Rikke Friis brækkede nakken til Baltic Cup

19-01-2019 12:26, af Charlotte Kondrup

Ind i mellem bliver vi husket på, at vores ridesport er farlig. Det blev vi husket på allerede den indledende dag til Riders Cup, hvor Rikke Friis var rigtig uheldig

Copyright Ridehesten.com
Rikke Friis og Appi-S, her da de deltog til Baltic Cup finalen i 2017.

Til Riders Cup i Herlufmagle er der fuld gang i Baltic Cup. Men torsdag blev en dag, som Rikke Friis ikke kommer til at glemme lige foreløbig.

Ombord på sin hest Appi-S e. Oklund/Olympic Ferro skulle de starte lille turs klassen for juniorrytterne. Rikke fortæller til Ridehesten, at hun kom lidt dårligt fra start. Hun ramte ikke de første tre spring som planlagt, og gav udslag på banens fjerde spring: ”Jeg kom i et meget stort tempo ned mod spring 4, hvor jeg kunne se at det ikke kom til at passe. Da jeg havde givet ham tre dårlige spring til at starte med, stolede han ikke på mig. Da han er en meget følsom hest, vælger han at stoppe – og så var jeg sat af.”

Omkring oplevelsen af at skulle blive liggende og blive hentet af ambulance, fortsætter hun: ”Jeg havde det meget godt, jeg følte mig meget dum over at jeg ikke bare rejste mig op og gik ud af banen. Jeg følte det overdrevet at skulle hentes af en ambulance og blive gjort til traumepatient. Men det hele skete meget hurtigt, og inden jeg så mig om var jeg gjort klar til en CT-scanning. Efter den scanning fik jeg at vide, at jeg havde brækket to nakkehvirvler. På daværende tidspunkt havde min mor ikke fået det at vide endnu, hun fik det først at vide, da hun fik lov til at komme ind til mig igen.”

Heldigvis var der ikke tale om et styrt, som det ellers først var meldt ud. Det betyder at Appi-S har det godt. Rikke fortæller, at han er kommet hjem og bliver passet af nogle søde venner og i øvrigt har det super godt

”Jeg har det efter omstændighederne godt. Jeg har mange smerter i ryggen og nakken, men det meste af tiden er det til at holde ud."

Afslutningsvis fortsætter Rikke: ”Jeg vil gerne sige, at jeg er dybt taknemmelig for at jeg havde den ”gamle" Racesafe vest på. Lægerne vurderede, at hvis jeg ikke havde haft den på, så havde jeg med stor sandsynlighed brækket ryggen og/eller flere nakkehvirvler!”

Ridehesten ønsker Rikke en rigtig god og hurtig bedring!

Læs også

Isabel Hvitved vandt CSIP Grand Prix til Baltic Cup

21-01-2019 06:13, af Charlotte Kondrup

Det lykkedes Isabel Vang Hvitved at vinde den internationale pony Grand Prix til Baltic Cup i går. Olivia Høyer Pedersen stod for sejren hos 2’erne

Grand Prix sejr til Victoria og Emmalou

20-01-2019 06:50, af Charlotte Kondrup

Lørdag stod den på Grand Prix hos både children- og juniorrytterne til Baltic Cup. Begge klasser endte med dansk sejr

To danske Nations Cup-sejre til Baltic Cup

19-01-2019 06:30, af Charlotte Kondrup

I går blev der afholdt Nations Cup for henholdsvis juniorerne og childrenrytterne. I begge Nations Cup blev det til dansk sejr

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Lisbet har sagt farvel til Nørden

15-02-2019 09:48, af Thomas Bach Jensen

Dressurrytter Lisbet Seierskilde har sendt knap 20-årige Jonstrupgårdens Raneur på sin sidste rejse. På grund af en foldskade i knæet kunne den tidligere danmarksmester og OL-deltager ikke fortsætte sin pensionisttilværelse

Sådan får hesten mere bæring del 1

12-02-2019 09:52, af Cecilia Lindahl

Vil du gerne udvikle din hests bæring? Du får her en række værktøjer til, hvordan det kan lykkedes

Har du set kollektionen til Forårsauktionen?

12-02-2019 14:54, af Thomas Bach Jensen

De 28 auktionsheste fra kollektionen til Forårsauktionen ved Dansk Varmblods Hingstekåring i Herning i uge 10 findes nu online , og disse 28 ungheste ser ualmindeligt lovende ud

Heste kan også smile

14-02-2019 13:11, af Cecilia Lindahl

En ny undersøgelse viser, at heste har specifikke ansigtsudtryk, der afslører positive lykkefølelser, som minder om et smil. Kan du genkende din hests smil?

Forårsauktion: Nybagt vinder med 74%

16-02-2019 09:09, af Thomas Bach Jensen

Dansk Varmblods Forårsauktion 2019 byder på en fremragende kollektion af 27 unghingste og unge rideheste i alderen 3-8 år. I vores gennemgang af disse lovende unge dressur- og springheste ser vi her nærmere på vidunderhoppen Sorbét

Glædeligt gensyn med Agnete og Jojo AZ

12-02-2019 09:57, af Camilla Tiefensee Schrøder

(Opdateret 12/2) Agnete Kirk Thinggaard vandt søndagens Grand Prix på sin OL-hest Jojo AZ. Nanna Merrald og St. Schufro brillerede med endnu en flot sejr i lilletur. Og ponyrytteren Alexander Helgstrand vandt MB3-dressurklassen til hest ved landstævnet i Hedensted

Blue Hors Zack ikke til start i Neumünster

16-02-2019 13:30, af Charlotte Kondrup

Det var meningen at Blue Hors Zack skulle have startet Grand Prix i dag i Neumünster, men det satte en hovbyld en stopper for

Ny unghingst til Blue Hors

13-02-2019 12:19, af Kristine Ulsø Olsen
Avl|

Ved KWPN kåringen i Hertogenbosch investerede Blue Hors i en særdeles spændende unghingst, som har fået navnet Blue Hors Livius og fremover vil indgå i hingstekollektionen

Ekstremt indspændt pony skaber furore

25-10-2007 10:05, af Maja Golles
Fotos af hesten Power and Paint fra dette års EM for ponyer i i Freudenberg skaber stor furore. Hingsten udsættes i ekstrem grad for rollkur.

Ryttere tror, de ved mere, end de egentlig gør

13-02-2019 07:43, af Cecilia Lindahl

Et nyt studie er det første, der viser, at hestefolk har en tendens til at overvurdere deres viden om heste, og det er bekymrende set i forhold til hestenes velfærd, mener forskerne