Endelig til stævne igen

15-07-2020 07:35

Rikke Arkesteijn

I lørdags deltog vi i årets første distanceridt, for vores vedkommende. Det foregik på Rom Flyveplads, tæt på Lemvig, og vi havde Royal’s Sadeeq med, som skulle gå sin anden LA 60 km. Læs med her, og find ud af hvordan det gik

Copyright Ridehesten.com
Rikke Arkesteijn og Royal’s Sadeeq.

Eftersom det var over 7 måneder siden, vi sidst var til stævne, så glædede vi os alle sammen rigtig meget til at komme afsted igen. Både for at Sadeeq kunne komme videre med sine kvalifikationer, men også for at hilse på alle vores distance-venner, som vi jo ikke har set så meget til det sidste halve år.

Selvom der ikke var så langt at køre hen til stævnet, valgte vi alligevel at komme dagen før, for at hygge med de andre på stævnepladsen, og så kunne Sadeeq også prøve at overnatte et andet sted inden et stævne. Vi fandt en plads i læ, hvor vi satte en lille fold op til Sadeeq, og ved siden af i traileren skulle min mor og jeg sove. Senere på dagen kom der nogle ungryttere, som ligesom os, skulle overnatte på stævnepladsen. Deres ponyer kom ind på hver deres fold, og vi fik hentet pizza til aftensmad, som vi spiste mens hestene stod og gumlede deres hø.

Copyright Ridehesten.com

Lørdag gik starten for LA kl. 10, men vi var alligevel tidligt oppe, for at gøre hesten klar, og så var der indledende dyrlægekontrol kl. 8.
Sadeeq gik fint igennem første dyrlægekontrol og vi skulle lige til infomøde kl. 9, før han skulle sadles op, og varmes op inden starten gik. Jeg havde på forhånd tænkt over hvor hurtigt jeg ville ride, og da Rom Ridtet er forholdsvis fladt, og med gode veje, ville vi ride mellem 15 og 16 km/t gennemsnitligt. Da starten gik, valgte jeg at placere mig midt i feltet, sammen med en anden rytter, som jeg også før har redet med. De to heste gik rigtig godt sammen, og det så ud til at de hyggede sig med bare at galoppere derud af!

Efter 38 km. kom vi ind i vet-gate, og valgte ikke at bruge noget vandt til at køle hesten med, da det blæste en del, og jeg var bange for at Sadeeq ville komme til at fryse. Derfor gik vi stille og roligt rundt med ham, og der gik ikke mange minutter før pulsen var nede, og vi kunne gå ind til dyrlægen. Dyrlægen synes alt var som det skulle være, og vi fik lov til at holde vores pause, inden vi skulle ud på sidste runde, som var 22 km. lang. Pausen gik fint og både Sadeeq og jeg fik tanket noget energi i kroppen, så vi var klar til sidste runde.
Vi startede med at følges med den anden rytter, som vi også havde redet med på første runde. Efter et par kilometer, ville hun gerne øge tempoet, for at se hvordan hendes hest ville reagere på det, og vi aftalte at hun bare red afsted, og så ville jeg og Sadeeq holde det tempo vi havde i forvejen. Sadeeq synes det var lidt unfair, at han ikke måtte komme med, men efter lidt tid faldt han til ro igen, og vi fortsatte i den rolige og afslappede galop. Vi mødte min mor, som var hjælper, et par gange på ruten, Sadeeq var nu blevet tørstig, og var rigtig god til at drikke på hjælperpunkterne. Inden længe kom vi galopperende over målstregen, med smil på læberne og ørerne fremme. Nu skulle vi bare have pulsen ned, så vi kunne komme i afsluttende dyrlægekontrol. Igen brugte vi ikke noget vand, men gik roligt rundt indtil pulsen var nede på 60.

Copyright Ridehesten.com

Dyrlægen var igen fuldt tilfreds, og vi havde derfor gennemført årets første ridt! Vi var alle super glade for resultatet, og super stolte af Sadeeq som hver gang overrasker os positivt. Vi endte med en gennemsnitshastighed på 15 km/t, så det er helt perfekt. Han er kun 6 år, men han formår stadig at opføre sig som en, der har gået distance i mange år. Jeg glæder mig helt vildt til at se hvad fremtiden bringer for ham, og håber han bliver en fantastisk distancehest! Hvis alt går som det skal, så bliver næste stævne en MA 80 km., og vi glæder os allerede!

