Når man efterlades alene med farmen

27-03-2020 19:55, af Philip Chr. Ulrich

Hvis du har slået pjalterne sammen med en hestepige, og I endda har købt et sted sammen, hvor hestene også bor, så kan det være du kommer i denne situation: fruen vil gerne ud og hyppe hoppe (eller danse) et eller andet sted i Danmark

Copyright Ridehesten.com
Se flere nyheder efter annoncen

Det gik med al hast, at min søde hustru fik besked om at hun kunne komme med til stævnet i Herning. Fra hun fik beskeden, til hun var afsted mod motorvejen og stævnebanen, gik der under et døgn. Så kunne jeg stå tilbage på farmen med flokken. På et døgn gik jeg altså fra at være rundt i diverse medier og tale amerikansk politik og min nye bog til at skulle stå for at holde styr på stalden.

Tirsdag den 3. marts havde været noteret i min kalender igennem lang tid. Som USA-kommentator var den markeret, fordi det var den såkaldte ”Super Tuesday” i USA, hvor 14 delstater samme dag skulle stemme om, hvem de mente skulle være deres præsidentkandidat. Og derudover var dagen markeret i kalenderen, for det var også dagen for udgivelsen af en ny stor bog om amerikanske præsidenter, som jeg har været redaktør på. Alt dette betød også, at jeg skulle i Go’ Morgen Danmark og tale om valget og bogen, og videre til Radio100 og Nova FM om samme emner.
Men, men, men, det største kryds i kalenderen i vores lille hjem var sat af min hustru, fordi det var sidste dag, hvor der kunne komme besked om deltagelse til stævnet i Herning.

Og det gjorde der sandelig! Tirsdag kom jeg hjem og var pænt baldret efter at have været oppe kl. 4 for at være i et tv-studie kl. 6, men da beskeden kom fra Herning, så blev tempoet tvunget op i gear. Så kommer man da i hvert fald ned på jorden igen, hvis man skulle være blevet lidt for højtflyvende af at tilbringe formiddagen som ”ekspert i amerikansk politik”. Så kan hestepiger bringe en ned på jorden igen, som da min hustru gjalder til mig i sin arbejdsiver: ”Kan du ikke lige fjerne lort i traileren?” – ”øh, jo. Så går jeg lige ind og klæder om fra jakkesættet…”

Se flere nyheder efter annoncen

Nå, men så står man lige med ansvaret for de der væsner, som trods deres størrelse og kræfter jo er noget af det mest hjælpeløse – men samtidig voldsomt manipulerende overfor os som ikke er vant til at omgås heste, og ikke altid er super skarpe til at aflæse dem.

En vigtig del af opgaven i disse dage var f.eks. at give hestene hø. Lad mig lige indskyde her, at der næsten ikke er nogen anden opgave i stalden, som jeg HADER mere end at give hø. Det er besværligt at håndtere, det kradser og finder vej alle steder i ens tøj – selv det man ikke har haft på i stalden! Flere gange har jeg prøvet at hænge min jakke op i garderoben på arbejde, for så at se hø drysse ned på gulvet nedenunder. Behøver jeg sige, at mit ry som en bonderøv var ret garanteret derefter? Det er forfærdeligt at give hø, og nu havde jeg ansvaret for at give hø til hele stalden.

Og så kommer vi til, hvordan disse væsner er voldsomt manipulerende. For hvis man ikke lige er vant til at stå med al arbejdet i stalden, så skal man de første par dage holde tungen lige i munden for at huske det hele – jeg skal i hvert fald. Og jeg går f.eks. meget op i at hestene får mad, mens jeg er alene med dem. De skal sat’me ikke sulte! Meget må de beskylde mig for, men ikke at jeg ikke har fodret dem! Men, men, men, derfor sørger jeg jo for at fodre dyrene, og så laver jeg andre ting. Men fordi man så kan miste overblikket lidt som uerfaren hestepasser, så griber hestene straks muligheden, som de manipulerende væsner de er. ”Neeej, jeg har ikke fået mad. Kan du ikke se hvor udsultet jeg er? Du glemte sikkert også at fodre mig i går, så du må give mig EKTRA meget i dag!” Grr… Det er jo total feje hold. Nå, men jeg tror dog ikke, at nogen heste fik to gange mad på én aften, og der var heller ingen af dem, som døde af sult.
Så alt i alt kan man vel godt tælle det som en succes.

Læs også

Hvad skal du vide i folingssæsonen?

05-06-2020 10:41, af Philip Chr. Ulrich

Hvis du tror, at du ved at læse denne blog, vil få kvalificeret input til folinger og efterfølgende insemineringer, så må jeg desværre skuffe dig. Kvalificeret information har jeg intet af. Men jeg kan fortælle om, hvad man som pårørende i denne tid skal være forberedt på

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

Nytårsforsæt for ridepigen - ifølge den bedre halvdel

06-01-2020 16:32, af Philip Chr. Ulrich

Det er sæson for gode intentioner, når vi alle her i januar laver nytårsforsæt, som skal føre til en eller anden ændring i vores tilværelse for det bedre

Blog: En lærerig weekend

22-03-2019 12:24, af Johanne Kofod Jensen

Weekenden har budt på årets første Ecco Cup for mig og mine to ponyer. Nogle udfordringer på banen ville tidligere have gjort mig nervøs. I stedet bruger jeg Rasmus Baggers gode råd, og det har faktisk været en lærerig weekend

Hvordan kan man udnytte tiden bedst muligt med sin hest, når den er skadet?

