Intet stævne uden hjælpere

16-08-2020 09:01

Rikke Arkesteijn

Sådan lyder det når stævnearrangørerne går i gang med at arrangere stævner. For ikke ret lang tid siden var jeg med som hjælper til et stævne, og jeg vil i dette blogindlæg fortælle, hvorfor jeg synes det er en rigtig god ide at melde sig som frivillig hjælper

Copyright Ridehesten.com
Foto: privat
Nyheden fortsætter efter annoncen

I forbindelse med at et stævne skal arrangeres og ikke mindst afholdes, kræver det, at der melder sig nogle frivillige hjælpere.

Uden nogle hjælpere vil det ikke være muligt at gennemføre et stævne. Du har måske læst i et af mine andre blogindlæg om, hvor vigtigt det er at rytteren har en eller flere hjælpere med på stævnedagen, men dem jeg skriver om her, har en helt anden opgave.

Når man er hjælper for stævnearrangørerne, får man hver især en opgave på stævnepladsen eller på ruten. Det kan for eksempel være dyrlægeskriver, tidtager i start/mål, stå i sekretariat/madbod eller sidde ude på ruten og kontrollere, at alle ryttere kommer forbi.

Der er som sagt mange forskellige opgaver, som skal besættes, for at stævnet kan fungere. Det lyder måske umiddelbart kedeligt at skulle bruge en hel dag på f.eks. at skrive af hvad dyrlægen siger, men man kan faktisk få rigtig meget ud af det.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Hvis du for eksempel godt kunne tænke dig at lære lidt mere om distanceridning, og egentlig ikke helt har mod på at springe ud i det, så kan en hjælperopgave være ideel. På sådan en dag har man mulighed for at mærke stemningen på stævnepladsen, og få en fornemmelse af hvor hyggeligt det er at være til et distancestævne!

Man har også mulighed for at snakke med en masse mennesker, som har styr på hvad distanceridning er, og der vil altid være tid til at stille spørgsmål i løbet af dagen. Som sagt er det frivilligt arbejde, men som regel er der fuld forplejning i løbet af stævnet.

Da jeg selv for ikke ret lang tid siden var hjælper til et stævne, havde jeg fået den post at være dyrlægeskriver. Her står man med hver rytters dyrlægekort, og så skal man skrive de ”værdier” dyrlægen giver hesten. Det var super hyggeligt, og vi fik set en masse flotte heste i løbet af dagen. Som man kan se på billedet, er det mig, dyrlægen, rytteren med hesten, og én hjælper der er inde i dyrlægeområdet. Det er altid tilladt at have én hjælper med inde til dyrlægekontrollen, men man må som rytter også gerne selv gå derind, bare hesten er med!

Så hvis du kunne tænke dig at være hjælper til et stævne en gang, så er det bare med at henvende sig til stævnearrangørerne. Jeg er sikker på, at de vil være ovenud glade for en ekstra hånd eller to!

Læs også

International placering til Frida Gold

26-10-2021 15:07, af Johanne Kofod Jensen

Så er Frida og jeg kommet hjem fra vores første internationale stævne i den europæiske liga og sikke en oplevelse

Endnu en samling med Frida

30-04-2021 18:12, af Johanne Kofod Jensen

Så har Frida og jeg været af sted til samling igen, og nej hvor var det fedt at ride inde i gården på Vilhelmsborg igen! Sidste gang jeg red der, var sammen med Aurora, hvor vi vandt hold guld og individuel bronze ved Nordisk Mesterskab, så det var skønt at være tilbage

Corona har sat en stopper for meget

05-02-2021 14:14, af Caroline Østerby

To af de ting jeg er mest ked af der blevet aflyst pga. af Corona er helt klart stævner og undervisning. Jeg synes, at det er svært at holde seriøsiteten oppe, når vi hverken har nogle stævner at se frem til eller en omgang undervisning en gang imellem - men vi prøver vores bedste

Så har vi været til jysk-fynsk mesterskab

30-07-2021 06:51, af Rikke Arkesteijn

Dette års Jysk-Fynske Mesterskab blev afholdt i de flotte omgivelser i Mols Bjerge. Sadeeq manglede en enkelt MA 80 km inden han var kvalificeret til internationale stævner, og det var til Mols Bjerge Ridtet, at dette skulle ske

Træning ved Isenbjerg

15-06-2021 17:36, af Rikke Arkesteijn

For ikke så lang tid siden havde vi en træningssamling ved Isenbjerg. Vi var samlet med seks ryttere, og samtidig med at det var min fødselsdag, så havde vi en rigtig hyggelig dag sammen

Foråret er på vej

08-03-2021 15:52, af Rikke Arkesteijn

Vinteren har været hård ved os i år, og mange af os har ikke haft mulighed for at træne som ønsket, grundet frost og sne. Nu er vi gået ind i den forårsmånederne, og de lyse timer bliver langsomt til flere. Hestene begynder at tabe vinterpelsen, og det er nu, at træningen for alvor kan gå i gang

