Ponyfar - Man sælger da ikke et familiemedlem, gør man?

03-02-2020 12:46, af Thomas Pelle Veng

For de fleste af os er nytårsaften en festlig begivenhed. Champagne, sikkerhedsbriller og kransekager. Rammen er sat, og begyndelsen på noget nyt og spændende er lige om hjørnet

Copyright Ridehesten.com

Det er dog ikke alle, der er lige begejstrede. For rigtig mange ridepiger og -drenge er den 31. december i det år, hvor de er fyldt 16 år, nemlig ensbetydende med, at det nu er slut med at stille op til ponystævner.

Der, hvor Ponyfar år efter år blot ønsker sig en ny skjorte og en 10 kilo lettere ponyfar-krop uden øl-bule og borgmestersnuder, er status quo det eneste, teenage-rytterne ønsker sig.

Min første indskydelse, da jeg hørte om denne aldersdiskriminerende ”OUT”-regel, var, at så er der dømt vinterhi på sofaen med Netflix og fingre, der lugter af osterejer. Store beslutninger, som skal jeg tage en morfar? eller se endnu et afsnit? virkede meget tillokkende.

I virkeligheden ved jeg godt, at det ikke er sådan, det kommer til at gå, for ligesom min datter og tusindvis af andre unge piger og drenge frygter jeg også den 31. december 2020.

Jeg forestiller mig hele familien i hjørnesofaen syngende All By Myself i bedste Bridget Jones stil med en ske i hånden og en bøtte smeltet is i skødet. For det kære ponydyr er gået hen og blevet en del af familien, og det er svært sådan at skulle sælge et familiemedlem… medmindre man er så uheldig at have en krammeglad onkel Armhule med dårlig ånde, plettet net-undertrøje og en hang til Eau de toilet, for han er sikkert billigt til salg.

Hvor kom jeg fra? Jo, i vores familie er der nu under et år til, at det bliver datterens tur til at tage den svære beslutning. Uanset om hun vælger at opgradere ponydyret til hest, begynder til kæphest på rulleskøjter eller tager et sabbatår fra ridning, støtter vi hende i den svære beslutning. Hun kan selvfølgelig også beholde ponydyret, men så skal hun til at konkurrere mod heste, og det er jeg ikke sikker på, hun ønsker. Godt det ikke er mig, som skal tage den beslutning.

Hvor er det dog tarveligt, at det netop er det tidspunkt i livet, hvor de unge lige er begyndt på en uddannelse, det modsatte køn for alvor er ved at blive interessant, og deres hjerne er under total ombygning, at de skal tvinges til at tage den beslutning.

Hvorfor kan man ikke flytte aldersgrænsen til det år, rytteren fylder 72, har fået udbetalt sin pension og alligevel ikke skal op på arbejde? På det tidspunkt i livet har det modsatte køn måske mistet lidt af mystikken, hjernen er færdigrenoveret og bankoaftenerne er synkroniseret med ens toiletbesøg.

Det er ikke til at komme uden om. De unge ryttere skal tage den for manges vedkommende største beslutning i deres liv det år, de fylder 16 år, og det eneste, vi ponyfædre og -mødre kan gøre, er, at sparre med dem og støtte dem i deres beslutning.

Det er ok at lytte til staldens mange varmblods-helte og deres formentlig lige så mange forskellige råd, men glem nu ikke at det kun er jer, som ved, hvad der er rigtigt for netop jeres familie.

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Mangler du tips til livet som Ponyfar?

