Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

Copyright Ridehesten.com

Romerne havde én måde, mayaerne havde en anden, nordamerikanske indianere havde en tredje og det antikke Kina havde en fjerde, og nårh ja så har vi jo også en i dag. Hvis du har nogen som helst relation til et hestemenneske, så er det nok gået op for dig, at de repræsenterer et HELT andet forhold til tid – en total mangel på tidsfornemmelse. På dette punkt er hestemennesker nemlig dybt upålidelige! ”Jeg skal lige være færdig i stalden. Det tager nok en time”. Lyder det bekendt? Så ved du også at det som regel varer to, eller tre hvis man er rigtig ”heldig”.

Når snakken falder på dette emne, så vil min hustru igen og igen minde mig om et meme, som hun havde set på Facebook – og selvfølgelig med det samme sendte til mig som forklaring på alt.
Kort fortalt er det en sms sendt fra en hestepige til sin mand: ”Hej skat, jeg er færdig i stalden om en time. Hvis jeg ikke er hjemme der, så læs sms’en igen – så passer det stadig.”

Nu jeg tænker over det, så er der jo egentlig ikke så stor forskel på hestepiger og DSB. Hold da op man kan lave mange sammenligninger med hestepiger og alt muligt. For er vi ikke mange, som har prøvet at stå på en perron, og set på skærmen at toget er få minutter forsinket. Når de få minutter er gået lægges endnu et par minutter til. Sådan fortsætter det bare – min rekord er halvanden time, hvor forsinkelsen steg med 5-7 minutter ad gangen.

Hvorfor er det så sådan? Herhjemme hos os er en tilbagevendende undervurdering af, hvor lang tid nogle ting reelt tager i stalden. ”Ej skat, vi skal bare lige. Det tager fem minutter.” NEJ, det gør det ikke! For i de fem minutter du lover, der har du ikke indregnet nus og klø med hesten som tilsyneladende er en hests måde at lade op til nogen som helst form for aktivitet eller pludselig opdagelse af at der mangler vand (eller hø, eller muges, eller mad, eller pandelokken sidder forkert, et pludseligt behov for opdragelse af hesten eller hvad der mon kan findes på af pludselige indfald af opgaver). Alle de der ekstra små / store ting som hestepiger tilsyneladende kan opdage spontant hver eneste dag er ALDRIG indregnet i de tidshorisonter de lover dig, så ved du det!

Lige det her punkt er nok et af de punkter, hvor min hustru og jeg passer aller dårligst sammen. Jeg er den type, som helst står udenfor på gaden i 15 minutter inden en aftale. Jeg har altid min e-bogs læser med mig, for så har jeg noget at tage mig til i ventetid (mere om den e-bogslæser i et senere blogindlæg, for den er vigtig!). Lad os bare sige at min tilgang til mødetider og hvor meget råderum man bør indregne i sine planer ikke er super kompatible med en hestepiges verden.

Så alt i alt er det vigtige for dig at huske, når du har med hestepiger at gøre: Når de giver dig en tidshorisont for nogen som helst aftale, så antag at det ikke kommer til at holde. Når først du har erkendt det, vil en helt ny fase i dit liv begynde, og din integration i hesteverdenen er i gang.

For i hesteverdenen gælder der en helt anden form for tidsberegning, og den er på hestens betingelser / resultat af massivt dårlig planlægning (hvilket også er tilfældet for mange hestepiger…).

I mange år troede man, at den kalender som mayaerne havde sluttede i 2012 med Dommedag. Én ting er i hvert fald sikkert. Hvis hestepiger havde udgjort deres egen civilisation med egen tidsregning, og der var fastsat et tidspunkt for Dommedag – så var den blevet forsinket. For vi ved jo alle sammen, ”jeg skal baaare lige…”

Følg med i det daglige på min Facebookside: ”Fra bydreng til bonderøv”

Læs også

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

”Skal du med til stævne i weekenden?”

06-08-2019 08:16, af Philip Chr. Ulrich

(ja, det skal du). For rigtig mange hestefolk er weekender lig med stævneaktivitet. For os ikke-hestemennesker som alligevel befinder os i dette parallelunivers, er stævner lig med en masse spørgsmål

Helgstrand: Talent er ikke lig med penge

16-04-2009 12:03, af Grethe Næsby
De bedste internationale heste er i dag i en prisklasse, hvor kun få kan være med. De kan dog stadig ikke gå konkurrence uden flid og talent fra rytterens side, beretter Ulf Helgstrand i sin nyeste blog

Hvad ved jeg egentlig om heste?

