Nytårsforsæt for ridepigen - ifølge den bedre halvdel

06-01-2020 16:32, af Philip Chr. Ulrich

Det er sæson for gode intentioner, når vi alle her i januar laver nytårsforsæt, som skal føre til en eller anden ændring i vores tilværelse for det bedre

Copyright Ridehesten.com

Alle jer hestepiger har det sikkert også. I skal huske noget i jeres ridning, som skal gøres bedre. I skal huske at få pudset saddeltøjet noget mere i år end sidste år. I skal have ordnet det dækken som gik i stykker på folden for noget tid siden, som I ikke lige har fået ordnet, fordi I alligevel har en million andre dækkener, som I kan bruge i stedet.

Men jeg vil her tillade mig at komme med nogle forslag til nytårsforsæt, som jeres bedre halvdele måske ville sætte pris på. Medmindre de også er hestemennesker, i hvilket tilfælde de jo allerede er udenfor pædagogisk rækkevidde.

  • ”I 2020, når jeg siger ’jeg er hjemme om en time’, så mener jeg en time”. Vi har snakket om det før. I er jo afsindigt dårlige til at vurdere, hvor lang tid ting tager i stalden. I snakker og snakker, og så skal der rides en (eller flere heste), så skal der muges, så skal der gives mad, så skal der redes hår, så skal der (indsæt selv en af de 10 millioner ting I tilsyneladende kan få tiden til at gå med i en stald). Som ikke-hestemenneske er jeg stadig ikke helt klar på hvordan min hustrus tidsregning hænger sammen, jeg ved bare at den ikke gør det.
  • ”Jeg vil huske at tage hånd om min bedre halvdel ude til stævner”. Som ikke-hestemenneske kan man være pænt tabt på en stævneplads. Der er en masse heste som render rundt med ryttere på ryggen som har minimalt overskud til, at man står i vejen for dem. Eller hjælpere som har endnu mindre overskud og overblik, og derfor potentielt set kan støde ind i en, hvis man står i vejen, med større kraft end det 500 kilo flugtdyr, som rytteren sidder ovenpå.
  • ”Jeg vil i højere grad huske min ’hestesprog til dansk’ ordbog, når jeg taler med min bedre halvdel”. Vær nu ærlige. De fleste af de ord og udtryk I går og bruger omkring hestene eksisterer jo ikke i virkeligheden. De har ikke nogen mening, men I er bare blevet enige om at sige dem, for at forvirre os stakler som ikke ved noget om heste. Det er ligesom med advokater. De siger alt muligt volapyk, som jeg heller ikke er overbevist om eksisterer i virkeligheden, men til gengæld er de virkelig dyre i drift, mens de taler sort. Det lyder sgu næsten som hestepiger.

(Her finder vi jo så nok også roden til nogle af mine problemer. Jeg er gift med en juridisk uddannet hestepige…)

Det var et lille hurtigt blogindlæg med nogle forslag til nytårsforsæt. Fortsæt gerne listen selv – eller tag jeres bedre halvdel med på råd. Jeg er sikker på, at der er masser af forslag derude.

Læs også

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

Så du vil fri til en hestepige? Good luck with that

19-11-2019 10:47, af Philip Chr. Ulrich

Facebook mindede mig for nyligt om, at det den 6. november var to år siden, at jeg havde friet til min hustru. Det bragte selvfølgelig mange tanker frem om perioden op til og de mange overvejelser man har

Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

På ridelejr får man nye venner og nye inputs

13-08-2019 11:02, af Camilla Tiefensee Schrøder

Johanne Kofod Jensen fortæller i dette blogindlæg om de skønne ridelejre, hun har været på i sommerferien. Den ene af dem var hun selv med til at holde for børnene på sin lillesøsters rideskole, og det var både sjovt og lærerigt

Praktik hos Blue Hors

11-04-2019 12:14, af Amira Aasted Jespersen

I denne uge kommer du indenfor hos Blue Hors sammen med Amira Aasted Jespersen, der er netop er i praktik. Få et helt særligt indblik i dagligdagen hos Blue Hors og hør meget mere om, hvordan Amiras nye hest har det på Blue Hors, for den er nemlig med

At være hjælper til distancestævner

25-09-2019 17:23, af Rikke Arkesteijn

Jeg har i nogle af mine tidligere blogindlæg skrevet om mine hjælpere til stævner, og vi er altid afsted som et samlet team til stævnerne. I dette blogindlæg vil jeg uddybe hjælperens rolle til distancestævner, og forklare hvorfor det er vigtigt at have hjælpere med til stævner

Blog: Tips til en bedre tøjlekontakt

05-06-2018 20:16, af Line Hermann Hass

En fast læser på Ridehesten Junior har skrevet ind til Grand Prix-rytter Line Hass for at få tips til en bedre tøjlekontakt. Læs det spændende blogindlæg og få en masse inspiration til din daglige træning

Har du set Ridehestens blog?

02-04-2019 15:25, af Annika Knudsen Lorentsen

Her på Ridehesten.com finder du vores nye bloggersite, hvor du kan møde forskellige folk fra hesteverdenen. De tager dig ind i deres hverdag, hvor de blogger omkring deres erfaringer, oplevelser og meget mere

Blog: Ecco Cup og pony prøvning

17-10-2018 09:43, af Johanne Jensen

Ridehesten Juniors blogger Johanne har netop været til Ecco Cup på Aurora med flotte resultater. Efterårsferien byder også på noget spændende - Johanne skal nemlig have et par ponyer på prøve

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl
26 87 57 90
cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste og ejer medtaget efter trafikulykke

20-01-2020 08:13, af Annika Knudsen Lorentsen

I starten af sidste uge berettede vi om en trafikulykke der var sket på Vestsjælland, hvor en 31-årig mand mistede livet efter han kørte frontalt ind i en firhjulstrækker med hestetrailer. Her blev det meldt ud at hestene i traileren var okay, men virkeligheden er en anden fortæller ejer og fører af firhjulstrækkeren

Iben Salling Syrik formodes dræbt

17-01-2020 18:29, af Thomas Bach Jensen

Springrytteren Iben Salling Syrik, der i december måned blev fundet død i et sommerhusområde i Midtjylland, formodes af sin familie at måtte lade livet ufrivilligt

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

Agnete Kirk Thinggaard trives i Florida (video)

21-01-2020 07:22, af Thomas Bach Jensen

Blue Hors-dressurrytter Agnete Kirk Thinggaard har gjort status på sit ophold i Florida og fortæller her om, hvordan hun og hestene trives i det vanedannende dejlige klima og om hendes forestående stævnestart med tre avlshingste

To topplaceringer til Agnete Kirk i Wellington

23-01-2020 18:28, af Camilla Tiefensee Schrøder

Agnete Kirk Thinggaard red i dag sin første Grand Prix ved Global Dressage Festival i Wellington med Blue Hors Olymbrio og Blue Hors Zatchmo, og hun sluttede i top-4 på begge heste

Flotte Grand Prix-debuter i Esbjerg (video)

17-01-2020 21:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev debutant-heste der tog sig af de bedste placeringer i Grand Prix-klassen ved landsstævnet i Esbjerg i dag, sejren gik til Blue Hors St. Schufro redet af Nanna Skodborg Merrald, mens den bare 8-årige hingst Ferrari placerede sig som nr. 2 med Andreas Helgstrand i sadlen

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser