Fokus på opvarmning inden ridning

14-03-2019 07:49, af Cecilia Lindahl

Mit mål med mit koncept "Optimering af rytteren" er at skabe synlighed og forståelse for det, der kan hjælpe rytteren til bedre oplevelser, ridning og præstationer sammen med ponyen/hesten, uanset deres niveau, lyder det fra Lars Mars Johansen

Copyright Ridehesten.com

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten kan du læse Lars Mars Johansens artikelserie "Optimering af rytteren" kan du denne gang læse om, hvordan berider Hanne Dale har haft glæde af at få vejledning og hjælp til fysisk træning, udstrækning og opvarmning inden ridningen, samt hvordan hun vejleder og hjælper sine elever til optimering udover ridningen, ud fra de erfaringer og kompetencer hun selv har opbygget med træning.

Opvarmning inden ridningen
Lars har bragt et nyt fokus ind i min ridning mht. at lave opvarmningsøvelser, som giver mening, inden jeg sætter mig op på hesten.

Jeg har ikke tidligere haft opmærksomhed på opvarmningen inden jeg satte mig i sadlen, "man rider sig jo varm sammen med hesten" - men jeg har virkelig kunnet mærke at de øvelser som jeg laver nu kan hjælpe mig og giver mening. hvor jeg før havde dage, hvor jeg måske lige skulle bruge den første hest til at blive varmet op, har jeg nu fokus på at få varmet op inden, så det ikke skal gå ud over hesten. Det gør, at jeg med det samme kan fokusere på hesten og mærke eventuelle stivheder hos den. 

Hvornår skal man så lave opvarmningsøvelserne?
Jeg er tilhænger af, at man holder fuldt fokus på det man gør, og at man ikke lige laver noget opvarmning samtidig , mens man går med ponyen/hesten. Hold tingene adskilt således, at når du laver opvarmningsøvelser, så har du kun fokus på dig selv, og når du trækker eller rider ponyen/hesten, så har du kun fokus på den og jer.

Sådan gør du:
- Rytteren - er klædt op og klar til at ride
- Ponyen/hesten - er sadlet op og mangler kun trense
- Opvarmningsøvelserne - det tager 5-7 min. at lave øvelser alt efter, hvor meget du har brug for.
- Trensen sættes på, og du er klar til ridningen.

I denne måneds udgave af magasinet Ridehesten får du 10 forslag til øvelser, inden du sætter dig op i sadlen.

Læs også

Rikke Haastrup i Sires of the World (video)

19-09-2019 18:43, af Britt Carlsen

54 kårede hingste er i år tilmeldt den præstigefyldte hingsteklasse Zangersheide Sires of the World, og i dag blev der redet opvarmning/kvalifikation til fredagens finale

Fin start på springstævnet hos Absolute Horses

31-07-2019 19:00, af Cecilia Lindahl

De internationale ryttere var i ilden fra morgenstunden, mens DM-rytterne nøjedes med opvarmning

Sporten har ændret sig – det accepteres ikke

14-07-2019 14:19, af Cecilia Lindahl

I år vil der være endnu større fokus på opvarmningsbanerne ved CHIO Aachen, der sidste år var et stort samtaleemne på de sociale medier efter ukorrekt opvarmning blandt enkelte ryttere

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

May Sherif føl født på Tasmanien

19-09-2019 13:04, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Den verdenskendte elitehingst May Sherif DVE 250, som har været død i ca. 15 år, har fået et afkom på Tasmanien og to mere er på vej

Bruger din hest solbriller som Cassidy?

20-09-2019 14:13, af Annika Knudsen Lorentsen

Cathrine Dufour har i samarbejde med Trolle Company iført Atterupgaards Cassidy de smarte solbriller fra eQuick. Solbrillerne eYysor er den perfekte øjenbeskyttelse til den aktive hest, og det ser da også ud til at Cassidy er godt tilfreds med hestesolbrillerne

Overlegen sejr til Dufour på Helgstrand-hingst

15-09-2019 15:30, af Cecilia Lindahl

Det var stævnedebut og en sejr sikker til Cathrine Dufour og den 6-årige Helgstrand hingst Samuel ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 6 års dressurheste i dag

Todt køresyg på Zangersheide

19-09-2019 10:21, af Britt Carlsen

Den ene lastbil fra Stutteri Ask kom til at holde i kø på motorvejen i mange timer, og det betyder, at Todt un Prince Ask ikke kommer til start i Sires of the World da han behandles for køresyge/transportsyge

OL-rytter suspenderet efter mishandling

19-09-2019 15:17, af Cecilia Lindahl

Den belgiske militaryrytter Joris Vanspringel er suspenderet efter mishandling af en pony under en militaryclinic tilbage i november 2018

Rekorder og 10. gang til DM for vallakken Lasse

19-09-2019 09:45, af Annika Knudsen Lorentsen

I den kommende weekend løber DM i military af stablen hos Sportsrideklubben, og i den forbindelse sætter to ekvipager rekord, da de også deltog ved DM i TREC i sidste uge. For Niels Goldschmidt og hesten Lasse er det desuden 10. gang de deltager ved DM i military

92 finalister klar til dressurchampionatet

16-09-2019 14:01, af Thomas Bach Jensen

Når finalen i Pavo og Dansk Ride Forbunds Championater for ungheste afholdes på Blue Hors i uge 41, vil 92 unge dressurheste kæmpe om placeringerne i de fire alderskategorier for 4-, 5-, 6-, og 7-års heste. Se alle de udtagne heste her

Suveræn sejr til Hesselhøj Gnags

14-09-2019 19:56, af Cecilia Lindahl

Det var en stensikker og suveræn sejr til Allan Grøn og Hesselhøj Gnags ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 4 års dressurheste i dag

Ponyerne kæmper for DM-medaljerne

14-09-2019 21:47, af Cecilia Lindahl

DM i ponydressur for hold er i gang, og foreløbig fører Karlslunde Rideklub, der fører DRF-mesterskabet i ponydressur for klubhold

” Han er bestemt en OL-kandidat” (VIDEO)

14-09-2019 14:03, af Cecilia Lindahl

– Han vil bestemt være en Toyko-kandidat – hvorfor ikke!, sådan fortæller den olympiske mester Charlotte Dujardin efter sejren på staldens nye stjerne Gio ved de britiske dressurmesterskaber denne weekend