Fokus på opvarmning inden ridning

14-03-2019 07:49, af Cecilia Lindahl

Mit mål med mit koncept "Optimering af rytteren" er at skabe synlighed og forståelse for det, der kan hjælpe rytteren til bedre oplevelser, ridning og præstationer sammen med ponyen/hesten, uanset deres niveau, lyder det fra Lars Mars Johansen

Copyright Ridehesten.com

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten kan du læse Lars Mars Johansens artikelserie "Optimering af rytteren" kan du denne gang læse om, hvordan berider Hanne Dale har haft glæde af at få vejledning og hjælp til fysisk træning, udstrækning og opvarmning inden ridningen, samt hvordan hun vejleder og hjælper sine elever til optimering udover ridningen, ud fra de erfaringer og kompetencer hun selv har opbygget med træning.

Opvarmning inden ridningen
Lars har bragt et nyt fokus ind i min ridning mht. at lave opvarmningsøvelser, som giver mening, inden jeg sætter mig op på hesten.

Jeg har ikke tidligere haft opmærksomhed på opvarmningen inden jeg satte mig i sadlen, "man rider sig jo varm sammen med hesten" - men jeg har virkelig kunnet mærke at de øvelser som jeg laver nu kan hjælpe mig og giver mening. hvor jeg før havde dage, hvor jeg måske lige skulle bruge den første hest til at blive varmet op, har jeg nu fokus på at få varmet op inden, så det ikke skal gå ud over hesten. Det gør, at jeg med det samme kan fokusere på hesten og mærke eventuelle stivheder hos den. 

Hvornår skal man så lave opvarmningsøvelserne?
Jeg er tilhænger af, at man holder fuldt fokus på det man gør, og at man ikke lige laver noget opvarmning samtidig , mens man går med ponyen/hesten. Hold tingene adskilt således, at når du laver opvarmningsøvelser, så har du kun fokus på dig selv, og når du trækker eller rider ponyen/hesten, så har du kun fokus på den og jer.

Sådan gør du:
- Rytteren - er klædt op og klar til at ride
- Ponyen/hesten - er sadlet op og mangler kun trense
- Opvarmningsøvelserne - det tager 5-7 min. at lave øvelser alt efter, hvor meget du har brug for.
- Trensen sættes på, og du er klar til ridningen.

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten får du 10 forslag til øvelser, inden du sætter dig op i sadlen.

Læs også

Optimering af rytteren – Opvarmning inden ridning

07-11-2019 15:05, af Lars Mars

HVORFOR – HVORDAN – HVOR MEGET - KUN 3-7 MIN. Opvarmning og udstrækning inden ridningen hjælper både på rytteren, hesten samt i ridningen

Rikke Haastrup i Sires of the World (video)

19-09-2019 18:43, af Britt Carlsen

54 kårede hingste er i år tilmeldt den præstigefyldte hingsteklasse Zangersheide Sires of the World, og i dag blev der redet opvarmning/kvalifikation til fredagens finale

Fin start på springstævnet hos Absolute Horses

31-07-2019 19:00, af Cecilia Lindahl

De internationale ryttere var i ilden fra morgenstunden, mens DM-rytterne nøjedes med opvarmning

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Amarone lever ikke mere

10-02-2020 21:29, af Thomas Bach Jensen

Thomas Sandgaards landsholdshest, den kårede hingst og hele familien Mørup Sandgaards betydningsfulde og afholdte Amarone er død i en alder af 18 år

Regerende verdensmester er død

14-02-2020 10:19, af Thomas Bach Jensen

Vinder af verdensmesterskabet for 6-årige dressurheste i Ermelo i 2019, Zonik-sønnen Zucchero, er død af kolik knap 7 år gammel

Alexander Helgstrand gør op med fordomme (video)

11-02-2020 13:07, af Thomas Bach Jensen

Alexander Yde Helgstrand står ved sin sport og gør op med mange fordomme i en artikel i avisen Nordjyske, hvor han også fortæller, at han i år stræber efter EM i dressur for juniorer 

Sparer du for meget på strøelsen?

12-02-2020 11:29, af Thomas Bach Jensen

En undersøgelse har vist, at det er en dårlig ide at spare på strøelse. Særligt i løsdriftsstalde er det vigtigt for rangordenens lavest stående individer i gruppen med tilstrækkelig område med strøelse, hvor hestene kan hvile sig

OL-hingsten Desperados pludseligt død