Tid til forandring - Ny dressurunderviser

02-09-2019 12:04, af Rebecca Sofie Larsen

Læs her 3 gode og simple øvelser, der hjælper i den daglige træning, samt hvorfor jeg valgte at skifte underviser

Copyright Ridehesten.com

Lad os spole tiden tilbage til slutningen af maj måned, hvor Armantic og jeg endelig var færdige med vores genoptræning. Her begyndte jeg så småt at spekulere lidt over, om det ikke var på tide med lidt forandring i hverdagen samt et nyt perspektiv på min ridning. Jeg følte lidt at vi begge trængte til en ny start  med et boost af ny inspiration, og at vi havde brug for at komme tættere på hinanden med nye udfordringer i nye omgivelser. Blandt andet derfor valgte jeg at gå på udkig efter en ny underviser.

Som tidligere nævnt i andre blogs er Armantic en lidt speciel hest, som både er enormt sensitiv, og samtidig også en kæmpe energibombe, der har brug for konstant stimulering. Derudover har han også et temperament, som man ikke skal tage fejl af. Derfor var det vigtigt for mig at  finde en underviser med en masse erfaring, samt empati og indlevelse for hver enkelt ekvipage.

Mit endelige valg blev dressurunderviser John Hvalsøe Saul. Det var egentlig ikke nogen svær beslutning, for efter første undervisningstime havde jeg en følelse af at det her samarbejde nok skal blive godt.

Copyright Ridehesten.com

Vi har nu været nede og træne hos John i alt 5 gange, og på de få gange har jeg fået allerede fået den del gode værktøjer/øvelser til hvordan jeg bedre kan tackle Armantic, når han har tendens til at blive ukoncentreret.

Jeg  vil her kort fortælle om 3 helt basale øvelser vi har trænet på, som er gode til at bevare Armantics koncentration.

Se nærmere beskrevet under videoen, som du finder her.

  • Schenkelvigning med små volter.

Armantic har til tider tendens til at stive sig lidt op i halsen, når vi laver schenkelvigninger, derfor er vi nu begyndt at bruge de små volter meget mere inde i selve schenkelvigningen, sådan at han har den rigtige runding og form under selve schenkelvigningen.

  • Slangegang på 3 buer med 10 meter volter.

Denne øvelse er god; fordi den sørger for; at man hele tiden skal have hesten rammet ind. Denne her øvelse fungerer rigtigt fint for Armantic, da den både træner runding og form, samt ligeudretning og fokus.

  • Firkanter indenfor hovslaget

Disse rides 3—4 meter inden for hovslaget hele vejen rundt, og er gode til at hjælpe med at jeg bliver opmærksom på ligeudretning især i galoppen, hvor Armantic har tendens til at stikke bagparten indad således, at han går på 2 spor.

Disse er blot 3 af mange gode øvelser og værktøjer vi har fået på de få gange vi har været afsted, og som sagt er jeg meget begejstret. Min største drøm er at blive en del af det danske para dressurlandshold, og med dette samarbejde ser fremtiden lys ud.

Jeg håber at disse øvelser kan hjælpe nogle af jer derude. God dag, Kh Rebecca

PS. hvis i vil følge med i min hverdag så hop ind og følg min Instagram @rebecca_and_armantic

Læs også

Sidste springstævne levede ikke op til vores forventninger

13-03-2020 07:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Stævnet på Riders Cup i sidste weekend levede langt fra op til vores forventninger, men hvorfor? Læs med i denne blog hvor jeg kommer med min ærlige mening om hvad der gik galt

Sammenhold, planlægning og grundridning

24-01-2020 12:47, af Rebecca Sofie Larsen

Clinic med Rolf-Göran Bengtsson: Kender du også til følelsen af at din hest løber efter springene? Har du svært ved at finde den rigtige hest for dig? Eller bliver du bare super nervøs, når du skal til stævner? Her er samlet nogle af de vigtigste pointer fra søndagens clinic med Rolf-Göran Bengtsson

