Nytårsforsæt for ridepigen - ifølge den bedre halvdel

06-01-2020 16:32, af Philip Chr. Ulrich

Det er sæson for gode intentioner, når vi alle her i januar laver nytårsforsæt, som skal føre til en eller anden ændring i vores tilværelse for det bedre

Copyright Ridehesten.com

Alle jer hestepiger har det sikkert også. I skal huske noget i jeres ridning, som skal gøres bedre. I skal huske at få pudset saddeltøjet noget mere i år end sidste år. I skal have ordnet det dækken som gik i stykker på folden for noget tid siden, som I ikke lige har fået ordnet, fordi I alligevel har en million andre dækkener, som I kan bruge i stedet.

Men jeg vil her tillade mig at komme med nogle forslag til nytårsforsæt, som jeres bedre halvdele måske ville sætte pris på. Medmindre de også er hestemennesker, i hvilket tilfælde de jo allerede er udenfor pædagogisk rækkevidde.

  • ”I 2020, når jeg siger ’jeg er hjemme om en time’, så mener jeg en time”. Vi har snakket om det før. I er jo afsindigt dårlige til at vurdere, hvor lang tid ting tager i stalden. I snakker og snakker, og så skal der rides en (eller flere heste), så skal der muges, så skal der gives mad, så skal der redes hår, så skal der (indsæt selv en af de 10 millioner ting I tilsyneladende kan få tiden til at gå med i en stald). Som ikke-hestemenneske er jeg stadig ikke helt klar på hvordan min hustrus tidsregning hænger sammen, jeg ved bare at den ikke gør det.
  • ”Jeg vil huske at tage hånd om min bedre halvdel ude til stævner”. Som ikke-hestemenneske kan man være pænt tabt på en stævneplads. Der er en masse heste som render rundt med ryttere på ryggen som har minimalt overskud til, at man står i vejen for dem. Eller hjælpere som har endnu mindre overskud og overblik, og derfor potentielt set kan støde ind i en, hvis man står i vejen, med større kraft end det 500 kilo flugtdyr, som rytteren sidder ovenpå.
  • ”Jeg vil i højere grad huske min ’hestesprog til dansk’ ordbog, når jeg taler med min bedre halvdel”. Vær nu ærlige. De fleste af de ord og udtryk I går og bruger omkring hestene eksisterer jo ikke i virkeligheden. De har ikke nogen mening, men I er bare blevet enige om at sige dem, for at forvirre os stakler som ikke ved noget om heste. Det er ligesom med advokater. De siger alt muligt volapyk, som jeg heller ikke er overbevist om eksisterer i virkeligheden, men til gengæld er de virkelig dyre i drift, mens de taler sort. Det lyder sgu næsten som hestepiger.

(Her finder vi jo så nok også roden til nogle af mine problemer. Jeg er gift med en juridisk uddannet hestepige…)

Det var et lille hurtigt blogindlæg med nogle forslag til nytårsforsæt. Fortsæt gerne listen selv – eller tag jeres bedre halvdel med på råd. Jeg er sikker på, at der er masser af forslag derude.

Læs også

Hvad skal du vide i folingssæsonen?

05-06-2020 10:41, af Philip Chr. Ulrich

Hvis du tror, at du ved at læse denne blog, vil få kvalificeret input til folinger og efterfølgende insemineringer, så må jeg desværre skuffe dig. Kvalificeret information har jeg intet af. Men jeg kan fortælle om, hvad man som pårørende i denne tid skal være forberedt på

Når man efterlades alene med farmen

27-03-2020 19:55, af Philip Chr. Ulrich

Hvis du har slået pjalterne sammen med en hestepige, og I endda har købt et sted sammen, hvor hestene også bor, så kan det være du kommer i denne situation: fruen vil gerne ud og hyppe hoppe (eller danse) et eller andet sted i Danmark

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

Ponyfar - Digital stalking to Go!

26-06-2020 16:55, af Ponyfar

Ponyfar, kender du de to apps, der hedder ”DRF Dressur” og ”Equipe”? Hvis ikke så er det vist på tide....

Opstilling og indvirken DEL1

06-12-2018 09:18, af Line Hermann Hass

Har du brug for hjælp til at forbedre din opstilling og indvirken på hesten? Så giver Grand Prix rytter Line Hermann Hass en række gode råd til rytterens opstilling fra top til tå

Er bloggernes virkelighed virkelig?

13-06-2015 08:09, af Nina Marie Villadsen

Når nogle bloggere til tider fremstår fejlfrie og perfekte på deres sider, skaber det altså et glansbillede, som de unge ryttere kan fejlfortolke, som at være en ucensureret virkelighed

Blog: 6 tips til at gøre den stive hest blød og smidig at ride på

07-03-2018 06:43, af Cecilia Lindahl

Christina Christensen var den heldige vinder af en gratis undervisningslektion hos Line. Christinas hest hedder Dnzel, de rider LA4 og er godt på vej mod MB. I lektionen forklarede Line lidt om, hvordan Christina kunne bruge højre schenkel til at ride Denzel mere smidig i højre skulder. Få flere tips smidiggørelse på Ridehesten Junior

Blog: Jagt i England

14-03-2018 15:29, af Stephanie Cornaby Elster

Ridehesten Juniors faste blogger Stephanie, der til daglig bor i England, har redet indtil flere jagter i Danmark - og nu har hun også været på jagt i England - hør om de mange forskelle, der er på danske og engelske jagter i denne måneds blogindlæg fra Stephanie

Blog: Vejen tilbage i sadlen

15-10-2018 20:59, af Sabrina Lindharth

Sabrina har efter et grimt styrt pådraget sig en hjernerystelse, piskesmæld i nakken og forstuvede samtlige muskler omkring rygsøjlen. Nu har hun kæmpet sig tilbage i sadlen

Blog: Topper til DM

07-09-2018 11:53, af Amira Aasted

Amira og Topper har været til endnu et DM, men denne gang var det med stævnestart efter længere tids pause. Måneden har også budt på ophør af et spændende samarbejde med Stutteri Enshøj

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kristin Andresen har vundet voldgiftssag

10-07-2020 14:29, af Thomas Bach Jensen

I en voldgiftssag har Kristin Andresen fået medhold i en tvist med det tyske hannoveraneravlsforbund

Hest aflivet efter fald fra trailer

08-07-2020 15:05, af Thomas Bach Jensen

I formiddag faldt en hest af en trailer under kørsel på landevejen på Lolland, hvor hesten havde sparket rampen af og derefter rev sig løs. Hesten måtte aflives efter fald fra traileren

Alexander Godsk er en ambitiøs ung mand

07-07-2020 07:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Den unge springrytter, Alexander Godsk, er bosat på sine forældres gård på Fyn, og her træner han flittigt for at holde sig selv og sine heste i form til at ride med på højt niveau, og trods sin unge alder, har han allerede flere gange vundet i de højeste seniorklasser

Med Ridehesten hos Nordentoft (video)

05-07-2020 14:48, af Thomas Bach Jensen

Du kan komme med magasinet Ridehesten på besøg hos Nordentoft Equestrian på Krastrup Herregaard i det nye julinummer af magasinet, der netop er på gaden nu

Lige ret for alle sportsgrene i Danmark, tak!

08-07-2020 12:30, af Britt Carlsen

Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand retter en skarp kritik mod de ulige retningslinjer i forhold til forsamlingsforbuddet, hvor der åbnes op for tilskuerantallet – kun til fodboldkampe

Ponyfar - Tour De Dufour