Tid til forandring - Ny dressurunderviser

02-09-2019 12:04, af Rebecca Sofie Larsen

Læs her 3 gode og simple øvelser, der hjælper i den daglige træning, samt hvorfor jeg valgte at skifte underviser

Copyright Ridehesten.com

Lad os spole tiden tilbage til slutningen af maj måned, hvor Armantic og jeg endelig var færdige med vores genoptræning. Her begyndte jeg så småt at spekulere lidt over, om det ikke var på tide med lidt forandring i hverdagen samt et nyt perspektiv på min ridning. Jeg følte lidt at vi begge trængte til en ny start  med et boost af ny inspiration, og at vi havde brug for at komme tættere på hinanden med nye udfordringer i nye omgivelser. Blandt andet derfor valgte jeg at gå på udkig efter en ny underviser.

Som tidligere nævnt i andre blogs er Armantic en lidt speciel hest, som både er enormt sensitiv, og samtidig også en kæmpe energibombe, der har brug for konstant stimulering. Derudover har han også et temperament, som man ikke skal tage fejl af. Derfor var det vigtigt for mig at  finde en underviser med en masse erfaring, samt empati og indlevelse for hver enkelt ekvipage.

Mit endelige valg blev dressurunderviser John Hvalsøe Saul. Det var egentlig ikke nogen svær beslutning, for efter første undervisningstime havde jeg en følelse af at det her samarbejde nok skal blive godt.

Copyright Ridehesten.com

Vi har nu været nede og træne hos John i alt 5 gange, og på de få gange har jeg fået allerede fået den del gode værktøjer/øvelser til hvordan jeg bedre kan tackle Armantic, når han har tendens til at blive ukoncentreret.

Jeg  vil her kort fortælle om 3 helt basale øvelser vi har trænet på, som er gode til at bevare Armantics koncentration.

Se nærmere beskrevet under videoen, som du finder her.

  • Schenkelvigning med små volter.

Armantic har til tider tendens til at stive sig lidt op i halsen, når vi laver schenkelvigninger, derfor er vi nu begyndt at bruge de små volter meget mere inde i selve schenkelvigningen, sådan at han har den rigtige runding og form under selve schenkelvigningen.

  • Slangegang på 3 buer med 10 meter volter.

Denne øvelse er god; fordi den sørger for; at man hele tiden skal have hesten rammet ind. Denne her øvelse fungerer rigtigt fint for Armantic, da den både træner runding og form, samt ligeudretning og fokus.

  • Firkanter indenfor hovslaget

Disse rides 3—4 meter inden for hovslaget hele vejen rundt, og er gode til at hjælpe med at jeg bliver opmærksom på ligeudretning især i galoppen, hvor Armantic har tendens til at stikke bagparten indad således, at han går på 2 spor.

Disse er blot 3 af mange gode øvelser og værktøjer vi har fået på de få gange vi har været afsted, og som sagt er jeg meget begejstret. Min største drøm er at blive en del af det danske para dressurlandshold, og med dette samarbejde ser fremtiden lys ud.

Jeg håber at disse øvelser kan hjælpe nogle af jer derude. God dag, Kh Rebecca

PS. hvis i vil følge med i min hverdag så hop ind og følg min Instagram @rebecca_and_armantic

Læs også

Hvad er et godt råd egentlig? Trailertræning – Part 2

07-11-2019 09:29, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og hør hvordan anden del af trailertræningen forløb, samt en god definition på et godt råd - for hvornår er et råd godt, og hvornår er det ikke?

Vær altid to trin foran hesten, trailerlæsning - part 1

28-10-2019 13:32, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og følg med i hvordan hesteekspert i horsemanship, Torben Andersen går til værks, når han skal lære Armantic at gå i trailer + generelle tips og gode råd der er værd at tage med videre

Første stævne på udebane samt klubmesterskab

14-10-2019 12:11, af Rebecca Sofie Larsen

Solen står op igen, - læs her hvordan det gik til vores første stævne på udebane gik, samt klubmesterskabet i spring

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Casper Cassøe i gallastyrt på fjordhest (video)

09-11-2019 22:53, af Thomas Bach Jensen

I en vanvittigt underholdende springstafet på haflingere og fjordheste måtte tidligere S-springrytter Casper Cassøe smage på ridehusbunden i Blue Hors' opvisningshal. Det stod hurtigt klart, at Dansk Varmblods og Vilhelmsborgs direktør slap uskadt

Blue Hors Don Olymbrio skifter rytter

10-11-2019 22:17, af Thomas Bach Jensen

Daniel Bachmann Andersen har bragt Blue Hors Don Olymbrio til et meget højt niveau, og tiden er nu kommet for den populære avlshingst til at skifte rytter, mens Daniel fokuserer på sine andre tophest

EM-hesten Fuhur til Anna Kasprzak

12-11-2019 08:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 10-årige vallak Fuhur, som med russiske Elena Sidneva i sadlen deltog ved EM i år, er blevet solgt til danske Anna Kasprzak, måske som et led i målet om at blive udtaget til OL i Tokyo næste år

Alexander Helgstrand vandt sin PSG-debut

08-11-2019 16:40, af Camilla Tiefensee Schrøder

Med et flot ridt til 73.903 % på Grevens Sa'Va' vandt Alexander Yde Helgstrand i dag sin første Prix St. George ved Blue Hors Dressurfestival. Signe Kirk vandt første runde af Blue Hors Care Cup

Oldenborghoppen Rebelle er død

13-11-2019 08:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I starten af november døde elitehoppen Rebelle, som har været redet af Maria Anita Andersen, da den blev ramt af en voldsom kolik

Springhoppe har 45 afkom registreret

13-11-2019 14:08, af Annika Knudsen Lorentsen

Den franske hoppe Fragance de Chalus har intet mindre end 45 afkom registereret på HorseTelex.com, og hun er mor til mange internationale topspringheste, heriblandt hingsten Mylord Carthago

Svensk Grand Prix-hest opereret i halsen

12-11-2019 11:05, af Stine La Cour Andersen

Den 13-årige Grand Prix-hest Strolchi havde over en længere periode virket afkræftet, og det viste sig, at det var med god grund. Nu har vallakken, der sammen med Märit Olofsson Nääs indgår i det svenske B-landshold, gennemgået operation nummer to

Døjer din hest med sur stråle?

10-11-2019 11:21, af Annika Knudsen Lorentsen

Efterårets mudderfolde kan ofte give anledning til sur stråle hvis ikke man sørger for at hesten har mulighed for rent og tørt underlag, og sur stråle kan give mange komplikationer

Tårnhøjt, dansk niveau i Grand Prix Special (video)

10-11-2019 12:27, af Britt Carlsen

Når holdmedaljerne skal uddeles ved OL i Tokyo til næste år sker det i Grand Prix Special, derfor var dagens Special ved Blue Hors Dressurfestival ventet med spænding, og danskerne skuffede ikke - Daniel Bachmann kom tæt på 80%

Dommergymnastik og Anne Marie øverst på skamlen