Mød distancerytter Rikke Arkesteijn

23-05-2019 09:12

Rikke Arkesteijn

I dette blogindlæg får du en præsentation af Rikke, som er distancerytter. Rikke fortæller her om hendes heste og om hvordan det hele startede

Copyright Ridehesten.com

I dette blogindlæg vil jer fortælle lidt om mine heste. 

I alt så har jeg 4 heste derhjemme, hvor 2 af dem bliver brugt til distanceridning. Den ene er Royal’s Sadeeq, som er en 5-årig OX-araber. Jeg har haft Sadeeq siden han var 3 dage gammel, og det har været vildt lærerigt og fedt at kunne forme sin helt egen hest fra bunden. Der er ikke lang tid til, at Sadeeq skal gå sit første distancestævne, og jeg er helt vildt spændt på hvordan det kommer til at gå.

Den anden distancehest jeg har, er Cardinals Dream (i daglig tale Ossie), som er en 14 år gammel Welsh Cob hest. Jeg har fået Ossie fra England sidste sommer, så jeg har ikke haft ham i så lang tid. Indtil videre har jeg redet to stævner med ham, et internationalt og et nationalt, som begge var 80 km. Som mål for mig og Ossie er det at kvalificere os til og ride de stor internationale mesterskaber (EM og VM). I år ønsker jeg at starte hans første 120 km, og deltage ved Danmarksmesterskabet som også er 120 km.

Copyright Ridehesten.comJeg selv startede med at ride distanceridning på min haflinger/fjordhest pony, hvor vi red op til LA 60 km sammen. Efter nogle år med min pony var jeg så heldig at låne forskellige araberheste, som jeg kvalificerede mig med, og startede også mit første internationale stævne i 2013 med én af dem. Efterfølgende fik jeg mine egne araberheste, som jeg red stævner på, men har egentlig altid haft uheld med skadede heste. Derfor har jeg redet meget på lånte heste både fra Danmark, men også fra Norge. Når jeg har haft heste fra Norge, så har jeg fået dem hjem til mig selv i træning, samt redet stævner på dem.

I 2014 red jeg mit første CEI2* (120 km) i Abu Dhabi, hvilket var en helt vild fed og lærerig tur. I 2016 blev jeg Nordisk Baltisk mester med min lånehest Le Mans Gubi. Stævnet blev afholdt i Mols Bjerge, og da youngriderene vandt både individuelt og hold guld, kunne jeg ikke have ønsket mig en bedre stævnedag.
I år bliver jeg 21 år gammel, og det vil sige at jeg fra næste år skal ride som senior. Det vil sige at jeg nu skal konkurrere mod seniorer ved mesterskaber, som også bliver 160 km lange i stedet for 120, som det er for youngridere.

Jeg glæder mig til at se hvad denne stævnesæson bringer, og håber at mine heste holder sig friske og ”fit to fight”!

I skal være velkommen til at følge vores facebookside ”Endurance Team Arkesteijn”.

Læs også

En knap så god nyhed fra mig

18-09-2021 09:02, af Rikke Arkesteijn

Det er altid dejligt at fortælle og skrive om de gode historier der er forbundet med mine dejlige heste, men nogle gange skal der også være plads til de knap så glædesfyldte fortællinger. Det er én af de knap så gode nyheder jeg vil dele med jer i dag

Så har vi været til jysk-fynsk mesterskab

30-07-2021 06:51, af Rikke Arkesteijn

Dette års Jysk-Fynske Mesterskab blev afholdt i de flotte omgivelser i Mols Bjerge. Sadeeq manglede en enkelt MA 80 km inden han var kvalificeret til internationale stævner, og det var til Mols Bjerge Ridtet, at dette skulle ske

Fra distancehest til filmstjerne (video)

05-07-2021 18:22, af Rikke Arkesteijn

Som I alle nok ved, så bliver mine heste til dagligt brugt som distanceheste. En dag fik jeg et opkald fra én af mine gamle klassekammerater fra gymnasiet, og det endte ud i et rigtig spændende projekt

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hestevognsulykke kostede kusk livet

27-11-2021 21:58, af Christine Krogh Frausing

En kvindelig kusk kom alvorligt til skade i en hestevognsulykke, hvor kvæstelserne endte med at koste hende livet. Det var en løbsk hest der forårsagede ulykken, hvor hestevognen væltede med passagere i

Dansk magtdemonstration i Stockholm af Dufour og Krüth (opdateret)

28-11-2021 14:16, af Kristine Ulsø Olsen

Nærmest alting lykkedes i dag for både Cathrine Dufour og Carina Cassøe Krüth i küren ved Saab Top 10. De to danske piger red begge helt fænomenalt og det sikrede dem på flotteste vis anden- og tredjepladsen blandt verdens bedste ryttere

Maxie med hyldest til sin bedste ven der blev mobbet

01-12-2021 18:16, af Christine Krogh Frausing

Maxie Nabi Christiansen red under dette Christmas Show Warm Up for sin bedste ven, Zac Kean Parry, der er blevet mobbet, slået og sparket så meget, at han har valgt at stoppe i ridesporten på ubestemt tid

27-årige Little Miss Milton vandt ved Christmas Show

30-11-2021 19:39, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 27-årige hoppe Little Miss Milton har netop været til start ved Christmas Show Warm Up for pony, hvor hun med sin rytter Anna Sofia Fuhrmann har leveret indtil flere nulrunder i klasser med en højde på op til 1 meter

Kandar for første gang valgfrit i alle klasser

02-12-2021 16:00, af Trine Askjær-Jørgensen

Dansk Ride Forbund er netop kommet ud med de nye, reviderede disciplinreglementer, som gælder fra 1/1-2022, og det er ikke kun i springning, der er ændret på reglerne, for som noget nyt er kandar nu valgfrit fra sværhedsgrad 3 og op – også på landsplan

Syv danske dressurekvipager i verdens top-50

02-12-2021 06:26, af Thomas Bach Jensen

Mens Cathrine Dufour med Bohemian bibeholder deres andenplads på FEI's verdensrangliste i dressur, rykker de øvrige danske ekvipager op ranglisten

Snart må du tage til springstævne i alle farver bukser

02-12-2021 13:00, af Trine Askjær-Jørgensen

Så blev det officielt fra 1/1-22 må du hoppe i alle farver ridebukser til og med C-stævner. Her kan du læse om nogle af de interessante ændringer i springreglementet

Prinsesse Märtha Louises datter tog sejren (video)

03-12-2021 22:05, af Thomas Bach Jensen

Ved Baltic Cup finalerne på Vilhelmsborg var det den norske prinsesse Märtha Louises datter, Emma Tallula Behn, der sejrede individuelt hos childrenrytterne her til aften

Favoritterne sejrede hos junior- og ungrytterne