Fokus på opvarmning inden ridning

14-03-2019 07:49, af Cecilia Lindahl

Mit mål med mit koncept "Optimering af rytteren" er at skabe synlighed og forståelse for det, der kan hjælpe rytteren til bedre oplevelser, ridning og præstationer sammen med ponyen/hesten, uanset deres niveau, lyder det fra Lars Mars Johansen

Copyright Ridehesten.com

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten kan du læse Lars Mars Johansens artikelserie "Optimering af rytteren" kan du denne gang læse om, hvordan berider Hanne Dale har haft glæde af at få vejledning og hjælp til fysisk træning, udstrækning og opvarmning inden ridningen, samt hvordan hun vejleder og hjælper sine elever til optimering udover ridningen, ud fra de erfaringer og kompetencer hun selv har opbygget med træning.

Opvarmning inden ridningen
Lars har bragt et nyt fokus ind i min ridning mht. at lave opvarmningsøvelser, som giver mening, inden jeg sætter mig op på hesten.

Jeg har ikke tidligere haft opmærksomhed på opvarmningen inden jeg satte mig i sadlen, "man rider sig jo varm sammen med hesten" - men jeg har virkelig kunnet mærke at de øvelser som jeg laver nu kan hjælpe mig og giver mening. hvor jeg før havde dage, hvor jeg måske lige skulle bruge den første hest til at blive varmet op, har jeg nu fokus på at få varmet op inden, så det ikke skal gå ud over hesten. Det gør, at jeg med det samme kan fokusere på hesten og mærke eventuelle stivheder hos den. 

Hvornår skal man så lave opvarmningsøvelserne?
Jeg er tilhænger af, at man holder fuldt fokus på det man gør, og at man ikke lige laver noget opvarmning samtidig , mens man går med ponyen/hesten. Hold tingene adskilt således, at når du laver opvarmningsøvelser, så har du kun fokus på dig selv, og når du trækker eller rider ponyen/hesten, så har du kun fokus på den og jer.

Sådan gør du:
- Rytteren - er klædt op og klar til at ride
- Ponyen/hesten - er sadlet op og mangler kun trense
- Opvarmningsøvelserne - det tager 5-7 min. at lave øvelser alt efter, hvor meget du har brug for.
- Trensen sættes på, og du er klar til ridningen.

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten får du 10 forslag til øvelser, inden du sætter dig op i sadlen.

Læs også

Sporten har ændret sig – det accepteres ikke

14-07-2019 14:19, af Cecilia Lindahl

I år vil der være endnu større fokus på opvarmningsbanerne ved CHIO Aachen, der sidste år var et stort samtaleemne på de sociale medier efter ukorrekt opvarmning blandt enkelte ryttere

Sådan opvarmer landstræneren til ridestævner

19-05-2019 13:17, af Cecilia Lindahl

Hvordan varmer du bedst din hest op på konkurrencedagen, så den kan præstere sit bedste? For landstræner Nathalie zu Sayn-Wittgenstein er nogle af kodeordene mange skridtpauser og shetlandsponytrav

Har din hest brug for lang opvarmningstid?

13-05-2019 09:34, af Cecilia Lindahl

Synes du din hest er ufokuseret/modvillig eller stiv/stram i starten af en træningsenhed, så overvej, hvad der går galt i kæden af vigtige elementer, lyder et godt råd fra Heike Wilde

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Derbyridt ved 5* stævne vækker FEI's interesse

17-07-2019 07:42, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 10-årige vallak Carollo, som netop havde vundet en 160 cm-klasse dagen forinden, deltog i Derbyklassen ved Spruce Meadows, hvor den fik utroligt mange fejl, formodentligt fordi den var træt ovenpå dens toppræstation dagen før 

Over 100 leder efter forsvunden hoppe

14-07-2019 12:05, af Cecilia Lindahl

Over 100 mennesker har hjulpet til med at lede efter en 1-års hoppeplag, der har været forsvundet siden den 3. juli 2019

Hasse: Det er misforstået unghesteridning

19-07-2019 07:46, af Cecilia Lindahl

Støt unghesten ved at holde en konstant forbindelse til dens mund. Det er misforstået unghesteridning, at hesten skal gå frit uden støtte fra bidet, lyder det fra Hasse Hoffmann

God start for Dufour og Cassidy i Aachen

17-07-2019 21:42, af Kristine Ulsø Olsen

CHIO Aachen: I den firestjernede Grand Prix ved CHIO-stævnet i Aachen, red Cathrine Dufour sig her til aften helt op i toppen som nummer tre, mens klassen blev vundet af Sönke Rothenberger med over 81%

Følg med direkte fra Aachen

18-07-2019 07:59, af Kristine Ulsø Olsen

Når de danske dressurryttere rider på banen ved holdkonkurrencen i Aachen her til formiddag, er det muligt at se det direkte hjemme fra sofaen

Historisk resultat i Nations Cup

20-07-2019 16:29, af Camilla Tiefensee Schrøder

Vi har aldrig nogensinde gjort det bedre, lyder det fra holdlederen, efter at det danske dressurlandshold i dag sluttede på en fantastisk andenplads med rekord høj samlet score i Nations Cup ved CHIO Aachen. Sejren gik til Tyskland, mens USA kom på trejdepladsen

Mand købte hest i Ungarn – og gik hjem med den

10-07-2019 18:14, af Mathilde Brejner

Ung mand købte hest i Ungarn og valgte derpå at gå den 1600 kilometer lange vej hjem til Sydsjælland med den

Særdeles godkendt holdpræstation i Aachen

18-07-2019 16:53, af Kristine Ulsø Olsen

CHIO Aachen: Både Cathrine Dufour og Daniel Bachmann Andersen opnåede i dag over 78%. Det betyder at det danske hold efter første del af holdkonkurrencen i CDIO i Aachen, har sat sig på den foreløbig andenplads

Målet om EM er indfriet med topresultat (Opdateret)

14-07-2019 12:53, af Annika Knudsen Lorentsen

I dag har de to juniorryttere Caroline Rehoff Pedersen og Maria Barnewitz Schou redet finale ved EM i Zuidwolde, og begge piger kæmpede flot blandt Europas allerbedste juniorryttere

Endnu et pragtprogram af Daniel og Zack