Copyright Ridehesten.com

Læs også

International placering til Frida Gold

26-10-2021 15:07, af Johanne Kofod Jensen

Så er Frida og jeg kommet hjem fra vores første internationale stævne i den europæiske liga og sikke en oplevelse

Endnu en samling med Frida

30-04-2021 18:12, af Johanne Kofod Jensen

Så har Frida og jeg været af sted til samling igen, og nej hvor var det fedt at ride inde i gården på Vilhelmsborg igen! Sidste gang jeg red der, var sammen med Aurora, hvor vi vandt hold guld og individuel bronze ved Nordisk Mesterskab, så det var skønt at være tilbage

Corona har sat en stopper for meget

05-02-2021 14:14, af Caroline Østerby

To af de ting jeg er mest ked af der blevet aflyst pga. af Corona er helt klart stævner og undervisning. Jeg synes, at det er svært at holde seriøsiteten oppe, når vi hverken har nogle stævner at se frem til eller en omgang undervisning en gang imellem - men vi prøver vores bedste

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Trine Askjær-Jørgensen

Trine Askjær-Jørgensen
20 24 29 28
taj@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Charlotte Dujardin har solgt Gio

25-10-2021 22:33, af Kristine Ulsø Olsen

Charlotte Dujardin har netop offentliggjort at hun har solgt den lille imponerende vallak Gio, som i hun år både har vundet individuelt OL og EM-bronze på. Gio med kaldenavnet Pumpkin, forbliver i England hvor han fremover skal rides af stortalentet Annabella Pidgley

Nanna Merrald er ny rytter på Blue Hors Don Olymbrio

26-10-2021 09:28, af Annika Knudsen Lorentsen

Deltagerlisterne for CDI3* på Blue Hors afslører, at Nanna Skodborg Merrald har overtaget tøjlerne på avlshingsten Blue Hors Don Olymbrio, som senest blev startet tilbage i januar 2020 af Agnete Kirk Thinggaard

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

Cathrine og Cassidy tilbage som vindere i Herning (video)

22-10-2021 21:52, af Annika Knudsen Lorentsen

De dygtige dressurheste dansede her til aften i Jyske Bank Boxen ved World Cup Herning, hvor de blev flot fremvist af deres ryttere. Sejren blev dansk, da Cathrine Dufour leverede en fremragende præstation, som blev belønnet med mere end 77 procent – en præstation som Cathrine også selv var særdeles glad for og hun udtrykte stor taknemmelighed overfor sin mangeårige partner Atterupgaards Cassidy

17-årig tysker fløj over 2 meter (video)

23-10-2021 16:33, af Annika Knudsen Lorentsen

Ved World Cup Herning 2021 er der netop afviklet Six Bar-springning og her blev det tyske Johanna Beckmann, der tog sejren, som den eneste fejlfrie over hele 2 meter

Fra chancehest til international sejr i Boxen (video)

23-10-2021 12:27, af Kristine Ulsø Olsen

Det var en kæmpe oplevelse for Benedikte Brebøl Windfeld, da hun i går vandt sin første internationale start ved Almased Dressage Amateurs i Herning. Det har dog ikke altid stået skrevet i kortene at hun og Lorenzo skulle nå hertil, da hendes forældre for ni år siden købte den store vallak som chancehest for 30.000

DV-hoppen Fiontini er solgt igen – denne gang til USA

21-10-2021 09:33, af Thomas Bach Jensen

Ved et besøg hos Patrik har den internationalt succesfulde Grand Prix-rytter Anna Buffini forelsket sig i den yderst talentfulde hoppe, og Fiontini – der var ejet i fællesskab af Stutteri EVO og Helgstrand Dressage – kan nu se en fremtid i møde i USA

Søren stiler efter VM med Todt Un Prince Ask (video)

21-10-2021 14:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Todt Un Prince Ask er tilbage på startlisten efter en skadesperiode, hvor han i denne uge går nogle mindre klasser ved World Cup Herning. Hingstens faste rytter Søren Møller Rohde, chefberider på Stutteri Ask, håber på, at de bliver klar til VM her i Herning næste sommer

World Cup-følauktionen: En bragende succes!

23-10-2021 18:42, af Thomas Bach Jensen
Avl|

DWB World Cup Foal Auction blev i aften et brag af en succes med rekord på salgsprocent, toppris og gennemsnitspris. Dyreste føl fik hammerslag på 49.000 euro

Dufour og Krüth i tæt løb om sejren