19-03-2019 11:26, af Rebecca Sofie Larsen

Har du også svært ved at finde ud af, hvordan du skal stimulere din hest, når den står med en skade? Jeg fortæller i denne blog om, hvad jeg har gjort for at stimulere min skadede hest

Blog: Til landsstævne i Vejle

11-02-2019 07:18, af Amira Aasted Jespersen

Blogger Amira Aasted har denne måned været til landsstævne i Vejle. Et stævne, der på mange måder har været lærerigt for det unge talent. Læs alt om stævnet i hendes blog

Blog: Besøg hos Blue Hors

20-09-2018 07:52, af Johanne Jensen

Ridehesten Juniors faste blogger, Johanne har været på et spændende besøg hos Blue Hors. Læs alt om turen, og hvad hun har taget med hjem af tips og tricks

Anden træningssamling i Talent Syd

30-07-2020 12:07, af Caroline Marker

Den 12. juli var der træningssamling for springrytterne i Talent Syd. Denne gang blev samlingen afholdt på Louiselund Ridecenter i Haderslev. En dag vi alle havde ventet spændt på, da corona har fyldt en del på det sidste. Efter lidt bøvl med at finde en træningsdag blev den 12. juli endelig aktuel

Blog: Det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger

15-02-2019 21:23, af Rebecca Sofie Larsen

For Rebecca handler det ikke om at finde den perfekte hest, men om at se muligheder i stedet for begrænsninger

Blog: Toppers comeback!

07-08-2018 21:28, af Amira Aasted

Så kom dagen, hvor Topper igen indtog stævnebanerne. Det var en længe ventet dag for både Topper, men i den grad også Amira, der har savnet alt det der. Læs alt om den store dag

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dufour: Det er benhårdt arbejde der gør forskellen

19-10-2020 11:26, af Annika Knudsen Lorentsen

(video) I anledning af weekendens World Cup-stævne på Vilhelmsborg, hvor Cathrine Dufour sejrede to gange i sadlen på den 10-årige vallak Bohemian, har DR Sporten bragt et indslag med den hårdtarbejdende rytter

10-tallerne stod i kø – da Dufour red sejren hjem

17-10-2020 21:24, af Britt Carlsen

I et stjernespækket felt anført af verdensranglistens nr. 1, Isabell Werth fra Tyskland, dansede danske Cathrine Dufour og Bohemian fra konkurrenterne med deres tredje internationale Grand Prix i træk til over 83%

Fire formidable hopper (Opdateret!)

18-10-2020 10:10, af Hannah Duelund Liltoft

Hvor tit er det egentlig man ser mormor gå i sporten, sammen med sit afkom? Det er ikke tit - men det skete sidste weekend, og endda med den yngste i USA

Hvad betyder ny COVID-19-situation for ridesporten?

23-10-2020 19:34, af Thomas Bach Jensen

På aftenens pressemøde offentliggjorde myndighederne en række stramninger af de gældende COVID-19-retningslinjer og indførte desuden en række nye tiltag. Dansk Ride Forbund går i dialog med Dansk Idrætsforbund for hurtigst muligt at kunne give en videre udmelding

Landstræneren og eleven går sammen

21-10-2020 18:30, af Hannah Duelund Liltoft

Dennis Fisker der i uge 42 var repræsenteret til World Cup stævnet på Vilhelmsborg er en travl herre. Tirsdag aften gav han en lektion i opdragelse af forældre og et anderledes indblik i livet som landstræner

Lone Bang over 80% i dramatisk afslutning (video)

18-10-2020 15:08, af Britt Carlsen

Dommerne måtte samles efter Lone Bang Larsens ridt for at beslutte, hvordan hendes afslutning skulle bedømmes - Bakkely's Onandt eksploderede da publikum begyndte at klappe i begejstring over et flot ridt

Viva Vilhelmsborg og Cathrine Dufour som red sejren hjem(video)

18-10-2020 17:19, af Britt Carlsen

Hun gjorde det igen, Cathrine Dufour - dansede til sejr på hjemmebanen med Bohemian i FEI World Cup kür. Og hun henviste de to tyske mestre Isabell Werth og Jessica von Bredow-Werndl til de næste pladser, mens Carina Cassøe Krüth leverede en pragt præstation til fjerdepladsen

Tyskland har sat et stærkt UVM-hold

20-10-2020 19:42, af Thomas Bach Jensen

For første gang siden 2015 afvikles verdensmesterskaberne for ungheste (UVM) i dressur i Tyskland, hvor det i december løber af stablen i byen Verden. Tyskerne stille med tidligere medaljevindere som Revolution Secret

Præmiehingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 16:16, af Hannah Duelund Liltoft

En af præmiehingstene fra Hannoveranerhingstekåringen, blev efterfølgende udbudt på den spektakulære auktion over springhingste i Verden, Torsdag aften. Én af hingstene endte på dansk grund

En ny begyndelse