Rikke Friis brækkede nakken til Baltic Cup

19-01-2019 12:26, af Charlotte Kondrup

Ind i mellem bliver vi husket på, at vores ridesport er farlig. Det blev vi husket på allerede den indledende dag til Riders Cup, hvor Rikke Friis var rigtig uheldig

Copyright Ridehesten.com
Rikke Friis og Appi-S, her da de deltog til Baltic Cup finalen i 2017.

Til Riders Cup i Herlufmagle er der fuld gang i Baltic Cup. Men torsdag blev en dag, som Rikke Friis ikke kommer til at glemme lige foreløbig.

Ombord på sin hest Appi-S e. Oklund/Olympic Ferro skulle de starte lille turs klassen for juniorrytterne. Rikke fortæller til Ridehesten, at hun kom lidt dårligt fra start. Hun ramte ikke de første tre spring som planlagt, og gav udslag på banens fjerde spring: ”Jeg kom i et meget stort tempo ned mod spring 4, hvor jeg kunne se at det ikke kom til at passe. Da jeg havde givet ham tre dårlige spring til at starte med, stolede han ikke på mig. Da han er en meget følsom hest, vælger han at stoppe – og så var jeg sat af.”

Omkring oplevelsen af at skulle blive liggende og blive hentet af ambulance, fortsætter hun: ”Jeg havde det meget godt, jeg følte mig meget dum over at jeg ikke bare rejste mig op og gik ud af banen. Jeg følte det overdrevet at skulle hentes af en ambulance og blive gjort til traumepatient. Men det hele skete meget hurtigt, og inden jeg så mig om var jeg gjort klar til en CT-scanning. Efter den scanning fik jeg at vide, at jeg havde brækket to nakkehvirvler. På daværende tidspunkt havde min mor ikke fået det at vide endnu, hun fik det først at vide, da hun fik lov til at komme ind til mig igen.”

Heldigvis var der ikke tale om et styrt, som det ellers først var meldt ud. Det betyder at Appi-S har det godt. Rikke fortæller, at han er kommet hjem og bliver passet af nogle søde venner og i øvrigt har det super godt

”Jeg har det efter omstændighederne godt. Jeg har mange smerter i ryggen og nakken, men det meste af tiden er det til at holde ud."

Afslutningsvis fortsætter Rikke: ”Jeg vil gerne sige, at jeg er dybt taknemmelig for at jeg havde den ”gamle" Racesafe vest på. Lægerne vurderede, at hvis jeg ikke havde haft den på, så havde jeg med stor sandsynlighed brækket ryggen og/eller flere nakkehvirvler!”

Ridehesten ønsker Rikke en rigtig god og hurtig bedring!

Læs også

Isabel Vang Hvitved sejrer i Grand Prix

14-07-2019 19:56, af Cecilia Lindahl

Danske Isabel Vang Hvitved og ponyen Kalypso Skovgaard leverede en pragt præstation ved Baltic Cup i dagens Grand Prix, hvor ekvipagen var eneste fejlfrie

Holdsejr ved Baltic Cup

13-07-2019 20:30, af Cecilia Lindahl

Det blev til endnu en dansk sejr ved Baltic Cup i norske Drammen, hvor de unge springtalenter vandt holdkonkurrencen i Big Tour. Ligesom flere ryttere har redet mange placeringer hjem ved dagens konkurrencer

Det danske hold tager podiet

12-07-2019 21:59, af Cecilia Lindahl

De danske springryttere har leveret flotte resultater ved Baltic Cup i formiddags, og ekvipagerne topper resultaterne med en sejr i kat. II ponyernes holdkonkurrence

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dujardin: Jeg er tydeligvis helt ødelagt!

21-08-2019 09:05, af Britt Carlsen

Charlotte Dujardin, England blev elimineret for blod på hestens flanke efter et score på 81,91%, som kunne have givet  England holdsølv ved EM i Rotterdam. Det er en af de vanskeligste dage i min karriere, fortæller hun

OL kvalifikationen er i hus - medaljen tabt i regn?

20-08-2019 12:03, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour red under de værst tænkelige betingelser i silende regn, og det skabte noget uopmærksomhed hos Atterupgaards Cassidy, to store fejl, og resten af programmet til absolut topklasse (video)

EM-guld til Danmark!

15-08-2019 16:00, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

Det danske ponydressurlandshold har netop vundet guld ved EM i Strzegom. Det er et historisk og helt exceptionelt resultat, men det var heller ikke uden spænding undervejs, fortæller holdleder Rigmor Kristensen

Daniel ind på 2. pladsen!

20-08-2019 08:55, af Britt Carlsen

Daniel Bachmann Andersen og 15-årige Blue Hors Zack gjorde det de har vist sig at være bedst til: et elegant, kraftfuldt program til 79,348%, men undervejs så det lidt bekymrende ud 

Auktion: Vellykket salg af Lene Ibsens heste

19-08-2019 14:58, af Annika Knudsen Lorentsen

I går aftes faldt hammerslaget på en række lovende ungheste, føl og avlshopper fra Lene Ibsens stutteri. Finn Campen fra Campen Auktioner fortæller til Ridehesten, at han er godt tilfreds med auktionens forløb

OL kvalifikationen er hjemme - holdmedaljen forsvandt

20-08-2019 16:37, af Britt Carlsen

Det har været den rene rutsjebane af følelser for rytterne i holdkonkurrencen i dressur i dag. Medaljerne blev ændret, da Charlotte Dujardin blev diskvalificeret for blod på hesten, og Danmark vandt OL-kval men mistede holdmedaljen

Vi har givet Maria chancen for livet

15-08-2019 09:14, af Cecilia Lindahl

Den 8. maj nedkom den tidligere S-springhoppe Destiny's Child med det hoppeføl, som avlerne havde ønsket sig. Et helt perfekt og plettet knapstrupperføl, men noget manglede. Føllet var født med underudviklede øjne

Maria A. Andersen til Helgstrand Dressage

20-08-2019 11:49, af Thomas Bach Jensen

Berider Søren Vallentin har valgt at fratræde sin stilling hos Helgstrand Dressage, som nu har ansat Maria Anita Andersen i jobbet som daglig leder og berider på Helgstrand Academy

Guld og sølv til Danmark!

17-08-2019 14:19, af Cecilia Lindahl

Danmark tager endnu engang medaljer ved europamesterskaberne i ponydressur. Alexander Yde Helgstrand kan efter et exceptionelt flot ridt hænge guldmedaljen om halsen, og Liva Guldager Nielsen snupper sølvmedaljen

Foreløbig dansk top-3 ved EM i ponydressur

16-08-2019 16:33, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

De danske ponydressurryttere har med flotte procenter indtaget de tre øverste placeringer på resultatlisten efter den første halvdel af det individuelle mesterskab i dag ved EM i Strzegom i dag