eksempel på, at kropsbevidsthed og kropskontrol er smadder vigtigt.

 Rigtig god fornøjelse!

 Jeg driver Dressurundervisning.dk, som du kan følge på facebook og instagram og få tips og inspiration til din daglige træning.

 Mvh. Line Hermann Hass

Læs også

Elsker I at nørde dressur?

16-05-2019 08:29, af Line Hermann Hass

Det gør jeg! Forståelse for dressur er så meget mere end den ene times, daglige ridetur. Her får I et par tips fra mig til jeres træning

Få tips fra Line Hermann Hass

15-04-2019 19:21, af Line Hass

Line Hass som har fuld tryk på som selvstændig, og som bruger meget af sin tid på at undervise, har her et par tips til træning, som hun selv har meget glæde af

Opstilling og indvirken DEL 2

02-02-2019 19:56, af Line Hermann Hass

Har du brug for hjælp til at forbedre din opstilling og indvirken på hesten? Så giver Grand Prix rytter Line Hermann Hass en række gode råd til rytterens opstilling fra top til tå

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Endnu en hest aflivet i Holstebro

14-05-2019 15:19, af Britt Carlsen

Hele "hestedanmark" holder vejret, mens der udspiller sig et drama i Holstebro Sportsrideklub. Den aggressive variant af Herpesvirus har nu kostet fem heste livet. I dag er en af klubbens elskede elevponyer blevet aflivet som en konsekvens af sygdommen

Algotssons hest kæmper for livet

14-05-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Da Sara Algotssons lastbil brændte på vejen hjem fra det internationale stævne i Sopot, Polen mistede den ene af hendes heste livet, mens den anden fortsat kæmper for overlevelse

Må tantestroppen bruges til stævner?

15-05-2019 20:29, af Kristine Ulsø Olsen

Hyggerem, tanterem, tryghedsrem eller bare stroppen? Kært barn har mange navne og det gælder også for den strop man kan sætte ved sadlens forsvidsel. Dansk Rideforbund har nu præciseret i den opdaterede version af dressurreglementet hvorvidt man må bruge denne ved stævner

Politirazzia ved Equitour Aalborg!

21-05-2019 12:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Er du på vej til Equitour Aalborg? Politiet tjekker alle, der ankommer for, om papirerne er i orden, så sørg for at have styr på alle dokumenter

Sejr til Dufour og Cassidy (video)

16-05-2019 19:25, af Kristine Ulsø Olsen

Cathrine Dufour har i denne weekend taget Atterupgaards Cassidy med til Aalborg Dressage Event, hvor ekvipagen i dag sejrede i CDI3* Grand Prix. Hør Dufour fortælle om dagens ridt samt det kommende DM, hvor hun har valgt kun at skulle have en hest med

To nye topheste til Anna Kasprzak