Det første stævne med unghesten

18-06-2019 12:21, af Rikke Arkesteijn

Søndag d. 9 juni var Team Arkesteijn på banen igen, og denne gang var det på Skive Rideklub. Vi havde unghesten Royal's Sadeeq med, som skulle starte sit første distancestævne

Copyright Ridehesten.com

Vi har haft Sadeeq lige siden han var 3 dage gammel, hvor han rejste med sin mor hjem til os, for at få et fremtidigt liv som distancehest. Det er efterhånden 5 år siden, og Sadeeq er nu gammel nok til at starte pointgivende distancestævner. Vi skulle ride en LB 42 km klasse, og med os havde vi Cardinals Dream, som er min anden distancehest. Han var med som støttepædagog for Sadeeq, men også for at få en god træningstur. En af pigerne som har sin hest opstaldet hos os skulle ride på Cardinals Dream, og jeg red på Sadeeq. Da vi ankom til stævnepladsen, var Sadeeq meget spændt da det var nyt for ham med så mange andre heste og mennesker. Der var tid til at han kunne nå at slappe lidt af, inden vi skulle til indledende dyrlægekontrol. Som jeg tidligere har fortalt, så skal hestens puls være under 60 slag i minuttet, og jeg var lidt nervøs for at den ville være højere til første dyrlægekontrol, da Sadeeq var ret spændt og kiggede. Heldigvis var pulsen kun 44, så jeg tror det var godt at dyrlægen ikke tog min puls!

Copyright Ridehesten.com

Starten gik, og alle ryttere i klassen red afsted ud i det flotte terræn. Sadeeq var meget glad, og synes det var hyggeligt lige pludselig at ride sammen med en masse andre heste. Efter et par kilometer begyndte han at slappe af, og vi travede roligt afsted ud ad de flotte veje. Efter ca. 10 km stod vores hjælpere klar med vand til både heste og ryttere. Noget af ruten var ude i Skive øvelsesterræn, hvor det var lidt udfordrende at ride i de store panserspor hvor kampvognene normalt kører. De to heste fightede sig igennem mudder og bakker, og vi kom ind til vet-gate efter 21 km. Efter dyrlægekontrollen havde vi den obligatoriske pause, hvorefter vi skulle ud på den samme rute igen. Denne gang vidste vi hvordan ruten var, så det var lidt nemmere at vide hvor man kunne ride galop, fremfor steder hvor man ikke kunne. Over målstregen galoperede vi side om side og hånd i hånd, med friske heste. Vi blev godkendt i den sidste dyrlægekontrol, og fik derfor et gennemført ridt. Begge heste havde stadig god energi, og det var virkelig dejligt at se, at Sadeeq klarede det hele i stiv arm! Jeg glæder mig helt vildt til at komme ud til stævne med ham igen, og kan ikke vente med at se hvilken fantastisk distancehest han bliver!

Læs også

Mit første danmarksmesterskab i distanceridning

19-08-2019 13:46, af Rikke Arkesteijn

For nyligt blev det danske mesterskab i distanceridning afholdt. Som man kan læse i mit tidligere blogindlæg, skulle jeg for første gang deltage til mesterskabet på hesten Cardinals Dream. Hele teamet har været meget spændte på denne dag, hvor det vigtigste for os var at gennemføre stævnet med en glad hest

Forberedelse til Danmarksmesterskabet

31-07-2019 09:50, af Rikke Arkesteijn

Danmarksmesterskabet i distanceridning 2019 er lige rundt om hjørnet, og jeg skal for første gang deltage. I forbindelse med et stort stævne er der mange forberedelser der skal til for, at både hest og rytter er klar til stævnet

Til Nordisk Baltisk Mesterskab i Kõrvemaa, Estland

08-07-2019 10:18, af Annika Knudsen Lorentsen

Team Arkesteijn har som sagt været til Nordisk Baltisk Mesterskab i Estland, hvor jeg skulle ride CEI* 80 km. på den norske hest, Shanameh. Her kommer min fortælling om turen sammen med mine danske hjælpere og Team Norway

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Har du også taget fejl af metode B7?

11-09-2019 08:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Der er mange forskellige metoder at ride efter når man er til start i en springklasse, og en af dem er metode B7. Metoden har eksisteret i mange år, men er fornyligt blev ændret og det er der en del der ikke er klar over

PONYFAR - Fra Blotter til Blogger

08-09-2019 08:21, af Thomas Pelle Veng

Hvor svært kan det der heste-halløj egentlig være?

Overlegen sejr til Dufour på Helgstrand-hingst

15-09-2019 15:30, af Cecilia Lindahl

Det var stævnedebut og en sejr sikker til Cathrine Dufour og den 6-årige Helgstrand hingst Samuel ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 6 års dressurheste i dag

Avlshingst i stald hos prinsessen

11-09-2019 14:28, af Britt Carlsen

Den populære avlshingst Blue Hors Fifty Cent, som i 2017 blev fremstillet til kåring i Dansk Varmblod af prinsesse Nathalie, blev efterfølgende opstaldet på Blue Hors, og nu skal hingstens sportslige karriere fortsætte netop hos OL-rytter Nathalie zu Sayn-Wittgenstein på Berleburg

Suveræn sejr til Hesselhøj Gnags

14-09-2019 19:56, af Cecilia Lindahl

Det var en stensikker og suveræn sejr til Allan Grøn og Hesselhøj Gnags ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 4 års dressurheste i dag

Politiet søger flere heste

12-09-2019 10:17, af Camilla Tiefensee Schrøder

Københavns Politi udvider Rytterisektionen og har brug for flere heste. Derfor har de i et opslag på Facebook efterlyst firbenede kollegaer. Har du en god kandidat til jobbet? Læs kravene her

Ponyerne kæmper for DM-medaljerne

14-09-2019 21:47, af Cecilia Lindahl

DM i ponydressur for hold er i gang, og foreløbig fører Karlslunde Rideklub, der fører DRF-mesterskabet i ponydressur for klubhold

92 finalister klar til dressurchampionatet

16-09-2019 14:01, af Thomas Bach Jensen

Når finalen i Pavo og Dansk Ride Forbunds Championater for ungheste afholdes på Blue Hors i uge 41, vil 92 unge dressurheste kæmpe om placeringerne i de fire alderskategorier for 4-, 5-, 6-, og 7-års heste. Se alle de udtagne heste her

Mette Ehlers er ny underviser på berideruddannelsen

13-09-2019 13:07, af Camilla Tiefensee Schrøder

Den 37-årige berider Mette Ehlers overtager stillingen efter Maria Anita Andersen, som er rykket til Helgstrand Dressage

” Han er bestemt en OL-kandidat” (VIDEO)

14-09-2019 14:03, af Cecilia Lindahl

– Han vil bestemt være en Toyko-kandidat – hvorfor ikke!, sådan fortæller den olympiske mester Charlotte Dujardin efter sejren på staldens nye stjerne Gio ved de britiske dressurmesterskaber denne weekend