Ny gård-ish ejer. Og hva så?

29-08-2019 16:31, af Tine Gutfelt

Igennem de sidste år, har jeg jongleret mellem arbejde, husdyr, min egen (sparsomme) ridning, og min datters tiltagende ridning. Alt fordelt indenfor det meste af midt-østsjælland

Copyright Ridehesten.com

Omkring årsskiftet kom der en dejlig kæreste ind i billedet, og så blev puslespillet pludselig endnu mere udfordrende. Ret hurtigt blev vi enige om, at det der med at flytte sammen, nok skulle ske lidt hurtigere, end vi måske normalt ville gøre. Vi har trods alt en lille håndfuld afkom til sammen. Og midt i april, sad vi pludselig og kiggede på en tvangsauktion over en gård, hvor jeg kiggede på kæresten og sagde, at det var selvfølgelig min barndomsdrøm, og det ville rent logistisk, hjælpe en del. Meeeeeennnn…. Var han klar over, hvad han gik ind til?

Alle der har været i nærheden af en hestepige i mere end 5 minutter, ved jo at vi er et særligt folkefærd, med egen tidszone og et forkvaklet forhold til penge (man har altid mere brug for et nyt underlag i stedet for et par nye bukser ik??). Men han holdt fast.

Til alt ”held” fik vi ikke denne gård, og jagten gik ind. Vi var ude at kigge på et par gårde, nogle store, andre små, nogle krævede det skulle være en forretning, andre krævede vi skulle knokle i flere år, før det ville blive et hjem. Men alt dette gjorde også, at vi fik defineret, hvad ville vi egentlig?

En søndag morgen, i ved en af de søndage, hvor 90% af dagen allerede er booket op, blev jeg tagget på facebook, på en villa, der lå i landzone. Jeg kendte den godt lidt i forvejen, da jeg indimellem har min gang hos genboen. Men det var jo et HUS ikke en gård. Og der var slet ikke de der +5 hektar jord til, som jeg havde sat som ufravilligt krav fra start af.

Men der var åbent hus senere samme dag, og det var lige rundt om hjørnet, så afsted med os.

Vi kørte afsted med den intention at det bare var interessant at se, hvad man kunne få for sine penge i området. Men vi vidste godt, at stedet ikke var os. Der var ikke engang stald jo?

Da vi svinger ind på gårdspladsen blev vi alle ret stille. Min datter udbryder ”det her er jo mega lækkert”. Kæresten og jeg kigger på hinanden, og med blikket er vi ret enige med datteren. Vi træder ind, og det blev kun bedre.

For at tale om det vigtige: Nej der var ingen stald, men der var en perfekt bygning til formålet, liggende for sig selv, med jord omkring sig. Jeg kunne straks se staldprojektet for mig. Direkte adgang til fold. Drænet vinterfoldsområde. Dejlige sommerfolde, med læ under træerne. Gode bokse, og selvfølgelig, et verdens klasse sadelkammer, der skal være mere lækkert end min egen stue.

Efter en masse besøg, faldt valget på at det skulle være dette hus. Jeg er gået på kompromis med nogle ting, fx bliver der ikke plads til ridebane på vores egen grund. Men der er en max 50 meter fra stalddøren. Jeg ville gerne have haft mere jord, men omvendt har jeg fået lidt mindre, men overskueligt og i en god kvalitet (forventningen om mudderfolde ligger på et lille sted).

Tilgengæld kan vores unger selv komme til bus og nærmeste mindre by. Så tror vi har fundet en vinder.

Så om ikke så længe rykker vi ind. Og vi er så spændte. Så snart vi er faldet til, går projekt stald i gang. Og så starter eventyret som ny gårdejer. Og forhåbentlig en længere fortælling om fordele og ulemper, samt overraskelser, når man går fra bypige til gårdkone.

Følg med på min blog her på Ridehesten, og følg med på Facebook her og på Instagram her.

Læs også

101 måder at bruge en hestetrailer på

03-09-2019 12:03, af Tine Gutfelt

(eller i hvert fald 3) Jeg købte for noget tid siden en hestetrailer, da datteren begyndte at ride stævner og jeg havde en drøm om at komme mere ud generelt. Måske endda starte stævner denne sommer?