28-05-2019 07:57, af Philip Chr. Ulrich

Mød Ridehestens nye blogger Philip Chr. Ulrich, han er gift med en hestepige og sammen bor de på en gård med heste, han er blevet forvandlet fra bydreng til bonderøv

Når det hele vender

30-09-2018 17:38, af Sabrina Lindhardt

Det kan hurtigt gå rigtig galt på en ganske almindelig ridetur, og det gjorde det en ganske almindelig onsdag for Sabrina. Vest og hjelm var hendes redning - få et ærligt indblik, når tingene ikke helt går som planlagt

Er bloggernes virkelighed virkelig?

13-06-2015 08:09, af Nina Marie Villadsen

Når nogle bloggere til tider fremstår fejlfrie og perfekte på deres sider, skaber det altså et glansbillede, som de unge ryttere kan fejlfortolke, som at være en ucensureret virkelighed

Blog: En ekstra travl måned

08-05-2018 12:13, af Amira Aasted

En fuld stævnekalender, kursus hos Hasse Hoffmann og  konfirmation har givet Ridehesten Juniors faste blogger Amira sved på panden. Læs alt om Amiras særdeles travle måned

Nye blog-profiler på Ridehesten.com

12-01-2012 10:31, af Signe Wiese
På Ridehesten.com er vi i fuld gang med at udvikle vores nye BLOG, og vi er rigtig glade og stolte over at kunne præsentere vores to nyeste bloggere - Nel ten Stroete og Stinna Tange Kaastrup

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

May Sherif føl født på Tasmanien

19-09-2019 13:04, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Den verdenskendte elitehingst May Sherif DVE 250, som har været død i ca. 15 år, har fået et afkom på Tasmanien og to mere er på vej

Bruger din hest solbriller som Cassidy?

20-09-2019 14:13, af Annika Knudsen Lorentsen

Cathrine Dufour har i samarbejde med Trolle Company iført Atterupgaards Cassidy de smarte solbriller fra eQuick. Solbrillerne eYysor er den perfekte øjenbeskyttelse til den aktive hest, og det ser da også ud til at Cassidy er godt tilfreds med hestesolbrillerne

Overlegen sejr til Dufour på Helgstrand-hingst

15-09-2019 15:30, af Cecilia Lindahl

Det var stævnedebut og en sejr sikker til Cathrine Dufour og den 6-årige Helgstrand hingst Samuel ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 6 års dressurheste i dag

Todt køresyg på Zangersheide

19-09-2019 10:21, af Britt Carlsen

Den ene lastbil fra Stutteri Ask kom til at holde i kø på motorvejen i mange timer, og det betyder, at Todt un Prince Ask ikke kommer til start i Sires of the World da han behandles for køresyge/transportsyge

OL-rytter suspenderet efter mishandling

19-09-2019 15:17, af Cecilia Lindahl

Den belgiske militaryrytter Joris Vanspringel er suspenderet efter mishandling af en pony under en militaryclinic tilbage i november 2018

Rekorder og 10. gang til DM for vallakken Lasse

19-09-2019 09:45, af Annika Knudsen Lorentsen

I den kommende weekend løber DM i military af stablen hos Sportsrideklubben, og i den forbindelse sætter to ekvipager rekord, da de også deltog ved DM i TREC i sidste uge. For Niels Goldschmidt og hesten Lasse er det desuden 10. gang de deltager ved DM i military

92 finalister klar til dressurchampionatet

16-09-2019 14:01, af Thomas Bach Jensen

Når finalen i Pavo og Dansk Ride Forbunds Championater for ungheste afholdes på Blue Hors i uge 41, vil 92 unge dressurheste kæmpe om placeringerne i de fire alderskategorier for 4-, 5-, 6-, og 7-års heste. Se alle de udtagne heste her

Suveræn sejr til Hesselhøj Gnags

14-09-2019 19:56, af Cecilia Lindahl

Det var en stensikker og suveræn sejr til Allan Grøn og Hesselhøj Gnags ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 4 års dressurheste i dag

Ponyerne kæmper for DM-medaljerne

14-09-2019 21:47, af Cecilia Lindahl

DM i ponydressur for hold er i gang, og foreløbig fører Karlslunde Rideklub, der fører DRF-mesterskabet i ponydressur for klubhold

” Han er bestemt en OL-kandidat” (VIDEO)

14-09-2019 14:03, af Cecilia Lindahl

– Han vil bestemt være en Toyko-kandidat – hvorfor ikke!, sådan fortæller den olympiske mester Charlotte Dujardin efter sejren på staldens nye stjerne Gio ved de britiske dressurmesterskaber denne weekend