Det første stævne med unghesten

18-06-2019 12:21, af Rikke Arkesteijn

Søndag d. 9 juni var Team Arkesteijn på banen igen, og denne gang var det på Skive Rideklub. Vi havde unghesten Royal's Sadeeq med, som skulle starte sit første distancestævne

Copyright Ridehesten.com

Vi har haft Sadeeq lige siden han var 3 dage gammel, hvor han rejste med sin mor hjem til os, for at få et fremtidigt liv som distancehest. Det er efterhånden 5 år siden, og Sadeeq er nu gammel nok til at starte pointgivende distancestævner. Vi skulle ride en LB 42 km klasse, og med os havde vi Cardinals Dream, som er min anden distancehest. Han var med som støttepædagog for Sadeeq, men også for at få en god træningstur. En af pigerne som har sin hest opstaldet hos os skulle ride på Cardinals Dream, og jeg red på Sadeeq. Da vi ankom til stævnepladsen, var Sadeeq meget spændt da det var nyt for ham med så mange andre heste og mennesker. Der var tid til at han kunne nå at slappe lidt af, inden vi skulle til indledende dyrlægekontrol. Som jeg tidligere har fortalt, så skal hestens puls være under 60 slag i minuttet, og jeg var lidt nervøs for at den ville være højere til første dyrlægekontrol, da Sadeeq var ret spændt og kiggede. Heldigvis var pulsen kun 44, så jeg tror det var godt at dyrlægen ikke tog min puls!

Copyright Ridehesten.com

Starten gik, og alle ryttere i klassen red afsted ud i det flotte terræn. Sadeeq var meget glad, og synes det var hyggeligt lige pludselig at ride sammen med en masse andre heste. Efter et par kilometer begyndte han at slappe af, og vi travede roligt afsted ud ad de flotte veje. Efter ca. 10 km stod vores hjælpere klar med vand til både heste og ryttere. Noget af ruten var ude i Skive øvelsesterræn, hvor det var lidt udfordrende at ride i de store panserspor hvor kampvognene normalt kører. De to heste fightede sig igennem mudder og bakker, og vi kom ind til vet-gate efter 21 km. Efter dyrlægekontrollen havde vi den obligatoriske pause, hvorefter vi skulle ud på den samme rute igen. Denne gang vidste vi hvordan ruten var, så det var lidt nemmere at vide hvor man kunne ride galop, fremfor steder hvor man ikke kunne. Over målstregen galoperede vi side om side og hånd i hånd, med friske heste. Vi blev godkendt i den sidste dyrlægekontrol, og fik derfor et gennemført ridt. Begge heste havde stadig god energi, og det var virkelig dejligt at se, at Sadeeq klarede det hele i stiv arm! Jeg glæder mig helt vildt til at komme ud til stævne med ham igen, og kan ikke vente med at se hvilken fantastisk distancehest han bliver!

Læs også

Fornemt besøg i stalden

08-11-2019 08:38, af Rikke Arkesteijn

For nyligt har vi haft fint besøg hos hestene, faktisk rejste han fra den anden side af verden, for at komme på besøg. Der blev lavet dyrlægetjek af hestene og vi fik snakket en masse om heste

En anderledes distancetræning

23-10-2019 06:40, af Rikke Arkesteijn

Når vi træner vores distanceheste, så rider vi oftest alene eller sammen med 1 eller 2 andre ryttere. Til stævner rider man nogle gange i en større flok, og det kan derfor være en god ide også at træne din hest til det. Derfor tog vi i sidste weekend til rævehalejagt på Rideklubben Birken

Mit første danmarksmesterskab i distanceridning

19-08-2019 13:46, af Rikke Arkesteijn

For nyligt blev det danske mesterskab i distanceridning afholdt. Som man kan læse i mit tidligere blogindlæg, skulle jeg for første gang deltage til mesterskabet på hesten Cardinals Dream. Hele teamet har været meget spændte på denne dag, hvor det vigtigste for os var at gennemføre stævnet med en glad hest

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Firedobbelt VM til Danmark i 2022!

16-11-2019 17:10, af Britt Carlsen

Det internationale rideforbund, FEI, har netop besluttet at tildele Danmark afviklingen af fire af ridesportens discipliner til VM i 2022 - springning, voltigering, dressur og paradressur!

Sadelmager Michael Brodie er her ikke mere

17-11-2019 18:41, af Cecilia Lindahl

Sadelmager Michael Brodie er sovet ind natten til lørdag

Så du vil fri til en hestepige? Good luck with that

19-11-2019 10:47, af Philip Chr. Ulrich

Facebook mindede mig for nyligt om, at det den 6. november var to år siden, at jeg havde friet til min hustru. Det bragte selvfølgelig mange tanker frem om perioden op til og de mange overvejelser man har

Anders Agger besøger Helgstrand Dressage

18-11-2019 12:06, af Kristine Ulsø Olsen

Når programmet INDEFRA i aften sendes på DR2, lægger Anders Agger vejen forbi Helgstrand Dressage, hvor han forsøger at forstå, om de bløde værdier må vige for de hårde i jagten på succes

Sezuan på Grand Prix-kurs (video)

14-11-2019 13:24, af Thomas Bach Jensen

Gestüt Peterhof og Patrik Kittel løfter nu endelig sløret for, at den svenske toprytters træning med elitehingsten Sezuan har båret frugt, og parret er nu på Grand Prix-kurs

FEI forbyder brugen af hat