At gennemføre er at vinde

11-02-2016 07:25, af Tonya Bille Nielsen

I februarudgaven af magasinet Ridehesten kan du læse om den kun 17-årige distancerytter Rikke Arkesteijn, der trods en ung alder allerede har gjort sig bemærket i sporten både nationalt og internationalt 

Fra distancehest til filmstjerne (video)

05-07-2021 18:22, af Rikke Arkesteijn

Som I alle nok ved, så bliver mine heste til dagligt brugt som distanceheste. En dag fik jeg et opkald fra én af mine gamle klassekammerater fra gymnasiet, og det endte ud i et rigtig spændende projekt

Mød distancerytter Rikke Arkesteijn

23-05-2019 09:12, af Rikke Arkesteijn

I dette blogindlæg får du en præsentation af Rikke, som er distancerytter. Rikke fortæller her om hendes heste og om hvordan det hele startede

Når planerne ændrer sig

14-04-2021 15:01, af Rikke Arkesteijn

Når jeg lægger en plan for den næste stævnesæson, så gør jeg mit bedste for at lave en realistisk plan, som jeg altid håber på går op. Men… 99,9% af gangene sker der noget uventet, og så må man lave en ny plan

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Trine Askjær-Jørgensen

Trine Askjær-Jørgensen
20 24 29 28
taj@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Charlotte Dujardin har solgt Gio

25-10-2021 22:33, af Kristine Ulsø Olsen

Charlotte Dujardin har netop offentliggjort at hun har solgt den lille imponerende vallak Gio, som i hun år både har vundet individuelt OL og EM-bronze på. Gio med kaldenavnet Pumpkin, forbliver i England hvor han fremover skal rides af stortalentet Annabella Pidgley

Nanna Merrald er ny rytter på Blue Hors Don Olymbrio

26-10-2021 09:28, af Annika Knudsen Lorentsen

Deltagerlisterne for CDI3* på Blue Hors afslører, at Nanna Skodborg Merrald har overtaget tøjlerne på avlshingsten Blue Hors Don Olymbrio, som senest blev startet tilbage i januar 2020 af Agnete Kirk Thinggaard

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

Cathrine og Cassidy tilbage som vindere i Herning (video)

22-10-2021 21:52, af Annika Knudsen Lorentsen

De dygtige dressurheste dansede her til aften i Jyske Bank Boxen ved World Cup Herning, hvor de blev flot fremvist af deres ryttere. Sejren blev dansk, da Cathrine Dufour leverede en fremragende præstation, som blev belønnet med mere end 77 procent – en præstation som Cathrine også selv var særdeles glad for og hun udtrykte stor taknemmelighed overfor sin mangeårige partner Atterupgaards Cassidy

17-årig tysker fløj over 2 meter (video)

23-10-2021 16:33, af Annika Knudsen Lorentsen

Ved World Cup Herning 2021 er der netop afviklet Six Bar-springning og her blev det tyske Johanna Beckmann, der tog sejren, som den eneste fejlfrie over hele 2 meter

Fra chancehest til international sejr i Boxen (video)

23-10-2021 12:27, af Kristine Ulsø Olsen

Det var en kæmpe oplevelse for Benedikte Brebøl Windfeld, da hun i går vandt sin første internationale start ved Almased Dressage Amateurs i Herning. Det har dog ikke altid stået skrevet i kortene at hun og Lorenzo skulle nå hertil, da hendes forældre for ni år siden købte den store vallak som chancehest for 30.000

DV-hoppen Fiontini er solgt igen – denne gang til USA

21-10-2021 09:33, af Thomas Bach Jensen

Ved et besøg hos Patrik har den internationalt succesfulde Grand Prix-rytter Anna Buffini forelsket sig i den yderst talentfulde hoppe, og Fiontini – der var ejet i fællesskab af Stutteri EVO og Helgstrand Dressage – kan nu se en fremtid i møde i USA

Søren stiler efter VM med Todt Un Prince Ask (video)

21-10-2021 14:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Todt Un Prince Ask er tilbage på startlisten efter en skadesperiode, hvor han i denne uge går nogle mindre klasser ved World Cup Herning. Hingstens faste rytter Søren Møller Rohde, chefberider på Stutteri Ask, håber på, at de bliver klar til VM her i Herning næste sommer

World Cup-følauktionen: En bragende succes!

23-10-2021 18:42, af Thomas Bach Jensen
Avl|

DWB World Cup Foal Auction blev i aften et brag af en succes med rekord på salgsprocent, toppris og gennemsnitspris. Dyreste føl fik hammerslag på 49.000 euro

Dufour og Krüth i tæt løb om sejren