17-årig hestepige er gårdejer

11-06-2017 06:45, af Kristine Ulsø Olsen

Det hører absolut til sjældenhederne, at en pige på bare 17 år får den idé, at hun vil i banken for at låne penge til køb af egen ejendom, men det er netop det som Anne-Mette Lyager gjorde - i dag er hun gårdejer

Når en byboer bliver gårdejer

11-03-2011 07:33, af Maja Golles
For rigtig mange ryttere, der har deres heste opstaldet på ridecentre, er tanken om at købe en gård, hvor der er plads til at få hesten under eget tag, den ultimative drøm

Hest døde under gårdbrand

22-09-2008 12:19, af Maja Golles
I Ledøje på Nordsjælland forsøgte en gårdejer at redde sine dyr ud, da der gik ild i den ene staldlænge. Ejeren blev selv forbrændt, da han forsøgte at redde dyrene - og måtte opgive den sidste hest.

Løs hest indfanget og leveret tilbage

06-11-2007 08:46, af Maja Golles
En gårdejer formåede i weekenden at indfange en løsgående hest. Ifølge politiet blev ejeren kontaktet, og dyret er nu leveret tilbage.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

May Sherif føl født på Tasmanien

19-09-2019 13:04, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Den verdenskendte elitehingst May Sherif DVE 250, som har været død i ca. 15 år, har fået et afkom på Tasmanien og to mere er på vej

Bruger din hest solbriller som Cassidy?

20-09-2019 14:13, af Annika Knudsen Lorentsen

Cathrine Dufour har i samarbejde med Trolle Company iført Atterupgaards Cassidy de smarte solbriller fra eQuick. Solbrillerne eYysor er den perfekte øjenbeskyttelse til den aktive hest, og det ser da også ud til at Cassidy er godt tilfreds med hestesolbrillerne

Overlegen sejr til Dufour på Helgstrand-hingst

15-09-2019 15:30, af Cecilia Lindahl

Det var stævnedebut og en sejr sikker til Cathrine Dufour og den 6-årige Helgstrand hingst Samuel ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 6 års dressurheste i dag

Todt køresyg på Zangersheide

19-09-2019 10:21, af Britt Carlsen

Den ene lastbil fra Stutteri Ask kom til at holde i kø på motorvejen i mange timer, og det betyder, at Todt un Prince Ask ikke kommer til start i Sires of the World da han behandles for køresyge/transportsyge

OL-rytter suspenderet efter mishandling

19-09-2019 15:17, af Cecilia Lindahl

Den belgiske militaryrytter Joris Vanspringel er suspenderet efter mishandling af en pony under en militaryclinic tilbage i november 2018

Rekorder og 10. gang til DM for vallakken Lasse

19-09-2019 09:45, af Annika Knudsen Lorentsen

I den kommende weekend løber DM i military af stablen hos Sportsrideklubben, og i den forbindelse sætter to ekvipager rekord, da de også deltog ved DM i TREC i sidste uge. For Niels Goldschmidt og hesten Lasse er det desuden 10. gang de deltager ved DM i military

92 finalister klar til dressurchampionatet

16-09-2019 14:01, af Thomas Bach Jensen

Når finalen i Pavo og Dansk Ride Forbunds Championater for ungheste afholdes på Blue Hors i uge 41, vil 92 unge dressurheste kæmpe om placeringerne i de fire alderskategorier for 4-, 5-, 6-, og 7-års heste. Se alle de udtagne heste her

Suveræn sejr til Hesselhøj Gnags

14-09-2019 19:56, af Cecilia Lindahl

Det var en stensikker og suveræn sejr til Allan Grøn og Hesselhøj Gnags ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 4 års dressurheste i dag

Ponyerne kæmper for DM-medaljerne

14-09-2019 21:47, af Cecilia Lindahl

DM i ponydressur for hold er i gang, og foreløbig fører Karlslunde Rideklub, der fører DRF-mesterskabet i ponydressur for klubhold

” Han er bestemt en OL-kandidat” (VIDEO)

14-09-2019 14:03, af Cecilia Lindahl

– Han vil bestemt være en Toyko-kandidat – hvorfor ikke!, sådan fortæller den olympiske mester Charlotte Dujardin efter sejren på staldens nye stjerne Gio ved de britiske dressurmesterskaber denne weekend