År 2019: Et af de mest turbulente og lærerige år

31-12-2019 18:53, af Rebecca Sofie Larsen

2019 er næsten ovre, og for mit vedkommende har det været et meget turbulent og lærerigt år på mange måder, både i forhold til hestedelen, og på det personlige plan. I denne blog vil jeg kort fortælle om de mest væsentlige ting i forhold til hestedelen, som jeg vil tage med videre i livet, og hvad der har været godt og skidt i løbet af året

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Møgelvang Ferrari til Nordentoft Equestrian

12-08-2020 11:02, af Annika Knudsen Lorentsen

Nordtoft Equestrian har investeret i den talentulde 7-årige vallak, som de håber at kunne uddanne til den internationale dressurscene, en uddannelse der sker i samarbejde med Severo Jurado Lopez

Fra styrt til sejr i DM i distance

09-08-2020 08:35, af Annika Knudsen Lorentsen

Vi har netop snakket med Anne Wejlemand Nielsen, som i går aftes red sejren hjem ved DM i distance hos Sportsrideklubben, med et ridt der tog lige over 10 timer. Det var en dramatisk dag for Anne, som heldigvis endte med stor lettelse og glæde

Juniorrytterne klar til EM i Ungarn

10-08-2020 09:40, af Annika Knudsen Lorentsen

I dag starter EM for juniorrytterne i Ungarn med holdkonkurrencen. De danske ryttere er klar til at forsvare det danske flag, fortæller Frederikke Gram Jacobsen, som er en af rytterne på det danske juniorhold

EM i Ungarn: Tre danskere klar til Kür

13-08-2020 14:14, af Annika Knudsen Lorentsen

I dag red de dygtige danske juniorryttere deres individuelle program, og selvom det ikke blev til danske medaljer, lykkedes det Danmark at kvalificere det maksimale antal ryttere til morgendagens Kür. En præstation, som landstræner Dennis Fisker er meget stolt af

DRF: Opdaterede anbefalinger vedr. stævneafvikling

12-08-2020 08:58, af Annika Knudsen Lorentsen

Mange havde set frem til at forsamlingsforbuddet blev hævet fra 100 til 200, men det er desværre ikke tilfældet, og samtidig er der sket en række ændringer i forhold til måden forbuddet skal tolkes på

Søren Pedersen har brækket benet

08-08-2020 19:22, af Britt Carlsen

I denne weekend er Imke og Søren Nørgaard Pedersen vært for et stort stævne på deres smukke rideanlæg nær Wildeshausen i Tyskland. Søren kom i dag ud for et uheld på opvarmningen, og nu er han på krykker

Camilla Fliedner Ernst suveræn ved Falsterbo!

12-08-2020 13:31, af Annika Knudsen Lorentsen

En glad og tilfreds Camilla Fliedner Ernst har i dag vundet 5-års finalen ved det prestigefyldte stævne, Falsterbo Horse Show, og ikke nok med det, så sikrede hun sig også andenpladsen i 6-års finalen. Linnea Erricson-Carey har ligeledes redet flere placeringer hjem, blandt andet en andenplads i 4-års finalen

Ponyfar - På jagt med Severo Jurado Lopez

13-08-2020 08:02, af Thomas Pelle Veng

I min evige jagt på historien om den sjældne, men stolte og muligvis udrydningstruede race, har jeg valgt at vende kikkerten mod syd. Findes denne smukke race overhovedet uden for Danmarks grænser? Og hvis det er tilfældet, hvordan adskiller den sig så fra sin halvskallede og topmavede artsfælle her i Danmark?

Holdsølv til juniorytterne i Ungarn

11-08-2020 14:15, af Britt Carlsen

De danske juniorryttere red holdsølvet hjem ved EM i Ungarn i dag, hvor deres nærmeste konkurrenter Tyskland tog en sikker guldmedalje, mens Danmark og Holland kæmpede om sølvmedaljen

Berider Finn Greve er gået bort

07-08-2020 07:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

En af Danmarks mest anerkendte dressurtrænere Finn Greve er gået bort