Ny måned, ny start

22-05-2019 15:55, af Rebecca Sofie Larsen

Findes der en bedre måde at starte en måned på, end lettelsen af at have overstået genoptræningen med sin hest? 

Copyright Ridehesten.com

Armantic og jeg ser frem til at komme ordentligt i gang igen, men først vil jeg lige dele ud af, hvad jeg har lært af genoptræningen og hvad jeg ser frem til, når vi nu starter på en frisk.

Efter en længere periode med skader og genoptræning, kan Armantic og jeg nu ENDELIG begynde langsomt at trappe op til dér hvor vi slap. Jeg ser frem til at vi kan starte på en frisk efter denne i mine øjne meget lange periode, hvor vi ikke har måtte lave så meget.  

Hele denne her periode hvor Armantic har været skadet og derefter har været i genoptræning, har lært mig en masse ting, som jeg vil tage med mig i bagagen. For det første har jeg lært, at der er rigtig mange små ting man kan finjustere i fx skridten. For mit/vores vedkommende var der givet rimelig frie tøjler i forhold til hvad vi måtte foretage os i skridt, hvilket jeg udnyttede til at forbedre diverse øvelser, som jeg vidste at Armantic havde svært ved, - som fx sidebevægelser mod venstre og tilbagetrædning. For det andet har jeg lært at være mere tålmodig, da Armantic har været lidt af en mundfuld under dette forløb. Armantic er en hest, der fungerer bedst hvis han ”bruger hjernen” og bliver udfordret i ridningen, hvilket jo har været lidt svært, når han ikke har måttet lave så meget i forhold til trav- og galopøvelserne.  Til sidst har jeg også mere eller mindre fundet ud af, hvordan jeg skal tackle Armantic, når han viser sig fra sin værste side. – Da Armantic jo generelt er en hest, der har behov for at blive aktiveret en anelse mere end mange andre heste, har det været en kæmpe udfordring at have en hest, der ikke har kunnet komme af med den ekstra energi og har derfor reageret meget voldsomt. Jeg har derfor arbejdet ekstra meget med øvelser fra jorden (i skridt) med det formål at aktivere hans hjerne og samtidig opretholde respekt og tillid.

Nu er vi heldigvis færdige med genoptræningen og vi er klar til at starte et nyt kapitel.  Armantic virker allerede til at være godt tilfreds med at komme rigtigt i gang igen, og vi har en masse planer for, hvad der skal ske de kommende måneder. Jeg kan ikke vente med at komme i gang. Lige nu kan jeg dog ikke afsløre så meget, men der vil løbende komme nogle blogs om hvad der skal ske, når det hele er på plads J

Husk på derude, at alt godt kommer til dem der venter.

Læs også

Når man skal finde en ny springunderviser

03-06-2019 15:06, af Rebecca Sofie Larsen

Lige efter Armantic blev skadet, meddelte vores daværende springunderviser, at han startede et nyt job i Tyskland, hvilket jo betød, at han skulle flytte til Tyskland og at vi nu skulle ud og finde en ny. Dette har dog vist sig at være lettere sagt end gjort… Læs her hvorfor

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

At være handicappet kan også være en fordel

19-12-2018 16:41, af Rebecca Sofie Larsen

Øgning skråt igennem, vend op ad midterlinjen, se hen mod næste spring, - ja det er måske ikke det sværeste for langt de fleste ryttere, men for mig er det. For mig er hver form for ridning en daglig udfordring.  Jeg er nødt til konstant at ride på fornemmelsen og tilliden til min hest er altafgørende, fortæller Ridehesten Juniors nye blogger Rebecca Sofie Larsen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Stinna Tange skal ride Blue Hors-hest

14-06-2019 12:51, af Camilla Tiefensee Schrøder

Pararytteren Stinna Tange har nu fundet den hest, der skal afløse Horsebo Smarties, som hun vandt dobbelt VM-guld med sidste år. Hun har kastet sin kærlighed på en ganske ung 5-årig vallak fra Blue Hors

Daniel, Cathrine og Agnete på podiet

10-06-2019 16:55, af Britt Carlsen

Det blev en helt forrygende afslutning på fire fantastiske stævnedage ved Eqiutour DM - publikum var i høj grad med til at skabe en fænomenal stemning i kürfinalen og rytterne kvitterede ved at vise høj klasse

God stemning i den danske lejr (video)

12-06-2019 20:53, af Annika Knudsen Lorentsen

Ved det store ungdomsstævne Future Champions i Hagen i Tyskland har der her til aften været indmarch, og den danske lejr er i højt humør efter dagens flotte præstationer

Daniel og Zack dansede for fyldte tribuner

10-06-2019 15:55, af Britt Carlsen

Det danske mesterskab i dressur er i fuld gang, og Daniel Bachmann Andersen dansede gennem kürprogrammet vurderet til 85,25% (video)

Hun er den første, jeg selv har valgt

11-06-2019 09:04, af Thomas Bach Jensen

I feltet af 6-års heste, der i søndags gik videre til den sidste UVM-udtagelse for Danmark, er den tidligere UVM-finalist Straight Horse Ascenzione, der nu rides af Helen Langehanenberg, som er meget begejstret for DV-hoppen, hun selv har valgt

Topspringryttere til DM hos Absolute Horses

12-06-2019 07:51, af Annika Knudsen Lorentsen

Hvor det for dressurrytternes vedkommende er overstået, må de danske springryttere vente til august før årets danmarksmester kan kåres. Det sker ved det store stævne hos Absolute Horses, som byder på lidt af hvert

(Video) TV2 fik hest i studiet

16-06-2019 21:11, af Camilla Tiefensee Schrøder

Vicky Mathiesen og hendes hest Dejó er kendt for deres foto-udflugter til steder, hvor man normalt ikke ser en hest. I dag skridtede de en tur ind i TV2 Sportens lokaler i Odense

En god og ærlig repræsentant for sporten

10-06-2019 14:10, af Britt Carlsen

– Hun har vist os, at talent og målrettet planlægning kan føre til noget stort indenfor sporten. Således betegnede HKH prinsesse Benedikte årets modtager af Lis Hartels Mindepris Cathrine Dufour (video)

Tillykke til Ib Kirk med de 60 år

11-06-2019 10:35, af Annika Knudsen Lorentsen

I dag fylder Ib Kirk fra hingstestationen Katrinelund 60 år og os fra Ridehesten ønsker ham stort tillykke med den runde fødseldag

Guld til Danmark i Hagen!

14-06-2019 08:46, af Camilla Tiefensee Schrøder

Det danske ponydressurhold vandt i går aftes guld ved Future Champions Youth Nations Cup i Hagen. Junior- og ungrytterne kom begge på bronzepladsen