Naturen er en krudttønde

16-06-2008 14:35, af Maja Golles
Selvom vi de sidste par dage har fået en smule vand, er naturen med sin tørre bund stadig en tikkende krudttønde, som det kræver varsomhed at færdes i. Her op mod Sct. Hans bør man være ekstra agtpågivende og tænke sig om en ekstra gang eller to, før man begynder at snakke om et Sct. Hans bål - eller fyrværkeri!

Helle Slotved, som er entusiastisk hestemenneske, har til Ridehesten meddelt følgende: Natten til fredag den 13. juni blev jeg klokken 0.30 vækket af fyrværkerilignende drøn. Jeg kom ud af sengen i en vis fart. Skyderiet varede i fem minutter. Min nabo fortalte mig næste dag, at det skyldtes en handicapfestival i Skanderborg, cirka femten kilometer fra, hvor vi bor. Vi har her på egnen og mange andre steder i landet haft så ekstremt tørt sommervejr i snart to måneder, at brandrisikoen tangerer det katastrofale. Der tales om det mand og mand imellem og med store bogstaver i aviserne, for slet ikke at tale om brandfolk, der har kæmpet mod flammerne i naturområder. Hvordan kan nogen overhovedet finde på at affyre fyrværkeri? Selv tør jeg ikke engang brænde indholdet af en lille papirkurv af i brændovnen. Derfor! Med tanke også på Sct. Hans lige om hjørnet vil jeg gerne opfordre til et øjeblikkeligt, landsdækkende og totalt forbud mod både fyrværkeri og Sct. Hans bål.

Læs også

Hvilket stjernetegn er din hest?

02-01-2020 11:10, af Cecilia Lindahl

Vi ved at vores heste kan være hårdt arbejde, og der er et væld af faktorer, der kan der spiller ind i hvordan den reagerer. Men måske er der mere på spil end blot natur vs. naturen. Måske har de himmelske tegn også noget at gøre med det. Det kan vi finde ud af her!

Vilde heste bliver sat ud i Nordjylland

26-08-2019 14:14, af Camilla Tiefensee Schrøder

Til efteråret flytter en flok exmoorponyer fra Langeland til Nordjylland, hvor de fremover skal være med til at give naturen i området et løft

Parterede heste smidt i naturen

08-08-2019 15:56, af Thomas Bach Jensen

På Stigsnæs syd for Skælskør blev der i torsdags gjort et grimt fund af en bunke ildelugtende hestekadavere, der tilsyneladende var blevet læsset af i det lange græs i et rekreationsområde, hvor mange folk går tur

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste og ejer medtaget efter trafikulykke

20-01-2020 08:13, af Annika Knudsen Lorentsen

I starten af sidste uge berettede vi om en trafikulykke der var sket på Vestsjælland, hvor en 31-årig mand mistede livet efter han kørte frontalt ind i en firhjulstrækker med hestetrailer. Her blev det meldt ud at hestene i traileren var okay, men virkeligheden er en anden fortæller ejer og fører af firhjulstrækkeren

Helgstrand slår sig ned i USA

25-01-2020 15:00, af Cecilia Lindahl

Helgstrand Dressage rykker ind på den attraktive Windsome Farms i det store hestemekka i Wellington

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

En legende er død

25-01-2020 09:58, af Cecilia Lindahl

En af verdens bedste springheste, den 28-årige Kannan døde i går af et hjertestop

Agnete Kirk Thinggaard trives i Florida (video)

21-01-2020 07:22, af Thomas Bach Jensen

Blue Hors-dressurrytter Agnete Kirk Thinggaard har gjort status på sit ophold i Florida og fortæller her om, hvordan hun og hestene trives i det vanedannende dejlige klima og om hendes forestående stævnestart med tre avlshingste

To topplaceringer til Agnete Kirk i Wellington

23-01-2020 18:28, af Camilla Tiefensee Schrøder

Agnete Kirk Thinggaard red i dag sin første Grand Prix ved Global Dressage Festival i Wellington med Blue Hors Olymbrio og Blue Hors Zatchmo, og hun sluttede i top-4 på begge heste

Heste bliver 17 år