Rikke Friis brækkede nakken til Baltic Cup

19-01-2019 12:26, af Charlotte Kondrup

Ind i mellem bliver vi husket på, at vores ridesport er farlig. Det blev vi husket på allerede den indledende dag til Riders Cup, hvor Rikke Friis var rigtig uheldig

Copyright Ridehesten.com
Rikke Friis og Appi-S, her da de deltog til Baltic Cup finalen i 2017.

Til Riders Cup i Herlufmagle er der fuld gang i Baltic Cup. Men torsdag blev en dag, som Rikke Friis ikke kommer til at glemme lige foreløbig.

Ombord på sin hest Appi-S e. Oklund/Olympic Ferro skulle de starte lille turs klassen for juniorrytterne. Rikke fortæller til Ridehesten, at hun kom lidt dårligt fra start. Hun ramte ikke de første tre spring som planlagt, og gav udslag på banens fjerde spring: ”Jeg kom i et meget stort tempo ned mod spring 4, hvor jeg kunne se at det ikke kom til at passe. Da jeg havde givet ham tre dårlige spring til at starte med, stolede han ikke på mig. Da han er en meget følsom hest, vælger han at stoppe – og så var jeg sat af.”

Omkring oplevelsen af at skulle blive liggende og blive hentet af ambulance, fortsætter hun: ”Jeg havde det meget godt, jeg følte mig meget dum over at jeg ikke bare rejste mig op og gik ud af banen. Jeg følte det overdrevet at skulle hentes af en ambulance og blive gjort til traumepatient. Men det hele skete meget hurtigt, og inden jeg så mig om var jeg gjort klar til en CT-scanning. Efter den scanning fik jeg at vide, at jeg havde brækket to nakkehvirvler. På daværende tidspunkt havde min mor ikke fået det at vide endnu, hun fik det først at vide, da hun fik lov til at komme ind til mig igen.”

Heldigvis var der ikke tale om et styrt, som det ellers først var meldt ud. Det betyder at Appi-S har det godt. Rikke fortæller, at han er kommet hjem og bliver passet af nogle søde venner og i øvrigt har det super godt

”Jeg har det efter omstændighederne godt. Jeg har mange smerter i ryggen og nakken, men det meste af tiden er det til at holde ud."

Afslutningsvis fortsætter Rikke: ”Jeg vil gerne sige, at jeg er dybt taknemmelig for at jeg havde den ”gamle" Racesafe vest på. Lægerne vurderede, at hvis jeg ikke havde haft den på, så havde jeg med stor sandsynlighed brækket ryggen og/eller flere nakkehvirvler!”

Ridehesten ønsker Rikke en rigtig god og hurtig bedring!

Læs også

Endnu engang vinder Karoline Sloth Kjær

20-01-2020 06:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Det er ikke uvant for Karoline Sloth Kjær og Bjerregårds Qlimax at vinde ved et Baltic Cup-stævne, og på Riders Cup sluttede de en god weekend af med en sejr i 2'er ponyernes Grand Prix. Hos 1'er ponyerne vandt Freya Strandby Møller, mens det hos 3'er ponyerne blev svensk sejr

Diskvalifikation førte til ændring i holdresultatet

19-01-2020 09:24, af Annika Knudsen Lorentsen

I juniorrytternes holdkonkurrence ved Baltic Cup i fredags var det egentligt det svenske hold der red sejren hjem, men en manglende sikkerhedsvest førte til diskvalifikation, og det blev til danskernes fordel

Ponyholdkonkurrencerne afgjort ved Baltic Cup

18-01-2020 21:06, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev dansk sejr hos kategori 3-ponyerne, mens Sverige sikrede sig sejren hos 2'er og 1'er ponyerne i dag ved Baltic Cup-stævnet på Riders Cup, både children- og juniorrytternes Grand Prix-klasser blev også vundet af svenske ryttere

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Avler har mistet tre heste til græssyge

26-05-2020 09:32, af Britt Carlsen

En nordjysk avler og og opdrætter har mistet tre ungheste til græssyge - først troede familien, det var kolik, men undersøgelser har vist noget andet

Det skal Daniel Bachmann nu!

26-05-2020 12:19, af Britt Carlsen

Nu er de sidste brikker faldet på plads for landsholdsrytter Daniel Bachmann Andersen, der har opsagt sin stilling på Blue Hors, for at flytte med familie og heste ind på det smukke ridecenter Kleppenhus ved Ebeltoft

Thomas Larsen er i svag bedring

26-05-2020 14:50, af Britt Carlsen

Berider Thomas Dolleris Larsen, der den 17. maj blev ramt af en hjerneblødning, har nu gennemgået endnu en operation, og efter et tilbagefald går det igen fremad

Tredje gang er lykkens gang for moderløse Corleo

29-05-2020 12:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Et moderløst føl, en minitature til tante, tre ammehopper og masser af lange vågne timer. Dyrlæge Heidi Nielsen og føllets ejer Trine Larsen har sammen med dygtige hjælpere kæmpet med at finde en ammehoppe til moderløse Corleo

 

Helgstrand sælger heste i nyt prissegment

28-05-2020 15:30, af Marie Helene Rigård Rohleder

Helgstrand Dressage lancerer et hold af salgsklare dressurheste til nye priser. Det er heste, der ikke til fulde rammer Helgstrands primære målgruppe af kunder, men som har kapaciteten til at blive rigtige gode konkurrenceheste. Se udvalget her 

Daniel Bachmann Andersen - Ponyfar & Danmarksmester

30-05-2020 14:00, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar" og enkelte af dem, er selv ponyforældre i dag. I denne nyhed møder Ponyfar Daniel Bachmann Andersen

Kunstmuseum hænger udstoppet hest i loftet

28-05-2020 13:29, af Marie Helene Rigård Rohleder

Med udstillingen Dyr i kunsten viser det københavnske kunstmuseum ARKEN blandt andet en udstoppet hest, isbjørne med fjer og hunde i mennesketøj. Udstillingen rummer værker fra 34 internationale kunstnere, der med humor, vid og bid går i kødet på vores forhold til dyrene

Lyager: Jeg har fået mere blod på tanden

02-06-2020 14:28, af Kristine Ulsø Olsen

Som bare 17-årig blev Anne-Mette Lyager selvstændig med egen salgsstald. Det var et stort projekt at være så ung og samtidig være gårdejer, men her 3,5 år efter går det mere end godt for den unge dressurrytter

Se dyrlægens foredrag om seneskader og bandager gratis

27-05-2020 09:30, af Marie Helene Rigård Rohleder

Dyrlæge Peter Hjuler fra hestehospitalet Horsedoc holdt foredrag om de fire mest almindelige seneskader og brug af bandager til hingstekåring i Herning. Nu kan du se eller gense hele foredraget i Ridehestens video her 

Haps - af med kørekortet!

30-05-2020 11:09, af Britt Carlsen

Hvis man ikke lige er opmærksom, når man køre bil, så kan det blitze. Så hjælper det ikke at have dommertække - hos dressurdommerne, for det er en anden dommer, der siger: af med kørekortet!