30-03-2020 07:19, af Annika Knudsen Lorentsen

'En guide til livet som PONYFAR' er en letlæselig og humoristisk guide til, hvordan man som mand begår sig bedst i hesteverdenen, for her har forfatteren selv haft en del udfordringer gennem sin oplæring i hesteverdenen

Ponyfar på skolebænken #1

22-03-2020 14:36, af Thomas Pelle Veng

Jeg husker tydeligt min første skoledag i stalden. Håret var nyklippet, jeg havde mine fine hvide sneakers på, og jeg kunne næsten ikke vente med at møde alle min nye klassekammerater

Ponyfar – Ridepiger er dejlige men …

14-02-2020 09:24, af Thomas Pelle Veng

Der er gennem årene skrevet rigtigt meget om, hvordan kærester og ægtemænd skal indordne sig, hvis de ønsker at være sammen med en ridepige

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

BREAKING: OL 2020 udsættes til næste år

24-03-2020 13:56, af Annika Knudsen Lorentsen

Det er nu officielt, at OL i Tokyo 2020 udsættes til 2021 - det er IOC-præsident Thomas Bach og Japans premierminister nu blevet enige om

Helgstrands tidligere Grand Prix-hest Carabas er død

24-03-2020 10:39, af Annika Knudsen Lorentsen

Grand Prix-hingsten Carabas er død i en alder af 22 år, det meddeler familien på Helenenhof, som har ejet hingsten de sidste mange år

Ungdomslandsholdshesten Donna Fetti er død

24-03-2020 09:59, af Annika Knudsen Lorentsen

Langkjærgaard's Donna Fetti er død i en alder af 19 år efter en succesfuld karriere først som ung under Andreas Helgstrand og Anna Kasprzak og senere på det danske ungdomslandshold under Mille Larsen Warncke og Victoria Kuusisto Pedersen

Hest til salg og fremvisning under corona

27-03-2020 09:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Som hobby rytter, er der ofte mange ting der spiller ind, når økonomi og heste skal forsøge at løbe rundt, for os er det en hobby man gerne investere i, men hvad med de professionelle og hvad med salg af heste, her i uge 3, af corona-krisen i Danmark?

VIR: Vi har sendt medarbejdere hjem

28-03-2020 11:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Viborg Rideklub har lukket ned for al elevundervisning, ligesom klubben også har været nødt til at sende flere medarbejdere hjem, blandt andet deres daglige leder og berider. Corona-pandemien kommer til at koste klubben mange penge, men samtidig oplever de et fantastisk sammenhold og en fælles vilje til at kæmpe for klubbens eksistens

Mulighed for kompensation til rideklubber

23-03-2020 14:57, af Annika Knudsen Lorentsen

Som følge af COVID-19 har Folketinget vedtaget en ny, stor hjælpepakke til erhvervslivet, og denne indbefatter bl.a. en midlertidig kompensation for virksomhedens faste udgifter. Denne del af hjælpepakken kan være interessant for en række klubber - få et overblik her

Politi: I disse tilfælde må du benytte ridehallen

20-03-2020 12:34, af Annika Knudsen Lorentsen

Der er lavet forbud mod alle indendørs sportsaktiviteter, og det gælder også brugen af ridehaller landet over - der er dog nogle undtagelser hvor ridehallen alligevel må benyttes

Søren Vallentin: Ud og nyd det gode vejr

22-03-2020 11:35, af Annika Knudsen Lorentsen

Berider Søren Vallentin foreslår alle der har muligheden for at ride udendøre, at nyde det gode vejr og få det bedste ud af situationen vi befinder os i på grund af corona - og så anbefaler han at klubber såvel som private skære ned på omkostningerne, så man kan holde forretningen kørende så længe som muligt

Solen skinner og livet er godt – trods alt

27-03-2020 12:54, af Thomas Bach Jensen

Vi har talt med den danske landsholdsrytter i dressur, Blue Hors-rytter Agnete Kirk Thinggaard, der er lykkedes med at få sine heste hjem fra USA og her fortæller om en ny hverdag i Corona-Danmark

Mathilde Lind Skjøtt: Det kan du lave udendørs (video)

27-03-2020 17:15, af Annika Knudsen Lorentsen

Ridehesten har været på besøg hos springrytter Mathilde Lind Skjøtt, som har nok at se til med at få trænet alle hestene, og hun har også et par idéer til hvad man kan lave med hestene udenfor hvis man gerne vil afveksle træningen lidt