Pepe er som en god rødvin - jo ældre jo bedre

21-07-2017 09:13, af Britt Carlsen

Donnperignon dansede gennem Grand Prix'en i Aachen forleden dag. Den 18-årige Donnerhall-søn har deltaget i flere store konkurrencer end de fleste heste, og han er topmotiveret

Copyright Ridehesten.com
Anna Kasprzak og Donnperignon.

Anna Kasprzak, dobbelt OL-deltager for Danmark på Donnperignon indrømmer blankt, at hun i forgårs var noget frustreret på opvarmningen inden Grand Prix klassen i Aachen. - Det er en balancegang at få den helt rigtige form frem på Pepe. Han skal blive "ude i næsen", men samtidig må han ikke gå ovenud og komme væk i ryggen - han skal blive ved med at bære sig. Det jagtede jeg lidt i opvarmningen til Grand Prixen, og kunne ikke lige finde det rigtige gear, fortæller hun. Både hun og hende træner Andreas Helgstrand var ved at blive lidt frustreret over 18-årige Pepe.

- Da jeg så red ind på stadion, var det som om han tænkte: Nå, er det bare det jeg skal. Så var formen fin, og jeg er rigtig glad for min første piaffe/passage tur og hele den første del af travprogrammet. Den anden piaffe kom jeg ikke rigtigt selv igang. Og så før jeg en lille misser i etterne, ligesom den første pirouette bliver lidt for stor, fortæller Anna, som efterrationaliserer sine ridt og hele tiden søger efter at perfektionere sit samarbejde med Pepe. - Jeg fik en fejl i en travøgning, det kan jeg slet ikke huske jeg har haft. Der må have været et hul i bunden, siger Anna med smil i stemmen, for i Aachen bliver alt passet til perfektion. - Jeg gav nok for meget gas, for jeg kan huske, jeg tænkte, ikke mere nu - og lige i det samme sprang han.

- Jeg syntes heller ikke jeg fik den helt rigtige galop frem på opvarmningen, men fra jeg lavede det første anspring inde på stadion, så holdt han brystet oppe og ligesom sagde: så er det nu! Og så var han der bare. Jeg føler virkelig han gerne vil gøre sig umage inde på banen, fortæller Anna.

Han elsker at være afsted
Pepe er en snu gammel ræv, han ved præcist når han er "på" og hvornår det rigtig gælder, og så elsker han at være afsted og blive puslet om af Annas dygtige hestepasser Jane, som har fulgt ham i alle årene. 
Pepe fik i forsommeren trukket to betændte kindtænder ud i overmunden. - Det er så svært med heste. Han har spist sit foder, og han har haft tandlæge hver 6. måned, men tandproblemer kan også komme hurtigt, det kender vi jo fra os selv. Det er dejligt at vide, han ikke har ondt nu, og selvom den tyske dyrlæge, som udførte operationen mente, jeg ville kunne mærke forskel i ridningen, så er der ikke nogen forskel at mærke. Men Pepe piver heller ikke, det har han aldrig gjort, og han har da været noget igennem, men han har rejst sig igen - hver gang.
- Jeg er sindsyg glad for alle de ryttere og trænere, som kommer hen til mig og siger, han ser dejligt fit og motiveret ud. Det glæder mig helt vidt, for det er det, det hele går ud på, at holde ham sund og glad, slutter Anna Kasprzak. 

 I dag skal Anna og Donnpeirgnon i konkurrence i Grand Prix Special kl. 21.30, se startlisten HER

Læs også

En ny dag i Aachen

20-07-2017 08:17, af Britt Carlsen

Mens Quarton hviler på laurbærrene efter sejren i Prix st. Georges ved CHIO Aachen i går eftermiddags, er hestene til holdkonkurrencen ved at blive gjort klar til start

Sejr til Anna i Aachen!

19-07-2017 16:36, af Britt Carlsen

Anna Kasprzak og Quarton satte tingene på plads ved CHIO i Aachen, hvor parret sejrede sikkert i Prix St. Georges - det er bare stort og ikke enhver beskåret at vinde i Aachen

Alle danske heste meldes CHIO klar

19-07-2017 11:58, af Britt Carlsen

Så er alle danske team heste gennem vetcheck i Aachen og klar til morgendagens Grand Prix

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Lyager: Jeg har fået mere blod på tanden

02-06-2020 14:28, af Kristine Ulsø Olsen

Som bare 17-årig blev Anne-Mette Lyager selvstændig med egen salgsstald. Det var et stort projekt at være så ung og samtidig være gårdejer, men her 3,5 år efter går det mere end godt for den unge dressurrytter

Tredje gang er lykkens gang for moderløse Corleo

29-05-2020 12:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Et moderløst føl, en minitature til tante, tre ammehopper og masser af lange vågne timer. Dyrlæge Heidi Nielsen og føllets ejer Trine Larsen har sammen med dygtige hjælpere kæmpet med at finde en ammehoppe til moderløse Corleo

 

Helgstrand sælger heste i nyt prissegment

28-05-2020 15:30, af Marie Helene Rigård Rohleder

Helgstrand Dressage lancerer et hold af salgsklare dressurheste til nye priser. Det er heste, der ikke til fulde rammer Helgstrands primære målgruppe af kunder, men som har kapaciteten til at blive rigtige gode konkurrenceheste. Se udvalget her 

Daniel Bachmann Andersen - Ponyfar & Danmarksmester

30-05-2020 14:00, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar" og enkelte af dem, er selv ponyforældre i dag. I denne nyhed møder Ponyfar Daniel Bachmann Andersen

Kunstmuseum hænger udstoppet hest i loftet

28-05-2020 13:29, af Marie Helene Rigård Rohleder

Med udstillingen Dyr i kunsten viser det københavnske kunstmuseum ARKEN blandt andet en udstoppet hest, isbjørne med fjer og hunde i mennesketøj. Udstillingen rummer værker fra 34 internationale kunstnere, der med humor, vid og bid går i kødet på vores forhold til dyrene

Avler har mistet tre heste til græssyge

26-05-2020 09:32, af Britt Carlsen

En nordjysk avler og og opdrætter har mistet tre ungheste til græssyge - først troede familien, det var kolik, men undersøgelser har vist noget andet

Haps - af med kørekortet!

30-05-2020 11:09, af Britt Carlsen

Hvis man ikke lige er opmærksom, når man køre bil, så kan det blitze. Så hjælper det ikke at have dommertække - hos dressurdommerne, for det er en anden dommer, der siger: af med kørekortet!

Vi har tid til at nørde

30-05-2020 07:34, af Britt Carlsen

Med OL i Tokyo udsat til næste sommer, og arrangementer og stævner lukket ned som følge af corona pandemien, er meget ændret for rytterne i bruttotruppen, men der arbejdes fortsat målrettet mod OL, fortæller holdleder for dressurrytterne Helle Krasnik Trolle, og nu er der mulighed for truppen kan udvides

Severo Jurado Lopez underviser på Kirstineholm