Fokus på opvarmning inden ridning

14-03-2019 07:49, af Cecilia Lindahl

Mit mål med mit koncept "Optimering af rytteren" er at skabe synlighed og forståelse for det, der kan hjælpe rytteren til bedre oplevelser, ridning og præstationer sammen med ponyen/hesten, uanset deres niveau, lyder det fra Lars Mars Johansen

Copyright Ridehesten.com

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten kan du læse Lars Mars Johansens artikelserie "Optimering af rytteren" kan du denne gang læse om, hvordan berider Hanne Dale har haft glæde af at få vejledning og hjælp til fysisk træning, udstrækning og opvarmning inden ridningen, samt hvordan hun vejleder og hjælper sine elever til optimering udover ridningen, ud fra de erfaringer og kompetencer hun selv har opbygget med træning.

Opvarmning inden ridningen
Lars har bragt et nyt fokus ind i min ridning mht. at lave opvarmningsøvelser, som giver mening, inden jeg sætter mig op på hesten.

Jeg har ikke tidligere haft opmærksomhed på opvarmningen inden jeg satte mig i sadlen, "man rider sig jo varm sammen med hesten" - men jeg har virkelig kunnet mærke at de øvelser som jeg laver nu kan hjælpe mig og giver mening. hvor jeg før havde dage, hvor jeg måske lige skulle bruge den første hest til at blive varmet op, har jeg nu fokus på at få varmet op inden, så det ikke skal gå ud over hesten. Det gør, at jeg med det samme kan fokusere på hesten og mærke eventuelle stivheder hos den. 

Hvornår skal man så lave opvarmningsøvelserne?
Jeg er tilhænger af, at man holder fuldt fokus på det man gør, og at man ikke lige laver noget opvarmning samtidig , mens man går med ponyen/hesten. Hold tingene adskilt således, at når du laver opvarmningsøvelser, så har du kun fokus på dig selv, og når du trækker eller rider ponyen/hesten, så har du kun fokus på den og jer.

Sådan gør du:
- Rytteren - er klædt op og klar til at ride
- Ponyen/hesten - er sadlet op og mangler kun trense
- Opvarmningsøvelserne - det tager 5-7 min. at lave øvelser alt efter, hvor meget du har brug for.
- Trensen sættes på, og du er klar til ridningen.

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten får du 10 forslag til øvelser, inden du sætter dig op i sadlen.

Læs også

Sådan opvarmer landstræneren til ridestævner

19-05-2019 13:17, af Cecilia Lindahl

Hvordan varmer du bedst din hest op på konkurrencedagen, så den kan præstere sit bedste? For landstræner Nathalie zu Sayn-Wittgenstein er nogle af kodeordene mange skridtpauser og shetlandsponytrav

Har din hest brug for lang opvarmningstid?

13-05-2019 09:34, af Cecilia Lindahl

Synes du din hest er ufokuseret/modvillig eller stiv/stram i starten af en træningsenhed, så overvej, hvad der går galt i kæden af vigtige elementer, lyder et godt råd fra Heike Wilde

Sådan træner du den uenergiske springhest

22-04-2019 09:29, af Cecilia Lindahl

Slås du med at få den uenergiske springhest til at gå fremad? eller  har du i stedet en springhest, der er lidt for heftig, når der er spring på banen? Så kan du lige nu få en række gode råd til at løse uddannelsesproblemerne

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Politirazzia ved Equitour Aalborg!

21-05-2019 12:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Er du på vej til Equitour Aalborg? Politiet tjekker alle, der ankommer for, om papirerne er i orden, så sørg for at have styr på alle dokumenter

Må tantestroppen bruges til stævner?

15-05-2019 20:29, af Kristine Ulsø Olsen

Hyggerem, tanterem, tryghedsrem eller bare stroppen? Kært barn har mange navne og det gælder også for den strop man kan sætte ved sadlens forsvidsel. Dansk Rideforbund har nu præciseret i den opdaterede version af dressurreglementet hvorvidt man må bruge denne ved stævner

Endnu en hest aflivet i Holstebro

14-05-2019 15:19, af Britt Carlsen

Hele "hestedanmark" holder vejret, mens der udspiller sig et drama i Holstebro Sportsrideklub. Den aggressive variant af Herpesvirus har nu kostet fem heste livet. I dag er en af klubbens elskede elevponyer blevet aflivet som en konsekvens af sygdommen

Algotssons hest kæmper for livet

14-05-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Da Sara Algotssons lastbil brændte på vejen hjem fra det internationale stævne i Sopot, Polen mistede den ene af hendes heste livet, mens den anden fortsat kæmper for overlevelse

Sejr til Dufour og Cassidy (video)

16-05-2019 19:25, af Kristine Ulsø Olsen

Cathrine Dufour har i denne weekend taget Atterupgaards Cassidy med til Aalborg Dressage Event, hvor ekvipagen i dag sejrede i CDI3* Grand Prix. Hør Dufour fortælle om dagens ridt samt det kommende DM, hvor hun har valgt kun at skulle have en hest med

To nye topheste til Anna Kasprzak