Blog: De bedste 3 år

09-01-2019 20:20, af Amira Aasted Jespersen

Amira har haft tre fantastiske år med ponyen Topper, men nu er det på tide, at Topper skal finde en nyt hjem. Læs alt om deres fantastiske rejse

Copyright Ridehesten.com

Jeg har nu været ejer til en helt fantastisk pony i 3 år. Men nu er det på tide, at vores veje skal skilles. Selvom jeg kun er 14 år, er jeg bare blevet for høj nu. et er på tide at finde hans nye rytter, som han for tredje gang kan ride op på internationalt plan, ligesom hans gamle ejer og mig selv.

 

Copyright Ridehesten.com

Det er blevet til mange stævner
Mange år er der gået, mange timer er der blevet redet, og mange stævner er det blevet til. Og nu er det så endelig på tide at finde Toppers nye ejer.
Jeg har været mange ting igennem med ham. Jeg fik ham hjem fra Finland, d. 16 januar 2016, og vi red vores første stævne i februar, som var en LA2 og LA4, og vi vandt.
Vi red vores første landsstævne i april samme år, hvor vi red PRT til 72% og vi blev henholdsvis A-rytter og A-pony i første forsøg. Jeg red også mit andet landsstævne på Hovgaard som blev til en 1.plads, en 2. plads og en 4.plads. Jeg red også mit første DM på ham i 2016.
Tiden gik hen over vinteren, og vi blev inviteret til samling på Vilhelmsborg sammen med alle de andre talenter.

Vores første internationale stævne
I slutningen af april 2017, blev vi ringet op af landstræneren og blev inviteret til vores første internationale stævne i Aalborg, hvor jeg blev nr. 5 i finalen. Efter dette stævne gik det hele så stærkt. Vi blev inviteret op - vi skulle ride Nations Cup til Equitour Aalborg 2017. Der blev jeg nr. 2 første dagen, så nr 5. og til sidst i finalen blev jeg nr. 4 - endda på min fødselsdag. Oppe til Equitour blev Topper og jeg udtaget til Nordisk Mesterskab i Sverige.
Til Nordisk vandt vi alle dage, og vi vandt guld for hold og så vandt vi også individuel. Og kunne nu kalde os for Nordisk Mester.

 

Copyright Ridehesten.com


Men i December blev han skadet, og dyrlægen gav os et valg, om jeg ville lade ham stå i så lang tid, indtil vi skulle kæmpe om en plads til EM, eller om jeg ville være sikker på, at han ville kunne holde de næste mange år. Og jeg var slet ikke i tvivl, for jeg ville ikke kunne klare at hans skade vil bryde op igen. Så han endte med at stå stille i 4 måneder og 4 måneders genoptræning, dobbelt så lang tid han egentlig havde brug for. Men vores første stævne igen blev så DM, og det var så dejligt at være tilbage i rideverden efter at have været ude i 8 måneder.

Heldigvis havde jeg et DM hold og nogle fantastiske veninder, som var sikker på at Topper og jeg ville være klar til DM hold, og derfor havde holdt en plads til mig på holdet. Og Topper og jeg blev klar og mere til, og vi endte med at ride 74,8%, som også endte med at blive den højeste procent til hele stævnet. Vores hold vandt DM guld, med over 15 % ned til nr. 2. Det var fantastisk at være tilbage på banerne med min bedste ven. Men vi havde lidt at indhentet, hvis vi gerne ville med til Ecco finalen i december. Men vi fik lov til at starte et internationalt stævne i Holland, som gik over alt forventning. Vi blev nemlig nr. 4 og nr. 3. Det lykkes at få et Wild card til Ecco finalen, så vi kunne få lov til at være med til årets sidste landstævne.

Copyright Ridehesten.com

 

De 3 år er gået så stærkt. Men jeg er glad for, at jeg altid kan se tilbage på min pony-tid med glæde. Men nu er jeg også nået til den konklusion, at det er på tide Topper kan komme videre ud og opleve alt det som vi har oplevet og mere til med en ny rytter. Jeg håber på at kunne finde det perfekte hjem til min bedste ven.  

