Vidste du at.....?

05-02-2018 09:41, af Cecilia Lindahl

Vidste du at begrebet "sadeltøj" dækker over det udstyr, man skal bruge, når man rider? Få styr på endnu flere begreber inden for hesteverdenen her

Copyright Ridehesten.com

Vidste du at.....?

.....en bagpartsvending og en halvpirouette faktisk er det samme? Øvelsen går ud på, at hesten skal vende halt omkring sig selv. Hestens forpart bevæges rundt om bagparten, men bagparten skal blive på næsten samme sted under hele øvelsen. I halvpirouetten skal hesten bare være mere samlet.

Copyright Ridehesten.com


....en Hippolog betyder "hestekender", altså en der ved en masse om heste. Ordet kommer fra græsk.

 

Copyright Ridehesten.com


....przewalskihesten er den sidste overlevende vilde hesterace. Man mener, den forsvandt i naturen i 1940´erne, men zoologiske haver i forskellige lande havde fået fat i nogle eksemplarer. I 1980´erne satte man nogle przewalskiheste fri i den franske og russiske natur. Hestene på billedet er fotograferet i Givskud Zoo.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Har du styr på bagpartsvendingen?

23-03-2019 08:06, af Cecilia Lindahl

Bagpartsvending rides fra skridt, og den mest almindelige fejl ryttere begår, er at de tager skridtbevægelsen fra hesten. Men hvordan laver du bagpartsvendingen korrekt? Få de bedste råd fra Hasse Hoffmann

Har du styr på paraden?

20-12-2018 17:45, af Cecilia Lindahl

I de stående øvelser; parade, tilbagetrædning, for- og bagpartsvending gælder det, at både rytter og hest hele tiden skal tænke fremad, for at få det bedst mulige resultat ud af øvelsen. Øvelserne bruges dels til at gymnasticere hesten, og samspillet mellem de forskellige hjælpere er en kontrol af, at man er på rette vej. Men hvordan laver man en god parade? Det giver Hasse Hoffmann svaret på

Vidste du at.....?

10-02-2018 08:56, af Cecilia Lindahl

Vidste du at en Hippolog betyder "hestekender", altså en der ved en masse om heste? Få styr på endnu flere begreber inden for hesteverdenen her

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Britt Carlsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Britt Carlsen

bc@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tophesten Hedelunds Anakin er ikke mere

25-10-2020 08:38, af Thomas Bach Jensen

Dressurrytter Ditte Mikkelsen har mistet sin 5-årige tophest Hedelunds Anakin , der var en af kandidaterne til UVM-deltagelsen i kommende uge

Hestemisbruger taget på fersk gerning

25-10-2020 14:09, af Thomas Bach Jensen

Natten til torsdag havde en 28-årig mand skaffet sig adgang til en stald, men blev af staldens ejer afsløret i at berøre en af hestene. Efter en halvtimes jagt kunne Nordsjællands Politi anholde manden, der står over for en række alvorlige sigtelser, herunder overtrædelse af dyreværnsloven

Dufour: Det er benhårdt arbejde der gør forskellen

19-10-2020 11:26, af Annika Knudsen Lorentsen

(video) I anledning af weekendens World Cup-stævne på Vilhelmsborg, hvor Cathrine Dufour sejrede to gange i sadlen på den 10-årige vallak Bohemian, har DR Sporten bragt et indslag med den hårdtarbejdende rytter

Hvad betyder ny COVID-19-situation for ridesporten?

23-10-2020 19:34, af Thomas Bach Jensen

På aftenens pressemøde offentliggjorde myndighederne en række stramninger af de gældende COVID-19-retningslinjer og indførte desuden en række nye tiltag. Dansk Ride Forbund går i dialog med Dansk Idrætsforbund for hurtigst muligt at kunne give en videre udmelding

Landstræneren og eleven går sammen

21-10-2020 18:30, af Hannah Duelund Liltoft

Dennis Fisker der i uge 42 var repræsenteret til World Cup stævnet på Vilhelmsborg er en travl herre. Tirsdag aften gav han en lektion i opdragelse af forældre og et anderledes indblik i livet som landstræner

Præmiehingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 16:16, af Hannah Duelund Liltoft

En af præmiehingstene fra Hannoveranerhingstekåringen, blev efterfølgende udbudt på den spektakulære auktion over springhingste i Verden, Torsdag aften. Én af hingstene endte på dansk grund

Tyskland har sat et stærkt UVM-hold

20-10-2020 19:42, af Thomas Bach Jensen

For første gang siden 2015 afvikles verdensmesterskaberne for ungheste (UVM) i dressur i Tyskland, hvor det i december løber af stablen i byen Verden. Tyskerne stille med tidligere medaljevindere som Revolution Secret

Endnu en præmieret springhingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 20:34, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Danske springhesteavlere bliver forkælet med nye spændende springhingste til Danmark. Det forlyder nu, at ikke blot en men hele to præmiehingste fra Verden er kommet på danske hænder. Det gælder nemlig også den skimlede Zirocco Blue-søn

En ny begyndelse