Mange hilsner 
Amira og Topper

Læs også

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Ressourcespild uden hestevelfærd

31-05-2019 20:38, af May-Britt Kattrup fra Liberal Alliance
Blog|

Igen og igen ser vi hestetrailer og lastbiler blive stoppet på vej til stævner, kåringer el. lign. Total spild af politiets ressourcer, som i stedet burde bruges på at komme ud, når folk oplever indbrud eller bliver overfaldet

Blog: Turen gik til Anna Kasprzak (Vindt et sponsorat i 2018)

08-03-2018 16:35, af Amira Aasted

Amira tog den lange tur fra Sjælland mod Jylland for at besøge Anna Kasprzak.  Amira vandt sidste år konkurrencen Vind et sponsorat - og nu skulle der optages en video til næste års konkurrence

Hvordan kender du din hest?

17-06-2019 16:21, af Amira Aasted Jespersen

Læs med her og hør hvorfor jeg mener det er vigtigt at man kender sin hest godt. Jeg har selv lige fået ny hest og derfor tænker jeg ekstra meget over at lære den at kende

Blog: Et samarbejde med Stutteri Enshøj

11-02-2018 09:57, af Amira Aasted

Amira Aasted har netop fået endnu en hest i stalden. Den talentfulde unge dressurrytter, skal med en ny samarbejdsaftale, til at ride unghesten Piano Enshøj 

Amira – bedste dansker i Nations Cup Kür

04-06-2017 08:26, af Cecilie Lindahl

Både de danske Juniorer og ponyryttere har i dag været på banen i Nations Cup Kür ved Equitour Aalborg i Uggerhalne. Danskerne dominerede hos Juniorerne, mens Amira Aasted Jespersen blev dansker hos ponyrytterne

Horseworld Cup er i gang i Vejle

25-01-2019 19:10, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

I denne weekend holder Vejle Rideklub landsstævne i dressur for ponyer, og i løbet af fredagen er første afdeling af Horseworld Cup blevet afviklet for både kat. 1, 2 og 3

Blog: Travl sommer

07-07-2018 09:34, af Amira Aasted

Amira har haft endnu en travl måned, hvor der både har været fødselsdag og stævnestart på programmet. Lige nu står den dog på masser af træning op til DM på Hovgaard

Blog: Min konfirmation

27-05-2018 20:00, af Amira Aasted

Det unge dressurtalent, Amira Aasted er blevet konfirmeret. Læs alt om hendes store dag, gaverne og meget mere

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

De skal ride mesterskaber i springning (opdateret)

18-06-2019 17:11, af Annika Knudsen Lorentsen

I disse dage er der fuld tryk på med udtagelse af de ryttere der skal repræsentere Danmark ved Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg i næste uge og EM i Holland i juli. Nu har Bo K. Møller sat navne på dem der skal ride for Danmark i mesterskaberne i springning

Helgstrand-hingste videre i UVM-udtagelse (video)

21-06-2019 12:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Hingsten Jovian er videre til UVM i Ermelo efter den endelige udtagelse i Holland, mens det ved den første kvalifikationsrunde i Tyskland lykkedes for Helgstrand Dressage at få tre af deres hingste med videre til den anden og endelige kvalifikationsrunde, som afholdes i Tyskland om et par uger

Junior- og ungryttere udtaget til NM og EM

17-06-2019 12:25, af Kristine Ulsø Olsen

Landstræner for junior- og ungryttere, Dennis Fisker, har nu udtaget størstedelen af de ekvipager, der skal repræsentere Danmark ved hhv. NM på Vilhelmsborg og EM i Italien. De sidste to pladser samt reserver til EM udtages umiddelbart efter Nordisk Mesterskab

Ponyryttere udtaget til Agria NBC og EM

19-06-2019 07:41, af Annika Knudsen Lorentsen

Landstræner Jette Nevermann og holdleder Rigmor Kristensen har udtaget en række ryttere til Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg den 26.-30. juni. Efter Future Champions-stævnet i Hagen weekenden er tre ryttere desuden foreløbigt udtaget til EM i Polen i august

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Massevis af dødsfald på amerikansk væddeløbsbane

23-06-2019 12:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I Californien er en væddeløbsbane blevet udsat for had fra dyreaktivister, ligesom de har været mange anklager om dyremishandling, på grund af et stort antal dødsfald blandt hestene

God start for Hallundbæk ved GCL i Portugal (video)

21-06-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I går, torsdag, red Emil Hallundbæk to fejlfrie runder ved Longines Global Champions Tour-stævnet i Cascais i Portugal, hvor han blandt andet er til start i holdkonkurrencen Global Champions League

Placering til Nanett ved CHIO-stævnet i Twente